- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1. Kolik ze souše země činí orná půda – je to 10 % tj. 1,5 . 10 na devátou ha skripta číslo 242. Jaká sféra poskytuje půdě organické látky – Biosfera3. Jakými potenciály je určován pohyb vody – vlhkostní, gravitační, a osmotický pot.4. Uveďte nějakou metodu k určování stáří půd. – např. využití archeologie, použití C14 Skripta 5845. Jak velký je silt a jeho význam – skripta 726. Co je horizont Am – skripta 6217. Frakce skeletu – skripta 718. Základní možnosti vzniku jílových minerálů – je to dětění, neoformace, transformace, rozpad, syntéza9. Vysvětli ulmifikaci a za jakých podmínek vzniká – za anaerobních podmínek10. Co je to ilimerizace – vím jen že to je jeden z pochodů pedogeneze. Máme to někde v přednáškách a souvisí s migrací látek v profilu11. Skupina alofanů. popiš – 12812. Čím se spojují oktaedry – 118 – velkými aniony O2- OH-13. Popiš kambizem a nakresli její strukturu – 68314. Freundlichova izoterma napsat vzoreček a popsat jednotlivé písmena – 56215. Srovnej sorbci u FK a HK – FK – větší a HK – menší16. Význam mikroedafonu – 378 17. Jak se chová bazoid v acidickém prostředí ( tady nevím nic)18. Co je aktivní kyselost – (nevím)19. Velikost koloidních částic – nejsem si jistá ale zkuste skripta 70 možná je to to samé jako koloidní jíl20. Co je sorbent a co je sorbát. Vysvětlit. – to také nevím.Přeji Vám úspěch u zkoušky. Ahoj Jitka Adamcová
1. Freudlichova izoterma-569,562 2.Jakým způsobem vzniká litozem-650,651,652 3.zeta potenciál - zde si nejsem jistá,ale mělo by to být 459,460 4.nejčastější minerál-illit 5.humusové látky-v čem jsou rozpustné-420-432 6.glej-700 7. nakreslit tetraedr, oktaedr-115,118 8. adsorpční voda-jakými potenciály je vázána-284číslo = obrázek ze skript pedologie.
1)schéma chelátu/oktaedr
2) horizont Am – melanický horizont
(organominerální podpovrchový humόzní , tmavý a kyprý horizont)
- povrchové minerální horizonty s biogenní, případně antropickou akumulací humifikovaných organických látek
- v sekvenci O-Am mocnost >0,1m
- sorpčně nasycený, VM > 60%
3)na jaké hl. procesy v pude ma vliv klima
- teplota p., množství vody, rozložení srážek během roku, dochází k výměně látek vzlínající v.(suché p.–výpar)nebo k vyluhování (vlhké,humidní prostř.
Přímé srážky-teplota,sluneční E, tepelný režim p. (výpar) nepřímé (vegetace)
morfologie terénu(nadm.výška, svažitost,expozice, terénní deprese,ovlivnění teploty půdy a vlhkosti)
klimatické f.(zvětrávání, ovlivň. vývoje organické hmoty, migrace látek v profilu)
4)čím je ovlivňováno klima při dostatku tepla
V humidnějším klimatu dochází k intenzivnějšímu přenosu látek v půdním profily směrem do hloubky (podzol)
Aridní(suché) obohacuje svrchní horizonty rozpustnými solemi díky výdeji vody z rostlin v podobě vodní páry to převahuje nad srážkami
- rychlejší zvětrávání, urychlení chemických reakcí, hlavně tropy
5)vypsat reakce chemického zvětrávání
změna chemického složení původní mateční horniny nebo minerálu rozkladem vznikají sekundární minerály pouze za přítomnosti vody a v ní rozpuštěných látkách a za dostatečné teploty
- přítomnost vody, změna teplot
- vznik – rozpustné, pseudorozpustné a nerozpustné sloučeniny
- chemické r. –dekarbonatace, hydratace, redox. pochody, hydrolýza,oxidace, redukce,rozpouštěním
6)vlastnosti adsorpční vody (285)
Adsorpční voda je pevně poutána adsorpčními silami povrchu zrn, v kapalném stavu je prakticky nepohyblivá. Vyskytuje se v horninách jen při velmi nízké vlhkosti.
- má odlišnou hustotu
- nižší hodnotu dielektrické konstanty
- nižší bod mrazu
- nemá rozpouštěcí schopnost a není pohyblivá v kapalném stavu
- voda vázaná, poutá se absorbcí a osmotickými silami k povrchu půdních částic, van der waalsovy síly = adsorpční síly = vodíkové můstky a elektrostatické síly, osmotické síly = difusní síly v elektrické dvouvrstvě
7)co znamená pF3
8)význam siáltu pro půdu
– jemný prach + střední nepříznivý vliv za mokra rozbahnění, za sucha škraloup,těžko obdělavatelné
9)Langmuirova rovnice - napsat, popsat
které číslo v BPEJ udává klim.region
BPEJ = bonitovaná půdně ekologická jednotka,platný pro celou ČR, katastrální - nejlepší BPEJ 3.01.00
- 1. číslice - klimatický region (1-a)
- 2.,3. číslice - HPJ - hlavní půdní jednotka (01-78)
- 4. číslice – sklonitost, expozice (inklimace (0-9)
- 5. číslice – skeletovitost,štěrkovitost a hloubka profilu půdy (0-9)
jednotlivé vrstvy el. dvojvrstvy koloidů
koloidní micely
1. jádro
2. nabíjecí vrstva (adsorpční) COOH,OH
3. nepohyblivá část kompenzační vrstvy
okolo – difuzní část kompenzační vrstvy
- koloidy – co obsahuje jádro? nabitá části má dvojitý charakter
podklady KPP pro okres + měřítko
okresy: (1:50 000)
Základní původní mapa
kartogram zrnitosti, štěrkovitosti, zamokření
kartogram matečních substrátů
které humusové látky jsou rozpustné v kyselinách
– humínové kyseliny HK, hymatomelanové kyselinyHY, fulvokyseliny FK
jak se chová bazoid v kyselém prostředí
Bazoid= mají kladný náboj, adsorbují anionty, (acidoid naopak)
v kyselém prostředí peptizují /v alkalickém – kolagulují
Ligninová teorie tvorby humusu – Lignin (rozloženo pomocí mikroorganismů) 1)ten se dělí na základní stavební j. a ty se dále rozkládají pomocí mikroorganismů a 2) zbytek (např. oxiduje, probíhá výměna plynů, kondensuje s N a vzniknou humínové kyseliny (kyselí charakter) a z nich fluvokyseliny
důkazy toho, že při humifikaci dochází k syntéze(spojení)
humifikace=utvoření složitějších a stabilnějších látek aromatické povahy, 1.fáze rozklad,tj. biologický proces (tlení, hnití, kvašení...za přístupu vzduchu) 2.závěrečná fáze – více syntéza (převládají fyzikálněchemické a chemické reakce)
které ionty jsou poutány v hexagonální dutině tetraedrické struktury jíl.min. křemík, kyslík
který proces je nutný ke vzniku kambizemě, popis
- vznik na svazích, hlavním půdotvorným procesem intenzivní zvětrávání, půda na lehčím minerálně chudším substrátu, nedochází k posunu jílu, reakce kyselá až silně kyselá (vápence, opuka(horniny z kterých nejčastěji vznikly rendziny) Mělník
pseudoglej - napsat jednotlivé horizonty
charakterizován výskytem výrazného mramorového redoximorfního diagnostického horizontu
- O/Ahn nebo Ap/En/Bmt/BCg/C
- O/Ahn nebo Ap/Bm/BCg/C
proč bobtná montmorillonit - vzdálenost paketů není fixní, mohou se přibližovat a oddalovat, průnik H2O-bobtnání
nepolární sorpce - na nenabitém sorbentu - neorientovaná
Horizont A-B-C
A: humusový povrchový horizont (organominerální) nejsvrchnější minerální horizont bohatý na humus; humus je promísený a vázaný na minerální podíl půdy
B: kambické hnědozemě bez humusu, obohacený o látky vymyté z horizontu E iluviální,
C: půdotvorný substrát(někde chybí,může být obohacen o černozem,černice,kambizem,šedozem...)
Sekundární částice
jsou hlouběji než primární, nějak přemístěné(vodou–proplavují se, větrem–přenáší se),skelet nemá ostré hrany
Nakreslit dva horizonty
podzol(půda vytvářející se z rozpadu pevných či zpevněných hornin, jsou to půdy, jejichž hloubka je menší než 30 cm a které spočívají na pevné hornině nebo na silně vápnitém materiálu.
Profil: leptosoly jsou geneticky mladé půdy, jejich tvorba je omezena pouze na A horizont spočívajícím na matečné hornině, případně nad B horizontem v počátcích vývoje.
A – (B) – R
A – (B) – C
Využití: většina nevápnitých leptosolů není obdělávána, zemědělské využití je omezené z důvodu příliš mělkého profilu a vysokému obsahu skeletu, dalším nebezpečím při jejich využívání je náchylnost k erozi. Vápnité leptosoly mají lepší fyzikální i chemické vlastnosti a dobré odvodnění, jejich využití je ale omezené ze stejných důvodů jako u nevápnitých.
8000 tis. let stará půda ja monocyklicá nebo polycyklická?
Půdní edafon
biologický koloběh látek, hlavní zdroj humusotvorného materiálu
- soubor organismů přítomných v půdě celými těly, migrace, rychlejší množení mikroogranismů (makroedafon – krtci, mesoedafon – červi, mikroedafon – bakterie)
Jaký proces je nutný při vzniku hnědozemě – illuviace
Popis hnědozemě:
BPEJ = bonitovaná půdně ekologická jednotka,platný pro celou ČR, katastrální
- nejlepší BPEJ 3.01.00
- 1. číslice - klimatický region (1-a)
- 2.,3. číslice - HPJ - hlavní půdní jednotka (01-78)
- 4. číslice – sklonitost, expozice (inklimace (0-9)
- 5. číslice – skeletovitost,štěrkovitost a hloubka profilu půdy (0-9)
Illit mezi jednotlivými vrstvami je fixně navázaný iont draslíku, který se chová podobně jako vodíkový můstek mezi pakety. Z toho důvody nemůže boptnat.
Potenciály vody
energie, která je potřebná na odtržení částečky vody,z místa referenční úrovně do určitého bodu v systému půda – voda, která je vztažena na jednotku vody
- energie na jednotku hmotnosti vody J*kg-1
- energie na jednotku objemu vody N*m-2
- energien na jedntoku tíhy vody – hmotnost v gramech
Druhy sorpce
sorpce= schopnost půdy poutat (sorbovat) ionty nebo celé molekuly různých
sloučenin z půdního roztoku do pevné fáze půdy
-sorpce polární na nabitém povrchu – orientuje se na opačný náboj
-sorpce nepolární na nenabitém povrchu – neorientuje se specificky
Každá půda vykazuje několik druhů sorpce živin. Rozlišujeme následující druhy sorpce živin v půdě: mechanická,fyzikální,chemická, fyzikálně chemická, biologická.
- Na čem závisí sorpce?
Kde vznikají půdy A - C
A- povrchové minerální horizonty s biogenní, případně antropickou akumulací humifikovaných organických látek do obsahu 20-30%
C – půdotvorný substrát
ilit Co je ilimerizace, její podmínky
ilimerizace = migrace jílu, migrace z A a E horizontu do horizontu B, vznik argilických horizontů
Botná ilit – ne protože má vodíkové můstky, neoddálí se proto nebobtná
ilit=
Signatura a nakreslení gleje / pseudoglej - rozdíly
glejový proces, redukce železa a manganu v anaerobních podmínkách, vznik modravých a šedých skvrn
Ot/At až T/Gro/Gr – v důsledku dlouhod. provlhčení podz. vodou i povrch. v.
Jakým procesem vzniká luvizem – v místě půdní deprese, stahuje se tam voda z okolí
- Ap – transport vyžaduje hodně vody, nejint. illimerace/El – vybělený horizont, luvický /Bt– jílovitý hnědý/C půdotvorný substrát
Co musí odevzdat podnik k KPP a měřítko
měřítko 1:10 000.
1) základní půdní mapa 2) kartogram zrnitosti, štěrkovitosti a zamokření 3) kartogram návrhů půdotvorných opatření
Co je izoelektrický bod
izoelektrickým bodem vzniká koagulace(gel)
- elektrokintetický potenciál vzniká odtržením difúzní části kompenzujících i
Vloženo: 23.04.2009
Velikost: 199,97 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ETA05E - Informatika
Reference vyučujících předmětu ETA05E - Informatika
Podobné materiály
- AAA10E - Základy meteorologie a klimatologie - Otázky ze zkoušky
- AAA14E - Základní agrotechnika a herbologie - Otázky zkouška
- ABA06E - Základy fyziologie rostlin - Otázky zkouška
- AHA09E - Agrochemie - Otázky z testu
- APA12E - Pedologie pro zahradníky - Otázky ze zkoušky
- EEA08E - Základy podnikové ekonomiky - Otázky zkouška
- ETA05E - Informatika - Otázky ke zkoušce
- ABA05Z - Botanika - Botanika zápočet otázky.doc
- AAA23E - Základy agroekologie - otazky agroekologie
- AAA23E - Základy agroekologie - Otazky agroekologie Jirka
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - otázky k ústní zkoušce
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - zkouškové otázky
- ADA19E - Chov prasat I. - otázky
- ASA17E - Chov skotu a ovcí - Vypracované otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA13E - Zoohygiena a prevence - zkouškové otázky
- AVA35E - Praktická fyziologie zvířat-kůň - vypracov. otázky
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - zkouskove otazky genetika
- ETA05E - Informatika - otázky
- ETA05E - Informatika - vypracovane otazky
- ETA05E - Informatika - vypracovane otazky informatika
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - otazky mikro
- AMA06E - Praktická mikrobiologie - otazky_mikro
- AEA09E - Zoologie - Vypracované otázky STRUNATCI
- AEA09E - Zoologie - Vypracované otázky BEZOBRATLÍ
- AEA09E - Zoologie - vypracované otázky PRVOCI
- AEA09E - Zoologie - otázky zoo 2
- AEA09E - Zoologie - otazky zoo 3
- AEA09E - Zoologie - otazky ze zoologie 1
- AEA09E - Zoologie - Nove zkouskove otazky ZOO
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - chovzvirat-otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otázky zootechnika
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otazky k chovu
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - postacujuce otazky
- AGA12E - Základy obecné zootechniky - otázky
- ACA03E - Chemie organická - otázky, odpovědi
- ACA03E - Chemie organická - Vypracované otázky
- AEA09E - Zoologie - otázky zoologie
- ACA02E - Anorganická a analytická chemie - Vypracované otázky
- ABA05E - Botanika - zkouškové otázky
- AVA15E - Morfologie hospodářských zvířat - zkouškové otázky
- ACA05E - Biochemie - Vypracované otázky
- AKA06E - Výživa zvířat - otázky ke zkoušce
- ASA03E - Chov skotu - zpracované otázky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otázky ze zkouškového testu
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - zpracované otázky
- ARA28E - Fyto 2 - otázky
- ARA28E - Fyto 2 - otázky ke zkoušce
- ARA28E - Fyto 2 - otázky fyto 2
- AGA11E - Etika chovu a etologie zvířat - testové otázky
- ASA09E - Chov koní - ZKOUŠKOVÉ OTÁZKY
- ASA25E - Chov koní - ¨zkouškové otázky
- AGA18E - Etologie zvířat - Zkouškové otázky
- AGA18E - Etologie zvířat - otázky ke zkoušce
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - vypracované otázky-59)
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - Zkouškové otázky
- AHa02E - Výživa hospodářských zvířat - Otázky-výživa
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - otázky pícninářství
- AEA03E - Parazitologie - otázky
- AEA03E - Parazitologie - otázky 2
- AEA03E - Parazitologie - otázky 3
- AEA03E - Parazitologie - vypracované otázky
- AVA22E - Anatomie HZ se základy histologie a embryologie - zkouškové otázky
- AVA10E - Praktická anatomie zvířat - otazky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otazky
- AVA11E - Praktická fyziologie zvířat - otazky-vypracovane
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - otazky
- AEA25E - Zoologie bezobratlých - otazky bezobr.
- AEA25E - Zoologie bezobratlých - otazky
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky obr.
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky obojzivelnici a plazi
- AEA26E - Zoologie obratlovců - vypracovany otazky
- AEA26E - Zoologie obratlovců - otazky
- AKA06E - Výživa zvířat - Otázky ze zkoušky z výživy
- AKA06E - Výživa zvířat - otazky_ke_zkousce
- AEA30E - Základy hydrobiologie - Otázky - Varianta B
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - prvoci
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - bezobralí
- AEA09E - Zoologie - Zpracované otázky - obratlovci (nedokončeno)
- AGA36E - Etika chovu zvířat a welfare koní - testove otazky
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - Otázky ke zkoušce
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - Otazky HUMPOLEC
- AKA05E - chov koní - ¨zkouskove_otazky
- AKA05E - chov koní - OTAZKY Z CHOVU
- AKA05E - chov koní - vyprac.otázky
- AKA05E - chov koní - ZKOUSKOVE OTAZKY
- ATA05E - Pícninářství a pastvinářství - otazky picko
- ASA27E - Technika chovu koní - vyprac.otázky
- AMA05E - Mikrobiologie a biotechnologie - otázky II.zkouškového testu
- EJA74E - Právo a životní prostředí - Zkouškové otázky
- ARA98E - Zemědělské poradenství - Testové otázky
- AVA12E - Základy porodnictví - vypracované otázky
Copyright 2024 unium.cz