- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
01 - Pedagogika TV a sportu
Vyučující: Mgr. Pavel Průcha
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSeminární práce
Téma: Periodizace klíčových období vývoje školní tělesné výchovy
Obsah
" Athény
nismus
226542406 \h 4
c226542409 \h 5
Úvod
Cílem mé práce bylo periodizovat vývoj školní tělesné výchovy. TV vzniká v počátcích rozvoje lidstva jako společenský jev podmíněný materiálními podmínkami a nezbytnou potřebou tělesné přípravy člověka na boj a práci, které jsou důležité pro jeho existenci. Člověk postupně docházel k tomu, že v opakovaných činnostech získal nejenom určitou praxi, ale také vlastnosti jako je síla, rychlost, obratnost a vytrvalost.
Periodizace klíčových období vývoje školní tělesné výchovy
Starověké Řecko
Samostatnou kapitolu ve vývoji TV tvoří starověké Řecko (6. - 5. stol. př. n. l.). Atéňané považovali za vrchol lidského snažení harmonický rozvoj tělesných i duševních schopností. Do historie tak vstupuje ideál tělesné a duševní vyrovnanosti – kalokagathie. V nejdokonalejší podobě se řecká TV projevovala ve starořeckých soutěžích, především v olympijských hrách.
Sparta
Spartě šlo o výchovu vojáka (vojenský výcvik, otužování, tanec).
Athény
V Athénách šlo o výchovu občana, postavené na principech kalokagathie (síla a krása těla i ducha).
Starověký Řím
(od r. 753 př. n. l. (založení Říma), r. 510 republika)
Ve starověkém Římě sloužila TV především k vojenskému výcviku. Důraz byl kladen na dlouhé pochody se zbraní, plavání a hry s bojovými náměty. Požadavek, aby i římské mládeži byl zajištěn harmonický rozvoj podobný aténskému vzoru, vyslovil římský dramatik Juvenal výrok (60 – 140 n. l.), který je volně přeložený jako „ve zdravém těle je i zdravý duch“. Převzala řada jeho následníků.
Raný feudalismus
(6. - 11. století)
S rozvojem křesťanství, které se v období raného feudalismu prosadilo jako světový názor v oblasti Evropy, nastal odklon od antické kultury a požadavek péče o tělo a ducha byl zapomenut. Systémem výchovy a vzdělání je rytířstvo, jež je hlavní bojovou silou v tomto období. Rytířská výchova se rozvíjí ve dvoustupňovém systému (pážecím a panošském). Mezi sedm rytířských ctností a dovedností patřil např. běh, jízda na koni, plavání, lukostřelba, lov, šerm, zápas, hra na hudební nástroj, recitace, zpěv, znalost her a společenských zábav.
Renesance a humanismus
(od 15. století)
Vznikají nové filosofické a pedagogické směry, obecně označované jako humanismus a renesance. Představitelé zastávají ž
Vloženo: 9.08.2009
Velikost: 329,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: