- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálVývoj architektury a stavitelství
přednáška – 01
zápočet: 4 písemky, musí se být alespoň na 3
skripta: vývoj architektury 12 + doplněk(20.stol.), stručné dějiny oborů – stavebnictví
vývoj architektury:
pravěk
– ochrana před povětrnostními vlivy.. přirozené úkryty, jednoduché stavby ze dřeva, hlína, Fr. :kůly(okrajové..obranné účely)+ základové kůly(zahloubené do země),
kamenné stavby – menhiry, dolmeny, kromlehy
starověk
– začínají velké civilizace, výhodné přírodní podmínky(Tigrid, Nil)
Mezopotámie: konstrukční materiály(hlinitý písek – cihly nepál., pál) – zikuraty(nábož.)
Egypt: materiál hlína(nepál. cihly – až 4 patrové obytné domy),kámen(pyramidy,chrámy)
- paramidy: hrobky nejvyšších vrstev, 4 boký jehlan, veliká výška, obklad
Egejská kultura
Řecká kultura
Etruská kultura
Římská kultura
středověk
začíná vznikem křesťanství, končí gotikou
Návrh a stavba budovy:
Řídí se:
Architektonickými kategoriemi - určují FORMU (sloh, styl)
proporce .. vzájemný vzrah rozměrů(výška x šířka..), často rozměry lidského těla( hl. malířství)
symetrie, asymetrie .. symetrie člověku příjemná
gradace, dominace .. stupňování staveb postupňe k dominantě(kostel, věž..)
měřítko .. k čemu je stavba používána
rytmus .. opakování rozměrů, stajných prvků
kontrast, nuance(trojúhelník, oblouček nad oknem..), shoda
barva, struktura
Činiteli materiální povahy
funkcí
konstrukcí a materiálem
vztah formy, funkcí a konstrukcí musí být ve vzájemném souladu
př. pyramidy(hrobka-jehlan), pantheon-Řím(rozpon 43,2m kulová klenba), renesance: Florencie-nelezinec(1419)..vodorovné členění, arkády, užitková stavba, čtvercový půdorys s átriem, forma využívá antické prvky, jednoduchá a příjemná, stěnový systém + sloupy +kopule přes 40m, postuně až přes 100m-nové materály .. materiál: cihly, kámen jako obklad + emplekton(něco jako beton)-nalévání mezi 2 vyzděné konstrukce
sv.Vít .. funkce: chrám(nejváženější stavby tehdy), konstrukce: systém opěrných oblouků+opěrných pilířů(vyvedené ven), soulad s formou .. v gotice pak rozdělení na nosnou a nenosnou konstrukci
přednáška 02
příště testík
Pantheon, Pratheon, Rektheon
Klasická doba:
opevněná města
Řecko:
Agora.. hlavní náměstí
chrám(hephaistův)- hephaistheon-mimo areál(chrámy nikdy na náměstí), neznámý stavitel, po obvodu sloupy, 3.stupňovitá podnož, 6sloupů průčekí x 13 na boku, uprostřed NAOS(= dům boha, bývala tam socha boha), vnitřní prostor může být sloupový( ryze výtvarné hledisko)
Penaos
Naos
zakřivení podnože
dórský sloup, nad nimi jónský lis
sloupy nakloněny směrem dovnitř(rohové diagonálně a jsou širší) – vše kvůli kompenzaci optických klamů
interiér – 2 řady sloupů nad sebou(horní sloupy menší + forma s exteriérními sloupy
Poseidon, Sunion, další chrámy
Akropolis:
pahorek, dominanta: Parthenon; Rektheon, Chrám Artemis, divadla
vstupní stavba:
Propylaje – uprostřed rozšíření mezi sloupy(jako vstupní brána), postupně se rozdíl zmenšuje=gradace- jednou za 4 roky tudy šel průvod
zajímavá kompozice osazení objektů: přístup do kopce, na pohled jsou stavby při vstupu vnímány 1:1(i když mají rlzná měřítka)
architekt: Mnesiklés (437 BC)
terén překonán vysokým průčelím
uvnitř jónské sloupy(podstatně štíhlé)
Parthenon, chrám Athény
arch. Itinos
průčelí 8 sloupů(interiér 6 sloupů) – později přestavěno křesťany a muslimy
štítová výzdoba – sochy(ne reliéfy)
8
jónský vlis .. zobrazuje to co se odehrávalo při průvodech(výška přes metr), plasticita reliéfu
materiál = bílý mramor(perfektní bílá), kolorizace s tmavými modrými a červenými
Apollónův chrám(430 BC)
stejný architekt jako u Parthenonu
interiér spíše pilířový, vnitřní prostor oddělen opticky 1. pilířem
vnější sloupy dórské, vnitřní jónské, ten 1 koritntský
patky pilířů-unikátní prvky
hlavice sloupů do 4 stran(dórská)
Olympie
původně z 3000 BC
kompozice areálu: vstup-3 brány, stavby osazeny do perspektivy
řada pokladnic
chrám Héry,Dia, Pelopeion(mezi chrámy Dia a Héry) hotel pro účastníky OH
Diův oltář
Léčebný areál – Asclepion
ubytování, lékařské prohlídky, sporty na gymnasiu, stadiu
Tholos
obecně jakákoli kruhová stavba( v Řecku kruhová stavba se sloupy po obvodu)
chrám z ostrova Déos:
Egesta:
stavba opuštěna v době výstavby
technologie: jeřáb osazen uvnitř(nejprve sestaven obvod)
Thegea:(4.stol BC)
sloupy uvnitř korintské, z venku dórské
2 vstupy
zeď s naznačenými sloupy
Helénistická koncepce:
- 3 platformy (prostřední prázdná), chrám na osu
žádné natočení, přístup na průčelí
dipteros, pseudoperipteros
vnitřní prostor menší oproti klasické době
Lindos(na ostrově
terasa lemována obrovskou sloupovou halou(skrz ní nastupuje velice široké schodiště směrem k hlavní stavbě(malý chrám) – na vysoké podnoži, proto dominantní
Amfiprosthylos
jedna řada sloupů ve předu a druhá vzadu
Telestrion
stavba určena návštěvníkům(mysteriální akce)
Řím:
FORUM ROMANUM
slouží k průvodům (vítězní velitelé, vojáci, i poražení)
řada vítězných sloupů
na vrcholu často socha císaře (emperor – god) .. stavby často zasvěcovány minulému zbožštělému emperorovi
vítězné oblouky
baziliky(Julia, konstantina)
soudní budovy
Pompeje
stavby z období republiky
maximální zachovalost
chrám na náměstí
na vysokém pódiu
už není přístup přímo k bohu
méně finančně náročné
osazení do fóra na osu
Řím
dogmatická osová symetrie
př. trajánovo fórum
vítězný sloup
domy, obchody
chrám
vstup
průchozí bazilika
zakládání měst Římany:
vznik často jako vojenské tábory(pravidelné čtvercové jádro, ulice S-J)
vítězné oblouky:
různé druhy (počet oblouků, průchoznost)
!!nemá vnitřní prostor – monolitický charakter
případné sloupy v průčelí jen dekorativní charakter.. nenosné prvky
Agory:
převzato z Řecka
městská vybavenost (př. veřejné WC)
Trajánův chrám:
na vysoké terase
výhled na moře, samotný chrám dilatován zvlášť do podkladu
Římská hlavice sloupů:
(jónský a dórský sloh vznikají paralelně v 7-6.stol. BC)
motivy podle lokality
korintský sloh -- dostal se do Říma z Řecka (rozebrali řecký chrám a materiál použili jinde)
interiér/exteriér
Pantheon
stavba původně přiražena(viditelný byl pouze pravoúhlý tvar)
vnitřní prostor = polokoule, spodní část válec(výška poloměru), členění
velké robustní pilíře (po celém obvodu nesou celý vršek)
kce: obloukový skelet
emplekton
--
Hadriánova knihovna (Athény)
obrovská hala, přilehlé zahrady
Efez
motivy později převzaté do baroku, variance sloupořadí(vynechávání, sloupy po 2, 3..)
313
380
Dekret Milánský
-Konstantin – uznání kř.=jediné náboženství
starokřesťanské baziliky
395
476
rozdělení ř.říše(V/Z)
sesazení záp. císaře
Byzanc(-1453)
Hagia Sofia (532)
622
poč. Muslimského letopočtu - Mohamed
poč. arabských islám. staveb - mešita
768-814
936-973
Franská říše: Karel Veliký
Ota Veliký
Karolínská doba
Otonská doba
840-894
863
VMŘ: Rostislav, Svatopluk
Cyril a Metoděj
Staré město na moravě
křesťanství, písmo(východ)
-jiné stavitelství
921-927
České země:
Bořivoj-přijetí křesťanství
sv. Václav
Levý Hradec
Rotunda sv. Víta
Románská doba:
poč. 1000
vznik v Itálii, vývoj:Francie:
České země:
kubická architektura – jednoduché tvary(baziliky, rotundy)
1143
1127-1130
Vladislav II.
Přemysl Otakar I.
sv. Jiří,Praha
40 kostelů
Juditin most
př. kostel San Vitale(826) --> kaple Cáchy --> Rotunda sv.Víta(930)
(kopule 15m)
Velká Morava:
jednodušší stavby, jednolodní baziliky
půlkruhové apsidy, kněžiště..
Francouzské románské školy:
opracovaný kámen
svislé stěnové konstrukce(mohutné.. báli se, aby to nespadlo)
vodorovné konstrukce: nejčastěji klenby (valená, křížová), konchy
klášter = důležitá stavební jednotka, šíření znalostí
zakládání různými řády
Vázaný systém bazilik, kostelů – křížové klenby
věž.. vyjádření moci církve
vstup lemují 2 věže(emfora nahoře.. místo pro donátora).. světská moc
sloupy a pilíře:
přímky bříku často rovnoběžné (i zatočen)
převedení kruhu na čtverec: drápky
stěny, zdi:
mohutnost
obloučkový vlis
polopilíře(zesílení zdi)
malá okna(tlusté zdi)
vstup:
portály
okna:
malá, nálevkovitá(jako portály)-tlustá zeď
rosety(růže)
sdružená okna
Gotika
Francie
Ille de France (místo vzniku)
opat benedikimského kláštera v S.Denis u Paříže(vysv. 1143)
okna, sdělování bibl.výjevů
snaha o reformování církve(světské bohatství)
lomený oblouk, žebrové kžížové klenby
odlehčená obvodová stěna
kostel typu baziliky s presbytářem ukončeným ochozem a věncem kaplí
vnější opěrný systém(max. odlehčení obv. zdí)
KATEDRÁLA
př. St. Etienne v Sens (střídání silných a slabších opěrných sloupů)
př. Nortre Dame v Laonu (1160-1220)
portály(zahloubeny, hodně zdobené, rosety, arkády(+sochy králů..později)
mezistupeň keklas. katedrálám
př. Nortre Dame v Paříži(1163-dok.1245)
některé části už klasické
úplná galerie králů
6 dílné žebrové klenby
5 lodní systém, 3 portály
důležitost oken(uvnitř málo světla, okna vynikají)
vrchol vývoje ranných katedrál
vynechání přípor v uzlových bodech-sjednocení rytmu, ale není to řešení
př. Nortre Dame v Chartres(1194 požár rom. katedrály+zač. stavby, vysv.1260)
galerie králů krátká(pouze
Vloženo: 23.04.2009
Velikost: 194,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu 129VYAS - Vývoj architektury a stavění
Reference vyučujících předmětu 129VYAS - Vývoj architektury a stavění
Podobné materiály
- 102FYZI - Fyzika - Kompletní podklady
- 105PRA - Právo - Kompletní podklady
- 105PRA - Právo - Právo komplet
- 126EMM - Ekonomika a management - Kompletní podklady
- 135MEZE - Mechanika zemin - Kompletní podklady
- 133BEK1 - Betonové a zděné konstrukce - - Kompletní podklady ke zkoušce
- 125TZB - Technická zařízení budov - G- kompletní vypracování
- 132SM3 - Stavební mechanika 3 - Komplet Šejnoha
Copyright 2024 unium.cz