- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
tahák
AGA13E - Genetika se základy biometriky
Hodnocení materiálu:
Vyučující: doc. Ing. CSc. Karel Mach
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáljádro – obsahuje DNA, RNA, PROTEJNY – rozptýleno v hmotě-chromatin(uvnitř jádra), nukleus-typycké pro eukaryoty (proto plazma je rozdělená na cytoplazmu a karyoplazmu)nepravé jádro – shluk chromozomů bez bílkovin – u eukaryd, nukleoid mitochonsrie – u rostlin i živočichů plastidy – hl. chloroplasty – u rostlin -> důležité peo mimojadernou dědičnost(geny mi mojádro) ribozomy – proteosyntéza jadérko – organizace syntézy RNA (ribonukleová RNA = nukleodus Přímé dělení = amitóza - prottažení -> zaškrcení -> oddělení – nerovnoměrně rozdělená buň. info. – při regulaci jater (poměrně velká regen – achopnost) – u brambor – b. obsahující škrob - b. s nádorovým bujením -> kůže..-nepřímé = mitóza puterfáze – s dílčími fázemi(G0,G1,S1,G2,2fáze)- zdánlivě klidová fáze -profáze – nemá chromozom – vláknité útvary, patrné jadérko, v pozdní fázi se dělí podélně na 2 chromotadi, vznik jadérka-metafáze – hodí se do ekvator. roviny, 2 centrioly, vznik dělícího vřeténka-anafáze – rozdělení chromozomů v autromeře 1chrom -> 2 chrom-telofáze – dosyntézují se chromatidy, prům. pět. chromozomů, vznik jadérka, odškrcení-interfáze – zdánlivě klid. obdpachypene -crossing over – chiasma = místo, kde se překříží chromatidy jednoho chromozom. pásudiplotene – chromozomy se od sebe vzdalují diakineze – zkracují se-během profáze je patrná jaderná blána a jadérko(jadérko mizí na konci profáze)-v anafázi I se rozchází celé chromozomy-telofáze I – vznik dvou jader -> rozdělení na 2b. s polovičním počtem chromozomů(z každého chrom. páru 1 chromozom),křížení -reciproké – obě možné kombinace rodičů dle pohlaví-zpětné – křížení jedince z F2 generace s někt. z rodičovských forem-testovací – ověření genotypu – při úplné dominanci-reciproká křížení – mužská rostlina červená žena bílá muž červená a muž bílá!!!-zpětné: blízká plemenitba- křížení F jedince s P jedinci nebo jedincem stejného genotypu jako má P genech-Mendelova pravidla (zákony)1.pravidlo o uniformitě – F1 generace a identitě reciprokých křížení-reciproká křížení mají stejné výsledky, F1 budou stejní heterozygoti-platí při úplně, neúplně dominanci, kodominanci i superdominanci2.pravidlo o čistotě vloh a štěpení-vlohy přechází do pohl. b. čisté a nemísí se s vlohami opačnými-v pohl. b. je pouze 1 alela(realizace v mióze při 1./2. anafázi)-podvojné založení dědičnosti: každý den má nejméně 2 alely(konkrétné formy genu), každý znak má nejméně 2 alternativy-tyto alely jsou na shodných místech chromozomu(homologních)-pohl. b. mají haploidní počet chromozomů a z genu pouze jednu alelu3. volná kombinovatelnost vloh – viz. křížení polyhibridníPleiotropie-pleoiotropní účinky,vliv jedné alely na více znaků,Expresivita-kvantitativní stupeň projevu genu,týká se dominantních i recesivních,způsobena gen. pozadím i vnějšími vlivy,Nedědičné modifikace-proměnlivost/variabilita fenotypu jako reakce na vnější prostředí (především výživy),Heterogenie = genotopie-2 různé geny podmiňuje stejný znak,Fenokopie-kontr. znak může být podmíněn genotypem i vnějším prostředím,Fonometrie – znak řízen 1 generací – především v konečné fázi genetické determinace,Polymerie – vlastnost je determinována větším počtem genů (např. užitkovost, nárůst hmotnosti, produkce……..),Genetická interakce – znak vzniká v důsledku rozmanitého působení 2 a více genů (alelových párů), spolupráce těchto genů,Duplicitní faktory1.stejnoměrné působení dominantních alel růzých genů,2.recesivní alely těchto genů jsou zpravidla funkčně neutrálníVAZBA VLOH-opak volné kombinovatenosti při které jsou (sledované) geny lokalizovány na různých chromoz. Párech volná kombPříčina vazby vloh (úplné)-úplná vazba: sledované geny jsou lokalizovány na 1 chromozomu. Páru buď nevazbové fázi cis nebo trans.,Při gametogenezi nedochází ke crossing overu (překřížení chromozomů),Nedochází k rekombinaci,Nedojde k výměně homologiích úseků nesesterských chromozomů,Neúplná vazba-v pachytene (při meióze) docházíke crossing overu, k výměně homolog. Úseků nesesterských chromatid, vznikají nekombinované gamety.
Dupl. F- kumulativní bez dominance,účinek jednost. dominančních (aktivních) alel se sčítá bez ohledu na příslušnost u jednotlivým genům,Interakce bezezměny štěpného poměru = kryptomerie-dědičnost tvaru hřebenu u kura domácího
Geny modifikátorů = dědičná modifikabilita1.tyto gey mohou mít vl. fenotyp. projev, např. gen zodpovídající za pH buˇm. šťávy -> na tomto genu závisí barva květu,2.bez vl. fenotyp. poměru,intensifikátory – zvyšují stupeň projevu zákl. genu (různá intenzita barev květů),reduktory – potlačují stupeň projevu zákl. genu,supresory – potlačují projevy mutačních alel -> významná úloha v genu,Vlivy působící na četnost c.o.-genetická determinace:,geny blokující c.o. – kukuřice,některé typy chromozomálních aberací -> snižování frekvence c. o.Význam vazby vloh a crossing-overu-příznivě působící geny jsou kombinovány v relativně stálé sestavě,nepříznivě působící geny(však) může být vyloučen,c. o. v každé populaci zvyšuje rekombinancí proměnlivost nad úroveň volné kombinovatelnosti,c. o. pomáhá udržovat relativně stálý, zároveň však proměnlyvý genotyp konkrétně populace
Obecný postup při používání testů významnosti-1.) Volba hladiny významnosti, tzn. pravděpodobnost s j
Vloženo: 18.06.2009
Velikost: 58,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu AGA13E - Genetika se základy biometriky
Reference vyučujících předmětu AGA13E - Genetika se základy biometriky
Reference vyučujícího doc. Ing. CSc. Karel Mach
Podobné materiály
- ETA05E - Informatika - Taháky
- AGA13Z - Genetika se základy biometriky - Tahák varianty zkoušky
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - tahak
- ETA05E - Informatika - info-tahak
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - mikrobiologie-tahak2.test
- AVA34E - Praktická anatomie koně - Tahák1
- AVA34E - Praktická anatomie koně - Tahák 2
- AVA34E - Praktická anatomie koně - Tahák 3
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - mikracka tahak
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - tahak
- AEA09E - Zoologie - tahák zoo 1
- AEA09E - Zoologie - tahák zoo 2
- AEA09E - Zoologie - tahák zoo 3
- AAA22E - Agroekologie - tahák
- AEA09E - Zoologie - tahák zoo 1
- AEA09E - Zoologie - tahák zoo 2
- AEA09E - Zoologie - tahák zoo 3
- ACA05E - Biochemie - tahák
- ACA05E - Biochemie - tahák 2
- AAA11E - Základy bioklimatologie - tahák ke zkoušce
- AAA11E - Základy bioklimatologie - tahák
- AAA11E - Základy bioklimatologie - tahák
- AAA11E - Základy bioklimatologie - taháky2
- AAA11E - Základy bioklimatologie - tahak
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - tahák
- AAA22E - Agroekologie - tahak
- AAA22E - Agroekologie - tahak
- AAA22E - Agroekologie - tahak
- AHA09E - Agrochemie - tahak
- AHA09E - Agrochemie - tahak
- AHA09E - Agrochemie - tahak
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - tahak
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - tahak
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - tahak
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - tahak
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - tahak
- AEA26E - Zoologie obratlovců - tahak
- AEA26E - Zoologie obratlovců - tahak
- AEA26E - Zoologie obratlovců - tahak
- AEA26E - Zoologie obratlovců - tahak
- AAA11E - Základy bioklimatologie - klima tahák
- AMA08E - Základy mikrobiologie - Kompletní tahák mikrobiologie
- AEA09E - Zoologie - tahak cast 1
- AEA09E - Zoologie - tahak cast 2
- AEA09E - Zoologie - tahak cast 3
- EEA77E - Ekonomika veřejného sektoru - Tahák
- EEA77E - Ekonomika veřejného sektoru - Tahák varianty
- EEA77E - Ekonomika veřejného sektoru - tahák grafy
- EEA77E - Ekonomika veřejného sektoru - tahák 2
Copyright 2024 unium.cz