- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálporovnání pasivního, asertivního a agresivního jedince:
1. Pasivní typ jedince
Rodina a výchova Rodiče sami jsou pasivní nebo agresivní, učí ho poslušnosti, přizpůsobivosti za každou cenu. Má si své názory ponechávat pro sebe.
Charakteristiky Očekává ocenění od ostatních, sebe si necení. Převládá u něj úzkost se selhání, přehnaně se snaží něco dokázat. Snaží se uniknout problémům, snadno se vzdává, nevěří si.
Emoce Největší jsou pocity obav, deprese, frustrace, má strach z hodnocení a následně z odmítnutí.
Práva Neumí prosadit svoje vlastní práva, je většinou využíván. Vzdává se předčasně svých cílů a nikdy jich nedosáhne. Je nerozhodný, nechává za sebe rozhodovat jiné.
Neverbální a verbální komunikace Vyhýbá se pohledu očí, odpovídá až po dlouhé pauze. Hovoří tichým hlasem, přehnaně gestikuluje, jeho pohyby jsou nápadné, velmi často přikyvuje. Mimika je nevýrazná, vyjadřuje strach a obavy.
Sociální charakter chování Věty začíná "Hmm, nevím." Velmi často se ptá "Proč ?" Většinou ustupuje, je nejistý. Je osamělý, neví jak si získat a udržet přátele, cítí se izolovaný.
Reakce na konflikt Volí cestu úniku, snaží se ji zamaskovat. Je přesvědčený, že konflikty nemůže řešit svojí aktivitou. Jeho obavy z využívání jinými lidmi jsou zdrojem pocitů frustrace. Má dojem, že na světě pouze překáží. Cítí se bezradný, nešťastný i při řešení zcela triviálních problémů.
Celkové hodnocení Z počátku je příznivě hodnocen, ale posléze je považován za nekompetentního jedince s množstvím problémů.
2. Agresivní typ jedince
Rodina Rodiče jsou pasivní nebo agresivní, učí ho sobectví nebo odstupu k ostatním lidem. Velmi často je trestán nebo na druhé straně rozmazlován.
Charakteristiky Vynucuje si od ostatních ocenění, přitom je ignoruje a nerespektuje. Nepřipouští si možnost selhání, ze svého neúspěchu obviňuje ostatní.
Emoce V popředí jsou pocity napětí, hněvu, k ostatním lidem se chová velmi lhostejně.
Práva Nerespektuje práva druhých, těch svých dosahuje na úkor jiných lidí. Přivlastňuje si právo rozhodovat za jiné.
Neverbální a verbální komunikace Partnerovi hledí upřeně a přímo do očí. Při dialogu je netrpělivý a často skáče do řeči. Svůj nesouhlas dává najevo trhavými pohyby. Jeho mimika vyjadřuje ironii a pocity hněvu.
Sociální charakter chování Věta začíná "Ty nebo slovem oni." Velmi častá je u něj vazba "Ano, ale.." Zásadně neustupuje, je defenzivní, ostatní podceňuje. Svým chováním provokuje hádky a konflikty. Nikoho neuznává, je stále sarkastický. Nemá mnoho přátel, i když mnoho lidí mu ustupuje a musí ho uznávat.
Reakce na konflikt K řešení konfliktů přistupuje nekompromisně, bojuje za každou cenu. Nepřijímá kritiku, řešení problémů využívá jako důkaz své nadřazenosti. Nezajímají ho jiné názory než vlastní a mnohdy je nenechá ani vyslovit. Ke sporům přistupuje s vyhrožováním, tvrdě odmítá jiná řešení, na nátlak reaguje útočně a agresivně.
Celkové hodnocení Jinými lidmi je velmi negativně hodnocen, jeho nepřizpůsobivost je považována za projev slabosti. Ostatní se mu vyhýbají a mají obavy z jeho chování.
3. Asertivní typ jedince
Rodina Rodiče ho učí upřímnosti, zodpovědnosti pomocí osobního příkladu. Jeho výchova se dále vyznačuje pocitem hrdosti a úcty k jiným lidem.
Charakteristiky Snaží se svoje předsevzetí realizovat a většinou se setká s úspěchem. Má realistické představy bez zbytečných obav a strachu ze selhání. Množství jeho vynaložené námahy je úměrné k jeho dosaženým výsledkům. K řešení problémů přistupuje konstruktivně, nevzdává se a odolává překážkám.
Emoce Převládají u něj pocity přátelství, tolerance a uvolněnosti.
Práva Nevzdává se jich, ale zároveň respektuje i práva ostatních lidí, obvykle dosahuje svých cílů s podporou okolí.
Neverbální a verbální komunikace Partnerovi se dívá na tvář nebo do jeho očí. Odpovědi jsou vhodně načasované a plynulé. Tón jeho hlasu je vřelý, používá gesta, která souhlasí s obsahem jeho tvrzení. Mimika tváře je uvolněná, velmi často se usmívá. Působí sympaticky a přátelsky.
Sociální charakter chování Formuluje věty se slovy "Já, mne." Trvá na svém, ale pokud je třeba, nabízí kompromis. Chová se způsobem, kterým si získává respekt a důvěru ostatních. Je přátelský, společenský a proto je obklopen spoustou přátel.
Reakce na konflikt Před řešením konfliktu si zhodnotí svoje schopnosti a možnosti, k řešení přistupuje klidně. Jeho odhad vlastních možností je reálný, neodkládá řešení a postupuje bez zbytečných emocí. Neváhá vyjádřit nesouhlas a následně nabízí řešení nebo jinou možnou variantu. Konfliktní situace většinou zvládá, při nátlaku trvá na svém rozhodnutí. To vše bez ironie, sarkasmu.
Celkové hodnocení I když se jeho chování některým lidem jeví jako nesympatické, převládá kladné hodnocení a ostatní si jeho osoby váží.
9. Závěr
Výše uvedená teorie tvoří pouze jednu část možného objevování asertivního chování. Pro zavedení všech těchto zásad do normálního života je však nutné, abychom popřemýšleli o způsobech, jakými je to možné zrealizovat.
První možností se jeví samostudium s nepřesvědčivými výsledky, kdy mnohdy dojde ke zkreslení některých důležitých faktů, problematik. Ušetříme sice čas a peníze, ale ... Výsledek neodráží vynaloženou námahu.
Druhou možností je absolvování semináře nebo kurzu. Ne vždy je to levná záležitost, většinou tím i strávíme spoustu času. Ale konečný efekt je jasný, námaha i vložené finance se neminuly cílem. Výsledek splňuje ve většině případů očekávání.
Takže kterou metodu zvolíme ?
Na úplný závěr jedno doporučení. Jsou mezi námi jedinci, kteří jsou schopni obsah techniky asertivity pochopit relativně snadno, dokonce i bez bariér a zkreslení ji používají v praxi. Ostatním zájemcům nezbývá jiná šance, než se seznámit s touto problematikou prostřednictvím trenéra. Lze totiž potkat i takové jedince - samouky, kteří vše dělají pouze pro rozšíření své osobní moci. A v tomto vidím velkou hrozbu nejen asertivity, ale i ostatních psychologických technik. Nedokonalým studiem, zkreslením či špatným vyložením faktů mohou tito lidé způsobovat ještě větší nenapravitelné škody než agresivní nebo pasivní jedinci.
Bylo by naivní si myslet, že asertivita nebo jiná metoda nám umožní pevně ovládat jiné lidi nebo je nutit, aby dělali, co se nám hodí. U koho se objeví tento názor a potřeba, ten nepochopil smysl této techniky. Dosáhneme-li lepší orientace ve vlastní osobě a pomůžeme-li zpříjemnit život sobě i svému okolí, pak lze konstatovat, že tato seminární práce měla význam.
-#-
Vloženo: 26.04.2009
Velikost: 76,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz