- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Gotika, baroko
129VYAS - Vývoj architektury a stavění
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálhradě Pražského hradu
př. letohrádek hvězda
půdorysná forma arcivévoda Ferdinand(mladší syn Ferdinanda I.)
vzor alchymistických obrazců
typické stavby renesance u nás: sídla šlechty .. zámky(tzv. arkádové zámky)
inspirace z italské architektury
př. zámek Kaceřov
př. zámek Nelahozeves
arkádové lodžie (proměnný rytmus), v horním patře pravoúhlá okna
př. zámek v Litomyšli
př. zámek Moravský krumlov, Opočno, Bučovice
přestavování starších staveb(prostory starých hradů), př. Pražský hrad
..u hradů renesanční přístavby
BAROKO
Řím
úkol přetvořit Řím na svaté město evropského katolicismu (plán Papeže Sixta V.)
Piazza del Polopo v Římě
náměstí(vstup do Říma), 1585 základní kámen ke kostelům
Piazza Navona v Říme
urbanizovaný prostor, podobná fasáda na všech domech, kostel zakomponovaný do prostoru náměstí, uprostřed fontána(G.L.Bernini)
Piazza di S.Pietro v Římě
projekt pro papeže Alexandra VII. vypracoval G.L.Bernini
oválný půdorys, inspirace z antické fóry, směrem ke kostelu sv.Petra se sloupořadí postupně rozšiřuje(rozpětí) a zároveň se snižuje
Kostel del Gesú v v Římě
jednolodní
Kostel sv. Petra
prodloužení: Carlo Maderno
Kostel Santi Luca e Martina
kontinuální sloupořadí po celém obvodu(sloupy uvnitř ve zdi v nikách, v netektonické poloze, ale aby vypadaly tektonicky)
Kostel S. Andrea al Qirinale (G.L.Bernini)
zdůrazněna podélná osa
důležitá úloha soch
Francesco Borromini
malé kostely pro menší římské řády
snaha z každého prostoru vytvořit centrálu(zkosení rohů..)
klášter trinitářů při kostele S.Carlo alle Quattro Fontane
oválný prostor, sloupořadí, oválná kupole bez tamburu-zvláštní kazetování
fasáda až dodatečně, dynamika průčelí(taková vlna)
kostel S.Ivo alla Sapienza
dostavba – nádvoří..dostavba kostela
lucerna završena spirálou, zvláštní kupole(zevnitř)
přestavba kostela S.Giovanni in Laterno
velice důležitá bazilika(dnes římská katedrála) – papež Inocenc X.
ranně křesťanský kostel – přestavba do baroka(obvodová stěna)
ponechán starý renesanční strop, fresky, oltář
Turín
nově založené město, pravoúhlé ulice, náměstí
Guarina Guarini
veliké dílo, ale moc se toho nezachovalo(požáry, zemětřesení..)
Capella di San Sindone
zasvěcena Turínskému plátnu, měl za úkol dostavbu
zajímavá kupole..taková žebra, složitá struktura, jednotlivé komůrky, v nichž jsou malá okénka
řádu theatinů kostel S.Lorenzo v Turíně
kupole nesena protínajícími se žebry, takový hvězdicový charakter(podobná půdorys)
největší dílo tohoto arch. .. půdorysy
České baroko
přechodové období: G.M.Filippi
Vlašská kaple v Klementinu v Praze
Matyášova brána Pražského hradu(završení), inspirace římskými kostelními průčelími
kostel nejsvětější trojice, na Malé Straně
realizována loď s presbytářem, severní loď ne
Valdštejnský palác na Malé Straně (1623)(Andrea Spezza.. +stavby v Jičíně)
na pomezí pozdní renesance a raného baroku
Salla terrena – 3 obrovité arkády na toskánských slopech – monumentalita (G.Pieroni)
Hlavní sál – obvodové zdivo starého renesančního paláce – zesílení, plochý rákosový strop, vizuálně ale klenbový charakter, členění pilastry vysokého řádu
průčelí kostela P.Marie vítězné
1. raně barokní průčelí u nás
Rané baroko
Carlo Lurago
dlouhodobě se usadil v Praze
1638 rekonstrukce sv.Salvatora v Klementinu (nové Jezuitské požadavky – dostavba kupole: lehká polygonální s dřěvěnou konstrukcí a emporami
1653-59 – západní průčelí (podobná arch. jako del Gesú v Římě)
sochy církevních otců, jezuitských světců
motiv triumfálního oblouku v průčelí
západní průčelí Klementina
dlouhý pilastrový rytmus, velké plastické štukatury, velké vikýře
kostel sv.Ignáce s jezuitskou kolejí na Novém Městě pražském
chybí kupole(finančně náročné..)
socha sv.Ignáce
dlouhé průčelí jezuitské koleje
Giovanni Domenico Orsi
jezuitská kolej v Kutné hoře
Francesco Caratti
Černínský palác na Hradčanech
2. pol. 18. století
společenské změny
technické vynálezy (parní stroj)
urbanizace
zakládání vysokých technických škol (1707 v Praze, 1815 Vídeň)
na stavební činnost působí stát: stavební řády( požární předpisy.. př. mezi budovy požární stěny..)
jiné použití materiálů(př. kámen už jen na základy, ne jako nosný prvek – na to použití cihly, střešní tašky na pokrytí střech)
obdiv k antickému stylu
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 77,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz