- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Protokoly 1-8 08-09
AGA13E - Genetika se základy biometriky
Hodnocení materiálu:
Vyučující: doc. Ing. CSc. Karel Mach
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálProtokol 1:Nukleové kyseliny
1.Kde je lokalizována DNA u člověka?
2.Napište všechny možné typy bází, které obsahuje DNA.
3.Jaké existují prostorové konformace molekuly DNA a v čem se odlišují?
4.Jakou chemickou vazbou je zajištěno párování komplementárních bází DNA?
5.Kterými organelami obsahujícími DNA se liší buňka listového parenchymu konvalinky od svalové buňky tchoře?
6.Napište tři příklady, kde se v živých organismech nalézá cyklická forma DNA.
7.Napište, kterou nukleovou kyselinu znázorňuje uvedený úsek její molekuly:
5´AGAGACCAGACAGGACCAGGACCAA3´.
8.Napište všechny možné typy sacharidů, které může obsahovat RNA.
9.Jaké molekuly mohou vznikat transkripcí vlákna DNA?
10.Z kolika párů bází se skládá strukturní gen hormonu progesteronu morčete, je-li progesteron morčete složen z 30 000 aminokyselin?
11.Která z následujících komponent se aktivně neúčastní translace:
ribozómová podjednotka 30S, DNA, m-RNA, ribozómová podjednotka 50S, t-RNA, r-RNA?
12.Napište všechny typy RNA, které se účastní translace?
13.Je známá sekvence DNA:5´ATCTGACTGATCGTTACTAG3´
3´TAGACTGACTAGCAATGATC5´
Proveďte transkripci 3`( 5` vlákna molekuly DNA do RNA. Kolik procent purinových bází se nachází ve zniklé molekule mRNA?
14.Výsledkem translace je polypeptidový řetězec s následující sekvenci aminokyselin:
Ile-Asp-Met-Glu-Phe-Met. Uveďte všechny možné sekvence molekul mRNA ve směru 5`( 3`, které mohou být v případě tohoto polypeptidu překládány.
15.Které procesy patří mezi posttranskripční úpravy RNA a co je jejich výsledkem?
Protokol 2: Cytologie a karyologie
1.Co je výsledkem amitotického dělení buňky?
2.Charakterizujte jednotlivé fáze mitotického dělení.
3.Detailně popište genetické důsledky profáze I meiotického dělení.
4.S jakým počtem chromozómů vstupuje buňka člověka do mitotického dělení?
5.S jakým počtem chromozómů vstupuje buňka člověka do meiotického dělení?
6.Co následuje po mitotickém dělení somatické buňky apikálního meristému rostlin?
7.Kdy dochází k redukci počtu chromozómů během gametogeneze u skotu?
9.Jaký je rozdíl mezi sesterskými a nesesterskými chromatidami?
10.Kolik chromozómů se nachází v pozdní anafázi v jedné somatické buňce ženy a kolik v somatické buňce muže?
11.Kdy dochází ke kondenzaci chromozómů v buněčném cyklu somatické buňky kukuřice?
12.Uveďte, čím jsou charakteristická G1, G0, S a G2-fáze buněčného cyklu somatické buňky sokola stěhovavého.
13.Napište, kolik molekul DNA se nachází v jádře svalové buňky člověka ve fázi G1 a G2 buněčného cyklu.
14.Co je to nativní preparát v cytogenetice?
15.Jaká barviva se používají pro obarvení chromozómů v cytogenetice?
16.Při jakém celkovém zvětšení je možné bezpečné odlišit jednotlivé fáze mitotického cyklu v kořenové špičce cibule kuchyňské?
Protokol 3: Mendelismus
1.Barva srsti ovce je řízen genem V. Kolikanásobný hybrid je jedinec, který tvoří gamety V a v ?
2.Napište genotyp jedince, který tvoří následující typy gamet: dMpRT, DmprT, DmpRT, dmpRT, DMpRT, dmprT, dMprT, DMprT.
3.Napište všechny typy gamet, které vytváří jedinec následujícího genotypu: aaBbccDDeeFf GG.
4.Napište všechny typy gamet, které vytváří pentahybrid.
5.Kolikanásobný hybrid je jedinec, který vytváří 32 typů gamet?
6.Napište genotypy šlechtitelských novinek, které vzniknou po zkřížení dvou dyhybridů, dvou trihybridů a dvou tetrahybridů.
7.Šelchtitel provedl křížení následujích genotypů koní:
AaccFfggHhJjkkllMMPprrTt
x
AaCcFFggHHJjKKLlMmppRrTT. S jakou pravděpodobností získá v potomstvu následující genotypy:
AaCcFFggHhjjKkLlMMPprrTT
AAccFfggHHJJKkllMmppRrTt
AaCcFFggHhJJKkLLmmPprrTT
8.Gen M řídí barvu květu máku. Mezi dominantní a recesivní alelou je neúplná dominance. V parentální generaci byly kříženy dvě heterozygotní rostliny. Jaký bude fenotypový štěpný poměr F1 generace?
9.Tvar listu chryzantémy je řízen monogenně. V parentální generaci šlechtitel zkřížil rostlinu s celokrajnými listy s rostlinou s pilovitými listy. V F1 generaci měly všechny rostliny listy vrubované. V F2 generaci bylo 25% rostlin s celokrajnými listy, 25% rostlin s pilovitými listy a 50% rostlin s vrubovanými listy. Co je příčinou uvedeného procentického výskytu jednotlivých fenotypů listů v F2 generaci?
10.Kulatý tvar listu je řízen dominantní sestavou genu F, recesivní homozygoti mají listy oválné. Tvorby zygot F1 generace se účastnily následující typy gamet: mateřské gamety F, f, a otcovské gamety f, f. Jaký bude genotypový štěpný poměr F1 generace?
11.Barva květu astry je řízena genem B. Modrá barva květu je dominantní nad růžovou. V parentální generaci byla opylena růžovokvětá mateřská astra s modrokvětým otcem. V F1 generaci vyštěpila 1/2 aster růžovokvětých a 1/2 aster s modrým květem. Napište, s jakou pravděpodobností by F1 generaci vznikly modrokvěté astry v případě reciprokého křížení uvedených rodičů.
12.Barva květu autogamního vřesu je řízena genem Q. Fialová barva květu je úplně dominantní nad růžovou. V parentální generaci byla šlechtitelem křížena dominantně homozygotní rostlina s rostlinou heterozygotní. Určete, s jakou pravděpodobností vyštěpí v F3 generaci růžovokvětá rostlina, dochází-li v rámci jednotlivých filiálních generací k samosprašování jednotlivých genotypů.
13.Barva očí holuba je řízena genem A. Mezi recesivní a dominantní alelou platí vztah neúplné dominance. Dominantní homozygoti mají oči hnědé, heterozygoti červené a recesivní homozygoti oranžové. Barva letek je řízena genem H. Černá barva je úplně dominantní nad bílou. Opeření běháků je řízeno genem R. Holé běháky jsou úplně dominantní nad opeřenými. V parentální generaci bylo provedeno následující křížení:
P: AAhhrr x aaHHRR. Určete jaký byl fenotyp obou rodičů a potomků F1 generace. Jaký byl genotyp F1 generace. Kolik různých fenotypových kombinací vznikne v F2 generaci a s jakou pravděpodobností budou vznikat? Jaký je rozsah nejmenší úplné populace F2 generace s 95% pravděpodobností?
Protokol 4: Interakce v genetice, (2-test
1.Tmavě zelená barva listů révy vinné je komplementárně řízena geny K, M. Při porušení komplementarity je barva nažloutlá. Tvar bobulí je řízen geny A a B, které jsou duplicitní nekumulativní s dominancí. Kulaté bobule jsou dominantní nad oválnými. Šlechtitel zkřížil následující rodiče P: KkMmaaBb x KkmmAabb.
Stanovte:
a)fenotypy obou rodičů
b)jaké jsou pravděpodobnosti vzniku jednotlivých fenotypových kategorií v F1 generaci
c)s jakou pravděpodobností vzniknou v F1 generaci rostliny s tmavě zelenými listy a kulatými bobulemi
d)s jakou pravděpodobností vyštěpí v F1 generaci rostlina s tímto genotypem: KkmmAabb.
2.Modrá barva květu zvonku je řízena dominantní sestavou genu M. Za přítomnosti genu T v dominantní sestavě se inhibuje tvorba barviva a květy zvonku jsou bílé. Dominantní sestava genu A způsobuje zatočení cípů květu směrem vně, dominantní sestava genu B směrem dovnitř. Rostliny s genotypem A.B. nebo aabb mají květní cípy rovné . Šlechtitel zkřížil následující rodiče opylil rostlinu s genotypem mmTtAaBb pylem rostliny, která měla genotyp MmTtaaBb.
Stanovte:
a)fenotypy obou rodičů
b)jaké jsou pravděpodobnosti vzniku jednotlivých fenotypových kategorií v F1 generaci
c) s jakou pravděpodobností vzniknou v F1 generaci rostliny s modrými květy a rovnými cípy
c) s jakou pravděpodobností vyštěpí v F1 generaci homozygotní rostliny se stejným fenotypem jako měla mateřské rostlina parentální generace.
3.Tvar ulity hlemýždě je řízen geny A, B, které jsou duplicitní nekumulativní s úplnou dominancí. Kulovitá ulita je dominantní nad oválnou. V rodičovské generaci byly kříženy následující genotypy:
P: aaBbCcDd x aabbCcDd. Barva ulity je řízena geny C a D, které jsou duplicitní kumulativní s dominancí. Pokud jsou přítomny oba geny v dominantní sestavě, je barva ulity tmavě hnědá. Pokud je přítomná dominantní sestava pouze jednoho dominantního genu, potom je ulita béžová. Recesivní homozygoti ccdd mají ulity žluté.
Stanovte:
a)fenotypy obou rodičů
b)jaké jsou pravděpodobnosti vzniku jednotlivých fenotypových kategorií v F1 generaci
c)s jakou pravděpodobností vznikne v F1 generaci hlemýžď s kulovitou ulitou béžové barvy
d)jaké bude v F1 generaci procentické zastoupení jedinců s fenotypem shodným s rodičem, který vytvářel čtyři typy gamet.
4.U slepic je tvorba černého peří řízena komplemantární sestavou genů A a B. Při porušení komplemnatrity mezi geny A a B je peří bílé. Komplemntární sestava genů C a D a inhibuje tvorbu pigmentu a peří je bílé. Při porušení komplemantarity mezi geny C a D k inhibici nedochází. V rodičovské generaci byly kříženy následující genotypy - P: aaBbccDd x AabbccDd.
Stanovte:
a)fenotypy obou rodičů
b)jaké jsou pravděpodobnosti vzniku jednotlivých fenotypových k
Vloženo: 17.06.2009
Velikost: 614,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz