- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálmezi věžemi)
věnec kaplí, 2lodní ochoz, postraní průčelí
klasický katedrální skelet-4dílná žebrová klenba
vnější opěrný systém
arkády, nad nimi trifórium, pak okna
neznámý architekt, typ klasické katedrály(i půdorys)
vynechání empor
př. Nortre Dame v Rhems(1210požár staré baziliky, zač. stavby)
Jean d’Orbey, Jean d’Loup, do 1260 Gaucher de Rhems(do vysvěcení)
3 portály, roseta, galerie králů(přes 4m sochy..počítali s podhledem
vytříbený, hotový charakter
korunovační katedrála franc. králů
úplné kružby, zdobenost i opěrného systému
klasická katedrála, půdorys stejný jako v Chartres
př. Notre Dame v Amiens
Robert de Luzarches, Thomas de Cormont, Renaud de Cormont
veliké odlehčení obvodové stěny
šířka/výška 1/3
vazba mezi sochami a architekturou
sochy sériovým způsobem, uniformita(-->poklasická gotika)
maximální prosklení boční stěny
maximum technických možností
katedrální typ i v typově odlišných stavbách
př. Sainte Chapelle v Paříži
patrová kaple, horní patro-maximální prosklení
př. katedrála S.Pierre v Bauvais(1247-75chór)
1284 zřícení kleneb, 1506-zřícení věže transeptu
Německé katedrály
zašpičatělé konce věží, dekorativnost všude, expresivita
př. Múnster ve Strassbourgu
východní část-románská(i půdorys)
3 lodí, ale obrovsky vysoké průčelí
př. Dóm v Kolíně nad Rýnem
od 1248 Mistr Gerard,od1279 Mistr Arnold od 1350 3lodí
finanční a technická náročnost
Italská gotika
tektonicky stojí na obvodových stěnách
barevná odlišnost, velice barevná(bílá podkladová stěna
spíše antický systém
jednotlivé čtvercové pole
arkády někdy s plnými oblouky
mezistupeň k rané renesanci
př. Minoritský kostel S.Francesco v Boloni
př. Dóm v Sieně(od 1220)
téměř čtvercová pole lodi
plné oblouky(připomínají spíše kupole než klenby)
římsa
průčelí jako plošná kulisa
věž pouze funkční součástí(buď vedle nebo jen podivně přistavěna)
kupole nad křížením
důležitost fresek
př. kostel S. Croce ve Florencii
působí negoticky
typická barevnost
otevřený krov
Dóm ve Florencii(Santa Maria del Fiore)
vysoká hlavní loď, vysoké i lodě vedlejší
4 překlenutí na 100m
Gotika u nás(1230/1240)
často součástí staveb(přístavby)
př. klášter cisterciáků v Oseku(kapitulní síň)
před 1240
vliv něnecké Cistercké gotiky
2 lodí, klenba na 2 sloupy, těžká žebra, římsy u hlavic sloupů
př. klášter cisterciaček v Předklášteří u Tišnova
skromnější výzdoba
okna z románské architektury
př. klášter sv. Anežky české v Praze(1234-45)
stavěno stejným způsobem jako v Tišnově
př. kostel sv. Františka v klášteře sv.Anežky
skromná forma kostela, 1.kružby u nás
př. kostel sv.Salvátora v klášteře sv.Anežky
mohutná žebra na tenké přípory-vliv poklasické gotiky(70.léta)
př.kostel sv. Bartoloměje v Kolíně nad Labem
katedrální skelet na 3 lodní halu(1270)
presbytář později(14.stol)
př. královský hrad Zvíkov(kol. 1270)
arkádové nádvoří(nepravidelný půdorys)
předsunutá věž s břitem(hodně silná obvodová věž)
př. Hlavní náměstí v Českých Budějovicích(před 1263)
z velké části chráněny vodou
př. kostel obětování P.Marie .. pozdní gotika(ubývá hmoty směrem od shora dolů)
př. klášter cisterciáků ve Vyšším Brodě
zal.Rožmberky(od 60.let 13.stol.)
původní řádová pravidla ohledně staveb padle(zvonice, stavba ve městě)
př.kostel P.Marie klasický presbytář, poklasická gotika
př. klášter cisterciáků ve Zlaté koruně
zal. 1259
př. kaple královského hradu Bezděz
obrovská žebra na klenbách, postupně úbytek hmoty směrem dolů
kružby – zašpičatělé
vrchol gotiky – přelom 13./14. stol.
př. kostel sv. Jakuba v Kutné Hoře...+další (i HK) – vytříbená gotika
př. katedrála sv. Víta
1344 – položení zákl. kamene (Matyáš z Arrasu)
jako typická jihofrancouzská katedrála
Počátek renesance
Florencie – inspirace z antických vzorů
arkády
Filippo Bruneleschi(1377-1446)
počátek renesance
znalost perspektivy
stará sakristie při kostele S.Lorenco ve Florencii
kupole kostela S.Marie del Fiore ve Florencii
(8 úhelný základ, žebra.. avšak renesanční monumentalita, 2plášťová)
kupole není kulový povrch, prohnutí se směrem na horu zmenšuje
propojení vnitřního a vnějšího prostoru arkádovými lodžiemi:
florentský nalezinec
umístění reliéfů do takových medailonů
nároží řešeno sloupem
kaple Pazzi při kostele S. Croce (od 1429)
kostel S. Spirito ve Florencii(1436-44)
vývoj od ranně resesančních dekorací až po práci s hmotou(vyspělá renesance)
Leone Battista Alberti(1404-1472)
úzké spojení teorie a praxe
vzděláním právník, hluboká inspirace z antiky
Palazzo Rucellai ve Florencii(1446-51)
průčelí kostela S.Maria Novella ve Florencii(dokončení – původně gotické)
kostel S.Andrea v Mantově – kombinace motivu triumfálního oblouku a průčelí antického chrámu
jednolodí s postraními kaplemi (kupole pozdější), postranní kaple, mezi nimi další(menší vchod) .. motivy triumfálních oblouků
Donato Bramante(1444-1514)
presbytář kostela S.Maria delle Grazie v Miláně
spojení s Leonardem da Vincim
inspirace od Brunelleschiho
Tempietto při S. Pietro in Montorio(v Římě)
kruhová půdorys arkádové lodžie, malý chrámek
zaměstnán papežem Juliem II. jako dvorní architekt
přestavba papežského paláce(něco na styl fóra) tzv. Belvedere
kostel sv. Petra v Římě(předělání původního kostela)
pergamenový plán, v základním kameni jsou melaile s vyražením průčelím podle plánu, stavba se docela vlekla
Raffaelo Sanzio(Rafael Santi)(1483-1520)
pojímal kostela sv. Petra jako podélnou baziliku, nakonec vcelku postaveno podle původního plánu..(Peruzzi..)
nový architekt jmenovaný papežem
Villa Madama v Římě – kombinace bohatě zdobených kleneb a bílích zdí .. vědomá atektoničnost -- manýrismus
Baldassare Peruzzi(1483-1536)
Palazzo Massimo alle Collone..směrem nahoru ubývají okna a přibývá hmoty(atektonický manýristický postup)
G. Romano(1494-1546)
dokončovatel Rafaelových prací
Pallazo del Té, Mantova – průčelní atektoničnost
Casa di G. Romano v Mantově(jeho vlastní dům).. ryzí manýrismus, atektoničnost
Michellangelo Buonarotti(1475-1564)
zpočátku architekturu vnímal spíše jako sochařské dílo
Capella Medici(nová sakristie při S.Lorenzo) ve Florencii.. manýristická vertikální prostorová rozpínavost
Piazza di Campindoglio v Římě (jeho 1. projekt)
1546 se stává hlavním architektem kostela sv. Petra v Římě
zjednodušení a zpřehlednění plánu(zazdění řady bočních prostor, plně plastická obvodová stěna..)
mohutné pilastry 2.řádu
mohutná kupole ( nakonec mírně přavýšena)
Manýrismus:(Florencie)
Giorgie Vasari – Galeria degli Uffizi
Bartolomeo Ammanati – průčelí Palazza Pitti
Frederico Zuccari – antropomorfní tvary(vchod, okna, krb..)..Řím
Giacomo Barozzi da Vignola – KOstel del Gesú
Andrea Palladio(1508-1580)
studoval antiku v Římě
Basilica ve Vincenze – arkádové lodžie
Palazzo Valmarana ve Vincenze – mohutnost
kostel Il Redentore, Benátky – typ průčelí antického chrámku + kupole .. takový novodobý prvek
Česká renesance
v prvopočátku jen jakési detaily(okna a portály)
př. jižní průčelí starého královského paláce na Pražském hradě
přeneseno do Čech v době Vladislava Jagellonského
př. portál staré sněmovny na Pražském hradě
B.Ried
hl. portály, gotický základ
př. Ludvíkovo křídlo starého královského paláce, portály
další vývoj renesance u nás za Ferdinanda I.
př. letohrádek Belvedér
střídání oken a nik, střecha typu oslí hřbet(Wolmut)
B.Wolmut
varhanní kruchta katedrály sv. Víta
kombinace pilastrů a polosloupů(opačné umístění..atektonická kombinace)
stará sněmovna ve Starém královském hradu(1541 požár) .. znovu postavena
symmbolická struktura žeber
velká míčovna v Královské zahradě Pražského hradu
př. letohrádek hvězda
půdorysná forma arcivévoda Ferdinand(mladší syn Ferdinanda I.)
vzor alchymistických obrazců
typické stavby renesance u nás: sídla šlechty .. zámky(tzv. arkádové zámky)
inspirace z italské architektury
př. zámek Kaceřov
př. zámek Nelahozeves
arkádové lodžie (proměnný rytmus), v horním patře pravoúhlá okna
př. zámek v Litomyšli
př. zámek Moravský krumlov, Opočno, Bučovice
přestavování starších staveb(prostory starých hradů), př. Pražský hrad
..u hradů renesanční přístavby
Dějiny barokní architektury
Řím
úkol přetvořit Řím na svaté město evropského katolicismu (plán Papeže Sixta V.)
Piazza del Polopo v Římě
náměstí(vstup do Říma), 1585 základní kámen ke kostelům
Piazza Navona v Říme
urbanizovaný prostor, podobná fasáda na všech domech, kostel zakomponovaný do prostoru náměstí, uprostřed fontána(G.L.Bernini)
Piazza di S.Pietro v Římě
projekt pro papeže Alexandra VII. vypracoval G.L.Bernini
oválný půdorys, inspirace z antické fóry, směrem ke kostelu sv.Petra se sloupořadí postupně rozšiřuje(rozpětí) a zároveň se snižuje
Kostel del Gesú v v Římě
jednolodní
Kostel sv. Petra
prodloužení: Carlo Maderno
Kostel Santi Luca e Martina
kontinuální sloupořadí po celém obvodu(sloupy uvnitř ve zdi v nikách, v netektonické poloze, ale aby vypadaly tektonicky)
Kostel S. Andrea al Qirinale (G.L.Bernini)
zdůrazněna podélná osa
důležitá úloha soch
Francesco Borromini
malé kostely pro menší římské řády
snaha z každého prostoru vytvořit centrálu(zk
Vloženo: 23.04.2009
Velikost: 194,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu 129VYAS - Vývoj architektury a stavění
Reference vyučujících předmětu 129VYAS - Vývoj architektury a stavění
Podobné materiály
- 102FYZI - Fyzika - Kompletní podklady
- 105PRA - Právo - Kompletní podklady
- 105PRA - Právo - Právo komplet
- 126EMM - Ekonomika a management - Kompletní podklady
- 135MEZE - Mechanika zemin - Kompletní podklady
- 133BEK1 - Betonové a zděné konstrukce - - Kompletní podklady ke zkoušce
- 125TZB - Technická zařízení budov - G- kompletní vypracování
- 132SM3 - Stavební mechanika 3 - Komplet Šejnoha
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: