- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
VÝVOJ DIDAKTIKY ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
01 - Pedagogika TV a sportu
Vyučující: Mgr. Pavel Průcha
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálžil v ně-
meckém Dessau „Philantropium“ - školu s
přirozenou výchovou. V učebním curriculu (3
hodiny tělesné výchovy a rekreace denně)
měli žáci i povinnou tělesnou výchovu, pro-
váděnou venku na „cvičišti“. K původním
rytířským cvičením byl přičleněn tzv.
„dessavský pentathlon“ (běh, skok, šplh,
nošení břemen a cvičení rovnováhy) i
dvouměsíční táboření pod stanem.
Philantropium v Dessau však brzy zaniklo.
Původní myšlenky včetně tělesné výchovy
byly však dále rozvíjeny i v nově založe-
nému ve Schnepfenthalu, Ch.G. Salzman-
nem (1744-1811), bývalým učitelem des-
savského Philantropia. Salzmann v něm
prohloubil výuku tělesné výchovy a zavedl i
nová cvičení, která jsou dosud ve školní
tělesné výchově využívána. Vedle cvičení
přirozených (základem byl dessavský pen-
tathlon) byla uplatňována i cvičení přímivá,
cviky obratnosti na zemi, běh se švihadlem aj.
Klasikem školní tě-
lesné výchovy je J.
Ch. Guts-Muths
(1759-1839). Vyučo-
val v Salzmannově
ústavu. Z jeho zá-
pisků vznikla první
metodická kniha o
tělesné výchově mlá-
deže „Gymnastik für
die Jugend“ (1793.
Guths-Muths v ní podal:
null systematický přehled známých cviků
(umožňující diferenciaci žáků podle věku a
schopností);
null vymezil v tělesné výchově základní teore-
tické pojmy;
null zdůraznil dva základní úkoly školní tělesné
výchovy: zdravotní a výchovný.
Guts-Muths vyžadoval dobrovolnost cviční,
individuální přístup k dětem, přiměřenost zatí-
žení, správné držení těla, cvičení se záchranou,
rozmanitost cvičení. Doporučil i optimalizaci
ve struktuře vyučovací jednotky: postupné
rozcvičení, zatížení a uklidnění.
Guts-Muthsovo dělení gymnastiky, chá-
pané široce na celou oblast tělesných cvi-
čení, je v podstatě návrhem prvních osnov
školní tělesné výchovy. V mimoučebním cur-
riculu přikládal velký význam i pohybovým
hrám. Věnoval jim samostatnou knihu,
která obsahuje metodické návody a klasifi-
kaci her (Kostková 1969).
běhy : rychlé, vytrvalé (1/2 německé míle)
skoky : vysoký, o tyči
hody : kamenem,diskem;střelba: luk,prak
zápas : křížkování, klasický zápas
šplh : na laně, závěsy
rovnováha : chůdy, žebřík, bruslení
tanec, pochody, vojenská cvičení
zvedání - nošení - přenášení břemen
cvičení:
přirozená
umělá
Obr.5.Guts-Muthsovo curriculum školní tělesné
výchovy
Rousseau a filantropisté vytvořili „ideál
výchovy“, který však byl koncipován a
realizován krátkodobě, pro vybranou po-
pulaci a konkrétní instituci - ústav. I když se
v těchto ústavech vzdělávaly některé děti
bezplatně, nemohly být uplatněny systé-
mově pro všechnu mládež ani nebyly svými
tvůrci pro ni určeny. Přínos filantropistů pro
školní tělesnou výchovu byl významný.
Pozitivem bylo vyjasnění cílů a úkolů tělesné
výchovy a u Guts-Muthse zejména aplikace
základních didaktických postupů ve vyučo-
vání.
Vývoj didaktiky školní tělesné výchovy
13
Obr. 6. Ilustrace z "Gymnastik für die Jugend"
S ideou výchovy pro všechny (v souladu s
Komenským, ale nezávisle na jeho pra-
cích) přišel později švýcarský pedagog J.H.
Pestalozzi (1774-1825). Svůj systém uplat-
ňoval především na škole a učitelském
ústavu v Yverdomu ve Švýcarsku a dosáhl
zde vynikajících výchovných výsledků. Spis
„Wie Gertrud ihre Kinder lehrt“ (Jak Ger-
truda vyučuje své děti) lze považovat za
zdařilou metodickou příručku pro učitele. V
prosazované ideji „elementárního vzdělá-
vání“ dětí zdůraznil roli a význam tělesných
cvičení. Pestalozzi v curriculu vzdělání po-
stavil zřetelný požadavek na zvládnutí tzv.
„abecedy přirozených pohybů“: běhy, skoky,
nošení břemen, hody, zápas, přetahy, pře-
tlaky, překonávání překážek. Jeho ele-
mentární gymnastika popsaná v práci
„Gelenksübungen“ (Kloubová cvičení) byla
prováděna hromadně se žáky ve třídě.
Zdůraznil „roli učitele“ ve vyučování. Vý-
znam přikládal zejména jeho komunikativ
ním schopnostem - přiblížení obsahu vyučo-
vání psychickému i tělesnému rozvoji dětí.
7. Herbartismus
Negativním zásahem v tendenci o širší
prosazení tělesné výchovy ve výchově a
vzdělávání bylo Herbartovo (1776-1841)
vyčlenění dovedností, tedy i tělesné výchovy z
vyučovacích předmětů, z povinných školních
programů. Tělesnou výchovu (tělocvik),
zařazoval Herbart mezi dovednosti, které
škola na rozdíl od vědomostí a rozumových
schopností, nemá v povinném curriculu
prioritně rozvíjet. Tělesná výchova se proto
na některých školách a ústavech vyučovala
pouze jako nepovinný předmět. Herbart,
ale zejména jeho následovníci, ovlivnili
teoretické (vycházelo se z asocianistické
teorie učení), ale i praktické pojetí vyučo-
vání na školách nejen v německých ze-
mích, ale i ve Střední Evropě. Dominantní v
něm bylo curriculum (obsah vzdělávání),
A. Rychtecký
14
které měl žák jako objekt výchovy zvlád-
nout. Atmosféra škol se vyznačovala přís-
ností, striktním řádem. Převážně bylo uplat-
ňováno asociační učení s převahou direk-
tivních vyučovacích a výchovných metod.
Do obsahu, i když ještě nesystematicky
prováděné školní tělesné výchovy (tělo-
cviku), intervenovaly v první polovině XIX.
století zejména tělovýchovné směry.
V Německu to byl systém Jahn, Eiselenův.
A. Spiess (1810-1858) formalizoval Jahn,
Eiselenův nářaďový tělocvik do podmínek
škol. Snížil požadavky na silové schopnosti
ve cvičeních a vytvořil i systém cvičení pro
dívky. Pozitivní znaky tohoto přístupu, mo-
difikované i pozdějšími vlivy, jsou v dílčích
aspektech aplikovatelné ve školní tělesné
výchově dodnes ( viz obr. 7).
Obr. 7. Školní tělocvik podle Spiesse
(Reitmayer 1977)
V severských zemích byl ve školním tělo-
cviku uplatňován a modifikován systém
otce a syna Lingových (P.H. Ling 1776-
1839, J.H. Ling 1820-1886), inspirovaný
dánským F. Nachtegallem (1777-1847).
Obr. 8. Ze školního tělocviku Hjalmara Linga (1880)
Vývoj didaktiky školní tělesné výchovy
15
Ve většině zemí Evropy vycházely pro-
gramy školní tělesné výchovy z preference
zdatnosti a národnostních principů. Každý
systém směřoval k stylistickým cvičením a
formální rutině. Pouze v Anglii byly postoje
ke školní tělesné výchově více emotivnější.
Atletické discipliny a zejména hry byly
hlavní součástí anglického výchovného
systému (Eton, Harrow, Rugby). Tento
mnohem více „rekreační“ pohled na těles-
nou výchovu byl i základem netradičních
tělovýchovných programů, které později
vznikly a rozšířily se ve Spojených státech.
8. Živelné zavádění tělesné výchovy
do škol v českých zemích
Herbart měl své následovníky i v Čechách.
Čeští „herbartovci“ se však v otázce školní
tělesné výchovy spíše přikláněli k učení
Komenského. Školní tělesná výchova (tě-
locvik a hry) byla jako nepovinný předmět
již vyučována v roce 1813 v Táboře, poz-
ději i v Jindřichově Hradci, České Lípě,
Plzni, Jihlavě a v Praze.
Teoretické zdůvodnění pro zavádění školní
tělesné výchovy do českých škol provedl
propagátor Herbarta F. Čupr (1821-1882),
který však na rozdíl od něj doporučil těles-
nou výchovu zařazovat mezi řádné vyučo-
vací předměty. Její pozitivní příspěvek ve
výchově, oceňoval zejména z estetického
hlediska. Myšlenky Komenského byly obsa-
ženy i v díle J. Svobody (1800-1844), který
je realizoval ve své „Školce“. Tělesnou vý-
chovu zařazoval do každodenních činností
dětí, stanovil i pravidla pro vedení dětí
předškolního věku.
V druhé polovině XIX. století probíhal vývoj
školní tělesné výchovy v Evropě velmi dife-
rencovaně. Dále se rozvíjí, vnitřně diferen-
cují a vzájemně ovlivňují německé, švédské,
anglické, později francouzské pojetí tělesné
výchovy. Postupně se rozšiřují i za hranice
zemí jejich vzniku.
V Čechách se ve školství, i když obtížně
vzhledem k politické situaci, postupně pro-
hlubuje vliv Komenského učení v některých
návrzích na reformy českého školství. Při-
spěli k nim K. Amerling (1807-1884) a J.E.
Purkyně (1787-1869) návrhy a doporuče-
ními na úpravu vyučování tělesné výchovy.
Zdůraznili její výchovné, respektive zdravotní
(hygienické) cíle. Tím se částečně připra-
vila půda pro všeobecnější zavedení tě-
lesné výchovy do škol. V padesátých letech
XIX. století byl v českých zemích zaveden
tělocvik jako „volný“ nepovinný předmět na
několika gymnáziích a reálkách v Praze,
Litoměřicích, České Lípě, Hradci Králové,
Jičíně, Chebu, Jindřichově Hradci, Plzni a v
Lokti.
V 1. polovině XIX. stol. se prováděl školní
tělocvik děvčat většinou jen v soukromých
tělocvičných ústavech. V roce 1842 vydává
pedagog G. Steinacker práci „Zkušenosti a
napomínání na poli ženské výchovy“, kde
zdůrazňuje potřebu vykonávání školní tě-
lesné výchovy děvčat. V českých zemích
založil první tělocvičný ústav R. Stephany už
roku 1834 a zde se od roku 1842 vyu-
čovala tělesná výchova podle metody Ja-
hna. Žáci a žákyně byli většinou z Prahy.
Příprava učitelů pro mateřské školy začala
od roku 1862. Tvůrcem školního tělocviku
pro děvčata byl zpočátku Adolf Spiess
(1810-1858), První praktickou příručku
školního tělocviku „Tělocvik pro dívky“
(1862) vydal Bohdan Ardelt (1826-1910).
II. Tělesná výchova na školách
jako povinný vyučovací předmět v
Čechách
1. Zavedení tělesné výchovy do
školního curricula
Po porážce Rakouska ve válce s Pruskem,
přistoupilo Rakousko k zásadní reformě
školské soustavy. Součástí reformy, ve které
uplatňovali nároky a požadavky i vojenští
činitelé, bylo zavedení tělesné výchovy (tělo-
cviku) jako povinného předmětu do školního
curricula obecných škol v roce 1869. O dva
roky dříve však byla tělesná výchova zahr-
nuta do přípravy učitelů na učitelských
ústavech. Základ curricula byl stanoven v
roce 1870 školním a vyučovacím řádem.
Vymezeny v něm byly tři základní okruhy
učiva, tělesných cvičení: pořadová, prostná,
nářaďová (pouze pro vyšší typ škol, příklad
viz na obr. 9).
První osnovy, užívané u nás, nazvané dle
jejich autorů A. Spiesse (1810-1858) a A.
Maula (1828-1907), vycházely z formální
analýzy pohybů a vyznačovaly se přemírou
A. Rychtecký
16
někdy málo účinných „metodických řad“
(Krátký 1964). Cíle školní tělesné výchovy
(tělocviku) byly zaměřeny na rozvoj síly ob-
ratnosti, jistoty, odvahy a sebedůvěry. Rozsah
výuky byl stanoven na 2 vyučovací jed-
notky týdně. Příklad curricula pro žáky 6.
třídy je uveden na schématu.
cvičení:
umělá
pořadová a rejová cvičení
cvičení prostná
cvičení na nářadí a s náčiním
hry a vycházky
přirozená
Obr. 9. Spiess-Maulovy osnovy školní tělesné
výchovy (1874)
Při dnešním hodnocení těchto osnov je
třeba mít na zřeteli kontext doby jejich
vzniku. K jejich progresivním znakům pat-
řilo: požadavek na tělesnou výchovu jako na
řádný vyučovací předmět i pro děvčata; zave-
dení testování pro postup do vyšší třídy; nárok
na odbornou kvalifikaci učitele tělesné vý-
chovy. Navržený obsah vyučování však vedl k:
uzavření tělesné výchovy do tělocvičen (nové
školy se stavěly bez hřišť); přecenění průprav-
ných cviků a pořadových cvičení a šablonovi-
tost v organizaci hromadně prováděných
cvičení aj. Tyto přístupy (přílišná podrob-
nost v metodických řadách) byly však na
druhé straně vcelku pochopitelné, neboť
šlo o zajištění bezpečnosti, prevenci úrazů,
jejichž větší četnost by mohla poměrně
vratké a krátkodobé začlenění tělesné vý-
chovy do škol i ohrozit.
Zákon z roku 1869 zavedl tělocvik povinně
na obecné školy a učitelské ústavy. Na
reálkách a gymnáziích byl tělocvik v této
podobě nepovinný. Dr.Miroslav Tyrš vedl v
letech 1866-84 „Tělocvičný ústav pro
chlapce a dívky v Praze“. Roku 1869 byl
založený na podnět Tyrše a Žofie Podlip-
ské „Tělocvičný spolek paní a dívek praž-
ských“. Po jeho příkladu vznikaly další žen-
ské tělocvičné spolky. Ale roku 1883 byl
tělocvik v českých zemích na dívčích ško-
lách jako povinný předmět zrušen. Roku
1892 byl zřízen Český vzdělávací kurs pro
učitelstvo tělocviku na středních školách a
učitelských ústavech.
Po prvních osnovách byly vydány další pro
různé druhy, typy škol i pro učitelské
ústavy. V konci minulého století byl obsah
tělesné výchovy na našich školách kon-
frontován a postupně ovlivňován některými
prvky severského tělocviku (Lingové) a ze-
jména francouzským fyziologickým systémem
(Hébert, Demény, Racine), rytmickým tělo-
cvikem, rozmachem tělovýchovného hnutí
(Sokol, Orel, DTJ), ale zejména mezinárod-
ním rozšířením sportů (OH, Mezinárodní
sportovní federace aj.). Uvedené vlivy
spolu s kritickým přehodnocením již nevy-
hovujících osnov vyústily v jejich přepraco-
vání. V roce 1911 pro chlapce a 1913 pro
dívky. Rozsah povinné tělesné výchovy - 2
vyučovací hodiny týdně zůstal zachován.
Novinkou bylo zavedení tzv. „nepovinných
her“ s výkonnostní, většinou sportovní ori-
entací.
Na učňovských školách neměla děvčata
zařazenu tělesnou výchovu, ale od roku
1910 bylo umožněno zřídit i soukromé
školy tělocviku. Děvčata však musela být
vyučována ženskými osobami.
cvičení:
přirozená
umělá
pořadová a rejová cvičení
cvičení prostná
cvičení na nářadí
hry
cvičení lidová, lehkoatletická
s výkonnostním
zaměřením
nepovinné hry
Obr. 10. Osnovy školní tělesné výchovy (1911,
resp. 1913)
Výrazné úpravy nastaly v učebních osno-
vách tělocviku středních škol pro dívky v
českých zemích v roce 1913. Požadovalo
se pěstování zdravého a krásného těla,
smysl pro krásný pohyb, rozvíjena měla být
„tělesná síla, bystrost, odvaha, družnost a
také se pěstovat trvalá záliba pro tělesná
cvičení.V učebních osnovách pro obecné
Vývoj didaktiky školní tělesné výchovy
17
školy v roce 1915 měly dívky už jen hodinu
tělesné výchovy týdně jako nepovinný
předmět, jak na středním, tak i vyšším
stupni škol.
2. Tyršova národní soustava
Po vzniku samostatné ČSR byla koncepce
školní tělesné výchovy ovlivněna zejména
národními tradicemi spolkového tělocviku
sokolského, který se v plném rozsahu ne-
mohl v dřívějších pojetích uplatnit. Jejím
základem byla „Tyršova soustava“, dopl-
něná o stále více se prosazující přirozeno
Vloženo: 9.08.2009
Velikost: 569,88 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu 01 - Pedagogika TV a sportu
Reference vyučujících předmětu 01 - Pedagogika TV a sportu
Reference vyučujícího Mgr. Pavel Průcha
Podobné materiály
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
- ČJ - Český jazyk - Vývoj okrajových žánrů
- ČJ - Český jazyk - vývoj literárního hrdiny
- 4 - Základy ekologie - Vznik a vývoj života
- 4 - Základy ekologie - Vznik a vývoj života
- LIT - Literatura - Vývoj českého divadla od počátku do vzniku Národního Divadla
- LIT - Literatura - Lidová slovesnost ve vývoji české literatury
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj lidského života
- ZSV - Základy společenských věd - vyvoj statu
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj ekonomického myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové poruchy učení a chování
- BI - Biologie - Vznik a vývoj člověka
- BI - Biologie - Vývoj rostlin a živočichů
- BI - Biologie - vývoj člověka narození až předškolní věk
- BI - Biologie - vývoj člověka školní věk až stáří
- BI - Biologie - Éry vývoje Země
- CJ - Český jazyk - Původ a vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - Vývoj české jazykovědy
- CJ - Český jazyk - vývoj českého pravopisu
- LIT - Literatura - Vývoj české literatury do 70. let 20. století
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- D - Dějepis - Vývoj římské otrokářské společnosti
- E - Ekonomie - Marketingový vývoj
- E - Ekonomie - Vývoj kurzu akcie KB
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- BI - Biologie - Historický vývoj Země
- BI - Biologie - ontogenetický vývoj živočichů
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- BI - Biologie - Vznik a vývoj života na zemi
- BI - Biologie - Vznik života na Zemi a fylogenetický vývoj člověka.doc
- BI - Biologie - Vývoj člověka
- CJ - Český jazyk - Ceska proza 70. - 80. let 20. stoleti, jeji vyvoj do soucasnosti
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Poválečná světová poezie a její konfrontace s vývojem české poezie
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky (1)
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske divadelni tvorby ( pocatek - soucasnost)i
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske poezie druhe poloviny 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske prozy 50. - 60. let 20. stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceskeho divadla do konce 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceskeho pisemnictvi do doby Karla IV.
- CJ - Český jazyk - Vyvoj satiricke tvorby
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od jeho počátku až k realismu
- CJ - Český jazyk - Vývoj světové poválečné literatury
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj české balady
- CJ - Český jazyk - Vývoj češtiny
- CJ - Český jazyk - Vývojové proměny české poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence
- CJ - Český jazyk - České poezie po roce 1945, periodizace poválečného vývoje
- CJ - Český jazyk - Čeština a příbuzné jazyky, vývoj jazyka
- D - Dějepis - Poválečný vývoj v Československu
- D - Dějepis - Výsledky Vídeňského kongresu_ vývoj do roku 1848
- D - Dějepis - Vývoj lidské společnosti v pravěku
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti v době poděbradské a jagellonské
- D - Dějepis - Vývoj českého státu za Přemyslovců a Lucemburků
- D - Dějepis - Vývoj řecké otrokářské společnosti
- D - Dějepis - Vývoj římské otrokářské společnosti
- LIT - Literatura - Význam českého divadla v národním a kulturním životě a jeho vývoj
- LIT - Literatura - Hlavní směry české meziválečné prózy - diferenciace a vývoj
- LIT - Literatura - Národní obrození, vývoj divadla
- LIT - Literatura - Poválečný vývoj české poezie
- LIT - Literatura - Poválečný vývoj české prózy
- LIT - Literatura - Vývoj humoru v české literatuře
- LIT - Literatura - Vývoj literární kritiky a českého novinářství
- LIT - Literatura - Vývoj české literatury od příchodu Konstantina a Metoděj
- LIT - Literatura - Vývoj české literatury po r. 1968, exilová a samizdatová literatura
- LIT - Literatura - Vývoj české poezie ve 2. pol. 20. stol
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury od počátku po husitství
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- LIT - Literatura - Základní vývojové tendence ve světové literatuře po roce 1945
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20. stol. v kontextu vývoje světového dramatu
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - Vývoj dítěte do tří let
- PSY - Psychologie - Základní poznatky o vývoji osobnosti
- Z - Zeměpis - Zakladi trendy vyvoje hospodarstvi pred a po roce 1989 (1)
- ZSV - Základy společenských věd - Právo- vznik, vývoj a obecná charakteristika
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- E - Ekonomie - Vznik a vývoj ekonomie
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence
- CJ - Český jazyk - Vývoj spisovné češtiny
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého pravopisu
- CJ - Český jazyk - vývoj češtiny ve vztahu k vývoji společnosti
- D - Dějepis - Druhá světová válka - diplomacie a vývoj na světových frontách.
- D - Dějepis - Odraz vývoje lidské společnosti v kultuře a vzdělanosti
- D - Dějepis - Pravěký vývoj lidstva, pravěk v našich zemích.
- D - Dějepis - Vývoj ve světě po druhé světové válce (Amerika, Evropa, Asie, Afrika).
- D - Dějepis - Vývoj Československa po roce 1945
- LIT - Literatura - VÝVOJ ČESKÉHO DIVADLA DO KONCE 19. STOL
- E - Ekonomie - Peníze, vývoj, funkce
- PRA - Právo - Vývoj práva
- ZSV - Základy společenských věd - Stát a právo během historického vývoje
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj gnoseologických teorií v dějinách filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj české sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojová období sociologie
- F - Fyzika - Vznik a vývoj hvězd
- BI - Biologie - Původ a vývoj člověka
- BI - Biologie - Vyvoj a charakteristika nizsich rostlin
- BI - Biologie - Vznik a vývoj živých soustav
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce dýchací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce smyslové soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce trávicí soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce vylučovací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a činnost cévní soustavy
- CJ - Český jazyk - Literární vývoj v českých zemích od 9. do 13. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu od počátku do koce 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj české meziválečné poezie
- CJ - Český jazyk - Vývoj Českého dramatu od konce 19. století do druhé světové
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu od počátku do konce 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývojové etapy, osobnosti a díla starší české literatury
- D - Dějepis - Mezinárodní vývoj v 2. pol. 20. st.
- D - Dějepis - Územní vývoj státu
- LIT - Literatura - Nástin vývojových tendencí a tématiky české poválečné poez
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do nástupu moderny
- LIT - Literatura - Česká satira a její vývoj v 19. a 20. století
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj české sociologie, socializace
- BI - Biologie - Přehled vývoje rostlin, rostlinné orgány - kořen, stonek
- CJ - Český jazyk - Vývoj čes. poezie mezi válkami a v okupaci
- FIL - Filozofie - Vznik a vývoj filozofie, počátky filozofie v období antiky
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj EK myšlení
- VV - Výtvarná výchova - Kniha,definice, vývoj a tvar knihy
- VV - Výtvarná výchova - Vývoj dřevorytu
- CJ - Český jazyk - Vývoj divadla
- CJ - Český jazyk - Vývoj české historické prózy
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého divadla od poč. do konce 19.st.
- D - Dějepis - Mezinar. pol. a hosp. vyvoj 19.-20. stol.
- D - Dějepis - Vyvoj cs. dejin po 2. sv. v.
- D - Dějepis - Vyvoj u.s.a. od vzniku do r. 1945
- D - Dějepis - Vyvoj v evr. ve 2. pol. 19. stol.
- LIT - Literatura - POČÁTKY ČESKÉ LITERATURY, JEJÍ VÝVOJ DO DOBY HUSITSKÉ
- LIT - Literatura - VÝVOJ ČESKÉ A SVĚTOVÉ HISTORICKÉ BELETRIE
- LIT - Literatura - Vývoj české poezie od roku 1945
- LIT - Literatura - VÝVOJ ČESKÉ POEZIE VE 20. A 30. LETECH
- LIT - Literatura - Vývoj české satiry
- VV - Výtvarná výchova - Vznik a historický vývoj fotografie
- BI - Biologie - Růst a vývoj živočichů
- BI - Biologie - Vývoj života na Zemi
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske divadelni tvorby ( pocatek - soucasnost)i
- CJ - Český jazyk - Vyvoj satiricke tvorby
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého pravopisu Národní jazyk Vypravování
- D - Dějepis - Poválečný vývoj v ČSR - část I
- D - Dějepis - Poválečný vývoj v ČSR - část II
- D - Dějepis - Vznik Československa a jeho vývoj v letech 1918 až 1938
- D - Dějepis - Vývoj lidské společnosti v pravěku
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- BI - Biologie - Rozmnozovani a individualni vyvoj zivocichu
- CJ - Český jazyk - Drama vyvoj
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.23- Vývoj české poezie ve 2.polovině 19.
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.24- Vývoj divadla od jeho vzniku do konc
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.3- České národní obrození, jeho vývoj a
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.4- Vývoj literatury v době pobělohorské,
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.7- Počátky a vývoj literárního jazyka na
- CJ - Český jazyk - Původ a vývoj češtiny
- CJ - Český jazyk - Struktura jazyka, jazykověda, její disciplíny a vývoj
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu od 20 stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj balady
- CJ - Český jazyk - Vývoj satiry
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poezie mezi světovými válkami
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence současné spisovné češtiny
- D - Dějepis - Kulturni a historicky vyvoj islamu
- D - Dějepis - Vyvoj evropskych zemi ve 2. pol. 19. stol.
- D - Dějepis - Vznik CSR a jeji vyvoj do roku 1938
- D - Dějepis - Vznik USA a jejich vyvoj do konce 19. stol.
- LIT - Literatura - Satira a její vývoj
- LIT - Literatura - Vývoj české poezie po r.1945 po součastnost
- LIT - Literatura - Vývoj české prózy od r.1945 – 80.léta 20.století
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- Z - Zeměpis - Znaky demografického vývoje
- CJ - Český jazyk - Vyvojove etapy spisovne cestiny od pocatku
- Z - Zeměpis - Nově industrializované země asijští draci vývoj a současný s
- Z - Zeměpis - Zemská kůra, vývoj zemského povrchu, exo endogenní činitelé,
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetoveho dramatu
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence ceske stredoveke literatury
- CJ - Český jazyk - Vývoj divadla ve světě a u nás od nejstarší doby do konce 1
- CJ - Český jazyk - vývojová období české literatury od doby zrodu až po dobu K
- E - Ekonomie - Vyvoj ekonomickeho mysleni
- MKT - Marketing - Vznik, vývoj a význam marketingu, podnikatelské koncepce
- LIT - Literatura - Vyvojove etapy ceske poezie v obdobi mezi dvema valkami
- LIT - Literatura - Vývoj české žurnalistiky
- BI - Biologie - Vývojová období člověka
- CJ - Český jazyk - Literární zobrazení vývoje lidské společnosti po roce 1945 ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Vývoj kinematografie ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového divadla od počátků k dnešku
- CJ - Český jazyk - Vývoj mziválečné prózy
- MNG - Management - Druhy, formy a směry vývoje kontroly
- MNG - Management - Historický vývoj managementu
- MNG - Management - Klasický management a jeho přínos pro současný vývoj
- MNG - Management - Současný vývoj managementu
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- D - Dějepis - Vývoj hudby 1918 - 1989
- CJ - Český jazyk - Etapizace literatury,vývojové tendence
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje jazyka
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje meziválečné prózy s důrazem na sociálně laděný román, avantgardní a psychologick
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje meziválečné prózy s důrazem na společensky a demokraticky orientovanou prózu
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší jazykovědy
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske mezivalecne poezie
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vznik a vyvoj ceskeho divadla
- CJ - Český jazyk - Vznik a vyvoj svetoveho divadla
- CJ - Český jazyk - Vznik a vývoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od počátku Národního obrození do konce 19. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj české meziválečné poezie
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého novinářství, úloha veřejných sdělovacích prostředků
- CJ - Český jazyk - Česká poezie 1. poloviny 20. století (meziválečný vývoj)
- D - Dějepis - industriální epochy, vznik a vývoj USA
- D - Dějepis - NÁSTUP HABSBURKŮ NA ČESKÝ TRŮN, VÝVOJ MONARCHIE DO PORÁŽKY DRUHÉHO STAVOVSKÉHO ODBOJE
- D - Dějepis - SVĚTOVÝ VÝVOJ PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE
- D - Dějepis - SVĚTOVÝ VÝVOJ VE DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ A POSTUPNÉ SMĚŘOVÁNÍ K 1. SVĚTOVÉ VÁLCE
- D - Dějepis - vznik československa a jeho vývoj
- D - Dějepis - VÝVOJ LIDSTVA VE STAROVĚKÝCH ORIENTÁLNÍCH STÁTECH
- D - Dějepis - VÝVOJ V PRAVĚKU
- D - Dějepis - VÝVOJ ŘÍMSKÉHO OTROKÁŘSKÉHO STÁTU
- Z - Zeměpis - Znaky demografického vývoje
- ZSV - Základy společenských věd - Historický vývoj trestního práva
- ZSV - Základy společenských věd - OSOBNOST A JEJÍ VÝVOJ
- ZSV - Základy společenských věd - peněžnictví a bankovnictví (vývoj peněz, fce peněz, finančnictví, instituce ČNB)
- ZSV - Základy společenských věd - stát, vznik a vývoj státu
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové teorie
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- ZSV - Základy společenských věd - ústava (vývoj od r. 1848 + hlavy)
- CJ - Český jazyk - vývoj české poezie v první polovině 20. století
- CJ - Český jazyk - vývoj českého divadla ve 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence středověké literatury
- CJ - Český jazyk - Vývoj meziválečné prozy + utopická lit.
- E - Ekonomie - Ukazatelé vývoje ekonomiky (platební bilance, obch. bilance...)
- E - Ekonomie - Vznik a vývoj ekonomie
- BI - Biologie - Ontogenetický vývoj měkkýšů
- BI - Biologie - Vznik a vývoj života na Zemi
- CJ - Český jazyk - mluvnice - vznik a vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - tvorba májovců ve vývoji české literatury
- CJ - Český jazyk - vývoj literatury po 2. světové válce
- CJ - Český jazyk - Vývoj spisovné češtiny
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poválečné prózy a dramatu do konce 60. let
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého divadla do 19.stol.
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu do 19.stol.
- CJ - Český jazyk - vývojové tendence současné literatury
- D - Dějepis - Charakteristika života v pravěku, rozdělení pravěku, vznik a vývoj člověka 2A
- D - Dějepis - PERIODIZACE A VÝVOJ VE STŘEDOVĚKU
- D - Dějepis - SVĚTOVÝ POVÁLEČNÝ VÝVOJ, VZTAHY MEZI ZÁPADEM A VÝCHODEM 24A
- D - Dějepis - UDÁLOSTI LET 1938-1939 U NÁS V RÁMCI SVĚTOVÉHO DĚJINNÉHO VÝVOJE, JEJICH DŮSLEDKY 17B
- D - Dějepis - VZNIK A VÝVOJ USA
- D - Dějepis - VZNIK ČESKOSLOVENSKA A VÝVOJ DO ROKU 1920
- D - Dějepis - Vývoj absolutistických monarchií v západní a střední Evr
- D - Dějepis - vývoj lidské společnosti v pravěku, pomocné vědy historické
- D - Dějepis - VÝVOJ RUSKA
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od 15. století po nástup Habsbur
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od nástupu Habsburků do národníh
- MNG - Management - Historický vývoj managementu – 40. až 70. léta
- ZSV - Základy společenských věd - PRÁVNÍ ZÁKLADY ČESKÉHO STÁTU, ČESKÝ ÚSTAVNÍ VÝVOJ OD ROKU 1848
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚSTAVNÍ VÝVOJ A TEORIE PENĚZ
- LIT - Literatura - Vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Počátky literárního vývoje ve světě, písemný projev
- CJ - Český jazyk - POČÁTKY LITERÁRNÍHO VÝVOJE VE SVĚTĚ
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - Vyvoj CZ divadla
- CJ - Český jazyk - Vyvoj CZ divadla2
- CJ - Český jazyk - vyvoj jazyka na nasem uzemi
- CJ - Český jazyk - vyvoj novinarstvi
- CJ - Český jazyk - vyvoj
- CJ - Český jazyk - vývoj balady v české literatuře
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ HISTORICKÉ BELETRIE V
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ LITERATURY NA NAŠEM ÚZEMÍ V 9. - 15. ST.
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ SVĚTOVÉHO DRAMATU S DŮRAZEM NA 20. ST.
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ V ČESKÉ POEZII OD 60. LET
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ ČESKÉ POEZIE 2 POLOVINY 19 STOLETÍ
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poezie 2.polovina 19.století
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ ČESKÉHO DIVADELNICTVÍ OD 1.SVĚT. VÁLKY DO SOUČASNOSTI
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- CJ - Český jazyk - VÝVOJOVÉ TENDENCE NEJSTARŠÍ ČESKÉ LITERATURY2
- D - Dějepis - Vývoj v Rusku 17.a 18.stol. Kateřina II. a Petr I
- D - Dějepis - Poválečný vývoj Československa
- D - Dějepis - SPOLEČENSKÝ A POLITICKÝ VÝVOJ V NAŠICH ZEMÍCH V 2
- D - Dějepis - Světový poválečný vývoj, rozdíl mezi východem a západe
- D - Dějepis - Vznik středověkých států a jejich vývoj za raného středověku
- D - Dějepis - Vývoj v Rusku 17.a 18.stol. Kateřina II. a Petr I
- D - Dějepis - Vývoj v ČSR po 2.světové válce
- D - Dějepis - Vývoj ve Francie na přelomu 18.a 19.stl.
- D - Dějepis - Vývoj ve světě 2.pol.19.stol. a poč.20.stol.
- D - Dějepis - Vývoj českého státu za Jiřího z Poděbrad a vlády Jagelonců
- LIT - Literatura - Rozhodující směry ve vývoji české literatury od 60. let 19. století do 90. let
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- LIT - Literatura - Vývoj české prózy a dramatu mezi dvěma válkami
- PSY - Psychologie - asertivita, vyvoj dětské kresby
- PSY - Psychologie - Vývoj hry, stres
- Z - Zeměpis - Vývoj vztahu člověka a krajiny
- Z - Zeměpis - Znaky demograficke-ho vývoje
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- 0048 - psychologie - Eriksonova vývojová teorie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- E - Ekonomie - Vývoj české koruny a českého kurzu
- LIT - Literatura - Vývoj balady
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do 19. století
- LIT - Literatura - Vývoj české balady
- LIT - Literatura - Vývoj české satiry
- PSY - Psychologie - Pervazivní vývojové poruchy
- PSY - Psychologie - Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - prenatální období - batole
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - předškolní věk - smrt
- Z - Zeměpis - Obyvatelstvo sveta vyvoj poctu pohyby obyvatel hustota a sidla
- CJ - Český jazyk - Pocatky pisemnictvi na nasem uzemi a vyvoj jazyka do konce 14. s
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 10. Základní rysy sebepojetí, vývoj sebepojetí, poruchy sebepojetí
- E - Ekonomie - Vznik a vývoj peněz
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku, od narození po vstup do školy
- PSY - Psychologie - Kriteria školní zralosti, produktivní a neproduktivní chování
- PSY - Psychologie - Mladsi a starsi skolni vek
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku
- PSY - Psychologie - Dítě školního věku
- AJ - Anglický jazyk - Školní sytém v České republice
- 01 - Pedagogika TV a sportu - _Instituce_telesne_handicapovanych_sportovcu_v_CR_a_ve_svete
- VV - Výtvarná výchova - Specifikum výtvarných činností s ohledem na tělesné i duševní postižení
- ZSV - Základy společenských věd - Pocatky výchovy
- ZSV - Základy společenských věd - Činitelé výchovy
- PSY - Psychologie - Psychologické problémy výchovy dítěte v rodině a ústavním zařízení
- PSY - Psychologie - Pojetí výchovy
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: