- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
testy
AGA18E - Etologie zvířat
Vyučující: prof. Ing. DrSc. Luděk Bartoš
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálrém se shromažďují samci někdy i jen
na několik hodin denně. Zde samci obhajují malé teritorium a lákají na ně
samice k páření.
Odpověď (c): místo s potravními zdroji, které samci obhajují před jinými samci. Samice
tato místa navštěvují a vybírají si zde partnery podle bohatosti potravních
zdrojů. Samice zde také vychovávají mláďata.
(Téma přednášky: Sociální chování)
92. Otázka: Vedoucí (vůdčí) zvíře ve stádě
Odpověď (a): je termín, kterým se označuje nejsilnější zvíře ve skupině. Synonymem
pro tento výraz je 'alfa' jedinec.
Odpověď (b): je zvíře, které se pohybuje v čele skupiny při přesunech skupiny.
Odpověď (c): je jedinec, který ve skupině reaguje jako první, čímž vyvolává novou
aktivitu celé skupiny (např. útěk). Tato nová aktivita skupiny však nemusí
být stejná, jako reakce iniciátora.
(Téma přednášky: Sociální chování)
93. Otázka: Iniciátor
Odpověď (a): je termín, kterým se označuje nejsilnější zvíře ve skupině. Synonymem
pro tento výraz je 'alfa' jedinec.
Odpověď (b): je zvíře, které se pohybuje v čele skupiny při přesunech skupiny.
Odpověď (c): je jedinec, který ve skupině reaguje jako první, čímž vyvolává novou
aktivitu celé skupiny (např. útěk). Tato nová aktivita skupiny však nemusí
být stejná, jako reakce iniciátora.
(Téma přednášky: Sociální chování)
94. Otázka: Kontrolor
Odpověď (a): je termín, kterým se označuje nejsilnější zvíře ve skupině. Synonymem
pro tento výraz je 'alfa' jedinec.
Odpověď (b): je jedinec, který určuje, zda, kdy a jak dojde k nové aktivitě skupiny.
Odpověď (c): je jedinec, který ve skupině reaguje jako první, čímž vyvolává novou
aktivitu celé skupiny (např. útěk). Tato nová aktivita skupiny však nemusí
být stejná, jako reakce iniciátora.
(Téma přednášky: Sociální chování)
22
95. Otázka: Celkový počet zvířat ve stádě, který si jednotlivá zvířata dokážou
zapamatovat je u skotu
Odpověď (a): 50-70
Odpověď (b): 150-200
Odpověď (c): 15-20
(Téma přednášky: Sociální chování)
96. Otázka: Celkový počet zvířat ve stádě, který si jednotlivá zvířata dokážou
zapamatovat je u prasat
Odpověď (a): 50-70
Odpověď (b): 50-100
Odpověď (c): 20-30
(Téma přednášky: Sociální chování)
97. Otázka: Sociální hierarchie představuje
Odpověď (a): sociální systém, který zabezpečuje rovnocenný přístup k potravě pro
všechny členy stáda.
Odpověď (b): strukturu jedinců či skupiny jedinců, jejich hodnostní žebříček.
Odpověď (c): sociální systém, který zabezpečuje rovnocenný přístup ke zdrojům pro
matky s mláďaty.
(Téma přednášky: Sociální chování)
98. Otázka: Sociální dominance
Odpověď (a): vyjadřuje zařazení daného jedince do sociální struktury stáda.
Odpověď (b): vyjadřuje obecný vztah nadřazenosti a podřazenosti mezi dvěma jedinci.
Odpověď (c): vyjadřuje vztah mezi dvěma jedinci, při kterém jedno zvíře v něčem
omezuje zvíře druhé.
(Téma přednášky: Sociální chování)
99. Otázka: Sociální facilitace je jev, kdy
Odpověď (a): alfa zvíře ovlivňuje v rámci skupiny aktivitu ostatních (např.
synchronizace přijímání potravy, přesunů apod.)
Odpověď (b): aktivita iniciátora ovlivňuje v rámci skupiny aktivitu ostatních (např.
synchronizace přijímání potravy, přesunů apod.)
23
Odpověď (c): aktivita většiny ovlivňuje v rámci skupiny aktivitu ostatních (např.
synchronizace přijímání potravy, přesunů apod.)
(Téma přednášky: Sociální chování)
100. Otázka: Agonistické chování je
Odpověď (a): soubor všech prvků útočného a obranného chování včetně lovu
Odpověď (b): soubor všech prvků útočného a obranného chování
Odpověď (c): soubor všech prvků predačního chování
(Téma přednášky: Sociální chování)
101. Otázka: Grooming je termín pro
Odpověď (a): vzájemnou péče o tělo (má funkci hygienickou, uklidňující, posilující
vazby)
Odpověď (b): kousání (jako součást agonistického chování)
Odpověď (c): pro chování, při kterém zvíře pečuje o svou srst (také se mu říká chování
komfortní)
(Téma přednášky: Sociální chování)
102. Otázka: Synchronizace pohybu stáda či hejna
Odpověď (a): je zabezpečena tím, že každý člen stáda či hejna kopíruje pohyb
nejbližších sousedů. K tomu není potřeba žádný vůdce stáda či hejna.
Odpověď (b): je zabezpečena komunikací mezi členy stáda či hejna v pásmu
neslyšitelném pro sluch člověka
Odpověď (c): je zabezpečena tím, že všechna zvířata se řídí příkladem vůdce stáda či
hejna
(Téma přednášky: Sociální chování)
103. Otázka: Exklusivní fitness jedince je
Odpověď (a): počet narozených potomků za život jedince
Odpověď (b): celkový přenos genů jedince do další generace (vlastní potomstvo a přenos
genů prostřednictvím příbuzných)
Odpověď (c): počet potomků, které může jedinec ještě zplodit do konce života
(Téma přednášky: Rodičovské chování)
104. Otázka: Reziduální reprodukční fitness jedince je
24
Odpověď (a): počet potomků, které může jedinec ještě zplodit do konce života
Odpověď (b): celkový přenos genů jedince do další generace (vlastní potomstvo a přenos
genů prostřednictvím příbuzných)
Odpověď (c): počet narozených potomků za život jedince
(Téma přednášky: Rodičovské chování)
105. Otázka: Altruisticky se nechovají
Odpověď (a): reprodukční helpři
Odpověď (b): rodiče
Odpověď (c): infanticidní samci
(Téma přednášky: Rodičovské chování)
106. Otázka: Rodičovská investice („parental investment“) je
definována jako
Odpověď (a): čas a energie investované do jednoho potomka
Odpověď (b): investice rodiče nad rámec optimálního růstu a vývoje potomka
Odpověď (c): jakákoli vlastnost nebo čin rodiče, který zvyšuje fitness potomka na úkor
jakékoli složky vlastní fitness rodiče
(Téma přednášky: Rodičovské chování)
107. Otázka: Jedním ze základních faktorů podmiňujících evoluci
otcovské rodičovské péče je
Odpověď (a): pohlavní dimorfismus
Odpověď (b): samičí volba
Odpověď (c): důvěra samce v otcovství potomstva, o které pečuje
(Téma přednášky: Rodičovské chování)
108. Otázka: Otcovská rodičovská péče u savců a ptáků je typicky
spojena s některými reprodukčními systémy. Který
mezi ně nepatří?
Odpověď (a): monogamie
Odpověď (b): polygynie
Odpověď (c): polyandrie
(Téma přednášky: Rodičovské chování)
25
109. Otázka: Mezi evoluční konflikty mezi rodiči a potomky nepatří
Odpověď (a): odstavový konflikt
Odpověď (b): konflikt o množství rodičovské péče
Odpověď (c): počet narozených potomků za život jedince
(Téma přednášky: Rodičovské chování)
110. Otázka: Kdo rozhoduje o přídělu rodičovské investice mezi
potomky?
Odpověď (a): rodič
Odpověď (b): potomci
Odpověď (c): jak u kterého druhu
(Téma přednášky: Rodičovské chování)
111. Otázka: Trivers-Willardova hypotéza o vlivu prostředí na
determinaci pohlaví („enviroment sex determination“) u
savců předpokládá, že
Odpověď (a): samice budou produkovat v dobrých podmínkách syny, protože dobře
živení samci jsou větší, krásnější a atraktivnější, a budou mít tudíž více
potomků než synové vychovávaní v nedostatku; v horších podmínkách je
výhodnější produkovat dcery, neboť zatímco samčí reprodukční úspěch je
velmi variabilní v závislosti na jejich konkurenceschopnosti a atraktivitě,
samice se rozmnoží téměř vždy
Odpověď (b): samice budou v lepších podmínkách produkovat spíše dcery, protože jen
dobře živené samice mohou být úspěšnými matkami; v horších
podmínkách budou samice produkovat syny, neboť samci investují do
potomstva mnohem méně než samice
Odpověď (c): v závislosti na podmínkách dochází v senzitivní periodě v raném
embryonálním stádiu k determinaci pohlaví mláděte; v dobrých
podmínkách se z embrya vyvíjí samec, v horších podmínkách samice
(Téma přednášky: Rodičovské chování / Alokace pohlaví)
112. Otázka: Kterým fyziologickým parametrem lze určit stres?
Odpověď (a): výskytem abnormálního chování
Odpověď (b): sníženou frekvencí srdečního tepu
Odpověď (c): zvýšeným množstvím kortizolu
(Téma přednášky: Hormony a chování)
26
113. Otázka: "Stresové hormony" jsou
Odpověď (a): ACTH, glukokortikoidy
Odpověď (b): FSH, LH a progesteron
Odpověď (c): Melatonin a opioidy
(Téma přednášky: Hormony a chování)
114. Otázka: Dlouhodobé dominantní postavení samců v sociálně
stabilizované skupině bývá v relaci s
Odpověď (a): vyššími hladinami progesteronu
Odpověď (b): nižšími hladinami androgenů, z nichž především testosteronu
Odpověď (c): vyššími hladinami androgenů, z nichž především testosteronu
(Téma přednášky: Hormony a chování)
115. Otázka: Dlouhodobé submisivní postavení samců v sociálně
stabilizované skupině bývá v relaci s
Odpověď (a): vyššími hladinami progesteronu a melatoninu
Odpověď (b): vyššími hladinami glukokortikoidů
Odpověď (c): vyššími hladinami androgenů, z nichž především testosteronu
(Téma přednášky: Hormony a chování)
116. Otázka: Pokles hladin testosteronu bývá provázen
Odpověď (a): zvýšeným apetitem jedince
Odpověď (b): omezením až vymizením agonistického chování
Odpověď (c): zvýšeným mateřským chováním
(Téma přednášky: Hormony a chování)
117. Otázka: Časté změny sociálního složení stáda
Odpověď (a): mohou zásadně pozměnit endogenní situaci jeho jednotlivých členů
Odpověď (b): mohou jen výjimečně pozměnit endogenní situaci jeho jednotlivých členů
Odpověď (c): nemají vliv na endogenní situaci jeho jednotlivých členů
(Téma přednášky: Hormony a chování)
118. Otázka: Mateřské chování je u samic savců obvykle spojeno s
27
Odpověď (a): poklesem progesteronu a prudkým vzestupem estrogenů těsně před
porodem
Odpověď (b): poklesem estrogenů a prudkým vzestupem progesteronu těsně před
porodem
Odpověď (c): prudkým poklesem estrogenů a progesteronu těsně před porodem
(Téma přednášky: Hormony a chování)
119. Otázka: Tam, kde pod vlivem vnějších podmínek např. stresu
způsobeného vysokými koncentracemi zvířat na
jednotku plochy dojde k dlouhodobému zvýšení hladin
glukokortikoidů v těle březí savčí samice může u
samčího zárodku dojít k
Odpověď (a): potlačení sekrece testosteronu samčího zárodku a v důsledku toho i k jeho
nedostatečné maskulinizaci. Ta se ale po dosažení puberty neprojevuje.
Odpověď (b): potlačení sekrece melatoninu samčího zárodku a v důsledku toho i k jeho
nedostatečné schopnosti reagovat na délku světelného dne.
Odpověď (c): potlačení sekrece testosteronu samčího zárodku a v důsledku toho i k jeho
nedostatečné maskulinizaci. Ta se v dospělosti projeví odchylkami od
typického samčího sexuálního chování.
(Téma přednášky: Hormony a chování)
120. Otázka: U dospělých kastrovaných samců savců, ptáků a plazů
lze vyvolat sexuální chování
Odpověď (a): aplikací testosteronu
Odpověď (b): aplikací progesteronu
Odpověď (c): aplikací serotoninu
(Téma přednášky: Hormony a chování)
121. Otázka: U dospělých kastrovaných samic savců lze vyvolat
sexuální chování
Odpověď (a): aplikací estrogenů a progesteronu
Odpověď (b): aplikací glukokortikoidů, z nich především kortisolu
Odpověď (c): aplikací ACTH a prolaktinu
(Téma přednášky: Hormony a chování)
28
122. Otázka: Zvýšené hladiny testosteronu (v rámci fysiologického
rozpětí) ve žloutku vejce ptáků
Odpověď (a): způsobují maskulinizaci embrya, což v pozdější fázi vyvolává poruchy
sexuálního chování ptáků samičího pohlaví
Odpověď (b): ovlivňují chování, růst, morfologii, imunitní funkce a životaschopnost
mláďat
Odpověď (c): lze vyvolat pouze experimentálně (injekcí) a přes zajímavé pokusné
výsledky nemají za přirozených podmínek pravděpodobně žádný velký
význam
(Téma přednášky: Hormony a chování)
123. Otázka: Hladiny kortisolu a testosteronu ve vaječném žloutku
ptáků
Odpověď (a): odpovídají hladinám plasmatického kortisolu a testosteronu matky v době
tvorby vejce
Odpověď (b): neodpovídají hladinám plasmatického kortisolu a testosteronu matky v
době tvorby vejce
Odpověď (c): jsou geneticky dané a proto je třeba při šlechtění vzít tuto okolnost v potaz
jako selekční kritérium
(Téma přednášky: Hormony a chování)
124. Otázka: Ke zvýšení plasmatického kortisolu u hnízdících ptáků
Odpověď (a): může dojít pouze za experimentálních podmínek v laboratoři. Důsledkem
pak mohou být obdobné koncentrace kortisolu ve žloutku za takovéto
situace snesených vajec se všemi negativními důsledky na
životaschopnost embryí
Odpověď (b): může dojít pod vlivem stresových faktorů, jako jsou například choroby,
nedostatek potravy a špatná kondice, výskyt predátorů, ohrožování nebo
vyrušování člověkem a pod. Důsledkem mohou být obdobné koncentrace
kortisolu ve žloutku za takovéto situace snesených vajec se všemi
negativními důsledky na životaschopnost embryí
Odpověď (c): nemůže dojít pod vlivem prostředí
(Téma přednášky: Hormony a chování)
125. Otázka: Po porodu (například u člověka, křečíka džungarského
apod. způsobuje aktivní účast samce na rodičovské péči
o potomka či potomky
Odpověď (a): vzestup jeho koncentrací prolaktinu a pokles koncentrací testosteronu
29
Odpověď (b): vzestup jeho koncentrací testosteronu a pokles koncentrací prolaktinu
Odpověď (c): vzestup jeho koncentrací melatoninu a pokles koncentrací prolaktinu
(Téma přednášky: Hormony a chování)
126. Otázka: Feromon je
Odpověď (a): chemická látka nebo směs chemických látek, které jsou uvolňovány
organismem do krevního řečiště a které vyvolávají behaviorální nebo
fysiologickou reakci
Odpověď (b): chemická látka nebo směs chemických látek, které jsou uvolňovány
organismem do prostředí a které vyvolávají behaviorální nebo
fysiologickou reakci
Odpověď (c): synonymem pro hormon
(Téma přednášky: Feromony)
127. Otázka: U druhů s dominanční hierarchií
Odpověď (a): sociální postavení neovlivňuje pach. To proto, že pachová odlišnost mezi
zvířaty je dána výsledkem geneticky podmíněné individuální velikosti
žlázy a množstvím její sekrece
Odpověď (b): může být sociální postavení zvířat identifikováno podle pachu. Pachová
odlišnost mezi dominantními a submisivními zvířaty je výsledkem
zvýšeného příjmu potravy na úkor zvířat submisivních
Odpověď (c): může být sociální postavení zvířat identifikováno podle pachu. Pachová
odlišnost mezi dominantními a submisivními zvířaty je výsledkem
velikosti žlázy, množstvím její sekrece, nebo frekvencí značkování
(Téma přednášky: Feromony)
128. Otázka: Poplašné, strachové či frustrační feromony
Odpověď (a): jsou produkovány vystrašeným jedincem v pohlavních orgánech, proto
jsou obsaženy v moči. Místům označeným touto močí se pak ostatní
příslušníci druhu vyhýbají
Odpověď (b): jsou produkovány specializovanými žlázami. Druhy zvířat, které nemají
tyto frustrační žlázy, frustrační feromony nepoužívají, ale místům
označeným frustračními feromony jiných druhů se vyhýbají
Odpověď (c): jsou vypouštěny vystrašeným jedincem přímo do vzduchu, či vody (např.
když zraněná ryba varuje ostatní) nebo jsou obsaženy v trusu a moči.
Místům, kde byly feromony vypuštěny, se pak ostatní příslušníci druhu
vyhýbají
(Téma přednášky: Feromony)
30
129. Otázka: Mláďata savců
Odpověď (a): nerozlišují pachy laktujících a nelaktujících samic
Odpověď (b): rozlišují pachy laktujících a nelaktujících samic ještě dříve než rozeznají
pach vlastní matky od dalších kojících samic
Odpověď (c): rozlišují pachy laktujících a nelaktujících samic až potom, co se nenaučí
rozeznávat pach vlastní matky od dalších kojících samic
(Téma přednášky: Feromony)
130. Otázka: Močové proteiny (MUP - major urinary proteins) slouží
k
Odpověď (a): potlačení transportu feromonů hydrofilním prostředím tělních tekutin a k
uplatnění kompetice chemické komunikace
Odpověď (b): transportu feromonů hydrofilním prostředím tělních tekutin, ke zvýšení
koncentrace pachových látek v cílovém sekretu a k prodloužení doby
působení feromonu resp. pachové značky a k modulaci obsažené
informace
Odpověď (c): tomu, aby se na nich jako na výživném substrátu pomnožily těkavé látky
bakteriálního původu a fungovaly pak jako feromony
(Téma přednášky: Feromony)
131. Otázka: Komunikace je
Odpověď (a): předávání informací prostřednictvím smyslových orgánů
Odpověď (b): předávání informací prostřednictvím jiného zvířete
Odpověď (c): ředávání informací
(Téma přednášky: Komunikace)
132. Otázka: Ritualizace je
Odpověď (a): jev, kdy určité prvky chování ztratily svou původní funkci a staly se jen
symbolickými ceremoniály
Odpověď (b): jev, při kterém jedinec procvičuje jednotlivé svalové partie a udržuje se
tak v kondici
Odpověď (c): synonymem pro stereotypní chování
(Téma přednášky: Komunikace)
133. Otázka: Autokomunikace
31
Odpověď (a): je termín pro echolokaci netopýrů a kytovců
Odpověď (b): je termín pro „automatizovanou“ komunikaci, když je opakovaná
vokalizace součástí ritualizace
Odpověď (c): je termín pro komunikaci v rámci jedné society
(Téma přednášky: Komunikace)
Vloženo: 16.07.2009
Velikost: 252,86 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Skupina předmětu AGA18E - Etologie zvířat
AGA18E - Etologie zvířat
prof. Ing. DrSc. Luděk Bartoš
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - testy fyzio5
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - TESTY_ZKOUŠKOVY
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - testy fyziologie 1
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - testy fyziologie 2
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - Testy významnosti
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - testy Mach
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - TESTY
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - chov 1testy
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - Testy-zadání
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - testy
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: