- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Ontogeneze
AGA18E - Etologie zvířat
Hodnocení materiálu:
Vyučující: prof. Ing. DrSc. Luděk Bartoš
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál)v isolaci: všichni ♂♂ v dospělosti
pářili ♀♀, ale projevovali aberantní
přístup (např.: berani: 122 nesprávně
orientovaných skoků z 374)
• (ii) v monosexuální skupině: polovina
♂♂ pářila v dospělosti ♀♀ (berani: 1
nesprávně orientovaný skok ze 155)
(Zenchak & Anderson 1980)
Důsledky odchovu hospodářských zvířat v
monosexuálních skupinách
Ovce, Skot - odchov po odstavu:
• (i) v monosexuální skupině: jen 30% ♂♂
úspěšně pářilo v dospělosti ♀♀
• (ii) v heterosexuální skupině: 80% ♂♂
úspěšně pářilo v dospělosti ♀♀
(Welch 1972; Price 1983)
• Nebyla prokázána žádná korelace mezi kvalitou
semene, hladinami testosteronu a LH a
sexuálním chováním → bez behaviorálního testu
nejsme schopni rozeznat, které zvíře je deviantní
a které normální!
Důsledky odchovu hospodářských zvířat v
monosexuálních skupinách
• Berani odchovaní svými matkami ve
společnosti druhého pohlaví vykázali v
dospělosti větší sexuální výkon, než berani
odchovaní svými matkami bez společnosti
druhého pohlaví (Lachaux et al. 1983)
• → Hlavní negativní faktor: nepřítomnost
mláďat opačného pohlaví v prepubertální
fázi (Signoret & Orgeur 1983)
Míra vhodnosti líhnutí a odchovu mláďat ptáků
(1 = nejlepší kombinace)
1. Matkou rodičem (rodiči)
Inkubace vajec Odchov
2. V líhni rodiči
3. Matkou se sourozenci +
dospělým ptákem;
se sourozenci
4. V líhni v izolaci
0:42 min
U hospodářských zvířat
obecně malé genetické
změny v mateřském
chování v důsledku
domestikace
12
Raná ontogeneze –
výživa
• zvýšený výskyt strachových reakcí a útočnosti
Raná ontogeneze - výživa
Nedostatek bílkovin („proteinová malnutricie“)
• narušené sociální chování (nesnášnlivost)
• motorické abnormality v novém prostředí
(stereotypie, křeče)
• poruchy učení
• v dospělosti pokles mateřského a sexuálního chování
• Dojde-li ke změnám v chování po prodělané
malnutricii v rané ontogenezi, k návratu k normálu
zpravidla nedochází do konce života, v řadě případů
se dokonce přenášejí i na potomstvo. (Při
intergeneračním přenosu lze přerušit podvrhy.)
Raná ontogeneze - výživa
• Postižená zvířata mohou při následné správné dietě
(nebo v další generaci) vykazovat stejnou růstovou
křivku jako zvířata nepostižená. → pouhé měření
přírůstků změny neodhalí
• Sociální prostředí může zmírnit
negativní důsledky malnutricie (např. u
potkanů k některým matkám na
nízkoproteinové dietě byla přidána
"teta", k jiným nikoliv. Mláďata obou
skupin měla stejné přírůstky, ale z
hlediska chování mláďata z vrhů s
"tetami" měla podstatně lepší výsledky).
Raná ontogeneze - výživa
Důsledky separace matky a mláděte
• separace má vliv na fysiologické a
hormonální systémy;
• změny v chování vyvolané separací
mohou vymizet, zatímco hormonální a
fysiologické změny pokračují, což v
důsledku ovlivňuje následné sociální
interakce;
(Gubernick 1981)
Důsledky separace matky a mláděte
• Když už je nezbytné z jakýchkoliv
důvodů přerušit vztah mezi matkou a
mládětem, mělo by se udělat vše pro to,
aby bylo mládě chováno v takovém
prostředí, které by zabezpečilo možnost
získání zkušenosti reagovat na vnější
podněty. Nejvhodnějším náhradním
prostředím je skupina mláďat.
13
Obohacené prostředí
a handling
• ochuzené
• normální
• obohacené
Obohacené prostředí
Prostředí, ve kterém jsou zvířata chována:
„normální
prostředí“, do
kterého umístěny
různé předměty,
jako prolézačky,
hračky apod.
• ochuzené
• normální
• obohacené
Obohacené prostředí
Prostředí, ve kterém jsou zvířata chována:
„normální
prostředí“, do
kterého umístěny
různé předměty,
jako prolézačky,
hračky apod.
Handling –
stimulace formou
manipulace se
zvířaty v rané
ontogenezi (snižuje
emocionalitu v
dospělosti)
Možnosti reparace negativních důsledků
předčasného odstavu a malnutricie
• Obohacené prostředí – zejména
sociální
Možnosti reparace negativních důsledků
předčasného odstavu a malnutricie
(O‘Neil 1988)
Možnosti reparace negativních důsledků
předčasného odstavu a malnutricie
(O‘Neil, Novak & Suomi 1991)
14
Sociální (kulturní) transmise
• Proces, při kterém se mládě učíod
svých rodičů nebo členů skupiny.
Později může samo svým chováním
sloužit jako model, který přebírají jeho
vlastní potomci
Sociální (kulturní) transmise
• Pokud se novou dovednost naučí jako
první sociálně nízko postavené zvíře,
zůstává ve skupině dovednost
nepovšimnuta. Jakmile jí však začne
praktikovat dominantní jedinec, naučí
se jí rychle celá skupina
(Kawai 1965)
Příklady: Sociální (kulturní) transmise chování
• Šimpanz - skupinové
dovednosti při
získávání potravy
(např. různé nástroje
při lovu termitů)
(McGrew et al. 1979)
Příklady: Sociální (kulturní) transmise chování
• Sýkora modřinka
otevírání lahví s mlékem.
(Ve 20. létech v Londýně,
postupně všude) (Hinde &
Fisher 1952)
„local
enhancement“
Příklady: Sociální (kulturní) transmise chování
• Rozličné jazyky a dialekty (člověk, ptáci apod.)
(Baker & Cunningham 1985)
• Severoamerické sýkory se naučí otevírat víčka
kontejnerů, i když to co vidí, je jen už otevřený
kontejner (Sherry & Galef 1984)
Učení vhledem
Příklady: Sociální (kulturní) transmise chování
• Rozličné jazyky a dialekty (člověk, ptáci apod.)
(Baker & Cunningham 1985)
• Severoamerické sýkory se naučí otevírat víčka
kontejnerů, i když to co vidí, je jen už otevřený
kontejner (Sherry & Galef 1984)
• Kos – Vlivem experimentální situace se ptáci naučili
vydávat poplašné volání při spatření vědra (rodiče
poplašně volali, když viděli sovu, ale mláďata se
zakrytým výhledem při tom mohla vidět jen vědro)
(Curio et al. 1978)
15
Příklady: Sociální (kulturní) transmise chování
• Když jsou samci druhu Molothrus ater umístěni v
době učení zpěvu do klece se samicí jiného
poddruhu, vyvine se u nich preference na zpěv toho
druhého poddruhu, aniž by slyšeli jakýkoliv zpěv
(Trievers 1989)
• Slon africký - skupina slonů v Addo (SA) se liší od
ostatních slonů tím, že přesunula svou aktivitu do
nočních hodin. Při setkání s člověkem projevují
zjevné známky strachu a nezvyklou útočnost.
Odlišnost od roku 1919, kdy došlo k masakru těchto
slonů (Douglas-Hamilton 1975)
Intergenerační negenetický přenos chování
• Geneticky „naprogramované“ chování
může být zásadně modifikováno časnou
zkušeností. Při tom je klíčové stáří, ve
kterém se zkušenost získává. Některé
prvky chování potřebují k uplatnění
genetického programu specifické učení
(např. útočnost, značkování apod.)
Intergenerační negenetický přenos chování
• ovce - rytmus přijímání potravy a odpočinku (změna
podvržením jehňat po porodu matkám jiného
plemene) (Key & Maciver 1980)
• skot - schopnosti, které se uplatňují v dominančních
vztazích (meziplemenné rozdíly v citlivosti na časný
odstav) (Le Neindre & Sourd 1984)
Intergenerační negenetický přenos chování
• potkan - stavba hnízda (ale např. nikoliv
přenášení mláďat do hnízda) (Nováková 1977)
• kočka –koťata se rychleji učila ovládat zařízení s
páčkou od matky než od cizí kočky (Chesler 1969)
Vloženo: 16.07.2009
Velikost: 765,77 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu AGA18E - Etologie zvířat
Reference vyučujících předmětu AGA18E - Etologie zvířat
Reference vyučujícího prof. Ing. DrSc. Luděk Bartoš
Podobné materiály
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - 6.Ontogeneze
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - 06 - Genetika a ontogeneze organizmů
- AGA01E - Obecná genetika - 6. genetika a ontogeneze organismů
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - 8.Ontogeneze
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - 8a.Ontogeneze koni
Copyright 2024 unium.cz