- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
4 PSY big five (pětifaktorový model osobnosti)
PSY - Psychologie
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálÚVOD
Již do dob antiky se datují snahy o vytvoření „mapy” vlastností, kterými lze charakterizovat člověka. Psychologové se i nadále zajímají o rozdíly mezi lidmi, jejich osobnostmi a o důvody toho proč se chovají tak jako se chovají. Osobnostní výzkum se, stejně jako jiné výzkumy, zakládá na kvantifikovatelných datech, která mohou být použita k determinování „jací lidé jsou“. A právě zde hraje „Big five“ podstatnou roli.
Cílem práce je za pomoci teoretického východiska nastínit využití „Big five“ v praxi. A to jak ze strany individuální kariéry tak ze strany personalistiky.
1 Teorie „Big five“
1. 1 Historie
„Big five“ byla původně odvozena v 70. letech dvěma nezávislými výzkumnými týmy , které došly podobnými metodami ke stejnému závěru. Podle nich může být většina osobnostních rysů vymezena do 5 dimenzí. K tomuto poznatku došli dotazováním tisíců lidí ze severní Ameriky a západní Evropy stovkami otázek. Data poté analyzovali pomocí faktorové analýzy. Je důležité říci, že oněch 5 dimenzí bylo vymezeno právě z těchto analýz. Ve vědeckých kruzích je „Big five“ nyní nejvíce rozšířený a uznávaný model osobností (existuje mnoho odlišných modelu např. MBTI, které z části vycházejí z „Big five“).
Za léta používání „Big five“ bylo také zkoumáno, jak se osobnosti mění v čase, a jak se mění vzhledem k ostatním vlivům jako jsou např. trendy v módě, náboženská odlišnost, regionální rozdílnost apod. Během toho byla nashromážděna data o miliónech lidí z celého světa. Výsledkem je, že lidé nejsou stejní, že ani tato metoda nefunguje na všechny lidi, a že se osobnost lidí důsledkem externích vlivů a času postupně mění a vyvíjí.
Firmy a personalisté se začali o pětifaktorový model vážně zajímat kolem roku 1995, kdy byl zveřejněn článek “Buddy, Can You Paradigm?” . Článek se věnoval právě „Big five“ a jejímu významu pro trh práce a pochopení vztahů jednotlivců a týmu na pracovišti a jednotlivých situací v práci. V současnosti organizace využívají „Big five“ pro analýzu stávajících a potencionálních zaměstnanců a ostatních aspektů human resource development.
1. 2 Pětifaktorový model „Big five“
Každá dimenze je v pětifaktorovém modelu tvořena sadou osobnostních rysů, které mají společný základ. „Big five“ tedy představuje model s pěti dimenzemi a 24 osobnostními rysy.
Původním záměrem nebylo poukázat na to, že všechny individuální rozdíly osobností mohou byt redukovány pouze na pět dimenzí, ale že pět dimenzí popisuje osobnost na nejvyšší úrovni abstrakce, a že každá dimenze obsahuje množství dalších specifických osobnostních rysů. Pojmenování pěti faktorů (OCEAN) je odvozeno podle prvních písmen jejich anglických názvů: Openness to Experience (Otevřenost vůči zkušenosti), Conscientiousness (Svědomitost), Extraversion (Živost), Agreeableness (Přívětivost), Neuroticism (Emocionální stabilita). Slovo OCEAN sice slouží jako memotechnická pomůcka pro snadnější zapamatováni názvů jednotlivých faktorů, ale jednotlivé faktory „Big five“ nejsou rovnocenné a stejně důležité. Norman (1963) seřadil faktory podle robustnosti a významnosti: I Živost, II Přívětivost, III Svědomitost, IV Emocionální stabilita, V Otevřenost vůči zkušenostem.
1. 3 OCEAN
Openness to Experience (Otevřenost vůči zkušenosti)
Ukazuje stupeň otevřenosti novým zážitkům a zkušenostem a také způsob, kterým toho dosahujeme. Vysoce otevření lidé mají tendenci mít mnoho zájmů a koníčků. V práci jsou nositelem technologického pokroku a strategických nápadů a rozhodnutí. Jsou to lidé vzdělaní, inteligentní a originální. Lidé málo otevření novým věcem mají tendenci mít dobrý přehled o problému, tématu nebo zadané práci, ale neumí prezentovat své nápady a myšlenky.
Otevřenost - rysy
Rysy
NÍZKÁ
VYSOKÁ
Představivost
Realizace plánů
Tvorba nových plánů
Obtížnost
Jednoduchost
Komplexnost, složitost
Změna
Stálé metody
Nové změny a inovace
Rozhled
Důležité jsou detaily
Široký rozhled
Conscientiousness (Svědomitost)
Svědomitost vyjadřuje stupeň schopnosti dotáhnout práci do cíle. Svědomití lidé, tedy důslední, pečliví a zodpovědní, inkriminují dotahovat svou práci do konce a uskutečňovat vymezené cíle. Jsou rovněž disciplinovaní, pracovití a spolehliví. Naopak nesvědomití lidé mají laxní přístup k práci, jsou nespolehliví a spontánní. V práci jsou však schopni vyvinout ve
Vloženo: 1.02.2013
Velikost: 180,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- PSY - Psychologie - big five (pětifaktorový model osobnosti)
- 06 - Postavení a finanční zdroje ve sportu - makro ekonomický model
- E - Ekonomie - Ekonomický růst, růstové modely
- E - Ekonomie - Hospodářský růst, neoklasický model růstu - produkční a investiční fce
- E - Ekonomie - Model AS-AD a změny agregátní poptávky a nabídky
- E - Ekonomie - Model IS-LM, rozpočtová stimulace poptávky - multiplikační efekt a efekt vytěšňování
- E - Ekonomie - Neoklasický model růstu - stálý stav, míra úspor, růst populace
- CJ - Český jazyk - Zpoved modelky - rozhovor
- VV - Výtvarná výchova - Sochařství a modelování
- CH - Chemie - Stavba atomu,modely atomu,atomová kvantová čísla,radioaktiv
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Vypocetni model
- E - Ekonomie - Dvousektorový model
- E - Ekonomie - Modely a bariéry ekonomického růstu
- E - Ekonomie - Třísektorový a čtyřsektorvý model
- E - Ekonomie - Výdajový model s multiplikátorem
- MKT - Marketing - Model spotřebního chování
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 3. Vrozený základ osobnosti, temperament a modely osobnosti
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 13. Dimenze osobnosti a modely osobnosti
- F - Fyzika - Modely atomů, fyzika atomového obalu
Copyright 2024 unium.cz