- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
VÝVOJ DIDAKTIKY ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
01 - Pedagogika TV a sportu
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Pavel Průcha
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálu
metodu francouzskou (Joinvillská škola).
Základ curricula (cvičení pořadová, prostná
a nářaďová, atletika a hry) byl doplněn o
sezónní cvičení a sporty v přírodě (plavání,
bruslení, sáňkování, lyžování), cílenými na
otužování žáků. Zřetelně se projevil odklon
od statických cvičení. Rozsah curricula
učiva byl stanoven jako maximální a měl
sloužit učitelům jako „zásobník“, z něhož
lze čerpat přiměřené učivo pro hodiny tě-
lesné výchovy v různém prostředí. Učivo
pro chlapce a dívky bylo společné, při dife-
rencování byly některé cviky dívkám při-
dány, jiné byly pro ně označeny jako ne-
vhodné (Kostková 1969). Původní rozsah -
2 vyučovací hodiny týdně zůstal nezměněn.
cvičení:
umělá
cvičení pořadová
cvičení prostná
cvičení na nářadí
hry
cvičení lehkoatletická
sezónní činnosti, vycházky
přiroze-
ná
Obr. 11. Tyršovy osnovy školní tělesné výchovy
(1924)
Po vzniku ČSR upravilo Ministerstvo škol-
ství a národní osvěty v roce 1919 vyučo-
vání tělesné výchovy děvčat. Ta se zavádí,
když je na škole alespoň 20 dívek (nejvyšší
počet v oddělení 30), v rozsahu 2 hodiny
týdně. Na učitelských ústavech byly zave-
deny povinné zkoušky dospělosti z tělesné
výchovy.
3. Novorakouská přirozená metoda
Velké změny v obsahu i pojetí školní tě-
lesné výchovy podnítila aplikace principů
tzv. novorakouské školy ve třicátých letech.
Tento směr, hlavní představitelé byli Raku-
šané K. Gaulhofer a M. Streicherová, patří k
pedocentrickým pedagogickým koncepcím. Byl
přirozenou reakcí na „herbartismus“
(dominující pedagogický přístup v XIX.
století), který chápal žáka pouze jako ob-
jekt, nikoliv subjekt výchovy a vzdělávání.
Promítly se v něm progresivní proudy
„činné školy“ i poznatky z pedagogické psy-
chologie (Thorndike 1929). K lepší informo-
vanosti učitelů tělesné výchovy přispělo i
založení časopisu „Tělesná výchova mlá-
deže“ (1935). Ve školní tělesné výchově
byly zdůrazněny: subjektivní role žáka, širší
uplatnění zdravotních cílů v aplikovaných
cvičeních a hlubší metodičnost ve vyučova-
cích postupech učitele.
Ve výběru učiva byla dávána přednost cvi-
čením přirozeným, hromadně vedeným.
Soutěže byly doporučovány pouze u těch
cvičení a činností, které žáci již bezpečně
zvládli. Vyučovací jednotka měla být orga-
nizována co nejefektivněji s minimálním
výkladem a omezením direktivních povelů.
Nářadí ani náčiní pro cvičení nebylo přesně
určováno, bylo využíváno spíše jako pře-
kážka. Učitelům byla dána volnost při jejich
výběru. Učivo pro chlapce a děvčata bylo
diferencováno.
Rozsah povinné tělesné výchovy 2 vyučo-
vací jednotky týdně byl doplněn o sportovní
aktivity, jako výběrový program. Vyústění
tohoto přístupu bylo i v progresivní organi-
zaci školních sportovních soutěží, zejména
na středních školách.
A. Rychtecký
18
cvičení:
přirozená
umělá
pořadová
cvičení prostná
cvičení výkonnostní :
cvičení pro rozvoj: obratnosti, síly,
rychlosti, vytrvalosti;
cvičení pro rozvoj dovedností:
atletických, gymnastických, úpolových
hry
plavání, sezónní činnosti, turistika
výchova : zdravotní, společenská
cvičení sportovní
s výkonnostním
zaměřením
Obr. 12. Osnovy školní tělesné výchovy (1934)
V období II. světové války, byla tělesná
výchova na školách rozšířena na 4 vyučo-
vací hodiny týdně. Obsah byl veden jak v
rámci dřívějších osnov, tak i pod vlivy ně-
meckými se zdůrazněným branným obsa-
hem.
4. Vývoj školní tělesné výchovy po II.
světové válce
Po druhé světové válce se ve vývoji škol-
ské soustavy i školní tělesné výchovy pro-
jevily nové vlivy, změnila se její orientace.
V tendenci zvýšeného důrazu na „politič-
nost“ lidově demokratické školy byly ve
školní tělesné výchově formulovány její cíle
a úkoly: zdravotní, vzdělávací a výchovné. V
curriculu je patrný odklon od novorakous-
kého pojetí, více se v něm (stejně jako v
jiných zemích Evropy) prosadily tendence
ke sportovnímu zaměření. Názorným příkla-
dem mohou být cvičení na nářadí, která již
nemají funkci překážky, ale znovu v něm
byly stanoveny přiměřené cvičební tvary
jako základní učivo. Požadavky na výkon-
nost žáků byly zvýšeny. Byla nastoupena
cesta uplatňování norem a normativů v
hodnocení a klasifikaci, později se od ní
upustilo. Dominující v nácviku nových po-
hybových dovedností byla aplikace klasic-
kého a instrumentálního podmiňování, poz-
ději se uplatnily i kognitivní přístupy v učení.
Ve školní praxi převládá imitační, instrukční
a zpětnovazební učení, v sedmdesátých a
osmdesátých letech i problémové a modifi-
kované programované učení. V rozvoji pohy-
bových schopností se uplatnily některé, pro
mládež upravené metody sportovního tré-
ninku. V curriculu se postupně prosadila
možnost specializovaného vyučování (časová
preference vybrané sportovní specializace
v curriculu), zejména na středních a vyso-
kých školách. Dynamiku v orientaci školní
tělesné výchovy odrážejí její osnovy.
Dívčí školní tělesná výchova našla plnou
rovnoprávnost až po 2. světové válce. V
roce 1948 se zavádí pro všechny typy škol
TV jako povinný vyučovací předmět. Od 6.
ročníku se třídy v tělesné výchově dělily
pro chlapce a dívky zvlášť. Roku 1954 byly
zřízeny vysoké školy pedagogické, kde
bylo umožněna i vysokoškolská příprava
středoškolských profesorek tělesné vý-
chovy. Od roku 1960 se vyučovalo podle
jednotných osnov pro mládež od začátku
školní docházky až do skončení střední
školy, na které organicky navazovaly pro-
gramy tělesné výchovy dětí předškolního
věku a vysokoškolských studentek. Od
školního roku 1960/61 byl zaveden nepo-
vinný předmět sportovní hry a od školního
roku 1968/69 pohybové hry pro žáky niž-
ších tříd. Rozdíly v pojetí školní tělesné
výchovy chlapců a dívek spočívaly nejen v
curriculu, ale i ve formách jejího řízení.
V osnovách z roku 1948 byly kromě učiva
tělesné výchovy zdůrazněny i branné as-
pekty. Sníženy byly požadavky v rytmice,
větší důraz byl kladen na sportovní hry.
Součástí osnov byla zdravotní a sociální
výchova a teorie tělesné výchovy. Rozsah
povinné tělesné výchovy 2 vyučovací jed-
notky týdně byl rozšiřován aktivitami v tělo-
výchovných a branných kroužcích.
pořadová
základní gymnastika
rytmika, tance
cvičení na nářadí
cvičení lehkoatleticka
hry
plavání, bruslení, lyžování
branná cvičení
výchova: zdravotní, sociální,
teorie tělesné výchovy
tělovýchovný a branný kroužek
cvičení:
umělá
přirozená
výkonnostní
zaměření
Obr. 13. Osnovy školní tělesné výchovy z roku
1948
V padesátých letech byla tělesná výchova
ovlivněna sovětským systémem tělesné
kultury. V intencích tohoto modelu byl zalo-
žen i Institut tělesné výchovy a sportu (1953).
Vývoj didaktiky školní tělesné výchovy
19
Tělesná výchova se dostala i do povinného
curricula na vysokých školách (1952).
V roce 1954 byly ve školách základních,
středních zavedeny tzv. „normativní os-
novy“ tělesné výchovy s důraznějším ak-
centem na vzdělávací a výkonnostní cíle.
Před žáky, ale i učitele, byly stavěny kon-
krétní úkoly ve formě plnění postupně se
zvyšujících výkonnostních limitů u měřitel-
ných sportovních disciplin a ve stoupající
úrovni obtížnosti tzv. „kontrolních cviků“ u
cvičení průpravných, akrobacie i ve cvičení
na nářadí. Zdatnost školní mládeže byla
sledována pomocí účasti v plnění odznaku
zdatnosti.
Základními prostředky v curriculu byly:
gymnastika, sportovní průprava v atletice a
hry. Byly doplněny i o teoretické poznatky z
tělesné kultury. Přestože normy nebyly
stanoveny zcela striktně; při hodnocení a
klasifikaci bylo možno přihlížet i k jiným
aspektům projevů žáka (kázeň, snaha,
podmínky aj.), nebyl tento přístup jak žáky,
tak rodiči, ale i některými učiteli tělesné
výchovy správně pochopen a aplikován.
Některé z nich ve školní tělesné výchově
stále přežívají.
gymnastika : pořadová, průpravná, akroba-
cie, cvičení na nářadí, úpoly, rytmika, lidové
tance
teorie tělesné výchovy
tělovýchovné a sportovní kroužky
cvičení:
umělá
přirozená
sportovní příprava :
lehká atletika,
plavání, lyžování, bruslení
hry :
kopaná, košíková, odbíjená, lední hokej,
drobné hry
výkon.
zaměře-
ní
Obr. 14. Normativní osnovy školní tělesné vý-
chovy (1954)
Negativní reakce na zavedení výkonnost-
ních normativů si v roce 1957 vynutila jejich
odstranění z osnov. Současně došlo i k
redukci některých obtížnějších částí učiva.
Kvalitativně nová úprava curricula ve školní
tělesné výchově byla provedena v roce
1960. Cílem tzv. „Jednotných osnov tělesné
výchovy pro chlapce a dívky od 6-19 let“, byla
snaha organicky i obsahově propojit povin-
nou školní tělesnou výchovu s tělovýchovnou
činností zájmovou. Učivo v každé oblasti
tělovýchovných a sportovních činností bylo
rozděleno do tří stupňů. První stupeň jako
základní byl určen pro povinnou školní tě-
lesnou výchovu, druhý - rozšiřující jak pro
mládež na školách, tak i v tělovýchovných
jednotách, zejména v odborech základní a
rekreační tělesné výchovy v ČSTV. Třetí
byl zaměřen na výkonnostní sport mládeže.
Opomenuta v nich však byla práce s prů-
měrnými a retardovanými jedinci.
základní gymnastika: pořadová, průpravná
rytmika, lidové tance
tělovýchovné a sportovní kroužky
cvičení:
umělá
přirozená
výkonnost-
ní zaměře-
ní
sportovní příprava :
sportovní gymnastika, moderní gymnastika,
lehká atletika, plavání, lyžování, bruslení,
úpoly, košíková, házená, odbíjená, kopaná,
lední hokej aj.
turistika
sportovní hry
Obr. 15. Jednotné osnovy tělesné výchovy
(1960)
V sedmdesátých a osmdesátých letech
zesílily tendence (nejen u nás, ale i ve
Francii, Holandsku aj. zemích) zpochybňu-
jící dominantu sportovního pojetí školní
tělesné výchovy. Zájmová sportovní orien-
tace mládeže, rozšířená zejména v západ-
ních zemích (SRN, Holandsko, Švédsko
aj.) ve sportovních klubech (v mnohem
lepších materiálních podmínkách, než
mohly nabídnout školy) se dostala do kon-
kurenčního vztahu se školní tělesnou vý-
chovou. Cíle školní tělesné výchovy se
proto více zaměřovaly na prožitek z pohybu,
tělesné sebepojetí, stimulaci rozvoje pohybo-
vých schopností, zvládnutí dovedností
v nejpopulárnějších sportech, socializaci a
utváření pozitivních postojů k pohybové čin-
nosti. Částečně pod těmito vlivy došlo k
úpravě curricula tělesné výchovy i na na-
šich školách.
Učivo bylo orientováno jak na rozvoj pohy-
bových schopností, tak i pohybových do-
vedností, jejichž prostřednictvím, vhodnými
A. Rychtecký
20
metodami a formami, se měly utvářet pozi-
tivní postoje žáků a studentů k tělesné vý-
chově a sportu. Výzkumné projekty realizo-
vané v tomto období (koncepce didaktic-
kých stylů, analýza didaktické interakce,
verifikace biopsycho-sociální účinnosti po-
hybových režimů, efektivita specializova-
ného vyučování, programované a problé-
mové učivo) postupně podnítily praktické
změny v povaze dominujících didaktických
interakcí mezi „učitelem a žákem“ i tendence
po více liberálnějším, zájmům žáků přihlí-
žejícím, curriculu. Více byla zdůrazněna
subjektivní role žáka ve vyučovacím pro-
cesu.
poznatky, pořadová, kondiční cvičení,
drobné průpravné hry
cvičení:
umělá
přirozená
výkonnost-
ní zaměře-
ní
pohybové dovednosti a schopnosti :
sportovní gymnastika, rytmická gymnastika,
lehká atletika, sportovní hry,
testování pohybových schopností
(zdatnosti)
cvičení v přírodě: běhy, lyžování, plavání,
bruslení
zájmová tělovýchovná a sportovní
činnost dle nabídky a podmínek
škol
Obr. 16. Osnovy školní tělesné výchovy (1987)
Vlivem společenských změn v roce 1989,
došlo k obsahovým, organizačním i řídícím
změnám v celém našem školství, včetně
vyučování tělesné výchovy. Liberalizace v
oblasti curricula, diverzifikace škol (státní,
soukromé, církevní aj.) kladou nové nároky
na učitele tělesné výchovy, ale i žáky. Jde
zejména o vyšší nároky na přípravu obsahu
vyučování, zajištění jeho optimálního roz-
sahu spolu s potřebným materiálním vyba-
vením. Počet povinných hodin tělesné vý-
chovy zůstává pro dosažení cílových stan-
dardů fixní (2-3 vyučovací jednotky týdně).
Větší prostor (volba optimálních variant
vzhledem k podmínkám škol) je však dán
samotným školám. Vedle vyučování obli-
gatorního učiva (v povinném základu), jde i
o využití dalších možností v rámci „nepo-
vinných předmětů“ o rozšíření tělesné a
sportovní výchovy na školách.
Umožněna je i forma soustředěného vyučo-
vání (kurzy, sportovní tábory aj.) jako ná-
hrada za třetí vyučovací hodinu, kterou
nelze v daných podmínkách zodpovědně
zajistit. Nejen pro talentovanou mládež, ale
i pro průměrné a tělesně retardované žáky.
Obohacením tělovýchovné a sportovní ori-
entace pro žáky základních i středních škol
je i vznik a činnost sportovních klubů přímo
na školách (Asociace školních sportovních
klubů).
Větší otevřenost curricula, humanistické
principy aj., které se pro jednotlivé stupně
škol zpracovávají, (pregnantně jsou nazna-
čeny v projektech „Obecné, Občanské,
Základní, Waldorfské školy“) by měly přis-
pět k respektování senzitivních period v onto-
genetickém vývoji dětí a mládeže, jejich zá-
jmů, interindividuálních rozdílů a zvláštností a
podněcovat konzistentní rozvoj vědomostí,
dovedností, pohybových schopností, efek-
tivní socializaci a vést k utváření pozitivních
postojů k pohybu, sportu, jako základu tvorby
biopsychosociálně účinného pohybového re-
žimu a stylu života v dospělosti.
Obr. 17. Osnovy školní tělesné výchovy (Zá-
kladní škola 1997)
Poznatky o tělesné výchově
a sportu;organizace,; komunikace;
hygiena a bezpečnost všech forem
tělesné výchovy
Pohybové činnosti a dovednosti:
gymnastika, rytmická, kondiční,
činnosti, tance+ úpoly; atletika;
pohybové hry; sportovní hry;
plavání; bruslení; lyžování;
turistika
Zdravotní tělesná výchova;
sportovní a pohybové aktivity;
zájmové kroužky;
školní sportovní kluby;
jiné formy pohybových aktivit
cvičení
umělá
cvičení
přirozená
výkonnost-
ní zaměření
Vloženo: 9.08.2009
Velikost: 569,88 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu 01 - Pedagogika TV a sportu
Reference vyučujících předmětu 01 - Pedagogika TV a sportu
Reference vyučujícího Mgr. Pavel Průcha
Podobné materiály
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
- ČJ - Český jazyk - Vývoj okrajových žánrů
- ČJ - Český jazyk - vývoj literárního hrdiny
- 4 - Základy ekologie - Vznik a vývoj života
- 4 - Základy ekologie - Vznik a vývoj života
- LIT - Literatura - Vývoj českého divadla od počátku do vzniku Národního Divadla
- LIT - Literatura - Lidová slovesnost ve vývoji české literatury
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj lidského života
- ZSV - Základy společenských věd - vyvoj statu
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj ekonomického myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové poruchy učení a chování
- BI - Biologie - Vznik a vývoj člověka
- BI - Biologie - Vývoj rostlin a živočichů
- BI - Biologie - vývoj člověka narození až předškolní věk
- BI - Biologie - vývoj člověka školní věk až stáří
- BI - Biologie - Éry vývoje Země
- CJ - Český jazyk - Původ a vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - Vývoj české jazykovědy
- CJ - Český jazyk - vývoj českého pravopisu
- LIT - Literatura - Vývoj české literatury do 70. let 20. století
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- D - Dějepis - Vývoj římské otrokářské společnosti
- E - Ekonomie - Marketingový vývoj
- E - Ekonomie - Vývoj kurzu akcie KB
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- BI - Biologie - Historický vývoj Země
- BI - Biologie - ontogenetický vývoj živočichů
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- BI - Biologie - Vznik a vývoj života na zemi
- BI - Biologie - Vznik života na Zemi a fylogenetický vývoj člověka.doc
- BI - Biologie - Vývoj člověka
- CJ - Český jazyk - Ceska proza 70. - 80. let 20. stoleti, jeji vyvoj do soucasnosti
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Poválečná světová poezie a její konfrontace s vývojem české poezie
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky (1)
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske divadelni tvorby ( pocatek - soucasnost)i
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske poezie druhe poloviny 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske prozy 50. - 60. let 20. stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceskeho divadla do konce 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceskeho pisemnictvi do doby Karla IV.
- CJ - Český jazyk - Vyvoj satiricke tvorby
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od jeho počátku až k realismu
- CJ - Český jazyk - Vývoj světové poválečné literatury
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj české balady
- CJ - Český jazyk - Vývoj češtiny
- CJ - Český jazyk - Vývojové proměny české poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence
- CJ - Český jazyk - České poezie po roce 1945, periodizace poválečného vývoje
- CJ - Český jazyk - Čeština a příbuzné jazyky, vývoj jazyka
- D - Dějepis - Poválečný vývoj v Československu
- D - Dějepis - Výsledky Vídeňského kongresu_ vývoj do roku 1848
- D - Dějepis - Vývoj lidské společnosti v pravěku
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti v době poděbradské a jagellonské
- D - Dějepis - Vývoj českého státu za Přemyslovců a Lucemburků
- D - Dějepis - Vývoj řecké otrokářské společnosti
- D - Dějepis - Vývoj římské otrokářské společnosti
- LIT - Literatura - Význam českého divadla v národním a kulturním životě a jeho vývoj
- LIT - Literatura - Hlavní směry české meziválečné prózy - diferenciace a vývoj
- LIT - Literatura - Národní obrození, vývoj divadla
- LIT - Literatura - Poválečný vývoj české poezie
- LIT - Literatura - Poválečný vývoj české prózy
- LIT - Literatura - Vývoj humoru v české literatuře
- LIT - Literatura - Vývoj literární kritiky a českého novinářství
- LIT - Literatura - Vývoj české literatury od příchodu Konstantina a Metoděj
- LIT - Literatura - Vývoj české literatury po r. 1968, exilová a samizdatová literatura
- LIT - Literatura - Vývoj české poezie ve 2. pol. 20. stol
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury od počátku po husitství
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- LIT - Literatura - Základní vývojové tendence ve světové literatuře po roce 1945
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20. stol. v kontextu vývoje světového dramatu
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - Vývoj dítěte do tří let
- PSY - Psychologie - Základní poznatky o vývoji osobnosti
- Z - Zeměpis - Zakladi trendy vyvoje hospodarstvi pred a po roce 1989 (1)
- ZSV - Základy společenských věd - Právo- vznik, vývoj a obecná charakteristika
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- E - Ekonomie - Vznik a vývoj ekonomie
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence
- CJ - Český jazyk - Vývoj spisovné češtiny
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého pravopisu
- CJ - Český jazyk - vývoj češtiny ve vztahu k vývoji společnosti
- D - Dějepis - Druhá světová válka - diplomacie a vývoj na světových frontách.
- D - Dějepis - Odraz vývoje lidské společnosti v kultuře a vzdělanosti
- D - Dějepis - Pravěký vývoj lidstva, pravěk v našich zemích.
- D - Dějepis - Vývoj ve světě po druhé světové válce (Amerika, Evropa, Asie, Afrika).
- D - Dějepis - Vývoj Československa po roce 1945
- LIT - Literatura - VÝVOJ ČESKÉHO DIVADLA DO KONCE 19. STOL
- E - Ekonomie - Peníze, vývoj, funkce
- PRA - Právo - Vývoj práva
- ZSV - Základy společenských věd - Stát a právo během historického vývoje
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj gnoseologických teorií v dějinách filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj české sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojová období sociologie
- F - Fyzika - Vznik a vývoj hvězd
- BI - Biologie - Původ a vývoj člověka
- BI - Biologie - Vyvoj a charakteristika nizsich rostlin
- BI - Biologie - Vznik a vývoj živých soustav
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce dýchací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce smyslové soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce trávicí soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce vylučovací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a činnost cévní soustavy
- CJ - Český jazyk - Literární vývoj v českých zemích od 9. do 13. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu od počátku do koce 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj české meziválečné poezie
- CJ - Český jazyk - Vývoj Českého dramatu od konce 19. století do druhé světové
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu od počátku do konce 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývojové etapy, osobnosti a díla starší české literatury
- D - Dějepis - Mezinárodní vývoj v 2. pol. 20. st.
- D - Dějepis - Územní vývoj státu
- LIT - Literatura - Nástin vývojových tendencí a tématiky české poválečné poez
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do nástupu moderny
- LIT - Literatura - Česká satira a její vývoj v 19. a 20. století
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj české sociologie, socializace
- BI - Biologie - Přehled vývoje rostlin, rostlinné orgány - kořen, stonek
- CJ - Český jazyk - Vývoj čes. poezie mezi válkami a v okupaci
- FIL - Filozofie - Vznik a vývoj filozofie, počátky filozofie v období antiky
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj EK myšlení
- VV - Výtvarná výchova - Kniha,definice, vývoj a tvar knihy
- VV - Výtvarná výchova - Vývoj dřevorytu
- CJ - Český jazyk - Vývoj divadla
- CJ - Český jazyk - Vývoj české historické prózy
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého divadla od poč. do konce 19.st.
- D - Dějepis - Mezinar. pol. a hosp. vyvoj 19.-20. stol.
- D - Dějepis - Vyvoj cs. dejin po 2. sv. v.
- D - Dějepis - Vyvoj u.s.a. od vzniku do r. 1945
- D - Dějepis - Vyvoj v evr. ve 2. pol. 19. stol.
- LIT - Literatura - POČÁTKY ČESKÉ LITERATURY, JEJÍ VÝVOJ DO DOBY HUSITSKÉ
- LIT - Literatura - VÝVOJ ČESKÉ A SVĚTOVÉ HISTORICKÉ BELETRIE
- LIT - Literatura - Vývoj české poezie od roku 1945
- LIT - Literatura - VÝVOJ ČESKÉ POEZIE VE 20. A 30. LETECH
- LIT - Literatura - Vývoj české satiry
- VV - Výtvarná výchova - Vznik a historický vývoj fotografie
- BI - Biologie - Růst a vývoj živočichů
- BI - Biologie - Vývoj života na Zemi
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske divadelni tvorby ( pocatek - soucasnost)i
- CJ - Český jazyk - Vyvoj satiricke tvorby
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého pravopisu Národní jazyk Vypravování
- D - Dějepis - Poválečný vývoj v ČSR - část I
- D - Dějepis - Poválečný vývoj v ČSR - část II
- D - Dějepis - Vznik Československa a jeho vývoj v letech 1918 až 1938
- D - Dějepis - Vývoj lidské společnosti v pravěku
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- BI - Biologie - Rozmnozovani a individualni vyvoj zivocichu
- CJ - Český jazyk - Drama vyvoj
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.23- Vývoj české poezie ve 2.polovině 19.
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.24- Vývoj divadla od jeho vzniku do konc
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.3- České národní obrození, jeho vývoj a
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.4- Vývoj literatury v době pobělohorské,
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.7- Počátky a vývoj literárního jazyka na
- CJ - Český jazyk - Původ a vývoj češtiny
- CJ - Český jazyk - Struktura jazyka, jazykověda, její disciplíny a vývoj
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu od 20 stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj balady
- CJ - Český jazyk - Vývoj satiry
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poezie mezi světovými válkami
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence současné spisovné češtiny
- D - Dějepis - Kulturni a historicky vyvoj islamu
- D - Dějepis - Vyvoj evropskych zemi ve 2. pol. 19. stol.
- D - Dějepis - Vznik CSR a jeji vyvoj do roku 1938
- D - Dějepis - Vznik USA a jejich vyvoj do konce 19. stol.
- LIT - Literatura - Satira a její vývoj
- LIT - Literatura - Vývoj české poezie po r.1945 po součastnost
- LIT - Literatura - Vývoj české prózy od r.1945 – 80.léta 20.století
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- Z - Zeměpis - Znaky demografického vývoje
- CJ - Český jazyk - Vyvojove etapy spisovne cestiny od pocatku
- Z - Zeměpis - Nově industrializované země asijští draci vývoj a současný s
- Z - Zeměpis - Zemská kůra, vývoj zemského povrchu, exo endogenní činitelé,
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetoveho dramatu
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence ceske stredoveke literatury
- CJ - Český jazyk - Vývoj divadla ve světě a u nás od nejstarší doby do konce 1
- CJ - Český jazyk - vývojová období české literatury od doby zrodu až po dobu K
- E - Ekonomie - Vyvoj ekonomickeho mysleni
- MKT - Marketing - Vznik, vývoj a význam marketingu, podnikatelské koncepce
- LIT - Literatura - Vyvojove etapy ceske poezie v obdobi mezi dvema valkami
- LIT - Literatura - Vývoj české žurnalistiky
- BI - Biologie - Vývojová období člověka
- CJ - Český jazyk - Literární zobrazení vývoje lidské společnosti po roce 1945 ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Vývoj kinematografie ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového divadla od počátků k dnešku
- CJ - Český jazyk - Vývoj mziválečné prózy
- MNG - Management - Druhy, formy a směry vývoje kontroly
- MNG - Management - Historický vývoj managementu
- MNG - Management - Klasický management a jeho přínos pro současný vývoj
- MNG - Management - Současný vývoj managementu
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- D - Dějepis - Vývoj hudby 1918 - 1989
- CJ - Český jazyk - Etapizace literatury,vývojové tendence
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje jazyka
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje meziválečné prózy s důrazem na sociálně laděný román, avantgardní a psychologick
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje meziválečné prózy s důrazem na společensky a demokraticky orientovanou prózu
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší jazykovědy
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske mezivalecne poezie
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vznik a vyvoj ceskeho divadla
- CJ - Český jazyk - Vznik a vyvoj svetoveho divadla
- CJ - Český jazyk - Vznik a vývoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od počátku Národního obrození do konce 19. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj české meziválečné poezie
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého novinářství, úloha veřejných sdělovacích prostředků
- CJ - Český jazyk - Česká poezie 1. poloviny 20. století (meziválečný vývoj)
- D - Dějepis - industriální epochy, vznik a vývoj USA
- D - Dějepis - NÁSTUP HABSBURKŮ NA ČESKÝ TRŮN, VÝVOJ MONARCHIE DO PORÁŽKY DRUHÉHO STAVOVSKÉHO ODBOJE
- D - Dějepis - SVĚTOVÝ VÝVOJ PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE
- D - Dějepis - SVĚTOVÝ VÝVOJ VE DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ A POSTUPNÉ SMĚŘOVÁNÍ K 1. SVĚTOVÉ VÁLCE
- D - Dějepis - vznik československa a jeho vývoj
- D - Dějepis - VÝVOJ LIDSTVA VE STAROVĚKÝCH ORIENTÁLNÍCH STÁTECH
- D - Dějepis - VÝVOJ V PRAVĚKU
- D - Dějepis - VÝVOJ ŘÍMSKÉHO OTROKÁŘSKÉHO STÁTU
- Z - Zeměpis - Znaky demografického vývoje
- ZSV - Základy společenských věd - Historický vývoj trestního práva
- ZSV - Základy společenských věd - OSOBNOST A JEJÍ VÝVOJ
- ZSV - Základy společenských věd - peněžnictví a bankovnictví (vývoj peněz, fce peněz, finančnictví, instituce ČNB)
- ZSV - Základy společenských věd - stát, vznik a vývoj státu
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové teorie
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- ZSV - Základy společenských věd - ústava (vývoj od r. 1848 + hlavy)
- CJ - Český jazyk - vývoj české poezie v první polovině 20. století
- CJ - Český jazyk - vývoj českého divadla ve 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence středověké literatury
- CJ - Český jazyk - Vývoj meziválečné prozy + utopická lit.
- E - Ekonomie - Ukazatelé vývoje ekonomiky (platební bilance, obch. bilance...)
- E - Ekonomie - Vznik a vývoj ekonomie
- BI - Biologie - Ontogenetický vývoj měkkýšů
- BI - Biologie - Vznik a vývoj života na Zemi
- CJ - Český jazyk - mluvnice - vznik a vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - tvorba májovců ve vývoji české literatury
- CJ - Český jazyk - vývoj literatury po 2. světové válce
- CJ - Český jazyk - Vývoj spisovné češtiny
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poválečné prózy a dramatu do konce 60. let
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého divadla do 19.stol.
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu do 19.stol.
- CJ - Český jazyk - vývojové tendence současné literatury
- D - Dějepis - Charakteristika života v pravěku, rozdělení pravěku, vznik a vývoj člověka 2A
- D - Dějepis - PERIODIZACE A VÝVOJ VE STŘEDOVĚKU
- D - Dějepis - SVĚTOVÝ POVÁLEČNÝ VÝVOJ, VZTAHY MEZI ZÁPADEM A VÝCHODEM 24A
- D - Dějepis - UDÁLOSTI LET 1938-1939 U NÁS V RÁMCI SVĚTOVÉHO DĚJINNÉHO VÝVOJE, JEJICH DŮSLEDKY 17B
- D - Dějepis - VZNIK A VÝVOJ USA
- D - Dějepis - VZNIK ČESKOSLOVENSKA A VÝVOJ DO ROKU 1920
- D - Dějepis - Vývoj absolutistických monarchií v západní a střední Evr
- D - Dějepis - vývoj lidské společnosti v pravěku, pomocné vědy historické
- D - Dějepis - VÝVOJ RUSKA
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od 15. století po nástup Habsbur
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od nástupu Habsburků do národníh
- MNG - Management - Historický vývoj managementu – 40. až 70. léta
- ZSV - Základy společenských věd - PRÁVNÍ ZÁKLADY ČESKÉHO STÁTU, ČESKÝ ÚSTAVNÍ VÝVOJ OD ROKU 1848
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚSTAVNÍ VÝVOJ A TEORIE PENĚZ
- LIT - Literatura - Vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Počátky literárního vývoje ve světě, písemný projev
- CJ - Český jazyk - POČÁTKY LITERÁRNÍHO VÝVOJE VE SVĚTĚ
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - Vyvoj CZ divadla
- CJ - Český jazyk - Vyvoj CZ divadla2
- CJ - Český jazyk - vyvoj jazyka na nasem uzemi
- CJ - Český jazyk - vyvoj novinarstvi
- CJ - Český jazyk - vyvoj
- CJ - Český jazyk - vývoj balady v české literatuře
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ HISTORICKÉ BELETRIE V
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ LITERATURY NA NAŠEM ÚZEMÍ V 9. - 15. ST.
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ SVĚTOVÉHO DRAMATU S DŮRAZEM NA 20. ST.
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ V ČESKÉ POEZII OD 60. LET
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ ČESKÉ POEZIE 2 POLOVINY 19 STOLETÍ
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poezie 2.polovina 19.století
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ ČESKÉHO DIVADELNICTVÍ OD 1.SVĚT. VÁLKY DO SOUČASNOSTI
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- CJ - Český jazyk - VÝVOJOVÉ TENDENCE NEJSTARŠÍ ČESKÉ LITERATURY2
- D - Dějepis - Vývoj v Rusku 17.a 18.stol. Kateřina II. a Petr I
- D - Dějepis - Poválečný vývoj Československa
- D - Dějepis - SPOLEČENSKÝ A POLITICKÝ VÝVOJ V NAŠICH ZEMÍCH V 2
- D - Dějepis - Světový poválečný vývoj, rozdíl mezi východem a západe
- D - Dějepis - Vznik středověkých států a jejich vývoj za raného středověku
- D - Dějepis - Vývoj v Rusku 17.a 18.stol. Kateřina II. a Petr I
- D - Dějepis - Vývoj v ČSR po 2.světové válce
- D - Dějepis - Vývoj ve Francie na přelomu 18.a 19.stl.
- D - Dějepis - Vývoj ve světě 2.pol.19.stol. a poč.20.stol.
- D - Dějepis - Vývoj českého státu za Jiřího z Poděbrad a vlády Jagelonců
- LIT - Literatura - Rozhodující směry ve vývoji české literatury od 60. let 19. století do 90. let
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- LIT - Literatura - Vývoj české prózy a dramatu mezi dvěma válkami
- PSY - Psychologie - asertivita, vyvoj dětské kresby
- PSY - Psychologie - Vývoj hry, stres
- Z - Zeměpis - Vývoj vztahu člověka a krajiny
- Z - Zeměpis - Znaky demograficke-ho vývoje
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- 0048 - psychologie - Eriksonova vývojová teorie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- E - Ekonomie - Vývoj české koruny a českého kurzu
- LIT - Literatura - Vývoj balady
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do 19. století
- LIT - Literatura - Vývoj české balady
- LIT - Literatura - Vývoj české satiry
- PSY - Psychologie - Pervazivní vývojové poruchy
- PSY - Psychologie - Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - prenatální období - batole
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - předškolní věk - smrt
- Z - Zeměpis - Obyvatelstvo sveta vyvoj poctu pohyby obyvatel hustota a sidla
- CJ - Český jazyk - Pocatky pisemnictvi na nasem uzemi a vyvoj jazyka do konce 14. s
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 10. Základní rysy sebepojetí, vývoj sebepojetí, poruchy sebepojetí
- E - Ekonomie - Vznik a vývoj peněz
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku, od narození po vstup do školy
- PSY - Psychologie - Kriteria školní zralosti, produktivní a neproduktivní chování
- PSY - Psychologie - Mladsi a starsi skolni vek
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku
- PSY - Psychologie - Dítě školního věku
- AJ - Anglický jazyk - Školní sytém v České republice
- 01 - Pedagogika TV a sportu - _Instituce_telesne_handicapovanych_sportovcu_v_CR_a_ve_svete
- VV - Výtvarná výchova - Specifikum výtvarných činností s ohledem na tělesné i duševní postižení
- ZSV - Základy společenských věd - Pocatky výchovy
- ZSV - Základy společenských věd - Činitelé výchovy
- PSY - Psychologie - Psychologické problémy výchovy dítěte v rodině a ústavním zařízení
- PSY - Psychologie - Pojetí výchovy
Copyright 2024 unium.cz