- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Poznámky
10 - Teorie pohybových aktivit
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Michal Šilhánek
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTeorie pohybových aktivit – ZK
Požadavky:
80 % účast
Výstup na dané téma – powerpoint
Test – z pojmů – 120 pojmů, 10 pojmů v testu
Ústní zkouška – 15 okruhů
Sport a volný čas – Slepičková, Základy tělesných cvičení
Kondiční příprava
=> kondice
jedna ze složek sportovního tréninku
cíl => rozvoj a ovlivňování pohybových schopností
ve větší míře ovlivňují různé fyziologické fce lidského těla – ovlivňují vůli, pozornost, sebevědomí – týká se i psychických projevů
můžeme rozdělit na 2 základní typy
obecná kondiční příprava – působí na všechny pohybové schopnosti pomocí různých cvičení, cílem je všestranný rozvoj, obecná příprava hlavně u dětí při tréninku
speciální kondiční příprava – odvozeno se od specifiky sportu – obtížnost spočívá v max. uplatnění pohyb. schopností ve sportovních doved.
hl. cíl -> rozvoj a ovlivňování pohybových schopností, vychází z typů využívaných metod
je nutná znalost metod k efektivnosti kondiční přípravy
rozhoduje o dosažené úrovni trénovanosti, obměně zatížení, frekvence tréninkové jednotky
pohybové schopnosti – motorické předpoklady jsou považovány za rozhodující činitele sportovního výkonu
Pohybová schopnost – dynamický komplex vnitřních, částečně geneticky podmíněných předpokladů lid. organismu k realizaci záměrné pohyb. činnosti.
Motorické schopnosti
kondiční – ovlivňovány energetickými procesy (vytrvalost, síla, rychlost)
koordinační – ovlivňovány hl. učením a procesem řízení a regulace pohybů (koordinace, obratnost, pohyblivost)
Motorická dovednost
hod, skok, kop
předpoklad k motorické činnosti
správně řešit pohybový úkol
z hlediska druhu pohybové činnosti
základní
pracovní
sportovní
z hlediska prostorového rozsahu
jemné
hrubé
z hlediska jednotlivých sportovních odvětví
herní
gymnastické
plavecké
PD rozvíjíme motorickým učením.
Zdatnost
každá sportovní disciplína klade nároky na rozvoj speciálních složek zdatnosti
Z může být orientována:
sport => výkonově orientovaná
zdraví => zdravotně orientovaná
Zdravotně orientovaná zdatnost
týká se běžné populace – rekreačních sportovců
je běžná pro každodenní život => prevence
zdatnost představuje duševní a tělesně orientovaného jedince, aby byl schopen se vypořádat s denními úkoly a zároveň měl dostatek energie pro svůj život
je spojena se správným životním stylem
důraz je kladen na pozitivní přínos => hrozí jinak možnost zranění
fitness => spojeno se zdravotně orient. zdatností
tělesná kondice, zdraví
tělesně i duševně pro nějakou kondici
souhrn fyzických i psychických, sociálních vlastností
vykonávat tělesnou aktivitu
dobrý stav organismu
wellness = životní styl vedoucí k vytvoření optimální až maximální potencialitě jedince
vědomé a záměrné chování člověka směřující k vysoké úrovni tělesného, duševního, emocionálního a sociálního stavu
správná výživa, vysoká úroveň duševní zralosti
pozitivní vztah k druhým, péče o sebe sama, dobrý vztah k okolí
Silové schopnosti
Pohybová schopnost překonávat, udržovat nebo brzdit určitý odpor pomocí svalové kontrakce.
Rozdělujeme na statické a dynamické.
Základem tréninku komplexní rozvoj všeobecných silových schopností (hlavně u dětí) s pozdější specializací na ty oblasti síly, které jedinec pro svůj výkon využije primárně.
Sval, svalová kontrakce
Při pohybu dochází ke svalové kontrakci – stažení svalů na základě podnětu (CNS). Zároveň dochází ke změně vnitro-svalové a nervosvalové koordinace, ke změně motorické jednotky (skládá se z buněk, neuronů, nervových spojení, svalových vláken, svalů).
Nejmenší pohyb je výsledkem aktivity řady svalů, nebo celých svalových skupin. Cílem rozvoje síly musí být zdokonalení mezisvalové koordinace, čím je lepší koordinace, tím lepší je ekonomie energetického krytí. Při dlouhodobé činnosti dochází k adaptačním změnám. (Propojení svalů, atd. celkem 6 týdnů).
Hlav. problémem rozvoje síly je navození vysokého svalového napětí. Nejčastěji se děje prostřednictvím vnějšího odporu, hmotností, rychlostí přemisťování odporu, dobou působení.
Existují dva typy svalových vláken – červená (pomalá, v případě, že převažují tyto vlákna, jedinec má větší předpoklady pro vyšší úroveň vytrvalostních schopností) a modrá (bílá, rychlá, v případě, že převažují tyto vlákna, jedinec má větší předpoklady pro vyšší úroveň rychlostních schopností).
Sílu můžeme dělit na: výbušnou, rychlou, pomalou, vytrvalostní.
Při rozvoji všeobecných pohybových schopností je rozvoj síly jedním z výchozích předpokladů pro rozvoj ostatních dovedností.
Všeobecné posilování cvičenců by mělo být zaměřeno na harmonický rozvoj všech svalových skupin bez nadbytečného přibírání hmoty. To je však jeden z velkých problémů, protože existují jedinci, kteří při posilování velmi rychle nabírají, naopak jiní mohou přes všechno posilování nepřibírat.
Podle velikosti odporu při cvičení, rychlosti provádění a účinnosti cvičení můžeme silovou přípravu obecně dělit na:
rozvoj maximální svalové síly – těžké zátěže, velký odpor, malý počet opakování; nevhodný pro mládež a sportovce bez potřebného silového základu.
rozvoj rychlostní svalové síly – střední a velká zátěž, poměrné rychlé provedení; vhodné pro pokročilé cvičence s určitým silovým základem.
rozvoj vytrvalostní svalové síly – malá zátěž, velký počet opakování.
Metody posilování
Metody s maximálním odporem:
Metoda excentrická,
Metoda těžkoatletická,
Metoda izometrická.
Metody s nemaximálním odporem:
Metody s nemaximální rychlostí pohybu
Metoda opakovaných úsilí,
Metoda izokinetická,
Metoda intermediární,
Metoda vytrvalostní.
Metody s maximální rychlostí pohybu
Metoda rychlostní,
Metoda kontrastní,
Metoda plyometrická.
Metoda těžkoatletická
Jedná se o krátkodobé napětí, 100% své předpokládané váhy, počet opakování 1-3x, délka trvání 2-7 s, odpočinek zhruba 2-3 min. Není určena pro děti a dospívající. Sporty: Atletika, vzpírání.
Metoda izometrická (neboli statická)
Jedná se o svalové působení proti pevnému odporu. Délka 5-12 s., doba odpočinku 2-3 min. mezi opakováními. Vyskytovat: 4-5 různých cvičení. Zhruba 3 série. 80-90% maximálního zatížení.
Atletika.
Metoda excentrická (brzdivá)
Zatížení 2-3 s. Odpočinek je v rozsahu 2 – 3 minuty. Hl. smyslem je brzdění pohybu. 80-90% maxim. zatížení.
Metoda opakovaných úsilí (kulturistická)
60-80% maxim. zatížení. 8-15 opakování v sérii. 10-30 s zatížení. Odpočinek je v rozsahu 2 – 3 minuty. Procvičení 2 sval. partií + břišní svaly (obecně). 2-4 cviky na svalovou partii.
Možnosti cvičení u těchto metod: Cvičení pyramidovým způsobem. Supersety (vkládání 1 cviku na víc), trisety (3 cviky).
Metoda silově-vytrvalostní
30 - 40% maxim. zatížení, vysoký počet opakování.
Atletika, plavání, posilování břiš. svalů
Metoda rychlostí
Hlavní je rychlost provedení – vysoká až maximální. 30 - 60% maxima. 2-15 s. zátěže.
Metoda kontrastní
Rychlé - pomalé zvedání, těžké – lehké zátěže => kontrast.
Doba odpočinku je většinou u anaerobních cvičení, (bez přístupu O2) 1:2 až 1:4.
Doba odpočinku je většinou u aerobních cvičen, (s přístupem O2) 1:1, i kratší.
Pro rozvoj všeobecných silových schopností jsou vhodné tyto skupiny tréninkových prostředků:
cvičení s partnerem
s činkami
plné míče (medicinbaly)
cvičení bez zátěže – vlastní vahou (lehy-sedy, kliky, dřepy, shyby)
na posilovacích strojích
nářadí (žebřiny, šplhadla, překážky)
kruhový trénink
Kruhový trénink: využívá se při větším počtu svěřenců, pracuje nejen se zátěží a počtem opakování, ale také intenzitou a přestávkami. Cviky by měly být řazeny tak, aby se střídalo zatížení různých oblastí těla. Cílem zaměření je na anaerobní zatížení, sílu, rychlost, obratnost.
Příklady cviků v rámci metody kulturistické:
Latisimus dorzi – zádové svaly:
shyby
stahování kladky za hlavou, i před hlavou
veslování
Deltus – ramenní svaly:
upažování s jednoručkami
Prsní svaly:
tlaky s jednoručkami, na lavici, ve stoji
benč press – zpažování s jednoručkami
Tricepsy:
stahování kladky ze shora
Bicepsy:
bicepsový zdvih na lavici, francouzská lavice
Břišní svaly:
sklapovačky, sedy-lehy
Kvadricepsy:
dřepy, přednožování
Hamstringy:
zakopávání
Hýžďové svaly, boky:
leg press
výpady
roznožujete, unožovat
Lýtkové svaly:
oslí výpony
Obecné zákonitosti posilování
Vždy na začátku, tzv. warm up – zahřátí 5-10 min., následuje strečink, i těch, co necvičíme.
V případě začátečníků, zhruba 4 týdny posilovat svalové partie v 1 tréninku.
U dětí přirozené posilování – zač. posilování - 16-17 let.
Prevence proti poranění.
Warm up, stretching.
Správné provedení.
Stahování kladky – nekrčit se.
Při zatížení výdech, při uvolnění nádech.
V rámci měsíců by se měly měnit metody posilování.
Protažení, aerobní činnost – uvolnění svalů – bazén, výřivka.
Silová příprava – squash příklad
PoFittnes – běžící pás – 10 min., strečink, leg raise – jako chycení na tyči – 2x opakování, 3 série, zvedání dolních končetin nahoru, leg extension, 6x opakování, 4 série – sed, zvedání nohou nahoru, dolů. Benč press – 4x opakování, 3 série. Klasika – lehy, sedy – 10xopakování, 2 série, dřepy – 10xopakování, 2xsérie. Strečink. Výřivka.
ÚtRegenerace – masáž.
StTrénink – strečink, kruhový trénink (lehy-sedy, cvičení jednotlivých úderů – forhend, bekhend, lob, short pass. Tréninkový zápas.
ČtBodyforming. Nejdříve strečink. Regenerace
9. února
Rychlostní schopnosti
Je to schopnost vykonávat pohybový úkol v co nejkratším úseku
Krátkodobá činnost – 15 – 20 s.
Dnes patří k nejdůležitějším pohyb. schopnostem, proto je kladen největší důraz, ale je nejobtížnější
Je vyžadována při rozvoje znalost. podmínek, metod, principů a druhů cvičení
Byl zjištěn nejvyšší stupeň dědičných dispozic, přesto o tom rozhoduje množství (přítomnost) rychlých svalových vláken (ovlivňují 80-90%)
Lze je rozvíjet, důležitý je však věk, kdy s tréninkem začneme
Příznivé podmínky se vyskytují v dětském věku (6-12 let), od 12-13 let se formuje nervový základ rychl. projevů, 15-16 dispozice, rozvoj těla, max. rozvoje 18-20 let
Rozdělení:akční – co nejrychlejší provedení úkolu
Cyklickou (běh, plavání)
Acyklickou (rychlost kopu do míče)
Realizační (za jakou dobu provedeme nějakou činnost)
reakční – doba reakce na podnět
O kvalitě rychlosti rozhodují tyto faktory:
Intenzita zatížení – vždy maximální (95 – 100%), kvalitně, provedený pohyb, můžeme využít odměny, vysoké hraniční úsilí provázejí nepříjemné pocity a bolesti
Doba trvání cvičení – 10 – 15s nebo i déle, po 20 s přechází v rychlostně vytrvalostní, interval odpočinku určuje podmínky pro další opakování, vždy je nutné vyvíjet 100% intenzitu, meziopakováním 2 min. odpočinkem, v době odpočinku je třeba zabezpečit obnovu energ. zdrojů, snížení deficitu (kyslíkového)
Počet opakování – rozvoj rychlosti musí být mnohonásobně opakován, 10-15 opakování ve 3 sérií, interval odpočinku by se měl prodlužovat
Způsob odpočinku – formou chůze, lehkého pohybu, vyklusáním
K rozvoji musí být využívány cvičení nejblíže k danému sportu (specifikace)
Nejdříve by se měla rychlost trénovat izolovaně následně ke zvýšeným projevům
Podoba cvičení by měla odpovídat typů činnosti, zvládnutím techniky a cv. musí být natolik osvojeno, abychom se mohli zaměřit na rychlost a intenzitu
V rámci všeobecného tréninku by se neměla opomenout stimulace všech druhů rychlostí, zatěžování všech svalových skupin a použití širokého druhu cvičení
Klasifikace RS:
Cyklická a acyklická rychlost
Uplatnění rychlých sv. vláken na základě vysoké frekvence nervových impulsů, které zajišťují kontrakce příslušných svalů
Při rozvoji těchto typů se zapojují silové schopnosti
Pro rozvoj cykl. a acykl. schopností se používají cv. s použitím odporem, nebo ve zlehčených podmínkách (nad max. rychlost) – (s hmotnostním pásem, vestou, lokomoce do svahu, proti větru, běh z kopce, tažena od partnera, …). Hl. efektem nad max. je dokonalejší koordinace pohybu a řízení pohybu.
Realizační rychlost
Je podmíněna vl. pohyb. činností, jedná se o rychlé pohyby částí těla (pohyb paží a celého těla, frekvenční pohyby)
Reakční rychlost
Rychlost reakce na daný podnět, doba, která udává udání přenosu signálu od receptoru k efektoru
Je závislá na druhu podnětu (dotykový, zvukový (0,16s), zrakový), nejkratší doba je u dotyku (0,14s – na tuto hodnotu jsou nastaveny bloky při sprintech), nejdelší zrakový (0,20s)
Fyziologickou limitní hranicí je čas 0,1s
Rozvoj v rámci tréninkového procesu
Po celé roční tréninkové období by se měla trénovat rychlost
Měla by být zařazena do úvodu
Měla by být u dětí rozvíjena soutěživou formou (přebíhačky) od 15 let specializace
Tréninkové metody pro rozvoj tzv. přímé metody
Speciální běžecká cvičení (abeceda běžecká)
Závodivé běžecké hry s opakovanými úseky
Starty z poloh
Běh na tažném zařízení
Štafetové běhy
Běh se zatížením
Závody na 20 – 30 min
Hlavní zásady pro rozvoj RS
Musí být v tréninkovém programu zařazeno mezi prvními
Cv. se musí provádět při max. rychlosti doba trvání max. 20 s.
Interakci odpočinku musí být tak dlouhé, aby došlo k zotavení
Klimatické podmínky (teplo, sucho)
Psychický stav jedince
V rámci tréninku by rozvoj neměl přesáhnout 15 minut
Tréninkové metody
Rychlostní – využita se střední velikostí odporu, pohyb. maximální, 6-12 opak., 3-6 sérií, rychlost vždy nad 50%
Opakovaná – starty, sprinty 15 m
Se zrychlováním – postupný nárůst rychlosti
Střídavá – 10 m max.10x, 30-40%
16. února
Vytrvalostní schopnost
Schopnost déle provádět pohybovou činnost, bez snížení její intenzity.
Vytrvalost vyjadřujeme dobou, po kterou můžeme činnost vykonávat, v rámci jiné intenzity.
Vytrvalost určuje do jaké míry je organismus schopen zásobit kyslík svalem.
Globální vytrvalost je činnost, kdy je zapojena většina svalů.
Z hlediska věkových skupin má vytrvalost jakousi univerzálnost.
Vytrvalost je možno rozvíjet v jakémkoliv věku. Vytrvalost výrazně podněcuje fyziologické procesy, největší nárůst od 15-18, podmíněn přísunem kyslíku do svalu. Poté následuje stagnace.
Vytrvalost dělíme na 3 typy:krátkodobá rychlostní vytrvalostí; do 2 minut
střednědobá rychlostní vytrvalostí; 2-10 minut
dlouhodobá rychlostní vytrvalostí; od 10 minut více
Úroveň VS určují především fyziologické fce a z části jsou geneticky podmíněny. V rámci tréninku je důležité vědět o poznatcích z fyziologie. Úroveň VS je podmíněna hlavně výkonností dýchacího a srdečně-cévního systému, při přijímání a transportu kyslíku a energetických zdrojů do svalů.
Hlavním energetickým zdrojem při dlouhodobé vytrvalosti jsou tuky. Ze začátku i cukry. Veškeré procesy probíhají za přístupu O2.
Důležitý je také metabolismus (látková výměna, uvolnění energie ve svalu). Ve většině sportů jsou kladeny nároky na aerobní a anaerobní proces. V rámci anaerobní procesu je to glykogen.
Krátkodobá vytrvalostní schopnost
Jedná se o vytrvalosti s anaerobním základem, bez přístupu kyslíku.
Jedná se o pohybovou schopnost, co nejdéle vykonávat činnosti nejvyšší možné intenzity, obecně do 20 s. Odpočinek 1:2 – 1:3. Počet opakování
Krátkodobá vytrvalost, chápeme jako pohyb. schopnost vykonávat kontinuálně pohyb. činnost, co možná nejvyšší intenzity po dobu 2 – 3 min. Důležitá je aktivace laktátu a ATP, bezprostředně využívaný pro svalovou činnost za nedostatku kyslíku. Energie je získávána
Vloženo: 9.08.2009
Velikost: 203,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu 10 - Teorie pohybových aktivitReference vyučujícího Mgr. Michal Šilhánek
Podobné materiály
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Poznámky - Pedagogika TV a sportu
- 06 - Právo ve sportu - Právo - poznámky
- 09 - První pomoc - Poznámky-první pomoc
- 09 - První pomoc - Poznámky II. - první pomoc
- 08 - Regenerace, prevence a doping - Poznámky
- 11 - Základy somatologie - Základy somatologie - poznámky
- 10 - Teorie pohybových aktivit - Poznámky
- 11 - Diagnostika zdatnosti a funkčního vyšetření - Poznámky
- 12 - Fitness a manažerská relaxace - Poznámky
- 14 - Hygiena ve sportu - Poznámky
- 14 - Hygiena ve sportu - Poznámky
- 14 - Hygiena ve sportu - Poznámky
- 14 - Hygiena ve sportu - Poznámky
- 14 - Hygiena ve sportu - Poznámky
- 14 - Hygiena ve sportu - Poznámky
- 15 - Interpersonální a meziskupinové jevy - Poznámky
- 16 - Komunikace - Poznámky
- 17 - Marketing a management CR - Poznámky
- 04 - NEJ - Poznámky
- 01 - Pedagogika TV a sportu - Poznámky
- 18 - Public relations - Poznámky
- 08 - Regenerace, prevence a doping - Poznámky
- 19 - Seminář k ABS práci - Poznámky
- 19 - Seminář k ABS práci - Poznámky
- 20 - Sociologie sportu - Poznámky
- 21 - Sport zdravotně postižených a jiných minorit - Poznámky
- 22 - Základy a aplikovaná psychologie - Poznámky
- 23 - Základy a aplikovaný management - Poznámky
- 23 - Základy a aplikovaný management - Poznámky
- 23 - Základy a aplikovaný management - Poznámky - sponzoring, řízení lidských zdrojů
- 23 - Základy a aplikovaný management - Poznámky
- 24 - Základy CR - Poznámky
- 25 - Základy kartografie a orientace v terénu - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 26 - Základy kineziologie - Poznámky
- 12 - Fitness a manažerská relaxace - Poznámky
- 15 - Interpersonální a meziskupinové jevy - Poznámky
- 24 - Základy CR - Poznámky
- 23 - Základy a aplikovaný management - Poznámky
- E - Ekonomie - EKO - Management, poznámky
- E - Ekonomie - Poznámky - rozpočty V a N
- CJ - Český jazyk - Charakteristika (poznámky)
- Z - Zeměpis - poznamky japonsko
- Z - Zeměpis - poznamky japonsko
Copyright 2024 unium.cz