- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálosení rohů..)
klášter trinitářů při kostele S.Carlo alle Quattro Fontane
oválný prostor, sloupořadí, oválná kupole bez tamburu-zvláštní kazetování
fasáda až dodatečně, dynamika průčelí(taková vlna)
kostel S.Ivo alla Sapienza
dostavba – nádvoří..dostavba kostela
lucerna završena spirálou, zvláštní kupole(zevnitř)
přestavba kostela S.Giovanni in Laterno
velice důležitá bazilika(dnes římská katedrála) – papež Inocenc X.
ranně křesťanský kostel – přestavba do baroka(obvodová stěna)
ponechán starý renesanční strop, fresky, oltář
Turín
nově založené město, pravoúhlé ulice, náměstí
Guarina Guarini
veliké dílo, ale moc se toho nezachovalo(požáry, zemětřesení..)
Capella di San Sindone
zasvěcena Turínskému plátnu, měl za úkol dostavbu
zajímavá kupole..taková žebra, složitá struktura, jednotlivé komůrky, v nichž jsou malá okénka
řádu theatinů kostel S.Lorenzo v Turíně
kupole nesena protínajícími se žebry, takový hvězdicový charakter(podobná půdorys)
největší dílo tohoto arch. .. půdorysy
České baroko
přechodové období: G.M.Filippi
Vlašská kaple v Klementinu v Praze
Matyášova brána Pražského hradu(završení), inspirace římskými kostelními průčelími
kostel nejsvětější trojice, na Malé Straně
realizována loď s presbytářem, severní loď ne
Valdštejnský palác na Malé Straně (1623)(Andrea Spezza.. +stavby v Jičíně)
na pomezí pozdní renesance a raného baroku
Salla terrena – 3 obrovité arkády na toskánských slopech – monumentalita (G.Pieroni)
Hlavní sál – obvodové zdivo starého renesančního paláce – zesílení, plochý rákosový strop, vizuálně ale klenbový charakter, členění pilastry vysokého řádu
průčelí kostela P.Marie vítězné
1. raně barokní průčelí u nás
rané baroko
Carlo Lurago
dlouhodobě se usadil v Praze
1638 rekonstrukce sv.Salvatora v Klementinu (nové Jezuitské požadavky – dostavba kupole: lehká polygonální s dřěvěnou konstrukcí a emporami
1653-59 – západní průčelí (podobná arch. jako del Gesú v Římě)
sochy církevních otců, jezuitských světců
motiv triumfálního oblouku v průčelí
západní průčelí Klementina
dlouhý pilastrový rytmus, velké plastické štukatury, velké vikýře
kostel sv.Ignáce s jezuitskou kolejí na Novém Městě pražském
chybí kupole(finančně náročné..)
socha sv.Ignáce
dlouhé průčelí jezuitské koleje
Giovanni Domenico Orsi
jezuitská kolej v Kutné hoře
Francesco Caratti
Černínský palác na Hradčanech
2. pol. 18. století
společenské změny
technické vynálezy (parní stroj)
urbanizace
zakládání vysokých technických škol (1707 v Praze, 1815 Vídeň)
na stavební činnost působí stát: stavební řády( požární předpisy.. př. mezi budovy požární stěny..)
jiné použití materiálů(př. kámen už jen na základy, ne jako nosný prvek – na to použití cihly, střešní tašky na pokrytí střech)
obdiv k antickému stylu -->
KLASICISMUS
inspirace na antické kultuře
na začátku 19. stol. paralelně s romantismem (inspirace z gotiky), 2.pol. 19.stol. tzv. přísný styl(aplikován podle přesného studia slohu, hl. italské renesance ... novorenesance)-do 90.let 19.století --> eklektismus(na jedné stavbě více slohů)
Anglie(Londýn), Francie(Paříž, Lyon), Německo(Berlín, Mnichov) – hl. centra
Londýn
Robert Adam – zavádí klasicismus do anglické architektury
piano nobile(vznešené patro) – vyšší než spodní, íoské prvky, syrský oblouk(půlkruhem uzavřené okno, nesou sloupy)
Wilkins
př. National Gallery v Londýně
rozsáhlá podélná stavba
antické prvky jen v hlavním průčelí
Paříž
Souflot
významný francouzský architekt, také vykopávky antického světa(použití objevených prvk ů)
př. Pařížský pantheon(původně kostel sv. Jenoféfy)
na principu řeckého rovnoramenného kříže
kortikus inspirován římským pantheonem, korintský řád
vysoká kopule, sloupy lemovaný tambur
D’Yvri, Vignon(sloupořadí)
př. kostel sv. Magdaleny
3 části, zakryté kopulemi
na počátku 19. století přistavěno sloupořadí kolem dokola v hlavním kortiku sloupoví zdvojeno
na téma antických chrámů, jónský řád, trojúhelníkový štít s reliéfní plastikou uvnitř
Chalgrin(oblouk)
př. pařížský diametr
od Louvru k triumfálnímu oblouku(náměstí Hvězdy)
Berlín
Langhanz
př. propylaje Unter den Linden:
Braniborská brána
celá v dórském stylu(nepsané pravidlo, že dórský sloh se používá ke stavbách funkčním)
Schinkel (architekt, malíř, také romantismus)
více staveb v Berlíně
př. Staré muzeum
vytvořeno jako podélná stavba, symetrická
horizontální síň s jónskými sloupy, na pozadí malby, uprostřed kruhová místnost
př. činoherní divadlo v Berlíně
jónské sloupy ve vstupním kortiku, na osu symetrie
trojúhelníkové štíty
u staveb funkčních vytváří jednoduché stavby, bez sloupů
U nás
Terezín:
koncepce města založeného na obrazci šachovnice, podle římských vojenských táborů .. obecný klasicistní systém
jednoduché budovy, členění přízemní arkádou, trojúhelníkové štíty
Praha:
Karlín(zal. 1812)
Průčelí strahovské knihovny
znaky barokního slohu, mělké jónské pilastry, autor Ignác Paliardy
Stavovské divadlo
arch.Hafenecker
typická kompozice v půdoryse-podkovovité hlediště, pravoúhlé jeviště
Dům u Hybernů
původní pražská celnice, přestavěno z Hybernského kostela – průčelí chrámu na klasicistní jednoduché průčelí, 2 sloupy vestavěné do niky
arch. Fischer
stavba zámků:
př. zámek Kačina u nových Dvorů
na téma paladiánské architektury
obdélné elementy spojené oválnými křídly
vstupní průčelí formováno do sloupového kortiku, trojúhelníhový štít
arch Schurich, stavbu vedl arch. Fischer a jeho žáci
ROMANTISMUS
individualistický, subjektivní
kult historie, přírody , exotismu
Anglie
Nash
př. královský letohrádek v Brightonu
3x přestavěn, inspirace Tádž Mahalem
použito železo jako stavební materiál(nosný, hl. v interiéru)
Barry
př. Londýnský parlament
rozsáhlá gotizující stavba
není kompozice na osu symetrie( na rozdíl od klasicismu)
věže převážně čtvercový půdorys
Německo
Schinkel
pohřební kaple královny Marie Luisy
žebrová diamantová klenba
U nás
př.Letohrádek ve Stromovce
asymetricky komponován
přestavěn na gotizující prvek
arch. Fischer
př.zámek Hluboká u Českých Budějovic
lichoběžníkový půdorys, několik věží-vyrovnávají horizontální tendenci do vertikály
věže uvnitř krukové, vně polygonální
př. Mariánské lázně (urbanistická kompozice)
uspořádáno volně, parková kompozice (anglický park)
arch. Fischer
př. čínský letohrádek ve Vlašimi (1845)
př. zemská porodnice
na svou dobu nejmodernější půdorys
pavilonová stavba – křídla z hlavní budovy
cihelná pobaltská gotická architektura
odstupněné štíty, kruhové otvory
arch. Josef Hlávka (významný stavitel)
restaurátorský purismus
objevuje se na jednotlivých gotických kostelech
opravené gotické katedrály se odprošťují od časem přidaných negotických prvků
arch Le Duc (Fr.)
oprava chrámu Norte DAme v Paříži, Amiens, Remeši
také němečtí arch. – katedrála v Kolíně nad Rýnem
kostel sv. Štepána ve Vídni
U nás:
dostavba sv. Víta .. různé projekty
realizace: projekt Josefa Mockera (nebyl akorát uskutečněn vršek jižní věže.. ale nebylo mu dovoleno zrušení renesanční a barokní části jižní věže), západní dvojvěží v gotickém stylu)
NOVORENESANCE, 19.stol.
Gotfritzemper
př. Drážďanská galerie, dvorní opera
nejen praktický archtekt, ale i teoretik
19. stol. :
oblíbené železo
Besernerova metoda – 1865 zdokonalena Matrinem
rozvoj konstrukcí – velké haly
světová výstava v Paříži
1868 – 1. železobetonový most v ČR
př. Křišťálový palác v Londýně
přes 3000 sloupů, 300tis. skleněných tabulek
železná klenba – příčné křídlo, uvnitř alej – původní zakomponovaná do paláce
př. tržnice v Paříži
jednotlivé železné haly bazilikálního typu
arch. Baltard
Labrause
2 čítárny knihoven sv. Inofefy, sloupy obezděny ve spodní části proti požáru
př. Stará národní knihovna
ještě subtilnější sloupy, završeny kovovými úponkami
Eifel
300m vysoká Eifelova věž
Architektura na rozhraní 19. a 20. století
70. léta 19.stol. – potlačování jednotlivých slohů
nové výrazové prostředky
hnutí (Artz ana Kraft??) – znehodnotí umělecké prostředky
Ruskin, Moris - gotické formy uměleckého řemesla
hnutí za reformu bydlení – inspirováno venkovským selským domem .. v přízemí hala, obytný pokoj a jídelna – společenské místnosti, schodiště z haly do tzv. intimních místností – ložnic
tzv. Redhouse – cihelný dům z režného zdiva – arch. Web
dům pro Morise – pravoúhlá nebo kruhová okna, modernější průčelí
řadové domky pro dělnictvo – inspirace vemkovskými domy
úsilí o osamostatnění jednotlivých budov
př. Umělecká škola v Glasgow – žádné historické prvky
Art noubeau
proud dekorativní(zakladatel Guimart)
proud racionální
použití železobetonu
dekorativní proud:
nadzemní objekty, podzemní dráhy, inspirováno přírodou – lakováno zeleně(světlé barvy)
racionální proud:
arch. Peret 1902 – 1. želerobetonový obytný dům
volný půdorys, žádné dekorace
př. 1907garáže Ponthieu v Paříži
zampové patrové garáže, žb. konstrukce, centrální průčelní ohno zdobeno květinami
Belgie:
V. Horta – zastánce hnutí Taserův dům
nízký v průčelí, 3 osy, střední osa se sloupky, konzoly-nehistorické
keramická podlaha
př.Lidové muzeum
Německo:
Jugendstill
Vloženo: 23.04.2009
Velikost: 194,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu 129VYAS - Vývoj architektury a stavění
Reference vyučujících předmětu 129VYAS - Vývoj architektury a stavění
Podobné materiály
- 102FYZI - Fyzika - Kompletní podklady
- 105PRA - Právo - Kompletní podklady
- 105PRA - Právo - Právo komplet
- 126EMM - Ekonomika a management - Kompletní podklady
- 135MEZE - Mechanika zemin - Kompletní podklady
- 133BEK1 - Betonové a zděné konstrukce - - Kompletní podklady ke zkoušce
- 125TZB - Technická zařízení budov - G- kompletní vypracování
- 132SM3 - Stavební mechanika 3 - Komplet Šejnoha
Copyright 2024 unium.cz