- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
4 PSY big five (pětifaktorový model osobnosti)
PSY - Psychologie
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálsopise HRM 3/08 uvádí příklad komika: „Komik by tedy měl být (budu více vycházet z koncepce Big five) extravertovaný a entuziastický, příjemný, otevřený ke svému okolí a zkušenostem. Spíše budeme očekávat, že bude odolný vůči stresu a snadno jej nevyvede něco z míry. Do určité míry mu budeme tolerovat nedisciplinovanost.“ Upozorňuje na to, že jeden komik (např. Vlasta Burian) by prošel a druhý ne (např. Bolek Polívka). Dále upozorňuje na problém, že se člověk chová různě dle prostředí, a důležité je pak při hodnocení slovo „většinou“. Dle Hroníka lze pomocí „Big five“ popsat interindividuální rozdíly v rámci skupiny „dobrých“ manažerů, pochopit motivaci a případně volit individuální přístup a dát pohledu do minulosti určitou strukturu. To z „Big five“ dělá vhodný doplněk k personalisty velmi často využívanému behaviorálnímu rozhovoru.
Z pohledu individuální kariéry lze „Big five“ využít jako prostředek, který nám „řekne“ naše hlavní rysy – charakterizuje nás. To pak může pomoci ve směrování kariéry, rozvíjení vlastního individua (např. pokud je námi nějaký výsledek vnímán jako negativum), charakterizování silných či slabých stránek a sebeuvědomění.
3 Test „Big five“ questions (BFQ)
Test BFQ obsahuje skupinu všeobecných tvrzení o chování člověka, s nimiž se testovaná osoba může ztotožnit zcela, částečně nebo jen málo. Jestliže se s tvrzením ztotožňuje zcela, připíše si 5 bodů, z větší části 4 body, nemůže-li se rozhodnout, patří jí 3 body, nesouhlasí-li s tvrzením z větší části, připíše si 2 body, a je-li zcela proti tvrzení, připočítá si 1 bod.
Každému stupni hodnocení tedy patří určitý počet bodů. Body se v jednotlivých skupinách sčítají. Podle výsledku lze pak usoudit, který z pěti faktorů u testovaného člověka převažuje. Výsledky psycholog odborně zpracuje a získá osobnostní profil člověka. Tento test, stejně jako jiné, neposkytuje absolutní soudy o osobnosti jednotlivce. Protože se člověk obvykle psychologicky ztotožňuje s určitou společenskou vrstvou, výsledky testu vypovídají spíše o společenské skupině, do které testovaná osoba patří.
Samotný test obsahuje nejčastěji 45-60 otázek (viz Příloha č. 1), které respondent hodnotí již zmíněnými hodnotami od 1 do 5. Pokud je součet bodů v jakékoli z pěti skupin 4-8, znamená to slabý vliv odpovídajícího faktoru na osobnost jedince. 9-14 bodů představuje střední a 15-20 bodů silný vliv. Smíšením výsledků ze všech pěti skupin se pozná osobnost daného jedince.
ZÁVĚR
„Big five“ a testy z ní vycházející využívají rysové pojetí a kvantitativní metodologii. Je označována jako klasická psychodiagnostika. I když bývá z hlediska praxe kritizována pro svou nemodernost a strnulost, je řadou personalistů využívána i jako důležitý doplněk k behaviorálním rozhovorům. Pro individuální kariéru má význam především ve směru sebepoznání a směrování rozvoje. Výsledky testů neříkají, že je něco špatně či dobře (extroverze/introverze), a že je to tak na pořád, ale říkají, jaké rysy u nás převládají. A s tímto poznáním lze pracovat do budoucna.
Použitá literatura
HRONÍK, F. Jak by jste vybírali Vlastu Buriana? [online]. c2008 [cit. 2009-04-12]. Dostupný z WWW: .
HŘEBÍČKOVÁ, M. NEO osobnostní inventáře [online]. c2003 [cit. 2009-04-13]. Dostupný z WWW: .
Jací jsme [online]. c2003 [cit. 2009-04-14]. Dostupný z WWW: .
JOHN, O. P., NAUMANN, L. P., SOTO, C. J. Handbook of personality: Theory and research [online]. New York: Guilford Press, 2008 [cit. 2009-04-12]. Dostupný z WWW: .
PsÚ AV ČR [online]. c2009 [cit. 2009-04-12]. Dostupný z WWW: .
SRIVASTAVA, S. Measuring the Big Five Personality Factors [online]. c2009 [cit. 2009-04-12]. Dostupný z WWW: .
The Big Five Personality Test [online]. c2009 [cit. 2009-04-12]. Dostupný z WWW: .
The Big Five Quick Start [online]. c2009 [cit. 2009-04-13]. Dostupný z WWW: .
Seznam zkratek
BFQ Big Five Questions
HRM Human Resources Management
MBTI
Seznam příloh
Příloha č. 1: Test „Big five“ questions (BFQ)
Pramen: JOHN, O. P., NAUMANN, L. P., SOTO, C. J. Handbook of personality: Theory and research [online]. New York: Guilford Press, 2008 [cit. 2009-04-12]. Dostupný z WWW: .
První tým - Paul Costa a Robert McCrae. Druhý tým - Warren Norman a Lewis Goldberg.
Článek od Pierce and Jane Howard, který byl zveřejněn v září 1995 v Training and Development.
Vloženo: 1.02.2013
Velikost: 180,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- PSY - Psychologie - big five (pětifaktorový model osobnosti)
- 06 - Postavení a finanční zdroje ve sportu - makro ekonomický model
- E - Ekonomie - Ekonomický růst, růstové modely
- E - Ekonomie - Hospodářský růst, neoklasický model růstu - produkční a investiční fce
- E - Ekonomie - Model AS-AD a změny agregátní poptávky a nabídky
- E - Ekonomie - Model IS-LM, rozpočtová stimulace poptávky - multiplikační efekt a efekt vytěšňování
- E - Ekonomie - Neoklasický model růstu - stálý stav, míra úspor, růst populace
- CJ - Český jazyk - Zpoved modelky - rozhovor
- VV - Výtvarná výchova - Sochařství a modelování
- CH - Chemie - Stavba atomu,modely atomu,atomová kvantová čísla,radioaktiv
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Vypocetni model
- E - Ekonomie - Dvousektorový model
- E - Ekonomie - Modely a bariéry ekonomického růstu
- E - Ekonomie - Třísektorový a čtyřsektorvý model
- E - Ekonomie - Výdajový model s multiplikátorem
- MKT - Marketing - Model spotřebního chování
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
- F - Fyzika - Modely atomů, fyzika atomového obalu
Copyright 2024 unium.cz