- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTeorie komunikace
(Schmidtová)
Komunikace = sdělování, přenos informací a dat odněkud někam
Pohledy
Čistě technický – kolik dat, jak rychle lze přepravit, jak kvalitně (zda nejsou komunikační šumy)
Jako sociální komunikace – týká se živých lidí => kromě sdělování informace si také předávají nějaké pocity a nálady, vznikají mezi nimi vztahy a zpětné vazby
Proces komunikace
Produktor (podavatel) – mluvící, pisatel. Sděluje informace za určitým účelem, určitou cestou (v sále, na papíře, e-mailem)
Adresát (recipient) – posluchač, čtenář. Dešifruje (interpretuje) informace.
Přenos probíhá pomocí nějakého media – řeč, papír, elektronická cesta…
Komunikace slovní
Ústní – složky
Verbální (vlastní slova) – sdělení vlastní informace
Paralingvistická (zvuky) – tempo řeči, pazvuky, hlasitost mluvení – vše, co vnímáme ušima, ale nejsou to samotná slova. Nese spíše emoce, náladu. Často ovlivňuje význam sdělení.
Nonverbální (řeč těla) – vizuální pomůcky. Také nesou spíše postoje, názory, emoce (ale někdy mohou nést i samotnou informaci).
Písemná – verbální (vlastní slova), grafická (vzhled dokumentu, různé značky – např. piktogramy aj.)
Chci sdělit
Co? – téma sdělení, vlastní informace, obsah. Venku prší.
Proč? – účel sdělení. Mohu to říkat třeba jen proto, abych rozptýlil souseda na nudné přednášce.
Komu? – cílová skupina
Široké téma lze rozdělit na několik podtémat – lze na ně nahlížet z různých aspektů (hledisek, úhlů pohledu). Např. sport – můžeme na něj nahlížet z hlediska vlivu na fyzickou kondici, na psychiku člověka, jako na společenský fenomén (sdružuje lidi), ekonomický fenomén… Není dobré při projevu přeskakovat mezi několika aspekty.
Účel sdělení (určuje žánr)
Informativní – chceme posluchače informovat, vzdělat. Má působit především na rozum.
Přesvědčovací – působíme nejen na rozum, ale i emoce posluchačů. Barvitější výrazové prostředky.
Agitační – posluchač má být přesvědčen k tomu, aby něco udělal. Např. předvolební projevy.
Umělecký – má přinést estetický zážitek
Jiný – příležitostné projevy aj.
Ústřední myšlenka (teze) sdělení
Tzv. Thesis statement. Má být formulována jednou oznamovací větou.
Co si příjemce (posluchač, čtenář) má zapamatovat, i kdyby vše ostatní zapomněl
Informativní žánr: „Chci, aby příjemce věděl, že…“
Přesvědčovací žánr: „Chci, aby si příjemce myslel, že…“
Můžeme ji během projevu vyslovit, ale nemusíme. Je však vždy dobré si ji sám pro sebe stanovit – jinak je projev zmatený.
Skupina příjemců
Sourodá (homogenní)
Nesourodá (nehomogenní)
Hodnotíme podle sledovaných ukazatelů – odbornosti, sociálně-psychologických faktorů (věk, pohlaví, sociální postavení, náboženské a politické postoje)
Pro informativní žánry je důležitá odbornost, pro agitaci sociálně psychologické faktory
Pro autora je mnohem lepší, je-li cílová skupina sourodá. Je-li cílová skupina nesourodá, je důležité se rozhodnout, kdo je pro mě důležitý (může to být i menšina posluchačů).
Vysokoškolské školní práce
(Schmidtová)
Projekty, semestrální a diplomové práce
Bývají dvousložkové – písemná práce + ústní obhajoba
Téma je jasně zadáno (nebo zvoleno), zadání většinou jasně vymezuje i aspekt
Účel: prokázat schopnost samostatné tvůrčí práce
Není důležitý jen výsledek, ale i to, jakou cestou k němu autor dospěl (na rozdíl od praxe – klienta postup moc nezajímá)
Žánr: informativní ústní projev + odborná vědecká písemná práce (působí na rozum)
Výrazové prostředky by měly být střídmé (úsporné, jednoduché)
Skupina příjemců je sourodá, na vyšší odborné úrovni než autor, má zájem o proces řešení a o výsledek
Obvykle problém ryze konstrukční nebo vědecký => stať (jádro práce) obsahuje rozbor problému, jeho řešení a rozbor řešení.
Kromě stati písemná práce musí obsahovat: abstrakt, úvod, závěr, bibliografii, popř. poznámky (přílohy, tabulky, grafy aj.)
Teoretické výsledky je třeba testovat v přiměřených podmínkách
Tvorba diplomové práce
(Liška)
Poslání DP: obhájit daný materiál, úspěšně složit zkoušku
Platí Gaussovo rozdělení – 80% prací je průměrných, 10% vynikajících, 10% špatných
Nejlépe se obhajují průměrné práce, u vynikajících může být problém (autor si je jist napsaným materiálem, podcení přípravu k obhajobě)
Cíl DP: Přinést osobní přínos k nějaké problematice (tj. nejen sesbírat informace, ale také je kriticky zhodnotit, najít řešení nějakého problému). Vždy je nutné si vybrat jeden hlavní problém a ten řešit.
Klíčový je výběr tématu. Je důležité mít o dané téma zájem.
Slavín = hrobka na vyšehradském hřbitově, národní kulturní památka č. 7.
Pokud už dané téma někdo řešil, není dobré si ho brát – těžko budu splňovat cíl (přinést osobní přínos k problematice). Z cizích diplomek je ale dobré se podívat na použitou literaturu. Další informační zdroje: internet, knihy, firemní materiály, osobní kontakty, konference odborných asociací.
Vždy se snažit dívat na problém z různých úhlů, třeba ho konzultovat s lidmi z jiných fakult a škol
Závěr DP: odpovědět na původní otázku – potvrdit či vyvrátit hypotézu
Délka – nemělo by to být moc dlouhé, může to znamenat, že jsem nevěděl, jak se do
Vloženo: 14.01.2010
Velikost: 82,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu 105KODO - Komunikační dovednosti
Reference vyučujících předmětu 105KODO - Komunikační dovednosti
Podobné materiály
- 101MA2 - Matematika 2 - Přednášky
- 101PMS - Pravděpodobnost a matematická statistika - Přednášky 1
- 101PMS - Pravděpodobnost a matematická statistika - Přednášky 2
- 101PMS - Pravděpodobnost a matematická statistika - Přednášky 3
- 101PMS - Pravděpodobnost a matematická statistika - Přednášky 4
- 101PMS - Pravděpodobnost a matematická statistika - Přednášky 5
- 101PMS - Pravděpodobnost a matematická statistika - Přednášky 6
- 102FYZI - Fyzika - Přednášky Demo
- 102FYZI - Fyzika - Přednášky Semerák
- 105PRA - Právo - Přednášky Pourová
- 105PRA - Právo - Přednášky Syrůčková
- 105PRA - Právo - Přednášky
- 105PRA - Právo - Přednášky
- 105ZETE - Základy ekonomické teorie - Přednášky
- 123CHE - Chemie - Přednášky Grunwald
- 123CHE - Chemie - Přednášky(2)
- 123CHE - Chemie - Přednášky
- 123SHM - Stavební hmoty - Přednášky - výpisky
- 123SHM - Stavební hmoty - Přednášky Svoboda
- 123SHM - Stavební hmoty - Přednášky
- 124KP1 - Konstrukce pozemních staveb 1 - Přednášky
- 126EMM - Ekonomika a management - Přednášky Novák
- 126SSPR - Stavební a smluvní právo - M욶anová přednášky
- 127UUPS - Urbanismus a územní plánování - Přednášky
- 128OPV - Operační výzkum - Přednášky - výpisky (2)
- 128OPV - Operační výzkum - Přednášky - výpisky(1)
- 128OPV1 - Operační výzkum 1 - Přednášky
- 129VYAS - Vývoj architektury a stavění - Přednášky(2)
- 129VYAS - Vývoj architektury a stavění - Přednášky(3)
- 129VYAS - Vývoj architektury a stavění - Přednášky(4)
- 129VYAS - Vývoj architektury a stavění - Přednášky(5)
- 129VYAS - Vývoj architektury a stavění - Přednášky
- 132ZASP - Zatížení a spolehlivost - Přednášky
- 133BEK1 - Betonové a zděné konstrukce - Přednášky - Vašková
- 133BEK1 - Betonové a zděné konstrukce - Přednášky - Števula
- 133BEK1 - Betonové a zděné konstrukce - Přednášky
- 133BEK1 - Betonové a zděné konstrukce - Přednášky
- 134OCM1 - Ocelové mosty 1 - Přednášky
- 134OK1 - Ocelové konstrukce 1 - Přednášky - zápisky
- 134OK1 - Ocelové konstrukce 1 - Přednášky a testy Macháček
- 134OK1 - Ocelové konstrukce 1 - Přednášky Studnička
- 135GEO - Geologie - Přednášky Chamra
- 135GEO - Geologie - Přednášky Chamra
- 135GEO - Geologie - Přednášky(2)
- 135GEO - Geologie - Přednášky
- 135MEZE - Mechanika zemin - Přednášky Salák a cvičení Holoušová
- 135MEZE - Mechanika zemin - Přednášky Salák
- 135MEZE - Mechanika zemin - Přednášky
- 135PZMH - Podzemní stavby a mech. hornin - Přednášky Barták
- 142YTD - Tvorba technické dokumentace - Přednášky
- 143ZIPR - Životní prostředí - Přednášky
- 154SGE - Stavební geodézie - Přednášky Pospíšil
- 154SGE - Stavební geodézie - Přednášky
- 132SM1 - Stavební mechanika 1 - Úkoly, přednášky...
- 133BEK1 - Betonové a zděné konstrukce - Otázky + přednášky
- 128OPV1 - Operační výzkum 1 - Přednášky 3
- 128OPV1 - Operační výzkum 1 - Přednášky(2)
- 128OPV1 - Operační výzkum 1 - Přednášky
- 134OK1 - Ocelové konstrukce 1 - Přednášky Studnička
- 126MVPR - Management výst. projektů - Přednášky
- 136DOSZ - Dopravní stavby Z - přednášky silnice
- 105PRA - Právo - Prednasky Fiala asi
- 126KAN1 - Kalkulace a nabídky 1 - přednášky
- 135ZSV - Zakládání staveb - Přednášky Jettmar oficiální
- 136DOSZ - Dopravní stavby Z - Přednášky-silnice
- 136DOSZ - Dopravní stavby Z - Přednášky-železnice
- 143EKOL - Ekologie - Přednášky1
- 143EKOL - Ekologie - Přednášky2
- 143EKOL - Ekologie - Přednášky3
- 143GISZ - Geografické informační systémy - Přednášky
- 143MPP - Modelování povrchových procesů - Přednášky
- 143ODRZ - Odpady a recyklace - Přednášky
- 143PEDO - Pedologie - Přednášky1
- 143PEDO - Pedologie - Přednášky2
- 143PEDO - Pedologie - Přednášky3
- 143PEDO - Pedologie - Přednášky4
- 143PEDO - Pedologie - Přednášky5
- 143PEDO - Pedologie - Přednášky6
- 143PJZ1 - Projekt 1 - Přednášky
- 143PROZ - Protierozní ochrana - Přednášky
- 143REPO - Revitalizace povodí - Přednášky
- 143RLVP - Rizikové látky v půdě - Přednášky_1
- 143RLVP - Rizikové látky v půdě - Přednášky_2
- 143RPZ - Rozhodovací procesy v ŽP - Přednášky
- 143TOK1 - Tvorba a ochrana krajiny - Přednášky-1
- 143TOK1 - Tvorba a ochrana krajiny - Přednášky-2
- 143VHK2 - Vodní hospodářství krajiny 2 - Přednášky
- 143YHMH - Hydromeliorační stavby - Přednášky
- 143YKRV - Krajinné inženýrství - Přednášky
- 143YOOP - Ochrana a organizace povodí - Přednášky
- 143YOPZ - Ochrana a organizace povodí -Z - Přednášky-1
- 143YOPZ - Ochrana a organizace povodí -Z - Přednášky-2
- 143ZIP - Životní prostředí - Přednášky
- 143ZIPR - Životní prostředí - Přednášky z webu
- 143ZPA - Životní prostředí - Přednášky
- 143ZZIP - Základy životního prostředí - Přednášky
- 141HYA - Hydraulika - Přednášky
- 141HY2V - Hydraulika 2 - Přednášky
- 141APH - Aplikovaná hydrologie - Přednášky
- 141VTO - Vodní toky - Přednášky 1
- 141VTO - Vodní toky - Přednášky 2
- 141RIN - Říční inženýrství - Přednášky 1
- 141RIN - Říční inženýrství - Přednášky 2
- 140VIN - Vodohospodářské inženýrství - Přednášky 1
- 140VIN - Vodohospodářské inženýrství - Přednášky 2
- 140VIN - Vodohospodářské inženýrství - Přednášky 3
- 141VI10 - Vodohospodářské inženýrství 10 - Přednášky
- 144YCVO - Čistota vod - Přednášky 1
- 144YCVO - Čistota vod - Přednášky 2
- 144HBC - Hydrobiologie a hydrochemie - Přednášky 1
- 144HBC - Hydrobiologie a hydrochemie - Přednášky 2
- 144ZZI - Základy zdravotního inženýrství - Přednášky 1
- 144ZZI - Základy zdravotního inženýrství - Přednášky 2
- 144ZZI - Základy zdravotního inženýrství - Přednášky 3
- 143YAZS - Automatické závlahové systémy - Přednášky
- 144MZI - Monitoring ve zdravotním inženýrství - Přednášky 1
- 144MZI - Monitoring ve zdravotním inženýrství - Přednášky 2
- 144MZI - Monitoring ve zdravotním inženýrství - Přednášky 3
- 144MZI - Monitoring ve zdravotním inženýrství - Přednášky 4
- 102APF - Aplikovaná fyzika - Přednášky
- 141HYKZ - Hydrologie - Přednášky 1
- 141HYKZ - Hydrologie - Přednášky 2
- 141HYL - Hydrologie - Přednášky
- 126PJZP - Projekt - Evropské fondy pro život. prostředí - Přednášky
- 105PSS - Psychologie a sociologie - Přednášky
- 122KRJS - Kvalita a řízení jakosti ve stavebnictví - Přednášky
- 122PROB - Příprava a realizace objektů a staveb - Přednášky 1
- 122PROB - Příprava a realizace objektů a staveb - Přednášky 2
- 122SPRO - Stavební procesy - Přednášky Svoboda 1
- 122SPRO - Stavební procesy - Přednášky Svoboda 2
- 122SPRO - Stavební procesy - Přednášky 1
- 122SPRO - Stavební procesy - Přednášky 2
- 122SPRO - Stavební procesy - Přednášky
- 122TPS - Technologie a provoz stavby - Přednášky
- 122TS1 - Technologie staveb L1 - Přednášky 1
- 122TS1 - Technologie staveb L1 - Přednášky 2
- 122TS1 - Technologie staveb L1 - Přednášky 3
- 122TS1A - Technologie staveb 1 - Přednášky 1
- 122TS1A - Technologie staveb 1 - Přednášky 2
- 122TS1A - Technologie staveb 1 - Přednášky 3
- 122TS1A - Technologie staveb 1 - Přednášky 4
- 122TS2 - Technologie staveb L2 - Přednášky 1
- 122TS2 - Technologie staveb L2 - Přednášky 2
- 122TS2 - Technologie staveb L2 - Přednášky 3
- 122TS2A - Technologie staveb 2 - Přednášky
- 122TSE - Technologie staveb - E - Přednášky 1
- 122TSE - Technologie staveb - E - Přednášky 2
- 122TSE - Technologie staveb - E - Přednášky 3
- 122TSE - Technologie staveb - E - Přednášky 4
- 122TSE - Technologie staveb - E - Přednášky 5
- 122TSE2 - Technologie staveb 2 - Přednášky 1
- 122TSE2 - Technologie staveb 2 - Přednášky 2
- 122TSE2 - Technologie staveb 2 - Přednášky 3
- 122TSK - Technologie staveb - K - Přednášky 1
- 122TSK - Technologie staveb - K - Přednášky 2
- 122TSS - Technologie staveb - E - Přednášky 1
- 122TSS - Technologie staveb - E - Přednášky 2
- 142HYT1 - Hydrotechnické stav.1(Jezy a vod. cesty) - Nafocené přednášky Valenta 1
- 142HYT1 - Hydrotechnické stav.1(Jezy a vod. cesty) - Nafocené přednášky Valenta 2
- 142HYT1 - Hydrotechnické stav.1(Jezy a vod. cesty) - Nafocené přednášky Valenta 3
- 142HYT1 - Hydrotechnické stav.1(Jezy a vod. cesty) - Nafocené přednášky Valenta 4
- 142HYT1 - Hydrotechnické stav.1(Jezy a vod. cesty) - Nafocené přednášky Valenta 5
- 142HYT1 - Hydrotechnické stav.1(Jezy a vod. cesty) - Nafocené přednášky Valenta 6
- 142HYT1 - Hydrotechnické stav.1(Jezy a vod. cesty) - Nafocené přednášky Valenta 7
- 142HYT1 - Hydrotechnické stav.1(Jezy a vod. cesty) - Nafocené přednášky Valenta 8
- 122TSV - Technologie staveb - Přednášky
- 122TSZ - Technologie staveb - Přednášky
- 122YTD - Tvorba technické dokumentace - Přednášky
- 153FGR - Fotogrametrie DPZ - Přednášky
- 144EKT - Ekotoxikologie - Přednášky
- 153FGR - Fotogrametrie DPZ - Přednášky
Copyright 2024 unium.cz