- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Gotika, baroko
129VYAS - Vývoj architektury a stavění
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálotika
př. klášter cisterciáků ve Zlaté koruně
zal. 1259
př. kaple královského hradu Bezděz
obrovská žebra na klenbách, postupně úbytek hmoty směrem dolů
kružby – zašpičatělé
vrchol gotiky – přelom 13./14. stol.
př. kostel sv. Jakuba v Kutné Hoře...+další (i HK) – vytříbená gotika
př. katedrála sv. Víta
1344 – položení zákl. kamene (Matyáš z Arrasu)
jako typická jihofrancouzská katedrála
renesance
Počátky renesance
Florencie – inspirace z antických vzorů
arkády
Filippo Bruneleschi(1377-1446)
počátek renesance
znalost perspektivy
stará sakristie při kostele S.Lorenco ve Florencii
kupole kostela S.Marie del Fiore ve Florencii
(8 úhelný základ, žebra.. avšak renesanční monumentalita, 2plášťová)
kupole není kulový povrch, prohnutí se směrem na horu zmenšuje
propojení vnitřního a vnějšího prostoru arkádovými lodžiemi:
florentský nalezinec
umístění reliéfů do takových medailonů
nároží řešeno sloupem
kaple Pazzi při kostele S. Croce (od 1429)
kostel S. Spirito ve Florencii(1436-44)
vývoj od ranně resesančních dekorací až po práci s hmotou(vyspělá renesance)
Leone Battista Alberti(1404-1472)
úzké spojení teorie a praxe
vzděláním právník, hluboká inspirace z antiky
Palazzo Rucellai ve Florencii(1446-51)
průčelí kostela S.Maria Novella ve Florencii(dokončení – původně gotické)
kostel S.Andrea v Mantově – kombinace motivu triumfálního oblouku a průčelí antického chrámu
jednolodí s postraními kaplemi (kupole pozdější), postranní kaple, mezi nimi další(menší vchod) .. motivy triumfálních oblouků
Donato Bramante(1444-1514)
presbytář kostela S.Maria delle Grazie v Miláně
spojení s Leonardem da Vincim
inspirace od Brunelleschiho
Tempietto při S. Pietro in Montorio(v Římě)
kruhová půdorys arkádové lodžie, malý chrámek
zaměstnán papežem Juliem II. jako dvorní architekt
přestavba papežského paláce(něco na styl fóra) tzv. Belvedere
kostel sv. Petra v Římě(předělání původního kostela)
pergamenový plán, v základním kameni jsou melaile s vyražením průčelím podle plánu, stavba se docela vlekla
Raffaelo Sanzio(Rafael Santi)(1483-1520)
pojímal kostela sv. Petra jako podélnou baziliku, nakonec vcelku postaveno podle původního plánu..(Peruzzi..)
nový architekt jmenovaný papežem
Villa Madama v Římě – kombinace bohatě zdobených kleneb a bílích zdí .. vědomá atektoničnost -- manýrismus
Baldassare Peruzzi(1483-1536)
Palazzo Massimo alle Collone..směrem nahoru ubývají okna a přibývá hmoty(atektonický manýristický postup)
G. Romano(1494-1546)
dokončovatel Rafaelových prací
Pallazo del Té, Mantova – průčelní atektoničnost
Casa di G. Romano v Mantově(jeho vlastní dům).. ryzí manýrismus, atektoničnost
Michellangelo Buonarotti(1475-1564)
zpočátku architekturu vnímal spíše jako sochařské dílo
Capella Medici(nová sakristie při S.Lorenzo) ve Florencii.. manýristická vertikální prostorová rozpínavost
Piazza di Campindoglio v Římě (jeho 1. projekt)
1546 se stává hlavním architektem kostela sv. Petra v Římě
zjednodušení a zpřehlednění plánu(zazdění řady bočních prostor, plně plastická obvodová stěna..)
mohutné pilastry 2.řádu
mohutná kupole ( nakonec mírně přavýšena)
Manýrismus:(Florencie)
Giorgie Vasari – Galeria degli Uffizi
Bartolomeo Ammanati – průčelí Palazza Pitti
Frederico Zuccari – antropomorfní tvary(vchod, okna, krb..)..Řím
Giacomo Barozzi da Vignola – KOstel del Gesú
Andrea Palladio(1508-1580)
studoval antiku v Římě
Basilica ve Vincenze – arkádové lodžie
Palazzo Valmarana ve Vincenze – mohutnost
kostel Il Redentore, Benátky – typ průčelí antického chrámku + kupole .. takový novodobý prvek
Česká renesance
v prvopočátku jen jakési detaily(okna a portály)
př. jižní průčelí starého královského paláce na Pražském hradě
přeneseno do Čech v době Vladislava Jagellonského
př. portál staré sněmovny na Pražském hradě
B.Ried
hl. portály, gotický základ
př. Ludvíkovo křídlo starého královského paláce, portály
další vývoj renesance u nás za Ferdinanda I.
př. letohrádek Belvedér
střídání oken a nik, střecha typu oslí hřbet(Wolmut)
B.Wolmut
varhanní kruchta katedrály sv. Víta
kombinace pilastrů a polosloupů(opačné umístění..atektonická kombinace)
stará sněmovna ve Starém královském hradu(1541 požár) .. znovu postavena
symmbolická struktura žeber
velká míčovna v Královské za
Vloženo: 25.04.2009
Velikost: 77,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz