- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
VÝVOJ DIDAKTIKY ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
01 - Pedagogika TV a sportu
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Pavel Průcha
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálA. Rychtecký
6
1.
Po prostudování této kapitoly by měl být student schopen:
1. null null null null null hlavní vlivy a podněty ve vývoji školní tělesné vý-
chovy
2. null null null null null periodizaci klíčových období vývoje školní tělesné
výchovy
3. null null null null null hlavní osobnosti v historii tělesné výchovy, jejich
přínos a význam
4. null null null null null vývoj cílů osnov, učiva, druhů učení, metod,
organizačních forem aj. v průběhu vývoje školní
tělesné výchovy
5. null null null null null tendence a trendy v poválečném vývoji školní tělesné
výchovy
6. null null null null null současný stav a perspektivy školní tělesné výchovy v
oblastech: učiva, metod, organizačních forem
c
h
a r
a
k
t
e
r
i z
o
v
a
t,
i d
e
n t
i
f
i
k
o
v
a
t
p o
r
o v
n
a
t
a
k
o n f
r
o
n
t
o
v
a t
u
v
é s
t
p
ř
í
k l
a
d y
,
z o
b e
c
n
i
t
k l
a
s i
f
i
k o
v
a
t,
t
ř
í
d i
t
z
h o d
n
o t
i
t
,
s
p e c
i
f
i
k
o
v
a
t
Vývoj didaktiky školní tělesné výchovy
7
1.
OBSAH KAPITOLY strana
Vlivy a podněty ve školní tělesné výchově 8
Tělesná výchova ve školských systémech do zavedení tělesné výchovy jako
vyučovacího předmětu do škol 8
Antické Řecko, středověk, renesance, 8
J.A. Komenský, raně industriální společnost, 10
Filantropisté, Herbartismus, 10
Živelné zavádění tělesné výchovy do škol v Českých zemích 13
Tělesná výchova jako povinný vyučovací předmět v Českých školách 14
Spiess-Maulovy osnovy, 14
Tyršova národní soustava, 16
Novorakouská přirozená metoda,
Poválečný vývoj školní tělesné výchovy 17
VÝVOJ DIDAKTIKY ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
A. Rychtecký
8
Vývoj didaktiky školní tělesné
výchovy
Školní tělesná výchova je již více než 130 let
organickou součástí výchovy a vzdělání na
školách v českých zemích. Předpoklady a
podněty k jejímu vzniku, vymezení cílů, ob-
sahu (curricula), tvorbě vyučovacích metod a
organizačních forem však vznikaly mnohem
dříve.
Historický nástin klíčových období školní
tělesné výchovy umožňuje pochopit některé
její tendence k integrativnosti, eklektičnosti i
obsahové rozmanitosti v průběhu jejího vý-
voje. Zároveň je kritickou reflexí i východis-
kem v posouzení jejího současného stavu a
naznačených trendů rozvoje u nás i v jiných
evropských zemích. Na vývoj školní tělesné
výchovy působily zejména vlivy a podněty:
1. z tělovýchovných směrů (Jahn, Eiselen,
Lingové, Arnold, Hébert, Lesgaft, Tyrš
aj.), rozvoje sportovního hnutí, rytmiky a
tance (Coubertin, Delsarte, Duncanová,
Mensendiecková aj.);
2. významných pedagogů (Vives, Komenský,
Locke, Rousseau, Pestalozzi), pedagogi-
ckých směrů a koncepcí (filantropismu, her-
bartismu, pedocentrismu, behaviorismu,
hlubinné pedagogiky, reflektivní pedago-
giky aj.), které zdůrazňovali roli významu
tělesných cvičení ve výchově;
3. z poznatků o zákonitostech fylogeneze a on-
togeneze člověka ve všech aspektech, sou-
vislostech a konsekvencích;
4. z kritické reflexe změn v pohybovém režimu
člověka v průběhu technologického rozvoje.
Působení nových technologií a techniky
na změny v životním stylu lidí a zejména
mladé populace;
5. z politického a sociálního vývoje společnosti v
jednotlivých zemích, z potřeb brannosti;
6. ze specifických národních rysů, kulturních a
etnografických tradic;
7. z empirických a vědeckých poznatků
z oblasti sportovních věd (biomedicin-
ských, společenských, tělovýchovných),
dnes sdružených v integrovaném vědním
oboru kinantropologie.
Vývoj školní tělesné výchovy neprobíhal pod
výše uvedenými vlivy a podněty radikálně a
mechanicky, nýbrž jako kontinuální a ote-
vřený proces, ve kterém se uvedené nové i
staré podněty a vlivy vzájemně prolínaly,
doplňovaly, kompenzovaly, kumulovaly, ale
někdy i negovaly.
Vzhledem k informovanosti studentů o obec-
ném historickém vývoji tělesné výchovy a
sportu, pedagogiky a psychologie, se sou-
středíme pouze na chronologický přehled
těch klíčových období, která mají pro didak-
tiku školní tělesné výchovy (cíle, curricula,
aplikované druhy, metody učení a vyučo-
vání, podmínky aj.) teoretický a praktický
význam.
I. Tělesná výchova ve výchovných
systémech do jejího zavedení jako
vyučovacího předmětu do škol
V tomto, časově velmi dlouhém období (od
antiky po konec XIX.století) se postupně
vytvářely předpoklady pro postupné začle-
nění - inkorporaci tělesné výchovy do systémů
výchovy. Významnými stimuly a předěly v
tomto procesu byly: rozšíření „volného času“,
jako důsledku efektivnějšího způsobu výroby
a produkce; vývoj poznání člověka, podnícený
rozvojem filozofie i dalších přírodních a
sociálních věd. Z nich se postupně utvářely
první ucelenější představy o ideálech výchovy
člověka, včetně intencionální i formativní
péče o jeho tělesný rozvoj.
Výchova jedince postupně opouštěla počá-
teční nahodilost a živelnost, stala se sociálně
intencionálnější a dostala ucelenější řád.
Vznikly i první výchovně vzdělávací instituce
(školy), došlo k vymezení sociální role učitele
a žáka. Spolu s nimi byly vytvořeny i první
didaktické (vyučovací) zásady, metody, formy
apod.
1. Antika
Oba řecké systémy (v Athénách i Spartě)
podávají svědectví o výchově jedinců svo-
bodného původu. Péče o tělesný rozvoj
v nich měla významné místo, avšak rozdílné
volby cílů a metod k jejích dosažení. Ve
Vývoj didaktiky školní tělesné výchovy
9
Spartě šlo o výchovu vojáka (vojenský výcvik,
otužování, tanec), v Athénách o výchovu
občana (gymniké, muziké, gramatiké),
A. Rychtecký
10
postavené na principech kalokagathie
(Kössl, Štumbauer & Waic 1994).
Význam tělesných cvičení ve výchově člověka
podpořili i antičtí filosofové. Platon (428-347
př.n.l.) ve spisu „Republika“ charakterizoval
gymnastiku a hudbu jako dvě složky umění, jež
napomáhají rozvoji duše. Aristoteles (384-322
př.n.l.) pregnantně vyjádřil myšlenku, že tělesná
cvičení (pohybová stimulace) by měla ve
výchově předcházet intelektový rozvoj. Tato teze
později vícekrát opakovaná např. J. Lockem,
byla experimentálně doložena až ve 30. - 40.
letech XX. století J. Piagetem (1936).
Curricula - tělesných cvičení v antických
vzdělávacích institucích gymnastika, tanec,
atletika, částečně i hry byla chápána jako
prostředek záměrného tělesného rozvoje i
utváření charakteru, sebediscipliny, odvahy
aj. Způsoby a formy vedení výuky byly
spíše direktivní, účelové. Z hlediska druhů
učení bylo převážně užíváno imitační,
částečně instrukční učení.
V Římském období byly některé myšlenky
antického Řecka ve výchovných systémech
realizovány a částečně i rozvinuty. Ze-
jména v tělesné hygieně (pasivní péče o
tělo v termálních lázních). Význam tělesné
výchovy podpořili například Quintilianus
(35-100 n.l.), který jako státem placený
učitel prosazoval tělesná cvičení v přípravě
státních úředníků, i lékař Galenos (120-200
n.l.), který aplikoval medicínskou praxi i ve
vztahu k tělesným a sportovním aktivitám
(Gensemer 1985).
2. Středověk
Je spojen s potlačením významu tělesných
cvičení ve výchovných, dominantně
církevních systémech. Tato negace byla
reakcí jak na zneužití tělesné výchovy
v úpadkovém období římského impéria, tak
i vyjádřením postoje k progresivnímu
dědictví antiky. Péče o tělo i tělesný rozvoj
byly silně redukovány a v teologicky
orientované výchově byl ražen ideál „světce -
askety“. Vyjímkou byli rytíři církevních řádů.
„Světský ideál“ byl rozvíjen v systematické,
částečně institucionální výchově rytířů, kde
byla pozornost věnována i tělesnému roz-
voji (Kössl, Štumbauer, Waic 1994). Curri-
culem (osnovy) výchovy byl rozvoj „sedmi
rytířských ctností“ (jízda na koni, plavání,
střelba z luku, šerm, lov, hra v šachy a ver-
šování). Později byl tento rejstřík doplněn o
tanec. Zejména ve výuce tance byly uplat-
ňovány analytické způsoby nácviku přesných
pohybů, postojů a figur. Ve způsobech vyu-
čování dominovalo imitační, částečně in-
strukční učení. Učení bylo chápáno jako
funkce paměti. Tomuto pojetí odpovídala
vyučovací a výchovná praxe ve které do-
minovaly kladení požadavků, mnohonásobné
opakování, memorování aj.
3. Renesance
Přinesla do cílů a pojetí výchovy nové hu-
manistické impulsy. Byla jak výrazem pro-
testu proti církevní scholastice, obsahu a
uplatňovaným formám vyučování, tak i re-
staurací antického odkazu. Vzdělávání bylo
nedílnou součástí výchovy šlechtických
dětí. Výchova byla realizována v individuální
formě. Z hlediska obsahu šlo o progresivní
přístupy, navazující na harmonickou vý-
chovu antickou. Byla v ní zastoupena i tě-
lesná cvičení s hlavním důrazem na pohy-
bové hry a doznívající výcvik rytířů.
Instituciální výchovné systémy se tělesná
výchova prosadily nejdříve na šlechtických
školách a universitách v Itálii a odtud tyto
progresivní vlivy postupně pronikly do celé
Evropy.
Z didaktického hlediska byla významným
přínosem práce španělského humanisty L.
Vivese (1492- 1540) „Jak vyučovat“ (De
tradeusis disciplinis). Do vzdělávacího cur-
ricula zařadil předmět „Tělocvik a hry“. Do-
poručoval v něm i soutěže v běhu a míčo-
vých hrách. Poprvé byly v tomto spisu pre-
zentovány základní didaktické principy, kon-
cipované na empirickém základě. Z hle-
diska vlastního učení a vyučování šlo o
postupný přechod od mechanického, pamět-
ního k asociačnímu učení. Zásluhou Vivese
se dostala tělesná cvičení do programů
jezuitských škol, nejčetnějšímu typu vzdělá-
vacích institucí tehdejší doby. Tělesným
cvičením ve výchově věnovali pozornost i
němečtí církevní reformátoři M. Luther
(1483-1546) a U. Zwingli (1484-1531).
Spolu s E. Rotterdamským (1467-1536) tak
přispěli k zavedení tělesných cvičení na
německé university (Kostková 1969).
Vývoj didaktiky školní tělesné výchovy
11
4. J.A. Komenský (1592-1670)
Pozitivní vztah k tělesné výchově mládeže
prolíná celým jeho obsáhlým dílem. Vychá-
zel z přirozené potřeby pohybu dětí, jako
základního projevu života. Nesoustředil se
však jen na starší děti, ale začlenil tělesná
cvičení do výchovy dětí útlého věku kon-
krétními návody rodičům v „Informatoriu
školy mateřské“. Tělesnou výchovu chápal
jako organickou součást výchovy i na
ostatních stupních škol (mateřská, latinská,
akademie).
Obr. 1. Hra v kuželky a jiné dětské hry; Orbis
pictus (Reitmayer 1977)
Komenského pojetí školní tělesné výchovy
se stalo východiskem pro české pedagogy,
zejména v XIX. století. V mnoha aspektech
jsou jeho přístupy k tělesné výchově stále
platné a uznávané. Komenský v něm
vytvořil základy didaktiky; nejenom formulací
obecných pravidel, ale i konkrétními návody
k vedení tělesných cvičení a her.
5. Raně industriální společnost
Rozmach výroby, objevné cesty, námořní
expanze, nově vzniklé společensko-eko-
nomické vztahy aj., podnítily i nové poža-
davky na vzdělání, včetně tělesného rozvoje
člověka. V XVII. století došlo vlivem filosofie
realismu, uplatňované ve výchově k jejímu
užšímu sepjetí se životní praxí. Principy
realismu a humanismu ovlivnily výchovnou
teorii i praxi v té době mnohem více, než
tomu bylo kdykoliv předtím (Lawrence
1970).
Stimuly k rozvoji tělesné výchovy však byly
více spjaty s názory významných osobností,
než výsledkem hromadně a plošně usku-
tečňovaných pedagogických reforem. K
těmto osobnostem patřili zejména J. Locke
a J.J. Rousseau.
J. Locke (1632-1704)
ve svém pragmatic-
kém pojetí výchovy
„Několik myšlenek o
výchově“, zdůraznil
význam tělesné výchovy
ve výchově „anglic-
kého gentlemana“ -
představitele šlechty,
podnikatelů, obchod-
níků, vojáků, námořníků aj. Podle Locka
má tělesná výchova předcházet výchově
rozumové. V pojetí tělesné výchovy byl
hlavní důraz kladen na šerm, zápas, tanec,
plavání, otužování a překonávání překážek.
Pod Lockovým vlivem rozvinul názory o
významu tělesné výchovy v přirozeném
prostředí francouzský filosof a pedagog J.J.
Rousseau (1712-1778). V pedagogickém
díle „Emil - čili o výchově “ představil hy-
potetický plán individuální výchovy imagi-
nárního chlapce. Rousseau doporučoval
pro dítě (bohužel jen pro chlapce) pohyb na
venkově. V nabídce pohybových činností
(curriculum bylo tvořeno plaváním, jízdou
na koni, během, chůzí, lezením, skoky,
hody, šplhem atd.) preferoval plnou volnost
(předchůdce vyučovacího stylu
s nabídkou). Od dítěte však vyžadoval sa-
mostatnost a aktivitu. Nedoporučuje pro-
středí, ve kterém jedinec, subjekt výchovy,
nemusí překonávat žádné překážky a ob-
tíže. Způsoby a formy vyučování jsou v
Rousseově pojetí individuální. Zahrnují:
systematické empirické pedagogické poznatky
(imitační učení, me-
tody kladení poža-
davků, příkladu, přiro-
zených následků aj.),
vše se zdůrazněním
subjektivní role učícího
se jedince.
Publikace „Emil“, tře-
baže její principy ne-
byly prakticky realizo-
vány, se stala revoluč-
ním stimulem a inspirací pro rozvoj dalších
pedagogických i tělovýchovných koncepcí. V
širší míře byly některé její aspekty uplat-
A. Rychtecký
12
něny ve školách filantropistů a později i v
přirozené metodě Hébertově.
6. Filantropisté
Rousseaův názor, že dítě je třeba vycho-
vávat lidsky, radostně a v souladu s příro-
dou se stal základem filantropismu (lidumil-
ství) ve výchově. Významně přispěl v 2.
pol. XVIII. století i k dalšímu utváření školní
tělesné výchovy.
J.B. Bassedow (1723-1790) zalo
Vloženo: 9.08.2009
Velikost: 569,88 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu 01 - Pedagogika TV a sportu
Reference vyučujících předmětu 01 - Pedagogika TV a sportu
Reference vyučujícího Mgr. Pavel Průcha
Podobné materiály
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
- ČJ - Český jazyk - Vývoj okrajových žánrů
- ČJ - Český jazyk - vývoj literárního hrdiny
- 4 - Základy ekologie - Vznik a vývoj života
- 4 - Základy ekologie - Vznik a vývoj života
- LIT - Literatura - Vývoj českého divadla od počátku do vzniku Národního Divadla
- LIT - Literatura - Lidová slovesnost ve vývoji české literatury
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj lidského života
- ZSV - Základy společenských věd - vyvoj statu
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj ekonomického myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové poruchy učení a chování
- BI - Biologie - Vznik a vývoj člověka
- BI - Biologie - Vývoj rostlin a živočichů
- BI - Biologie - vývoj člověka narození až předškolní věk
- BI - Biologie - vývoj člověka školní věk až stáří
- BI - Biologie - Éry vývoje Země
- CJ - Český jazyk - Původ a vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - Vývoj české jazykovědy
- CJ - Český jazyk - vývoj českého pravopisu
- LIT - Literatura - Vývoj české literatury do 70. let 20. století
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- D - Dějepis - Vývoj římské otrokářské společnosti
- E - Ekonomie - Marketingový vývoj
- E - Ekonomie - Vývoj kurzu akcie KB
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- BI - Biologie - Historický vývoj Země
- BI - Biologie - ontogenetický vývoj živočichů
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- BI - Biologie - Vznik a vývoj života na zemi
- BI - Biologie - Vznik života na Zemi a fylogenetický vývoj člověka.doc
- BI - Biologie - Vývoj člověka
- CJ - Český jazyk - Ceska proza 70. - 80. let 20. stoleti, jeji vyvoj do soucasnosti
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Poválečná světová poezie a její konfrontace s vývojem české poezie
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky (1)
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší lingvistiky
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske divadelni tvorby ( pocatek - soucasnost)i
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske poezie druhe poloviny 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske prozy 50. - 60. let 20. stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceskeho divadla do konce 19. stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceskeho pisemnictvi do doby Karla IV.
- CJ - Český jazyk - Vyvoj satiricke tvorby
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetove literatury od baroka po preromantismus
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od jeho počátku až k realismu
- CJ - Český jazyk - Vývoj světové poválečné literatury
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj české balady
- CJ - Český jazyk - Vývoj češtiny
- CJ - Český jazyk - Vývojové proměny české poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence
- CJ - Český jazyk - České poezie po roce 1945, periodizace poválečného vývoje
- CJ - Český jazyk - Čeština a příbuzné jazyky, vývoj jazyka
- D - Dějepis - Poválečný vývoj v Československu
- D - Dějepis - Výsledky Vídeňského kongresu_ vývoj do roku 1848
- D - Dějepis - Vývoj lidské společnosti v pravěku
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti v době poděbradské a jagellonské
- D - Dějepis - Vývoj českého státu za Přemyslovců a Lucemburků
- D - Dějepis - Vývoj řecké otrokářské společnosti
- D - Dějepis - Vývoj římské otrokářské společnosti
- LIT - Literatura - Význam českého divadla v národním a kulturním životě a jeho vývoj
- LIT - Literatura - Hlavní směry české meziválečné prózy - diferenciace a vývoj
- LIT - Literatura - Národní obrození, vývoj divadla
- LIT - Literatura - Poválečný vývoj české poezie
- LIT - Literatura - Poválečný vývoj české prózy
- LIT - Literatura - Vývoj humoru v české literatuře
- LIT - Literatura - Vývoj literární kritiky a českého novinářství
- LIT - Literatura - Vývoj české literatury od příchodu Konstantina a Metoděj
- LIT - Literatura - Vývoj české literatury po r. 1968, exilová a samizdatová literatura
- LIT - Literatura - Vývoj české poezie ve 2. pol. 20. stol
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury od počátku po husitství
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- LIT - Literatura - Základní vývojové tendence ve světové literatuře po roce 1945
- LIT - Literatura - České divadlo ve 20. stol. v kontextu vývoje světového dramatu
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - Vývoj dítěte do tří let
- PSY - Psychologie - Základní poznatky o vývoji osobnosti
- Z - Zeměpis - Zakladi trendy vyvoje hospodarstvi pred a po roce 1989 (1)
- ZSV - Základy společenských věd - Právo- vznik, vývoj a obecná charakteristika
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- E - Ekonomie - Vznik a vývoj ekonomie
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence
- CJ - Český jazyk - Vývoj spisovné češtiny
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého pravopisu
- CJ - Český jazyk - vývoj češtiny ve vztahu k vývoji společnosti
- D - Dějepis - Druhá světová válka - diplomacie a vývoj na světových frontách.
- D - Dějepis - Odraz vývoje lidské společnosti v kultuře a vzdělanosti
- D - Dějepis - Pravěký vývoj lidstva, pravěk v našich zemích.
- D - Dějepis - Vývoj ve světě po druhé světové válce (Amerika, Evropa, Asie, Afrika).
- D - Dějepis - Vývoj Československa po roce 1945
- LIT - Literatura - VÝVOJ ČESKÉHO DIVADLA DO KONCE 19. STOL
- E - Ekonomie - Peníze, vývoj, funkce
- PRA - Právo - Vývoj práva
- ZSV - Základy společenských věd - Stát a právo během historického vývoje
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj gnoseologických teorií v dějinách filosofie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj české sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojová období sociologie
- F - Fyzika - Vznik a vývoj hvězd
- BI - Biologie - Původ a vývoj člověka
- BI - Biologie - Vyvoj a charakteristika nizsich rostlin
- BI - Biologie - Vznik a vývoj živých soustav
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce dýchací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce smyslové soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce trávicí soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce vylučovací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a činnost cévní soustavy
- CJ - Český jazyk - Literární vývoj v českých zemích od 9. do 13. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového dramatu od počátku do koce 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj české meziválečné poezie
- CJ - Český jazyk - Vývoj Českého dramatu od konce 19. století do druhé světové
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu od počátku do konce 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývojové etapy, osobnosti a díla starší české literatury
- D - Dějepis - Mezinárodní vývoj v 2. pol. 20. st.
- D - Dějepis - Územní vývoj státu
- LIT - Literatura - Nástin vývojových tendencí a tématiky české poválečné poez
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do nástupu moderny
- LIT - Literatura - Česká satira a její vývoj v 19. a 20. století
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj české sociologie, socializace
- BI - Biologie - Přehled vývoje rostlin, rostlinné orgány - kořen, stonek
- CJ - Český jazyk - Vývoj čes. poezie mezi válkami a v okupaci
- FIL - Filozofie - Vznik a vývoj filozofie, počátky filozofie v období antiky
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj EK myšlení
- VV - Výtvarná výchova - Kniha,definice, vývoj a tvar knihy
- VV - Výtvarná výchova - Vývoj dřevorytu
- CJ - Český jazyk - Vývoj divadla
- CJ - Český jazyk - Vývoj české historické prózy
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého divadla od poč. do konce 19.st.
- D - Dějepis - Mezinar. pol. a hosp. vyvoj 19.-20. stol.
- D - Dějepis - Vyvoj cs. dejin po 2. sv. v.
- D - Dějepis - Vyvoj u.s.a. od vzniku do r. 1945
- D - Dějepis - Vyvoj v evr. ve 2. pol. 19. stol.
- LIT - Literatura - POČÁTKY ČESKÉ LITERATURY, JEJÍ VÝVOJ DO DOBY HUSITSKÉ
- LIT - Literatura - VÝVOJ ČESKÉ A SVĚTOVÉ HISTORICKÉ BELETRIE
- LIT - Literatura - Vývoj české poezie od roku 1945
- LIT - Literatura - VÝVOJ ČESKÉ POEZIE VE 20. A 30. LETECH
- LIT - Literatura - Vývoj české satiry
- VV - Výtvarná výchova - Vznik a historický vývoj fotografie
- BI - Biologie - Růst a vývoj živočichů
- BI - Biologie - Vývoj života na Zemi
- CJ - Český jazyk - Dramatické umění v životě člověka, vývoj a význam divadla
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske divadelni tvorby ( pocatek - soucasnost)i
- CJ - Český jazyk - Vyvoj satiricke tvorby
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého pravopisu Národní jazyk Vypravování
- D - Dějepis - Poválečný vývoj v ČSR - část I
- D - Dějepis - Poválečný vývoj v ČSR - část II
- D - Dějepis - Vznik Československa a jeho vývoj v letech 1918 až 1938
- D - Dějepis - Vývoj lidské společnosti v pravěku
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- BI - Biologie - Rozmnozovani a individualni vyvoj zivocichu
- CJ - Český jazyk - Drama vyvoj
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.17- Vývoj českého dramatického umění ve
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.23- Vývoj české poezie ve 2.polovině 19.
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.24- Vývoj divadla od jeho vzniku do konc
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.3- České národní obrození, jeho vývoj a
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.4- Vývoj literatury v době pobělohorské,
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.7- Počátky a vývoj literárního jazyka na
- CJ - Český jazyk - Původ a vývoj češtiny
- CJ - Český jazyk - Struktura jazyka, jazykověda, její disciplíny a vývoj
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu od 20 stoleti
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj balady
- CJ - Český jazyk - Vývoj satiry
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poezie mezi světovými válkami
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence současné spisovné češtiny
- D - Dějepis - Kulturni a historicky vyvoj islamu
- D - Dějepis - Vyvoj evropskych zemi ve 2. pol. 19. stol.
- D - Dějepis - Vznik CSR a jeji vyvoj do roku 1938
- D - Dějepis - Vznik USA a jejich vyvoj do konce 19. stol.
- LIT - Literatura - Satira a její vývoj
- LIT - Literatura - Vývoj české poezie po r.1945 po součastnost
- LIT - Literatura - Vývoj české prózy od r.1945 – 80.léta 20.století
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- Z - Zeměpis - Znaky demografického vývoje
- CJ - Český jazyk - Vyvojove etapy spisovne cestiny od pocatku
- Z - Zeměpis - Nově industrializované země asijští draci vývoj a současný s
- Z - Zeměpis - Zemská kůra, vývoj zemského povrchu, exo endogenní činitelé,
- CJ - Český jazyk - Vyvoj svetoveho dramatu
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence ceske stredoveke literatury
- CJ - Český jazyk - Vývoj divadla ve světě a u nás od nejstarší doby do konce 1
- CJ - Český jazyk - vývojová období české literatury od doby zrodu až po dobu K
- E - Ekonomie - Vyvoj ekonomickeho mysleni
- MKT - Marketing - Vznik, vývoj a význam marketingu, podnikatelské koncepce
- LIT - Literatura - Vyvojove etapy ceske poezie v obdobi mezi dvema valkami
- LIT - Literatura - Vývoj české žurnalistiky
- BI - Biologie - Vývojová období člověka
- CJ - Český jazyk - Literární zobrazení vývoje lidské společnosti po roce 1945 ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Vývoj kinematografie ve světě a u nás
- CJ - Český jazyk - Vývoj světového divadla od počátků k dnešku
- CJ - Český jazyk - Vývoj mziválečné prózy
- MNG - Management - Druhy, formy a směry vývoje kontroly
- MNG - Management - Historický vývoj managementu
- MNG - Management - Klasický management a jeho přínos pro současný vývoj
- MNG - Management - Současný vývoj managementu
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- D - Dějepis - Vývoj hudby 1918 - 1989
- CJ - Český jazyk - Etapizace literatury,vývojové tendence
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje jazyka
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje meziválečné prózy s důrazem na sociálně laděný román, avantgardní a psychologick
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje meziválečné prózy s důrazem na společensky a demokraticky orientovanou prózu
- CJ - Český jazyk - Přehled vývoje naší jazykovědy
- CJ - Český jazyk - Vyvoj ceske mezivalecne poezie
- CJ - Český jazyk - Vyvoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vznik a vyvoj ceskeho divadla
- CJ - Český jazyk - Vznik a vyvoj svetoveho divadla
- CJ - Český jazyk - Vznik a vývoj dramatu
- CJ - Český jazyk - Vývoj dramatu od počátku Národního obrození do konce 19. století
- CJ - Český jazyk - Vývoj české meziválečné poezie
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého novinářství, úloha veřejných sdělovacích prostředků
- CJ - Český jazyk - Česká poezie 1. poloviny 20. století (meziválečný vývoj)
- D - Dějepis - industriální epochy, vznik a vývoj USA
- D - Dějepis - NÁSTUP HABSBURKŮ NA ČESKÝ TRŮN, VÝVOJ MONARCHIE DO PORÁŽKY DRUHÉHO STAVOVSKÉHO ODBOJE
- D - Dějepis - SVĚTOVÝ VÝVOJ PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE
- D - Dějepis - SVĚTOVÝ VÝVOJ VE DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ A POSTUPNÉ SMĚŘOVÁNÍ K 1. SVĚTOVÉ VÁLCE
- D - Dějepis - vznik československa a jeho vývoj
- D - Dějepis - VÝVOJ LIDSTVA VE STAROVĚKÝCH ORIENTÁLNÍCH STÁTECH
- D - Dějepis - VÝVOJ V PRAVĚKU
- D - Dějepis - VÝVOJ ŘÍMSKÉHO OTROKÁŘSKÉHO STÁTU
- Z - Zeměpis - Znaky demografického vývoje
- ZSV - Základy společenských věd - Historický vývoj trestního práva
- ZSV - Základy společenských věd - OSOBNOST A JEJÍ VÝVOJ
- ZSV - Základy společenských věd - peněžnictví a bankovnictví (vývoj peněz, fce peněz, finančnictví, instituce ČNB)
- ZSV - Základy společenských věd - stát, vznik a vývoj státu
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové teorie
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- ZSV - Základy společenských věd - ústava (vývoj od r. 1848 + hlavy)
- CJ - Český jazyk - vývoj české poezie v první polovině 20. století
- CJ - Český jazyk - vývoj českého divadla ve 20. století
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence středověké literatury
- CJ - Český jazyk - Vývoj meziválečné prozy + utopická lit.
- E - Ekonomie - Ukazatelé vývoje ekonomiky (platební bilance, obch. bilance...)
- E - Ekonomie - Vznik a vývoj ekonomie
- BI - Biologie - Ontogenetický vývoj měkkýšů
- BI - Biologie - Vznik a vývoj života na Zemi
- CJ - Český jazyk - mluvnice - vznik a vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - tvorba májovců ve vývoji české literatury
- CJ - Český jazyk - vývoj literatury po 2. světové válce
- CJ - Český jazyk - Vývoj spisovné češtiny
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poválečné prózy a dramatu do konce 60. let
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého divadla do 19.stol.
- CJ - Český jazyk - Vývoj českého dramatu do 19.stol.
- CJ - Český jazyk - vývojové tendence současné literatury
- D - Dějepis - Charakteristika života v pravěku, rozdělení pravěku, vznik a vývoj člověka 2A
- D - Dějepis - PERIODIZACE A VÝVOJ VE STŘEDOVĚKU
- D - Dějepis - SVĚTOVÝ POVÁLEČNÝ VÝVOJ, VZTAHY MEZI ZÁPADEM A VÝCHODEM 24A
- D - Dějepis - UDÁLOSTI LET 1938-1939 U NÁS V RÁMCI SVĚTOVÉHO DĚJINNÉHO VÝVOJE, JEJICH DŮSLEDKY 17B
- D - Dějepis - VZNIK A VÝVOJ USA
- D - Dějepis - VZNIK ČESKOSLOVENSKA A VÝVOJ DO ROKU 1920
- D - Dějepis - Vývoj absolutistických monarchií v západní a střední Evr
- D - Dějepis - vývoj lidské společnosti v pravěku, pomocné vědy historické
- D - Dějepis - VÝVOJ RUSKA
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od 15. století po nástup Habsbur
- D - Dějepis - Vývoj české společnosti od nástupu Habsburků do národníh
- MNG - Management - Historický vývoj managementu – 40. až 70. léta
- ZSV - Základy společenských věd - PRÁVNÍ ZÁKLADY ČESKÉHO STÁTU, ČESKÝ ÚSTAVNÍ VÝVOJ OD ROKU 1848
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚSTAVNÍ VÝVOJ A TEORIE PENĚZ
- LIT - Literatura - Vývoj českého jazyka
- CJ - Český jazyk - VLIVY CIZÍHO UMĚNÍ NA VÝVOJ NAŠEHO
- CJ - Český jazyk - Počátky literárního vývoje ve světě, písemný projev
- CJ - Český jazyk - POČÁTKY LITERÁRNÍHO VÝVOJE VE SVĚTĚ
- CJ - Český jazyk - Vlivy cizího umění na vývoj našeho
- CJ - Český jazyk - Vyvoj CZ divadla
- CJ - Český jazyk - Vyvoj CZ divadla2
- CJ - Český jazyk - vyvoj jazyka na nasem uzemi
- CJ - Český jazyk - vyvoj novinarstvi
- CJ - Český jazyk - vyvoj
- CJ - Český jazyk - vývoj balady v české literatuře
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ HISTORICKÉ BELETRIE V
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ LITERATURY NA NAŠEM ÚZEMÍ V 9. - 15. ST.
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ SVĚTOVÉHO DRAMATU S DŮRAZEM NA 20. ST.
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ V ČESKÉ POEZII OD 60. LET
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ ČESKÉ POEZIE 2 POLOVINY 19 STOLETÍ
- CJ - Český jazyk - Vývoj české poezie 2.polovina 19.století
- CJ - Český jazyk - VÝVOJ ČESKÉHO DIVADELNICTVÍ OD 1.SVĚT. VÁLKY DO SOUČASNOSTI
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- CJ - Český jazyk - VÝVOJOVÉ TENDENCE NEJSTARŠÍ ČESKÉ LITERATURY2
- D - Dějepis - Vývoj v Rusku 17.a 18.stol. Kateřina II. a Petr I
- D - Dějepis - Poválečný vývoj Československa
- D - Dějepis - SPOLEČENSKÝ A POLITICKÝ VÝVOJ V NAŠICH ZEMÍCH V 2
- D - Dějepis - Světový poválečný vývoj, rozdíl mezi východem a západe
- D - Dějepis - Vznik středověkých států a jejich vývoj za raného středověku
- D - Dějepis - Vývoj v Rusku 17.a 18.stol. Kateřina II. a Petr I
- D - Dějepis - Vývoj v ČSR po 2.světové válce
- D - Dějepis - Vývoj ve Francie na přelomu 18.a 19.stl.
- D - Dějepis - Vývoj ve světě 2.pol.19.stol. a poč.20.stol.
- D - Dějepis - Vývoj českého státu za Jiřího z Poděbrad a vlády Jagelonců
- LIT - Literatura - Rozhodující směry ve vývoji české literatury od 60. let 19. století do 90. let
- LIT - Literatura - Vývoj evropské literatury v 17. a 18. stol. - klasicismus, osvícenství,
- LIT - Literatura - Vývoj české prózy a dramatu mezi dvěma válkami
- PSY - Psychologie - asertivita, vyvoj dětské kresby
- PSY - Psychologie - Vývoj hry, stres
- Z - Zeměpis - Vývoj vztahu člověka a krajiny
- Z - Zeměpis - Znaky demograficke-ho vývoje
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- 0048 - psychologie - Eriksonova vývojová teorie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- E - Ekonomie - Vývoj české koruny a českého kurzu
- LIT - Literatura - Vývoj balady
- LIT - Literatura - Vývoj dramatu do 19. století
- LIT - Literatura - Vývoj české balady
- LIT - Literatura - Vývoj české satiry
- PSY - Psychologie - Pervazivní vývojové poruchy
- PSY - Psychologie - Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - prenatální období - batole
- PSY - Psychologie - Stádia ve vývoji osobnosti - předškolní věk - smrt
- Z - Zeměpis - Obyvatelstvo sveta vyvoj poctu pohyby obyvatel hustota a sidla
- CJ - Český jazyk - Pocatky pisemnictvi na nasem uzemi a vyvoj jazyka do konce 14. s
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 10. Základní rysy sebepojetí, vývoj sebepojetí, poruchy sebepojetí
- E - Ekonomie - Vznik a vývoj peněz
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku, od narození po vstup do školy
- PSY - Psychologie - Kriteria školní zralosti, produktivní a neproduktivní chování
- PSY - Psychologie - Mladsi a starsi skolni vek
- PSY - Psychologie - Období předškolního věku
- PSY - Psychologie - Dítě školního věku
- AJ - Anglický jazyk - Školní sytém v České republice
- 01 - Pedagogika TV a sportu - _Instituce_telesne_handicapovanych_sportovcu_v_CR_a_ve_svete
- VV - Výtvarná výchova - Specifikum výtvarných činností s ohledem na tělesné i duševní postižení
- ZSV - Základy společenských věd - Pocatky výchovy
- ZSV - Základy společenských věd - Činitelé výchovy
- PSY - Psychologie - Psychologické problémy výchovy dítěte v rodině a ústavním zařízení
- PSY - Psychologie - Pojetí výchovy
Copyright 2024 unium.cz