- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálmenout na to, že oblast obličeje je v sociálním kontaktu spojena se silnými emočními prožitky.
2. Postoj a držení těla - tzv. body-language
Velmi často se stává, že si lidé neuvědomují vlastní napětí v těle a při otázce, zda-li se cítili při rozhovoru volně, odpovídají ano. Přitom ostatní lidé vidí, že tomu tak není. Kdo tuto část asertivity zanedbává, vystavuje se nebezpečí, že jeho neverbální projev nebude v souladu s tím, co říká.
Tyto fyzické aktivity znamenají důležitý informační kanál, kterým mohou jít ke člověku významné informace. Nevzdávejme se ho! Neverbální komunikace je vývojově starší způsob dorozumívání. Její význam je podtržen faktem, že není možno nekomunikovat.
6. Verbální komunikace
Hned ze začátku si dovoluji podotknout, že ten, kdo není schopen vést a rozvíjet rozhovor, vytváří důležitou podmínku pro postupné izolování své osoby od okolí. Nepatří sem pouze situace, kdy nevím jak začít, ale i reagovat nebo co dělat, když mne někdo osloví. Zdůrazním dvě důležité věci, které umožňují zahájení a rozvíjení rozhovoru. První je umění poskytovat partnerovi tzv. volné informace, druhá je tzv. sebeotevření.
1. Volné informace vymezíme jako sdělování takových údajů druhé osobě, jež jí umožní pokračovat v rozhovoru. Nebude-li tomu tak, dostáváme sebe nebo druhého do role vyšetřované osoby, která nám nic nesdělí. To co se potom dostaví je silně nepříjemný pocit u obou osob a následuje snaha z toho "utéct".
Příklad neposkytování volných informací : A: Přijela jste z Ostravy ? B: Ne. (Odpověď nutí osobu A nastartovat další otázku.) A: Odkud jste přijela ? B: Z Brna. A: Vy bydlíte v Brně ? B: Ne.
Příklad poskytování volných informací : A: Přijela jste z Ostravy ? B: Ne, i když bydlím ve Znojmě, přijela jsem z Brna.
2. Sebeotevření je druhá důležitá podmínka pro fungování konverzace. Tímto pojmem budeme chápat vše to, co souvisí se sdělováním osobního vztahu k něčemu, někomu, svých pocitů, názorů a myšlenek.
Příklad sebeotevření : A: Přijela jste z Ostravy ? B: Ne, přijela jsem vlakem z Brna. (volná informace) A: Proč jste jela vlakem, autobusem je to myslím rychlejší, ne ? B: Já vlakem jezdím raději. V autobuse se mi dělá hrozně špatně. Už když na to pomyslím, je mi nevolno. (sebeotevření)
Hlavní problémy ve sféře emociálních prožitků
V minulé části jsme hovořili o důležitých podmínkách pro rozvoj konverzace - o emociálních prožitcích. V našem normálním životě existuje několik problémových situací, které člověka nutí chovat se nepřirozeně, neprojevovat své pocity. Mezi ty hlavní bychom měli zařadit :
1. vyjádření prostého ne, kdy chceme odmítnout 2. vyjádření prostého ano, kdy něco potřebujeme 3. přijímání a adresování kritiky 4. přijímání a udělování ocenění, pochval 5. přijímání a sdělování emocí, citů 6. projevování přání, potřeb vhodným způsobem
Zvládneme-li tyto problémy a najdeme-li svoji vlastní hodnotu, pak začneme respektovat i ostatní. A jestliže budeme respektovat sebe i ostatní, rozvine se klima porozumění a pocitu sounáležitosti.
Vše, co jsme si zatím řekli o asertivitě, lze velmi snadno shrnout v několik zásadních bodů tzv. základní asertivní práva. Pokud jsme zatím vše pochopili, neměla by tato práva být něčím přebytečným k neporozumění, ale právě naopak. Dostáváme se právě k nejdůležitější části celé práce, kde máme možnost si porovnat jak probíhají situace ve skutečnosti a jak by měly doopravdy vypadat.
7. Základní asertivní práva :
1. Mám právo sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky a být za ně a jejich důsledky plně odpovědný.
Pověra : Neměl bych bezohledně a nezávisle na jiných posuzovat sebe a své chování. Musím být ve skutečnosti hodnocen autoritou, která je moudřejší než já. Závěr : Jde o to, že všichni žijeme vlastní život, ve kterém bychom měli posoudit a rozhodnout, co se v něm stane.
2. Mám právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující mé chování.
Pověra : Za svoje chování jsem zodpovědný jiným lidem, musím jim skládat účty a vše co dělám, musím zdůvodnit. Závěr : Silně zakořeněný názor říká, že je zcela přirozené zdůvodňovat vše, proč děláme to či ono. Ale proč ?
3. Mám právo posoudit, zda a nakolik jsem zodpovědný za řešení problémů jiných.
Pověra : K ostatním lidem mám větší závazky než ke své osobě. Závěr : Záleží pouze na nás, zda budeme brát více ohledy na druhé než na sebe. Existuje přece spousta zájmů a přání, které lze splnit pouze tvrdou prací a odříkáním.
4. Mám právo měnit svůj názor.
Pověra : Jestliže jsem jednou vyslovil určitý názor, nemohu jej bez vysvětlení změnit. Potom musím být nezodpovědný a neschopný sám o čemkoliv rozhodovat. Závěr : Změna názoru většinou nemusí znamenat omyl, ale vývoj jedince.
5. Mám právo dělat chyby a být za ně zodpovědný.
Pověra : Nesmím dělat chyby a když se tak stane, musím mít pocit viny. Závěr : Zkoušejme se neomlouvat a zvládnout své chyby bez emocí. Můžeme je přece brát jako něco, co patří neodmyslytelně k našemu životu.
6. Mám právo říci - "Já nevím."
Pověra : Měl bych umět zodpovědět každou otázku, jinak se budu jevit jako ignorant a zlý člověk. Závěr : Nemusím znát odpovědi na problémy, které mi druzí předhodí k řešení, i když souvisí s mou osobou.
7. Mám právo být nezávislý na dobré vůli ostatních.
Pověra : Lidé v tvém okolí by měli k tobě mít kladný vztah. Potřebuješ je, bez nich se nedá přece žít. Závěr : Tento názor způsobuje, že mnoho z nás má problém říci prosté ne z obavy, že by vztah po odmítnutí nebyl kladný.
8. Mám právo na nelogická rozhodnutí.
Pověra : Musím se držet logiky, rozumnosti, racionality. Platí přece logické = správné, rozumné. Závěr : Toto právo stojí na prostém faktu, že se ve svém chování nemusím držet zavedených logických zdůvodnění, podle kterých něco dělat mohu a něco ne ( nemá to logiku). Kde by nyní bylo lidstvo bez pokusů a nelogických rozhodnutí.
9. Mám právo říci - "Já ti nerozumím."
Pověra : Musím být vnímavý a citlivý k potřebám ostatních lidí, jinak jsem egoista. Závěr : Jestliže nejsem schopen pochopit a porozumět druhým, neznamená to, že nejevím zájem o ostatní. Mohu mít dost svých problémů a nedostatek prostoru na jejich řešení. Uvědomme si, kdo a co je pro nás prioritní.
10. Mám právo říci - "Je mi to jedno."
Pověra : Musím se snažit být stále lepší nebo alespoň o to usilovat. Pokud se podle tohoto nebudu řídit jsem bezcenný lenoch a nezasloužím si úctu ani respekt. Závěr : Požadavky, které na nás kladou ostatní bychom měli reflektovat. Zapomínáme však, že máme nárok být perfektní podle sebe a nikoliv podle představ jiných lidí.
Budování si vlastní spokojenosti se sebou samým v různých oblastech naší činnosti je někdy nesnadná věc. Co určitě stojí za zvážení, je zda se to děje způsobem i tempem, které chci já, nebo jsem-li vláčen od jedné věci k druhé přáními či názory druhých.
Nyní se zde sama od sebe nabízí otázka : " Když jsem zvládl agresivitu, umím používat neverbální i verbální komunikaci, umím hospodařit s emociálními prožitky, respektuji deset základních asertivních práv, chovám se již asertivně ?
Odpověď je stejně těžká jako samotný dotaz. Jako nejpřesvědčivější a nejpůsobivější odpověď se nabízí metoda sebereflexe. Každý sám za sebe zhodnotí své výsledky pomocí komparace dle přiloženého popisu základních asertivních typů. Nyní nezbývá už nic jiného než vyvodit závěry, posoudit výsledky a začít na sobě samém tvrdě pracovat.
8. Popis a
Vloženo: 26.04.2009
Velikost: 76,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz