- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
František Kumst
13 - Hry a zážitkové aktivity v přírodě
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálHry a zážitkové aktivity v příroděHry a zážitkové aktivity v přírodě – úvod: pdf.Pohybová hraPsychologická hodnota PHHra – 1 ze 3 základních forem lidské činnosti (práce, učení, hra). Výchovný prostředek dětí.Smysluplná aktivita, která má za cíl radost, relaxaci, hledání, činorodost a rozptýleníZ hlediska vývojové psychologie výrazná hnací síla v rámci dětství a při vytváření vztahů mezi jedinciVytvářejí se kreativní prvky, nenucená, je účelně vázanáDůležitá při komunikaci v dětském věku – vytváří nové situace => hledání řešení
Cíle PH:
Umožňuje nalézt a prokazovat svou způsobilost
Uspokojuje potřeby soutěžit a spolupracovat
Vyžaduje dobrovolný vstup do činnosti
Učí respektovat pravidla a dodržovat je
Připravuje na vítězství a neúspěchy
Učí dělat rozhodnutí
Rozvíjí různé druhy I. Q.: jazyková, hudební, prostorová, pohybová, intrapersonální, interpersonální.
Rychlost - rozvojČervení a bílí – hřiště je rozděleno na dvě poloviny, asi 2 m od středové čáry jsou na obou stranách vyznačeny startovní čáry, za nimi jsou v určité poloze čelem k sobě obě družstva – červení a bílí. Na zvolání trenéra (červení nebo bílí) družstvo, které je vyvoláno, začne pronásledovat druhé družstvo,které se snaží spasit útěkem a doběhnout za čáru ve vzdálenosti 10-15 m.Kdo je chycen, dostává buď trestné body nebo je ze hry vyřazen.Vítězí družstvo, které má po stanovené době méně trestných bodů nebo méně vyřazených hráčů.Trenér musí dbát na to, aby v průběhu hry vyvolal obě družstva ve stejném počtu.
vyzývám tě třikrát, honící jsou za čarou, předpaženo, dlaně nahoru, druhý třikrát plácne, po třetím plácnutí se otočí a prchá
s časem o závod, vymezená tři pásma, žáci startují a na ukončený povel se zastavují, hodnotí se postavení v pásmu
Silové schopnostipřetahování lanahráči ve dvojici se rozdělí na hráče A a B. Na signál začne první z dvojice skákat po jedné noze. Když šlápne na stín hráče b, získává bod. Bod naopak ztrácí ten, kdo se postaví na obě chodidla. Poté následují další dvojice a družstvo s více body vyhrává.Vytrvalostpřiběhnout k žebřinám, udělat 3x přítah do 450 a zpět…skupinky po 5 lidírybičky u saka.Systematika SHz čeho se skládá: herní činnosti jednotlivce – psychomotorická činnost hráče, která je zaměřena na řešení aktuální herní situace (obranné – obsazování hráče a místa, odebírání míče, blokování).Útočné – přihrávka, zpracování, střelba, obcházení, vedení…Brankář – specifické útočné schopnosti – výkop, rozehrávka, obranné – výkop, chytání, vyrážení, vykrývání prostoru. Herní kombinace – účelně, časově a prostorově zkoordinované činnosti 2 a více spoluhráčů, které vedou k vyřešení určité herní situace.Útočné – přihraj a běž, zpětná přihrávka, přenechání spoluhráči., clonění, matení spoluhráče.Obranné – zajišťování, prostupování, zdvojování, či ztrojování, přebírání hráčů.Herní systémy – systémy celého družstva.Útočné – souhra celého týmu, liší se počtem přihrávek. Postupný útok – mnoho přihrávek – útočíme do zorganizované obrany. Protiútok. Obranné – zónový systém, osobní systém, smíšený – část hráčů hraje zónově, část osobně.Pohybové hry a jejich význam
Role hraní a hry v životě člověka, stejně jako i ve vývoji celé lidské společnosti, je zmiňována prakticky v každé publikaci související s kultivací lidského druhu. Nejinak tomu je i v oblastech tělesné kultury, kde výuka tělesné výchovy zaujímá významné postavení. A tak je pochopitelné, že základní norma předmětu – osnovy školní TV, a to všech stupňů, prezentují hry jako jeden ze základních prostředků pohybových aktivit dětí a mládeže. Na druhé straně jsou hry nedílnou součástí sportovní přípravy, minimálně ve dvou podobách. Jednak obecné, především nejrůznější drobné a průpravné hry, sportovní nevyjímaje, jako prostředek všestranného rozvoje v počátečních etapách tréninku, stejně i forem sportování – rekreačního či závodního. Zcela specifické postavení zmiňovaných pohybových aktivit je pak dáno samostatným sportovním odvětvím – kolektivními sporty, sportovními hrami.Biologická hodnota PH
Funkční tělesná schránka člověka je v centru pozornosti filosofů, teoretiků, trenérů i pedagogů většinou od počátku jejich působení, a to z pochopitelných důvodů. Cílené úsilí všech by mělo zcela jistě směřovat ke komplexní kultivaci jedince, společnosti. Permanentní snažení se týká (mělo by se týkat) rozvoje celého organismu, tedy všech funkčních systémů. Především: CNS, myšlení, rozumový vývoj, nervosvalový, oběhový, dýchací systém, rozvoj všech analyzátorů, zejména zraku a sluchu, ale nelze zapomínat ani na kožní, svalové, kloubní, polohové či pohybové čití jako významného prostředníka tělesné aktivity živého organismu. Značná proměnlivost bezpočtu herních situací klade velké nároky na nervové a humorální regulační mechanismy s jednoduchými, ale i složitějšími výběrovými rekcemi. Někdy stále, jindy velmi kolísavé zatížení v nejrůznějších hrách jsou dalšími pozitivními argumenty v této oblasti.
Je třeba se zmínit ve stručnosti i o zdravotních aspektech správného využívání herních forem. V současnosti se bohužel velice rychle, a to již od nejmenších kategorií dětí a mládeže, vytrácí spontánní a dříve zcela přirozené pohybové aktivity. Pozvolna převládá, byť úplně či částečně, pasivní trávení volného času (televize, video, počítač). Děti postupně přejímají za vlastní roli účastníka či řídícího hry na světélkující obrazovce, velmi často bez jakékoliv kontroly způsobu sezení (židle). Obdobné zatížení ve školách, s minimem pohybu, to vše jednoznačně hovoří ve prospěch mnohem většího uplatnění nejrůznějších pohybových her. Snadno se proklamuje, hůře však realizuje, viz další kapitoly. Herní aktivity jsou i výborným kompenzačním prostředkem při často specializovaném, mnohdy až jednostranném zatížení, a to i sportovním v neodborně realizované sportovní přípravě. O relaxačním významu hry bude podrobnější zmínka v pasáži věnované psychologickým aspektům problematiky.
Dnes, na konci druhého tisíciletí našeho věku, ale několikanásobku existence kulturních civilizací, je poněkud zvláštní, že je třeba se zmínit i o významném faktoru, který by již dávno měl být samozřejmostí. Máme na mysli možnosti hraní si v přírodě. Jen telegraficky: celoročně, na sněhu i na vodě, za každého počasí, jako otužování a současně tvorba jistě potřebných návyků. Děláme dobře, když opouštíme kam patříme.
Psychologická hodnota PH
Je přirozené, že člověk vykonává nejraději ty činnost, při kterých se cítí dobře. Krásný prožitek, libé pocity, příjemná atmosféra, pozitivní myšlení – to jsou ony kouzelné atributy, v současnosti vel
Vloženo: 8.10.2010
Velikost: 78,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu 13 - Hry a zážitkové aktivity v příroděPodobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Svatý František z Assisi
- CJ - Český jazyk - František Hrubín
- CJ - Český jazyk - František Ladislav Čelakovský
- D - Dějepis - František Křižík
- LIT - Literatura - František Hrubín - Romance pro křídlovku
- VV - Výtvarná výchova - František Kupka
- LIT - Literatura - František Hrubín - Romance pro křídlovku
- LIT - Literatura - František Ladislav Čelakovský - Ohlas písni ruských, Ohlas
- CJ - Český jazyk - František Hrubín
- CJ - Český jazyk - František Ladislav Čelakovský
- CJ - Český jazyk - František Gellner, díla, ukázky
- LIT - Literatura - Životopis František Vláčil
- CJ - Český jazyk - Hrubín, František - Romance pro křídlovku
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: