- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Ontogeneze
AGA18E - Etologie zvířat
Hodnocení materiálu:
Vyučující: prof. Ing. DrSc. Luděk Bartoš
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1
(159) 1
Chování a
ontogeneze
Dědičné, vrozené a získané chování
• Dědičné chování – chování zděděné po
rodičích, instinkt
• Vrozené chování – přítomno při
narození, není naučeno ani získáno
během postnatálního vývoje
• Získané chování – získává se během
postnatálního vývoje (učení)
Dědičné, vrozené a získané chování
• Dědičné chování – GENOTYP
• Vrozené chování
• Získané chování
– FENOTYP
Teorie kritických period
• „Krisis“(κρισις) – rozhodnutí
(„křižovatka“)
• Teorie je založena na zjištění, že
procesy v organismech jsou nejsnadněji
měnitelné v období nejintenzívnějšího
rozvoje orgánu
Teorie kritických period
• „Může existovat tolik kritických period, kolik
existuje kombinací nezávisle proměnných
parametrů a závisle proměnných měření“
(Denenberg 1962)
• Narušení vývoje v jedné kritické periodě
ovlivní vývoj organismu také během
stadií následujících
Z hlediska ontogenetického vývoje savce
• Období relativní stability (období kojení,
mladosti a dospělosti)
(Křeček 1970)
• Období nestability (porod, odstav a
sexuální dospívání)
2
Teorie kritických period
• Pro otázky vývoje chování (především
chování sociálního) používáme raději
termín
„senzitivní perioda“,
protože se nejedná v pravém slova
smyslu o procesy „buď a nebo“.
Ontogeneze
•Prenatální období
•Postnatální období
Prenatální
období
Prenatální období - ptáci
• V době před líhnutím byla u řady ptačích
druhů (včetně kura domácího) pozorována
aktivní komunikace mezi matkou a
embryem, kdy hlasové projevy matky
vyvolávají vokalizaci embrya.
• Forma komunikace mezi slepicí, která sedí
na vejcích a embryi je velmi podobný jako po
vylíhnutí (Tuculescu & Griswold 1983).
Prenatální období - ptáci
• Kuřata filiálně reagují na stimuly, kterých se
jim obecně dostalo před vylíhnutím
• Prenatální stimulace matkou jako taková
zlepšuje obecnou reaktivitu kuřete.
• Cizorodý zvuk pouštěný zárodkům (200-
1000 Hz) – po vylíhnutí kuřata vůči těmto
zvukům méně strachových reakcí (White &
Macdonald 1983)
Prenatální období - ptáci
• Vajíčka inkubovaná v umělých líhních jsou
deprivována o přirozené stimuly, které
ovlivňují vazbu na rodiče, sourozence a
preferovaného partnera.
3
Prenatální období - savci
(Hofer 1981)
• Nepříznivé vlivy působící na vyvíjející se
plod jsou vyvolávány především stresem,
jemuž je vystavena březí matka.
• Vliv stresu v tomto období může vyvolat
dlouhodobé následky na chování potomstva
týdny, měsíce i roky po skončení působení
stresu v intrauterinním období
Prenatální stres
• Nepříznivé vlivy působící na vyvíjející se
plod jsou vyvolávány především stresem,
jemuž je vystavena březí matka.
• Vliv stresu v tomto období může vyvolat
dlouhodobé následky na chování potomstva
týdny, měsíce i roky po skončení působení
stresu v intrauterinním období.
(Braastad 1998)
Prenatální stres –stres,
kterému je vystavena březí
samice a který ovlivňuje
vývoj embrya.
Prenatální období
(Hofer 1981)
• neuroendokrinní kontrola hormonálních
hladin fétu;
• změna množství a složení diety matky;
• požití drog či chemikálií matkou, které
ovlivňují vývoj mozku plodu
Hlavní cesty ovlivnění fétu přes
placentární bariéru
Prenatální stres vyvolává:
(Braastad 1998)
• zvýšená koncentrace zvířat;
• nestabilní sociální podmínky;
• zacházení se zvířaty člověkem;
• spánkový deficit;
• přílišné osvětlení, přerušované světlo;
• omezení v pohybu (vazné ustájení);
• horko;
• nedostatek potravy.
Prenatální stres vyvolává:
(Braastad 1998)
• zvýšená koncentrace zvířat;
• nestabilní sociální podmínky;
• zacházení se zvířaty člověkem;
• spánkový deficit;
• přílišné osvětlení;
• omezení v pohybu (vazné ustájení);
• horko;
• nedostatek potravy.
Nejdůležitější období pro
vyvolání následků prenatálního
stresu je ve třetím trimestru
březosti;
důležité je také nejrannější
období březosti (do implantace
zárodku).
Prenatálně stresovaná zvířata vykazují:
(Braastad 1998)
• retardovaný vývoj motorických funkcí;
• sníženou aktivitu při exploraci a hře;
• zhoršení schopnosti učit se;
• problémy v sociálním, sexuálním a
mateřském chování;
• zhoršenou reprodukci v dospělosti (někdy
potomci v první či až druhé generaci !)
4
Prenatálně stresovaná zvířata vykazují:
(Braastad 1998)
• retardovaný vývoj motorických funkcí;
• sníženou aktivitu při exploraci a hře;
• zhoršení schopnosti učit se;
• problémy v sociálním, sexuálním a
mateřském chování;
• zhoršenou reprodukci v dospělosti (někdy
potomci v první či až druhé generaci !)
snižuje se obecná schopnost učení,
avšak může být naopak urychlena
schopnost učení v situacích
vyvolávajících strach
Prenatálně stresovaná zvířata vykazují:
(Braastad 1998)
• retardovaný vývoj motorických funkcí;
• sníženou aktivitu při exploraci a hře;
• zhoršení schopnosti učit se;
• problémy v sociálním, sexuálním a
mateřském chování;
• zhoršenou reprodukci v dospělosti (někdy
potomci v první či až druhé generaci !)
pro sociálně deprivovaná hospodářská
zvířata jsou typické abnormální projevy
zaměřené na vlastní tělo a obecně non-
nutritivní orální aktivitu jako takovou.
Prenatálně stresovaná zvířata vykazují:
(Braastad 1998)
• retardovaný vývoj motorických funkcí;
• sníženou aktivitu při exploraci a hře;
• zhoršení schopnosti učit se;
• problémy v sociálním, sexuálním a
mateřském chování;
• zhoršenou reprodukci v dospělosti (někdy
potomci v první, či až druhé generaci !)
prenatální stres vyvolává u samců
demaskulinizaci a feminizaci (potlačení
hladin testosteronu při prenatální
maskulinizaci samčích fétů)
(159) 22
Kaiser et al. 2003 Behav.Brain.Res.
♀♀, jejichž matky
žily v době březosti
v sociálně
stabilním prostředí
♀♀, jejichž matky žily
v době březosti v
sociálně nestabilním
prostředí
Věk
(dny)
Po odstavu
(159) 23
Kaiser et al. 2003 Behav.Brain.Res.
♀♀, jejichž matky
žily v době březosti
v sociálně
stabilním prostředí
♀♀, jejichž matky žily
v době březosti v
sociálně nestabilním
prostředí
(159) 24
Kaiser et al. 2003 Behav.Brain.Res.
♀♀, jejichž matky
žily v době březosti
v sociálně
stabilním prostředí
♀♀, jejichž matky žily
v době březosti v
sociálně nestabilním
prostředí
5
(159) 25
Kaiser et al. 2003 Behav.Brain.Res.
♀♀, jejichž matky
žily v době březosti
v sociálně
stabilním prostředí
♀♀, jejichž matky žily
v době březosti v
sociálně nestabilním
prostředí
Žádné známky stresu
(159) 26
Kaiser et al. 2003 Behav.Brain.Res.
Nestabilní sociální prostředí v době
březosti a laktace vyvolalo u samic morčat
permanentní behaviorální maskulinizaci
provázenou změnami v endokrinním
systému (včetně koncentrací
receptorů). →
Obě pohlaví mohou být postižena
stresem březí samice !!!
Prenatální období - savci
• Vince et al. (1983) – skupina březích bahnic
byla stimulována cizorodým zvukem 90 dB.
Jejich a kontrolní jehňata pak byla
testována.
• Jehňata, která neslyšela zvuky před
narozením vykázala zvýšenou srdeční
činnost a dechovou frekvenci během testu i
po něm.
Prenatální o
Vloženo: 16.07.2009
Velikost: 765,77 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu AGA18E - Etologie zvířat
Reference vyučujících předmětu AGA18E - Etologie zvířat
Reference vyučujícího prof. Ing. DrSc. Luděk Bartoš
Podobné materiály
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - 6.Ontogeneze
- AGA13E - Genetika se základy biometriky - 06 - Genetika a ontogeneze organizmů
- AGA01E - Obecná genetika - 6. genetika a ontogeneze organismů
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - 8.Ontogeneze
- ALA13E - Etologie zvířat - koní -Humpolec - Bc. - 8a.Ontogeneze koni
Copyright 2024 unium.cz