- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál15. Abiotické faktory- sluneční záření - voda, půda- atmosféra- o výskytu a existenci jednotlivých druhů organismů rozhoduje typ prostředí,v kterém se vyskytují a zejména faktory,které na prostředí působíProstředí = je vše,co nás obklopuje- je to souhrn všech podmínek,které ovlivňují vývoj,reprodukci a existenci organismů- je tvořeno složkou abiotickou (neživé faktory prostředí např. půda,voda,klima,slunce) a biotickou (živé faktory prostředí např. rostliny,člověk)Faktory prostředí= jednotlivé složky, z kterých se prostředí skládá1) Přímo působící- přímo ovlivňují výskyt organizmůA) Klima- ovlivňují ho kosmické faktory: sluneční záření - dodává teplo (faktory termické) a světlo (faktory fotické)- ovlivňují ho atmosférické faktory:vlastnosti vzduchu - teplota vzduchu,vlhkost,tlak,cirkulaceB) Substrát- voda: slaná(3%NaCl),sladká,brakická- půda: struktura,pH, teplota půdy,obsah humusu2) Nepřímo působící- ovlivňují faktory přímopůsobícíTopografické faktory- nadmořská výška,sklon terénu,expozice ke světovým stranámEkologické faktory podle změn v čase a prostoruA) Primárně periodické- vyvolávají je pohyby země- mění se světlo,teplo,přílivové jevyB) Sekundárně periodické- odvíjejí se od primárně periodických faktorů - línání zvířat,zimní spánek,shazování listíC) Neperiodické- působí nepravidelně a náhodně- požáry,výbuchy sopek,povodně,zemětřeseníEkologická pravidla- vyjadřují vztahy velikosti těla nebo tělesných znaků u homoiotermních živočichů k teplotě,vlhkosti i jiným ekologickým faktorům prostředí1) Allenovo pravidlo- v chladnějších oblastech mají někteří teplokrevní živočichové kratší uši,ocasy,zobáky než v teplých oblastech protože vyčnívající části těla rychleji chladnou- liška polární má malé uši oproti fenku,který má velké uši2) Bergmanovo pravidlo- někteří teplokrevní živočichové jsou ve studených oblastech větší a mohutnější než jejich příbuzné formy žijící v teplých oblastech- tučňák galapážský je malý 50 cm oproti tučňáku císařskému3) Glogerovo pravidlo- v teplejších a vlhčích částech areálu se u teplokrevných živočichů zvyšuje tvorba tmavých pigmentů a ve zbarvení srsti převládají tmavší odstíny,naopak v chladnějších a sušších oblastech převládají ve zbarvení světlejší šedé odstíny- liška obecná a liška polární1) Sluneční záření jako abiotický faktor - pro organismy je zdrojem tepla (optimální teplota pro většinu organismů je v rozmezí 15°C až 30°C) a světla- nejodolnější vůči změnám teplot jsou baktérie,které snesou teploty až do -190°C i nad 100°C- na zemi dopadá sluneční záření o vlnové délce 290 - 5000nmZáření dělíme:1) Ultrafialové záření- vlnová délka 100 - 390nm- má nejkratší vlnovou délku- lidským okem neviditelné- velké množství až 90% pohlcováno ozónovou vrstvou = způsobuje skleníkový efekt- ve větších dávkách je podobně jako kosmické záření životu velice nebezpečné- v malých dávkách má však význam pro život (v těle člověka jeho působením vzniká vitamín D,který je důležitý pro zdravý vývoj kostí)UV - A (320 - 380nm): opálení,tvorba vitamínu DUV - B (280 - 320nm): červenání pokožky, usmrcení mikroorganismůUV - C (150 - 280nm): nejškodlivější,ničí zrak2) Viditelné záření- o vlnových délkách 380 - 750nm- světlo- je základním zdrojem energie pro fotosyntézu- má na organismy i dráždivý vliv- u mnoha živočichů se vyvinula schopnost vidění a to i vidění barevného- barevná škála: fialová,modrá,zelená,žlutá,oranžová,červená3) Infračervené záření- vlnová délka 800 - 5000nm- dlouhovlnné tepelné záření- lidským okem neviditelné- pohlcuje ho CO2 a vodní pára- je pohlcováno těly organismů i neživými tělesy a způsobuje jejich zahřívání- má zásadní význam pro živočichy a rostlinySvětelný režim- v přírodě má periodický charakter,který souvisí s otáčením země a s jejím pohybem kolem slunce- jsou na něm závislé rytmické děje,ovlivněné v přírodě střídáním dne a noci i ročních období- v průběhu vývoje života na zemi se u organismů vyvinula různá přizpůsobení k délce a intenzitě osvětlení- délka dne ovlivňuje přílet a odlet ptáků,rozmnožování hmyzu,rozkvétání rostlin,podle směru dopadajících slunečních paprsků se množí živočichové (včely,ptáci) orientují v prostoru,…- poznatky o vlivu světla na živočichy a rostliny se využívají při pěstování rostlin a chovu živočichů (umělé zatemňování a přisvětlování),mají význam i pro technický rozvoj- u ptáků a savců se vyvinula schopnost aktivní regulace teploty těla- teplota prostředí velmi výrazně ovlivňuje rozšíření živočichů a rostlin na zemiVýznam slunečního záření pro živočichyRozdělení živočichů podle počtu fází (aktivity):1) Monofázické - 1x aktivní,1x odpočinek (člověk)2) Bifázické - 2x aktivní,2x odpočinek (sysel)3) Polyfázické - více aktivní,více odpočinek (hlodavci)Rozdělení živočichů podle aktivity během dne:1) Denní - vrabec,pes2) Noční- sova,netopýr3) Soumračné - srnky,lesní zvěř4) Indiferentní - komárRozdělení živočichů podle nároků na teplo1) Eurytermní = široká přizpůsobivost na teplotu (liška)2) Stenotermní= úzká přizpůsobivost na teplotu (akvarijní rybky)3) Oligotermní = snášející velmi nízké teploty (lední medvěd)4) Polytermní = snášejí velmi vysoké teploty (pouštní hadi,štíři,velbloudi)5) Termofilní = teplomilní6) Psychrofilní = chladnomilní7) Kryofilní = žijící na sněhu a leduRozdělení živočichů podle regulace teploty:1) Poikilotermní (chladnokrevní)= živočichové,jejichž teplota se mění podle teploty prostředí- produkují málo vlastního tepla a snadno jej ztrácejí,naopak rychle přijímají teplo ze svého okolí- bezobratlí živočichové,ryby,obojživelníci,plazy2) Homoiotermní (teplokrevní)= udržují stálou tělesnou teplotu,nezávisle na změnách teploty okolí- ptáci (39 - 40°C),savci (36 - 37°C)3) Heterotermní= teplokrevní živočichové,kteří v době chladu přecházejí do fyziologického útlumu,tzv.strnulosti- snižují svoji tělesnou teplotu někdy až na teplotu okolí,ale dovedou ji opět zvýšit a udržet na potřebn
Vloženo: 20.06.2012
Velikost: 98,53 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu EKO - Ekonomika
Reference vyučujících předmětu EKO - Ekonomika
Podobné materiály
- BI - Biologie - abiotické podmínky
- E - Ekonomie - Neziskový veřejný sektor a faktory ovlivňující jeho strukturu a velikost. Veřejný sektor a jeho efektivnost. Metody pro hodnocení veřejného sektoru.
- E - Ekonomie - velikost, faktory a organizace verejneho nez. sektoru
- ZSV - Základy společenských věd - Výroba a výrobní faktory Osobnosti české filosofie 19.-20.s
- E - Ekonomie - Vyrobni faktory 2
- E - Ekonomie - Vyrobni faktory
- PSY - Psychologie - Populační faktory
- MNG - Management - Faktory, které ovlivňují tvorbu organizační struktury
- MKT - Marketing - Osobní a psychologické faktory ovlivňující spotřební chování
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: