- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Přednáška 1,2,3,4,5
126KAN2 - Kalkulace a nabídky 2
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Ing. Renáta Schneiderová Ph.D.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáldávání veřejných zakázek, cenový věstník
cenová regulace
stanovení nebo přímé usměrňování výše cen cenovými a místními orgány
vymezení ceny
název
jednotka množství
kvalitativní podmínky
popřípadě číselný kód příslušné jednotné klasifikace
součástí ceny mohou být zcela nebo zčásti náklady pořízení, zpracování a oběhu zboží, zisk, daň, clo
dohoda o ceně
dohoda o výši
nebo
o způsobu, jakým bude cena vytvořena za podmínky, že tento způsobu cenu dostatečně určuje
dohoda o ceně vznikne také tím, že kupující zaplatí bezprostředně před převzetím nebo po převzetí zboží cenu ve výši požadované prodávajícím
zneužití hospodářského postavení
prodávající nesmí zneužívat svého hospodářského postavení k tomu, aby získal nepřiměřený hospodářský prospěch prodejem z a sjednanou cenu zahrnující neoprávněné náklady nebo nepřiměřený zisk, nebo k tomu, aby narušoval tržní prostředí uplatňováním prodejních cen nedosahujících úrovně nákladů
kupující nesmí zneužívat svého hospodářského postavení k tomu, aby získal nepřiměřený hospodářský prospěch nákupem za sjednanou cenu výrazně nedosahující oprávněných nákladů
cena – zákazník
peněžní vyjádření hodnoty – míry kvality nebo vlastností a užitků daného výrobku nebo služby ve srovnání s jinými výrobky a službami
tzv. očekávaná cena
pro stanovení optimální ceny je důležité používat kritéria, na základě kterých zákazníci posuzují výrobky a služby a průběžně sledovat a vyhodnocovat chování zákazníků
hodnota stanovená trhem
= užitek výrobku nebo služby – zahrnuje:
fyzikální a výkonové charakteristiky výrobku
- základní funkce výrobku
- spolehlivost
- uživatelské pohodlí
- flexibilita užití
- estetičnost
doplňkové vlastnosti
- úroveň servisu
- technické poradenství
symbolické vlastnosti
- prestiž, status
- čistota
- bezpečnost
¨
efektivní rozhodování – tvorba ceny:
jaká cenová úroveň pokryje vynaložené náklady a zjistí přiměřenou návratnost investic?
které faktory určují relativní postavení firmy z hlediska nákladů?
které charakteristiky a užitné vlastnosti výrobku by se měly odrážet v ceně?
náklady + přiměřený zisk výrobcehodnota výrobku vnímaná zákazníkem
vysoká cena
vyšší rozdíl mezi výnosy a náklady → vyšší zisk
riziko:
- relativně vysoká cena může omezit poptávku a vést ke snížení zisku z prodeje výrobků
- vysoká cena umožní vstoupit na trh konkurenci s nižší cenou srovnatelného výrobku
- reakce konkurence
nízká cena
nižší rozdíl mezi výnosy a náklady → nižší zisk
riziko:
- příliš nízká cena s sebou nese tzv. náklady ušlých příležitostí, to znamená náklady představující rozdíl mezi cenou, kterou by byl trh ochoten za výrobek zaplatit a nižší cenou stanovenou produkující firmou
- reakce konkurence (cenová válka)
alokace nákladů pro potřeby cenové tvorby
komplikovaná záležitost
nevhodně použitá rozvrhová základna (množství výrobků, náklady na mzdy) pro přiřazení nepřímých nákladů může značně zkreslit představu o výši nákladů na výrobek
vhodnější postup:
alokace nákladů na činnosti
rozvržení nákladů na základě dosahovaných konkurenčních výhod (na základě vlastností výrobku, kvality, rychlosti dodávky a komfortu) – zákazníci citliví vůči ceně budou ochotni akceptovat určité služby, zatímco zákazníci citliví vůči službám budou ochotni zaplatit více za lepší kvalitu a dodatečný servis
náklady – rozhodující strukturní faktory
úspory spojené s objemem produkce
úspory z rozsahu sortimentu
úspory z využití klíčových vazeb
úspory z vyčleňování činností mimo firmu a jejich zajišťování externími dodavateli
žádné dvě firmy vyrábějící stejný výrobek nemohou mít stejnou strukturu nákladů
marketingový mix
synergické působení
každý prvek podporuje a posiluje ostatní prvky → zvýšení účinnosti každého z nich
kombinovaný účinek marketingového mixu je vyšší než součet účinků jednotlivých prvků
vysoce kvalitní výrobky + vyšší cena + distribuce nejkvalitnějšími odbytovými cestami
výrobky horší kvality + nižší cena + masová distribuce
marketingová strategie maximalizace uspokojení zákazníka – propojit všechny prvky marketingového prvku!
cenová rozhodování výrobce
dolní limit ceny = náklady na výrobek
horní limit ceny = cena akceptovatelná trhem
určení ceny pro konkrétní výrobek = individuální administrativní rozhodnutí, závisí na:
- segmentu trhu
- postavení výrobku v rámci výrobkového portfolia firmy
směry cenové politiky
souhrnné cíly firmy
dosažení cílové návratnosti investic
udržení nebo zvýšení podílu na trhu
následování (předcházení) konkurence
maximalizace zisku
stabilizace cen
ZÁKLADNÍ CENOVÉ STRATEGIE
cenové zužitkování trhu
tvorba prestižních cen
cenové pronikání trhem
expanzionistická tvorba cen
cenové omezování trhu
cenové uzavírání trhu
1. strategie cenového zužitkování trhu
= uplatňování co nejvyšších cen v krátkém časovém období
nový, neobvyklý, mimořádný nebo zásadně inovovaný výrobek
v zaváděcí fázi je poptávka po výrobku nepružná a toho firma využívá do doby, než vstoupí na trh konkurence s obdobným výrobkem
vysoká cena kryje náklady na výzkum, vývoj a propagaci výrobku
rychlá návratnost investic a vytvoření image vyšší kvality výrobku prostřednictvím vysoké počáteční ceny (vždy je snadnější cenu snižovat)
2. strategie tvorby prestižních cen
prestižní (prémiová) cena je stanovována pro celý životní cyklus výrobku, v takové výši, aby výrobek získal prestiž a hodnocení kvality
cenová tvorba s orientací na kvalitu – soustřeďuje pozornost zákazníka na uspokojování jeho potřeb a očekávání
3. strategie cenového pronikání trhem
= strategie nízkých cen, která je zaměřena na dosažení velkého podílu na trhu
předpoklad uplatnění:
- nižší cena výrobku → podstatný nárůst objemu prodeje (vysoká pružnost poptávky)
- vysoké objemy prodeje a velké podíly na trhu vedou k nižším nákladům (efekt ze zhromadňování výroby a efekt z nabytých zkušeností)
problémem je pravděpodobná reakce konkurence
4. strategie expanzionistických cen
= důraznější forma cenového pronikání trhem
= strategie velmi nízkých cen vytvářejících hromadné trhy na úkor ostatních konkurentů
předpoklad uplatnění:
- vysoká cenová pružnost poptávky
5. strategie cenového omezování
= strategie nízkých cen, které mají odradit potenciální konkurenci od vstupu na trh
předpoklad:
- firma nemá výhodu odlišení od konkurence nebo vstup na trh je velice snadný
pokud firma oddálí vstup konkurence na trh, získá zajímavý podíl na trhu, sníží náklady využitím úspor z efektu ze zhromadňování výroby a efektu z nabytých zkušeností, získá jména jako firma, která první vstoupila na daný trh
6. strategie cenového uzavírání trhu
velmi nízká cena vyřazující konkurenci, obvykle pod úrovní výrobních nákladů
cíl:
- finančně poškodit konkurenci i za cenu vlastních ztrát
předpoklad:
- firma s dominantním postavením na trhu a silným finančním zázemím
po vyřazení konkurence mohou být ceny zvýšeny na úroveň přinášející zisk
ZPŮSOBY STANOVENÍ CENY
kalkulace
- individuální kalkulace
- reprezentující kalkulace (např. Katalogy popisů a směrných cen stavebních prací)
- … viz kalkulační metody a techniky KAN1
odvození
- porovnáním
a) cenový normativ (viz normativní kalkulace nákladů Sh)
b) stavebnicový způsobc) kalkulační porovnání
- parametrický způsob
a) cenová řada (1 parametr, viz modelování nákladů KAN1)
b) cenový ukazatel (několik parametrů)
c) bodovací způsob
d) vícenásobná regrese
e) analýza hlavních komponent s regresí na hlavních komponentách
- odvození ze zahraničních cen
PŘEDNÁŠKA 4
NABÍDKOVÁ CENA
Formy nabídkové ceny
Hodinová zúčtovací cena
Nabídková cena projektových prací a inženýrských činností
Nabídková cena rozpočtářských prací
Nabídka
podává se ve veřejné soutěži (veřejný zadavatel, zákon č. 137/2006 Sb.)
podává se soukromému investorovi
výkaz výměr ( rozpočet
Nabídkový rozpočet – zpracovává stavební firma, výsledkem – nabídková cena
Kontrolní rozpočet – zpracovává projektant na základní průměr cen stavebních kcí
Nosné položky - %ní zastoupení v ceně stavby
Zadávací dokumentace
stanovuje, jakým způsobem má být nabídková cena zpracována
obchodní podmínky včetně platebních podmínek, podmínky pro překročení nabídkové ceny
technické podmínky (§45, §46 zákona)
požadavky na varianty nabídek (§70 zákona)
požadavky na způsob zpracování nabídkové ceny
podmínky a požadavky na zpracování nabídky
způsob hodnocení nabídek podle hodnotících kritérií
jiné požadavky na plnění veřejné zakázky
Kromě výše uvedeného musí zadávací dokumentace v případě veřejné zakázky na stavební práce obsahovat rovněž:
projektovou nebo jinou dokumentaci stavby nebo jiné technické podmínky
soupis stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr – rovněž v elektronické podobě
Případně i :
požadavek na specifikaci subdodavatelů
zvláštní podmínky plnění – sociální oblast, zaměstnanost, životní prostředí
Obsah nabídky – nemusím vše umět
krycí list, obsah
informace k dílčím hodnotícím kritériím
cenová nabídka
návrh smlouvy
ověřené kopie dokladu opravňujícího uchazeče k předmětné činnosti
prokázání základních kvalifikačních předpokladů
prokázání profesních kvalifikačních předpokladů
prokázání ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů
prokázání technických kvalifikačních předpokladů
harmonogram
prohlášení uchazeče, že ,,vymezení plnění veřejné zakázky obsahuje všechny údaje nutné pro realizaci zakázky ´´
4 formy nabídkové ceny
pevná cena (fix price)
skladebná (unit price)
pohyblivá cena
cílová cena
Pevná cena
ve smlouvě o dílo: fixní částka
= předběžně dohodnutá suma, která je uhrazena po skončení výstavby bez ohledu na provedená množství kcí. a skutečné náklady výstavby
objekt proveden jako ve smlouvě o dílo a je dána fixní částka předem ve smlouvě
klouzavá doložka – změna ceny kvůli neočekávaným vlivům
platební kalendář – ve smlouvě, % ceny a etapa
podrobná dokumentace – dokumentace pro provedení stavby
Skladebná cena
skládám ji z jednotlivých cen
ve smlouvě o dílo: jednotkové ceny produkce pro jednotlivé stavební práce (vyčerpávající a jednoznačný popis)
pevně dohodnuté jednotkové ceny ve smlouvě
výsledná cena = součin skutečně provedeného množství a jejich jednotkových cen
zjišťovací protokol
Pohyblivá cena
ve smlouvě o dílo: objednatel se zavazuje zaplatit všechny náklady + přirážka k nákladům ( tato přirážka má uhradit režijní náklady a přiměřený zisk)
= skutečně vynaložené náklady výstavby + přirážky k těmto nákladům
umožňuje změnu projektu
předpokládá perfektní sledování nákladů
Cílová cena
sestavuje se jako pevná cena, ale sledují se skutečné přímé náklady
ve smlouvě o dílo: dohoda o podílu dodavatele na úsporách nákladů
Výhody a nevýhody
pevná cena (fix price) - jasná konečná částka
skladebná (unit price) - důraz na precizní kalkulaci položek
pohyblivá cena - změny v průběhu realizované stavby
cílová cena
projektová dokumentace - podrobnost
- změny
kalkulace ceny
Menší akce: hodinová zúčtovací sazba
pro stavební práce
individuálně stanovit režii
ocenění:
počet skutečně odpracovaných a potvrzených hodin
přímý materiál (cena pořízení + průměrné pořizovací náklady)
bednění, lešení – opotřebení - % sazba z prodejní ceny
náklady na provoz strojů – individuálně – počet skutečně odpracovaných a potvrzených strojohodin
příplatky (přesčas, SO, NE, svátky)
příklad – HODINOVÁ ZÚČTOVACÍ SAZBA – viz přednáška 4
Nabídková cena projektových prací a inženýrských činností
VHŘ, UNIKA
Kalkulace hodinové sazby pro projektové práce
Výkonový a honorářový řád (ČKA, ČKAIT)
Honorář = finanční ohodnocení výkonů architekta/inženýra (technika), které vedou k předem určenému cíli nebo dílčímu cíli (od studie až po provádění dokumentace)
Výkonová fáze (9) = sled výkonů, jejichž výsledkem je určitý dílčí cíl (např. návrh stavby, vypracování dokumentace k žádosti o vydání územního rozhodnutí nebo stavebního povolení)
nároky kladené na navrhování a provedení objektu ( kategorie objektu ( honorářová zóna ( honorář
Výše celkového základního honoráře:
podle započitatelných nákladů
( % ze započitatelných nákladů a podle honorářové zóny
( výše honoráře – mezi dolní a horní mezí s přihlédnutím ke zvláštním požadavkům klienta (např.použití zvláštních materiálů
Vloženo: 16.06.2010
Velikost: 1,64 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu 126KAN2 - Kalkulace a nabídky 2
Reference vyučujících předmětu 126KAN2 - Kalkulace a nabídky 2
Reference vyučujícího Ing. Renáta Schneiderová Ph.D.
Podobné materiály
- 101KOG - Konstruktivní geometrie - Prednaska
- 132SM1 - Stavební mechanika 1 - prednaska1
- 132SM1 - Stavební mechanika 1 - prednaska2
- 132SM1 - Stavební mechanika 1 - prednaska3
- 132SM1 - Stavební mechanika 1 - prednaska4
- 132SM1 - Stavební mechanika 1 - prednaska5
- 132SM1 - Stavební mechanika 1 - prednaska6
- 132SM1 - Stavební mechanika 1 - prednaska7
- 126KAN2 - Kalkulace a nabídky 2 - přednáška 01 - fotky (LS09/10)
- 126UCE - Účetnictví - přednáška 01 - fotky (LS09/10)
- 126UCE - Účetnictví - přednáška 03 - fotky (LS09/10)
- 126UCE - Účetnictví - přednáška 04 - fotky (LS09/10)
- 126KAN2 - Kalkulace a nabídky 2 - přednáška 02 - fotky (LS09/10)
- 126KAN2 - Kalkulace a nabídky 2 - přednáška 03 - fotky (LS09/10)
- 126KAN2 - Kalkulace a nabídky 2 - přednáška 05 - fotky (LS09/10)
- 126KAN2 - Kalkulace a nabídky 2 - přednáška 04 - fotky (LS09/10)
- 124KP2E - Konstrukce pozemních staveb 2 - E - Přednáška - dilatace
- 124KP2E - Konstrukce pozemních staveb 2 - E - Přednáška - předsazené konstrukce
- 124KP2E - Konstrukce pozemních staveb 2 - E - Přednáška - schodiště - konstrukce
- 124KP2E - Konstrukce pozemních staveb 2 - E - Přednáška - schodiště ŽB deskové
- 124KP2E - Konstrukce pozemních staveb 2 - E - Přednáška - spodní stavba
- 124KP2E - Konstrukce pozemních staveb 2 - E - Přednáška - střechy
- 124KP2E - Konstrukce pozemních staveb 2 - E - Přednáška - základy 2
- 124KP2E - Konstrukce pozemních staveb 2 - E - Přednáška - základy
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška1
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška2
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška3
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška4
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška4
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška5
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška6
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška7
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška8
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška9
- 143APE - Aplikovaná ekologie - Přednáška10
- 143YAHM - Automat. hyhropedologických měření - přednáška
- 144ZZI - Základy zdravotního inženýrství - Přednáška 9 - Malé ČOV
Copyright 2024 unium.cz