- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Kriminalita na pracovišti
2383013 - Psychologie práce
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálvního dne na novém pracovišti testují bdělost i trpělivost svého zaměstnavatele. Možnost nepoctivých zisků dokonce ovlivňuje výběr míst, o která se ucházejí. Většina zaměstnanců se zřejmě nalézá někde mezi těmito krajnostmi. Jinými slovy poctivost většiny lidí na pracovišti je proměnlivou charakteristikou podléhající změnám na časové ose v závislosti na tom, co se ve firmě a kolem ní (tj. v osobním životě, ve společnosti) děje.
Nepoctivé chování pracovníků v naprosté většině však neodpovídá obrazu "kriminality z materiální nouze". Konkrétně jde o problém, že i velmi dobře ekonomicky zajištění pracovníci jsou ochotni riskovat, a to tehdy, jestliže od zamýšlené nekalé akce očekávají větší a rychlejší zisk, než by jim přineslo namáhavé pracovní vypětí. U zaměstnanců ve vyšších pozicích je poctivost a loajalita k zaměstnavateli ohrožena takovými "příležitostmi", které slibují, že uspokojí následující trojlístek motivů:
vylepšení společenské prestiže a postup na společenském žebříčku,
výrazné vylepšení materiální situace,
trvalé zajištění "dobré existence".
Tváří v tvář alespoň jednomu z těchto situačních svodů není ani dosavadní bezúhonnost pracovníka pojistkou proti občansko-pracovnímu či dokonce kriminálnímu selhání. Nepoctivé chování je pak plodem velmi odpovědné kalkulace rizik a zisků, nikoli "náhlého pomatení smyslů." U jinak slušných lidí (okolí o nich říká, že by ani mouše neublížili) často funguje při vnitřní obhajobě argument, že jejich nepoctivé chování (např. záměna deponovaných bankovek za novinový papír), neublíží zcela zjevně a očividně žádné konkrétní osobě.
V seznamu vnitřních pohnutek (motivů) k poškozování firmy zaujímá důležité místo pocit nespokojenosti na pracovišti a nenávist vůči organizaci. Nenávist vůči vlastní firmě není nevypočitatelnou či náhodně vzniklou emocí. Nejčastěji plyne z konfliktních vztahů na pracovišti a z údajné či skutečné předpojatosti, neobjektivnosti a protekcionismu bezprostředních nadřízených. Frustrovaný, nespokojený zaměstnanec pak poškozování firmy prožívá jako odplatu, tj. něco, na co má psychologicky vzato právo. Silná nenávist může zaměstnance nabudit i k poškozování firmy, ze kterého mu neplyne žádný materiální zisk (příkladem jsou anonymní výhrůžky o uložení bomby v organizaci). S popsaným frustračním modelem nepoctivosti se nejčastěji setkáváme u pracovníků na nižších pozicích (základní a nižší manažerská místa ve firmě).
Další zajímavý nález se týkal dynamiky poškozování organizace na časové ose. Při prvním činu musí zaměstnanec zpravidla překonat určitý práh vnitřních zábran. Při jeho prožitkovém zpracování dochází ke snížení tlumících mechanismů, svědomí se "ladí" na nový, nižší standard. Následující poškození organizace se subjektivně jeví jako drobná, nedůležitá maličkost. Konkrétně řečeno: opakované krádeže ztrácejí na prožitkové razanci, tj. postupně u zaměstnance mizí vědomí nepravosti, nemá žádné výčitky s vědomí a po chvíli nahlíží na nekalé obohacování jako na vedlejší zdroj příjmu.
Nejdůležitější zdroje nepoctivosti zaměstnanců v přehledu
rozpad společenských hodnot,
klesající reálný příjem,
zadlužení zaměstnanců
nezaměstnanost v rodině,
alkoholismus, drogové závislosti, patologické hráčství,
málo kontroly, nepřehledné delegování,
konflikty ve vztazích na pracovišti,
nenávist vůči firmě, pocit křivdy,
nespokojení, pracovně frustrovaní zaměstnanci,
hamižnost,
osobní kariéra a nepřiměřená snaha se prosadit,
nepřiměřené nároky a životní očekávání,
kriminální dispozice zaměstnanců,
psychické problémy (zejména u žen, výjimečněji u mužů).
Typologie poctivosti na pracovišti
Německý ekonom Hofmann rozděluje z pohledu poctivosti (loajality) personál firmy do 4 skupin:
1. Poctivý zaměstnanec
Je reprezentován typem pracovníka, který zůstává čestný a poctivý vždy a všude, tj.i při takových příležitostech, kdy je rizik
Vloženo: 26.04.2009
Velikost: 51,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz