- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
TPA - okruhy vypracované, zkouška
10 - Teorie pohybových aktivit
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Michal Šilhánek
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTémata ke zkoušce TPA
Kinantropologie – věda o pohybu, tělesná kultura, cvičení, pohybové hry
Kinantropologie
vědní obor zabývající se výzkumem struktury a vlivu pohybu na člověka.
3 přístupy formování vědecké disciplíny:
Multidisciplinární (Německo, Kanada)
Interdisciplinární (Holandsko)
Transdicsciplinární – přístup reprezentuje R. Renson – jeho termín kinantropologie
R. Renson (1990) – kinantropologe není aplikace poznatků z různých vědeckých disciplín, ale jejich integrací z tělesné motorické a výchovné oblasti.
5 složek kinantropologie:
Vývojová
Diferenciální
Sociálně-kulturní
Klinická
Výchovná
Sportovní kinantropologie:
Biologická
Kinetická
Klinická
Socio-kulturní
Pedagogická
Předmět kinantropologie
Zkoumání lidského pohybu
Výzkum lidského pohybu
Výzkum motoriky člověka
Výzkum tělesné aktivity člověka
Výzkum lidské kinetiky
Kinetika
věda zabývající se vztahem jednotlivých částí pohybového aparátu na výsledný celkový pohyb
Předmětem sportovní kinantropologie je spojení pohybů a pohybové činnosti, které mají speciální ozn. tělesná cvičení.
Tělesná kultura
pojem propojující disciplíny, zabývající se záměrným pohybem člověka
soubor hodnot a norem v oblasti péče o tělesné zdokonalení
3 úhly pohledu TK:
proces
souhrn vytvořených hodnot
zosobněné výsledky
Součásti TK:
pohybová rekreace
sport
tělesná výchova
Tělesná cvičení
záměrná pohybová činnost. Systematicky opakovaná motorická činnost nebo neměnné pohybové celky ovlivňující stav lidského organismu. Je taková pohybová činnost, která odpovídá cílům tělesné kultury.
3 stránky tělesných cvičení:
strukturální = tvarová
procesuální = dějová a vývojová
finální = výsledná
Dělení TC z hlediska struktury
cyklická – pravidelně opakovaná struktura pohybu
acyklická – pohybový úkol končí provedením dané struktury
kombinovaná – jedná se o souběžně probíhající nebo na sebe navazující cykl. a acykl. cv.
Vývoj struktury TC
TC mají postupné etapy:
etapa – hrubá motorika
etapa – jemná motorika
etapa - stabilizační fáze (držení rovnováhy na kladině)
Pohybová hra
Hra – 1 ze 3 základních forem lidské činnosti (práce, učení, hra). Výchovný prostředek dětí.
Smysluplná aktivita, která má za cíl radost, relaxaci, hledání, činorodost a rozptýlení
Z hlediska vývojové psychologie výrazná hnací síla v rámci dětství a při vytváření vztahů mezi jedinci
Vytvářejí se kreativní prvky, nenucená, je účelně vázaná
Důležitá při komunikaci v dětském věku – vytváří nové situace => hledání řešení
Cíle PH:
Umožňuje nalézt a prokazovat svou způsobilost
Uspokojuje potřeby soutěžit a spolupracovat
Vyžaduje dobrovolný vstup do činnosti
Učí respektovat pravidla a dodržovat je
Připravuje na vítězství a neúspěchy
Učí dělat rozhodnutí
Rozvíjí různé druhy I. Q.: jazyková, hudební, prostorová, pohybová, intrapersonální, interpersonální.
Rozdělení her:
podle fce, podle typu rozvoje pohybových schopností, podle typu prostředí
Charakteristika pohybu a jeho význam v historii
Lidský pohyb
Taxonomie lid. pohybu:aktivní – běh
pasivní – sed, leh
Aktivní pohyby:volní – ovládáme vůli - běh
mimovolní – pohyb srdce, nelze ovlivnit
reflexivní
Významné pohyby lidského těla
Podle fylogenetického vývoje:
prototypové pohyby, fundamentální
pohyby, dovednostní pohyby, komunikativní a symbolické pohyby.
Fylogeneze – vývoj člověka v jednotlivých fázích.
Podle rozsáhlosti pohybu:
hrubá motorika, jemná motorika.
Prototypové pohyby:
Dýchací a posturální pohyby (projevem je vzpřímený postoj)
Fundamentální pohyby
Pohyby vlastní všem lidem bez ohledu na rasové, geografické a kulturní rozdíly.
Dovednostní pohyby:
Naučené pohyby, jsou specifické, získávají se motorickým učením
Komunikativní a symbolické pohyby:
Gesta, mimika, pantomima
Historie kinantropologie
Starověké Řecko - (6. - 5. stol. př. n. l.).
Atéňané považovali za vrchol lidského snažení harmonický rozvoj tělesných i duševních schopností.
Ideál tělesné a duševní vyrovnanosti – kalokagathie.
V nejdokonalejší podobě se řecká TV projevovala ve starořeckých soutěžích, především v olympijských hrách.
Spartě šlo o výchovu vojáka (vojenský výcvik, otužování, tanec).
V Athénách šlo o výchovu občana, postavené na principech kalokagathie (síla a krása těla i ducha).
Filozofové Platón a Aristoteles. Do TV vstupují i prvky zdravovědné – Hypokrates, 1. vědecký popis člověka.
Období humanismu a renesance
Pietro Vergerio – zakladatel a propagátor pohybu na čerstvém vzduchu a v přírodě, 15. stol.
Maflo Vegio – propagoval TV jako vyučovací předmět ve školách, propagátor her.
Filozofové – Thomaso Campanella – 16. a 17. st., spis „Slunečný stát“. Právo na TV.
Česko
J. A. Komenský (1592-1670)
píše o člověku, úvahy o výchově, škola přístupná všem, dívčí i chlapecké školy
propaguje harmonii těla i duše, podmíněné tělesným zdravím
nepoužíval termín TV
díla: Informatorium školy mateřské, Orbis pictus a Didaktika Magna – píše o životosprávě, tělesné hygieně, speciální podmínky hry. Zavedl sedm podmínek hry: pohyb, vlastní vůle, společnost, zápas, pořádek, lehkost. Výsledek hry – “Konec příjemný, duše zotavená”.
Období novověku
Teoretici:
John Locke – zabýval se výchovou muže z pozice budoucího gentlemana – „Několik myšlenek o výchově“.
Jean Jacques Rousseau (konec 17 st.), který aplikuje své teoretické zkušenosti na smyšlené postavě, kterou vychovává formou hry. Spis - „Emil – anebo o vychování“.
(6. - 11. století)
Filantropisté
Johan Christoph Friedrich Guts-Mutsh (1759 – 1839)
klasik novodobé tělesné výchovy a tvůrce moderního pojetí tělesné výchovy mládeže
Odlišil TV od tělesné práce, říká, že TP může být součástí TV.
Díla: Gymnastik für die Jugend, Hry na cvičení a osvěžení těla a ducha, Tělocvičná kniha pro vlastence – zakladatel turnérství.
Turnérské hnutí – Německo
Zakladatel Fridrich Ludvig Jahn – „Německé tělocvičné hnutí“ – rovnováha mezi silou těla a ducha.
Švédsko – Peter Ling – akceptoval zdravotní aspekt, vycházel ze studia anatomie
Anglie
Zaměřena na soutěživost, rozvoj soutěžních her
Vzn. kluby – jezdecký Jockey club – 1750, golfový klub – 1754
Největší rozvoj v Cambridge, Oxford
Thomas Arnold, Herber Spencer
Česká republika
1862 – založen Sokol Pražský, zakladatelé - Miroslav Tyrš a Jindřich Fügner.
Sokol se řadí mezi nejstarší organizace tohoto typu na světě.
Postupně vznikly župy (župa je autonomní organizační celek), z jejichž sjednocení vzešla v roce 1904 Česká obec sokolská.
Vytváření systému tělovýchovných věd
2. polovina 19. století – specifické disciplíny – teorie tělesných cvičení, metodika vyučování Tv, fyziologie Tv, hygiena Tv apod.,
po II. světové válce: vliv sovětské vědy (Krestovnikov, Letunov aj., naši studují v SSSR, vytváří se teorie tělesné výchovy, časopisy – Teor. Prax Tv, na VŠ se zřizují KTV
III. etapa – teorie vyučování tělesné výchovy – antropomotorika, sportovní trénink - problém: pojem tělesná výchova neodráží všechny jevy spadající dotělovýchovné reality (sport?rekreační tv?) – tělesná kultura, na vrcholu - všeobecná teorie tělesné kultury.
Pohybové schopnosti – zdatnost, kondice, biologická podstata pohybu
Kondiční příprava => kondice
jedna ze složek sportovního tréninku
cíl => rozvoj a ovlivňování pohybových schopností
ve větší míře ovlivňují různé fyziologické fce lidského těla – ovlivňují vůli, pozornost, sebevědomí – týká se i psychických projevů
můžeme rozdělit na 2 základní typy
obecná kondiční příprava – působí na všechny pohybové schopnosti pomocí různých cvičení, cílem je všestranný rozvoj, obecná příprava hlavně u dětí při tréninku
speciální kondiční příprava – odvozeno se od specifiky sportu – obtížnost spočívá v max. uplatnění pohyb. schopností ve sportovních doved.
hl. cíl -> rozvoj a ovlivňování pohybových schopností, vychází z typů využívaných metod
je nutná znalost metod k efektivnosti kondiční přípravy
rozhoduje o dosažené úrovni trénovanosti, obměně zatížení, frekvence tréninkové jednotky
pohybové schopnosti – motorické předpoklady jsou považovány za rozhodující činitele sportovního výkonu
Pohybová schopnost – dynamický komplex vnitřních, částečně geneticky podmíněných předpokladů lid. organismu k realizaci záměrné pohyb. činnosti.
Motorické schopnosti
kondiční – ovlivňovány energetickými procesy (vytrvalost, síla, rychlost)
koordinační – ovlivňovány hl. učením a procesem řízení a regulace pohybů (koordinace, obratnost, pohyblivost)
Motorická dovednost
hod, skok, kop
předpoklad k motorické činnosti, správně řešit pohybový úkol
z hlediska druhu pohybové činnosti
základní
pracovní
sportovní
z hlediska prostorového rozsahu
jemné
hrubé
z hlediska jednotlivých sportovních odvětví
herní
gymnastické
plavecké
PD rozvíjíme motorickým učením.
Zdatnost
každá sportovní disciplína klade nároky na rozvoj speciálních složek zdatnosti
Z může být orientována:
sport => výkonově orientovaná
zdraví => zdravotně orientovaná
Zdravotně orientovaná zdatnost
týká se běžné populace – rekreačních sportovců
je běžná pro každodenní život => prevence
zdatnost představuje duševní a tělesně orientovaného jedince, aby byl schopen se vypořádat s denními úkoly a zároveň měl dostatek energie pro svůj život
je spojena se správným životním stylem
důraz je kladen na pozitivní přínos => hrozí jinak možnost zranění
fitness => spojeno se zdravotně orient. zdatností
tělesná kondice, zdraví
tělesně i duševně pro nějakou kondici
souhrn fyzických i psychických, sociálních vlastností
vykonávat tělesnou aktivitu
dobrý stav organismu
wellness = životní styl vedoucí k vytvoření optimální až maximální potencialitě jedince
vědomé a záměrné chování člověka směřující k vysoké úrovni tělesného, duševního, emocionálního a sociálního stavu
správná výživa, vysoká úroveň duševní zralosti
pozitivní vztah k druhým, péče o sebe sama, dobrý vztah k okolí
Biologická podstata pohybu
podstatu tělovýchovné a sportovní činnosti tvoří pohybové návyky a dovednosti, jejich fyziologickým základem je dynamický stereotyp.
základní pohybový fond: chůze, lezení, běh, šplhání, skok, házení, chytání.
Výsledky expertů potvrdili, že nedostatek pohybu => celkové zdravotní oslabení a poruchy – např. obezita, stres, oslabená imunita, vysoký tlak, oslabený pohybový aparát.
Lidský pohyb
Taxonomie lid. pohybu:aktivní – běh
pasivní – sed, leh
Aktivní pohyby:volní – ovládáme vůli - běh
mimovolní – pohyb srdce, nelze ovlivnit
reflexivní
Motorický vývoj člověka 0 – 15 let, role pohybu v jednotlivých fázích života
Jedinec se pohybuje již v prenatálním věku – dítě kopíruje pohyby matky.
Kojenecký věk:
Jedinec si vytváří 1. pohybové vazby (učí se lézt, sedět, kolem 1. roku se učí chodit – základy chůze) => individuální vývoj. Pro podporu jsou vhodné barevné míče, kt. vydávají zvuky.
Batolecí věk:
Základním kritériem je chůze, hodnotí se vyspělost => stabilizace a jistota
Důležité je správné držení těla a s tím související podpora cvičení (Vojtova metoda cvičení)
V tomto období se dítě učí obratnosti, koordinaci pohybů, rychlosti i síle => vše dohromady
Batole tráví 70% času pohybem, když nespí, nejvyšší % pohybu ve vývoji jedince
Vhodné aktivity: a. rozvíjející obratnost – končetin, uchopováním, zvedáním, držením, a. rozvíjející rychlost (běh, lezení, kopání)
Všechny pohybové a. by neměly být ohraničeny ani omezovány – dohled nad bezpečností
Důležitý pohyb se sourozenci a vrstevníky
Předškolní věk:
Doporučený podíl pohybových a. u dětí v celodenním režimu
4-6 let25 %6 hod. dop. rozsah hod. denně
7-11 let20,8 %5 hod.
12-14 let16,6 %4 hod.
15-18 let12,5 %3 hod.
Kvalita pohybu se zvyšuje, dítě se učí složitější pohyby (jízda na lyžích, na kole)
Pro pohyb. aktivitu platí rychlé střídání pohyb. aktivit
Upřednostnění dynam. Pohybu před statickými
Těžko snášejí jednotvárné činnosti
Děti jsou soutěživé, preferují fyz. výkonnost, kt. je dobře motivována
Děti se snaží napodobovat aktivity dospělých => vyšší riziko úrazu
Dospělí mají zásadní vliv na rozvoj pohybu u dětí => 5 až 10 min.
Co by mělo dítě zvládnout: chytit a hodit míč, skočit do dálky, základy plavání, kotrmelec, šplh, přeskakovat nízké překážky, běžet slalom, hry – schovávaná, honičky, obecné základy pro další sportovní možnosti, umět jezdit na kole, jízda na bruslích, kopat do míče, házet, seznámení s raketou
Dítěti by měly být dány možnosti sportovního využití a následně by si dítě mělo vybrat nejoblíbenější činnosti, vést 3 sporty => pak se rozhodnout
Pohyb. aktivity by měly být soutěžní formou, pestré a intenzivní
Mladší školní věk:
Pokračuje vysoká potřeba pohybu, pohyb by se měl skládat z her zaměřených na koordinaci a spolupráci v kolektivu
V tomto období se začíná se sportovním tréninkem, ideální počet 3x v týdnu, v rámci tréninku můžeme rozvíjet silové schopnosti – vždy jenom s vlastním tělem, důležitá je rozmanitost a střídání pohybů, začínají se provozovat i vytrvalostní sporty – atletika
Měl by brán ohled na hmotnost dítěte – v případě nadváhy zvýšit určité fyzické aktivity
Začíná se projevovat sedavý způsob života (pasivní) – sledování TV, PC hry => omezit tyto aktivity a přidat na fyzických aktivitách
Hlavní sport. aktivity: zaměřeny na obratnost, rychlost a dynamiku, vytrvalost = nerozvíjet
Typické sporty: gymnastika, plavání, fotbal, lední hokej, tenis, krasobruslení
Starší školní věk:
Začíná specializace ke sportovnímu odvětví
Vysoká pružnost a pohyblivost těla v tomto období
Návštěva sportovního oddílu, pravidelně 3x-4x týdně
Kladen důraz na protahování všech důležitých silových odpočinek – velký význam v tomto věku – začátky sportu, na konci období posilování v posilovně
Na konci hrozí riziko vyřazení, ukončení se sportovní činností
Motorický vývoj člověka 15 – 99 let, role pohybu v jednotlivých fázích života
Dospívání:
Výrazně klesá pohybová aktivita
Z hlediska sportu mohou být ovlivněni výrazně partou a mohou začít s netradičními sporty /skate, aerobic, in-line, bojová umění, snowboarding, parkur)
Velký důraz na rozvoj síly a vytrvalosti, spíše posilovat s vlastními silami, váhou
Dospělost:
Minimální doba sportovní aktivity – 6 hod. v týdnu
Sport by se měl provozovat hlavně rekreační formou
Hlavně jízda na kole, běh na lyžích, kolektivní sport
Stáří:
Pohybová aktivita by měla zde trvat, 4 – 5 hod. týdně s ohledem na zdravotní stav jedince
Ideální sporty: plavání, chůze, běh na lyžích, nordic walking, cvičení pro ženy
Jedinci by se neměly vyvarovat společenským aktivitám => výlety
Silové schopnosti
Pohybová schopnost překonávat, udržovat nebo brzdit určitý odpor pomocí svalové kontrakce.
Rozdělujeme na statické a dynamické.
Základem tréninku komplexní rozvoj všeobecných silových schopností (hlavně u dětí) s pozdější specializací na ty oblasti síly, které jedinec pro svůj výkon využije primárně.
Sval, svalová kontrakce
Při pohybu dochází ke svalové kontrakci – stažení svalů na základě podnětu (CNS). Zároveň dochází ke změně vnitro-svalové a nervosvalové koordinace, ke změně motorické jednotky (skládá se z buněk, neuronů, nervových spojení, svalových vláken, svalů).
Nejmenší pohyb je výsledkem aktivity řady svalů, nebo celých svalových skupin. Cílem rozvoje síly musí být zdokonalení mezisvalové koordinace, čím je lepší koordinace, tím lepší je ekonomie energetického krytí. Při dlouhodobé činnosti dochází k adaptačním změnám. (Propojení svalů, atd. celkem 6 týdnů).
Hlav. problémem rozvoje síly je navození vysokého svalového napětí. Nejčastěji se děje prostřednictvím vnějšího odporu, hmotností, rychlostí přemisťování odporu, dobou působení.
Existují dva typy svalových vláken – červená (pomalá, v případě, že převažují tyto vlákna, jedinec má větší předpoklady pro vyšší úroveň vytrvalostních schopností) a modrá (bílá, rychlá, v případě, že převažují tyto vlákna, jedinec má větší předpoklady pro vyšší úroveň rychlostních schopností).
Sílu můžeme dělit na: výbušnou, rychlou, pomalou, vytrvalostní.
Při rozvoji všeobecných pohybových schopností je rozvoj síly jedním z výchozích předpokladů pro rozvoj ostatních dovedností.
Všeobecné posilování cvičenců by mělo být zaměřeno na harmonický rozvoj všech svalových skupin bez nadbytečného přibírání hmoty. To je však jeden z velkých problémů, protože existují jedinci, kteří při posilování velmi rychle nabírají, naopak jiní mohou přes všechno posilování nepřibírat.
Podle velikosti odporu při cvičení, rychlosti provádění a účinnosti cvičení můžeme silovou přípravu obecně dělit na:
rozvoj maximální svalové síly – těžké zátěže, velký odpor, malý počet opakování; nevhodný pro mládež a sportovce bez potřebného silového základu.
rozvoj rychlostní svalové síly – střední a velká zátěž, poměrné rychlé provedení; vhodné pro pokročilé cvičence s určitým silovým základem.
rozvoj vytrvalostní svalové síly – malá zátěž, velký počet opakování.
Metody posilování
Metody s maximálním odporem:
Metoda excentrická, těžkoatletická, izometrická.
Metody s nemaximálním odporem:
Metody s nemaximální rychlostí pohybu
Metoda opakovaných úsilí, izokinetická, intermediární, vytrvalostní.
Metody s maximální rychlostí pohybu
Metoda rychlostní, kontrastní, plyometrická.
Metoda těžkoatletická
Jedná se o krátkodobé napětí, 100% své předpokládané váhy, počet opakování 1-3x, délka trvání 2-7 s, odpočinek zhruba 2-3 min. Není určena pro děti a dospívající. Sporty: Atletika, vzpírání.
Metoda izometrická (neboli statická)
Jedná se o svalové působení proti pevnému odporu. Délka 5-12 s., doba odpočinku 2-3 min. mezi opakováními. Vyskytovat: 4-5 různých cvičení. Zhruba 3 série. 80-90% maximálního zatížení. Atletika.
Metoda excentrická (brzdivá)
Zatížení 2-3 s. Odpočinek je v rozsahu 2 – 3 minuty. Hl. smyslem je brzdění pohybu. 80-90% maxim. zatížení.
Metoda opakovaných úsilí (kulturistická)
60-80% maxim. zatížení. 8-15 opakování v sérii. 10-30 s zatížení. Odpočinek je v rozsahu 2 – 3 minuty. Procvičení 2 sval. partií + břišní svaly (obecně). 2-4 cviky na svalovou partii.
Možnosti cvičení u těchto metod: Cvičení pyramidovým způsobem. Supersety (vkládání 1 cviku na víc), trisety (3 cviky).
Metoda silově-vytrvalostní
30 - 40% maxim. zatížení, vysoký počet opakování. Atletika, plavání, posilování břiš. svalů
Metoda rychlostí
Hlavní je rychlost provedení – vysoká až maximální. 30 - 60% maxima. 2-15 s. zátěže.
Metoda kontrastní
Rychlé - pomalé zvedání, těžké – lehké zátěže => kontrast.
Doba odpočinku je většinou u anaerobních cvičení, (bez přístupu O2) 1:2 až 1:4.
Doba odpočinku je většinou u aerobních cvičen, (s přístupem O2) 1:1, i kratší.
Pro rozvoj všeobecných silových schopností jsou vhodné tyto skupiny tréninkových prostředků:
cvičení s partnerem, s činkami, plné míče (medicinbaly), cvičení bez zátěže – vlastní vahou (lehy-sedy, kliky, dřepy, shyby), na posilovacích strojích, nářadí (žebřiny, šplhadla, překážky), kruhový trénink.
Kruhový trénink: využívá se při větším počtu svěřenců, pracuje nejen se zátěží a počtem opakování, ale také intenzitou a přestávkami. Cviky by měly být řazeny tak, aby se střídalo zatížení různých oblastí těla. Cílem zaměření je na anaerobní zatížení, sílu, rychlost, obratnost.
Příklady cviků v rámci metody kulturistické:
Latisimus dorzi – zádové svaly:
shyby
stahování kladky za hlavou, i před hlavou
veslování
Deltus – ramenní svaly:
upažování s jednoručkami
Prsní svaly:
tlaky s jednoručkami, na lavici, ve stoji
benč press – zpažování s jednoručkami
Tricepsy:
stahování kladky ze shora
Bicepsy:
bicepsový zdvih na lavici, francouzská lavice
Břišní svaly:
sklapovačky, sedy-lehy
Kvadricepsy:
dřepy, přednožování
Hamstringy:
zakopávání
Hýžďové svaly, boky:
leg press
výpady
roznožujete, u
Vloženo: 9.08.2009
Velikost: 232,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu 10 - Teorie pohybových aktivitReference vyučujícího Mgr. Michal Šilhánek
Podobné materiály
- 04 - Marketing pro sportovní organizace - Marketing pro sportovní organizace - okruhy ke zkoušce
- 06 - Právo ve sportu - Právo ve sportu - zkouška, okruhy vypracované
- 10 - Teorie pohybových aktivit - TPA - okruhy, zkouška
- 10 - Teorie pohybových aktivit - TPA pojmy - vypracované, 2. část
- 04 - Marketing pro sportovní organizace - Marketing pro sportovní organizace - zkouška
- 11 - Základy somatologie - Zkouška - somatologie
- BMA1 - Matematika 1 - zkouška řádný termín 2.1.2012
Copyright 2024 unium.cz