- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálí - pěstování kukuřice , brambor , chov lam . Znalost bronzu ,železa , hrnčířství , tkalcovství . Vyspělé lékařství - složité chirurgické zákroky . Znalost kalendáře - sluneční i lunární ( lepší než v Evropě ) , písmo kipu. Monumentální architektura - stupňovité chrámové pyramidy , opevněná města . Neznalost kola. Říše Inků se začala vytvářet v 12.stol. - malý stát Cuzco , do 15. stol. území rozšířeno rozsáhlými výboji , nejrozsáhlejší bohatá a vyspělá říše v Jižní Americe , tzv. Tahuantinsuyu ( země čtyř světových stran ), první historicky doložený panovník byl Pačakuti Inka , nekvětší rozmach byl za Huajna Kapaka , v 15. stol. nastáva nástupnický spor mezi Huascarem a Atahualpou , následuje vnitřní oslabení říše , což usnadnilo její dobytí Španěly ( Francisco Pizarro a Diego Almargo ) v letech 1531 - 1535 , založeno hlavní město Lima , došlo k poevropštění. Máyové - území dnešního Mexika , Guatemaly a Hondurasu , na počátku n. l. první městské státy. období tzv. Staré říše ( 4 - 10. stol. ) - společenská hierarchie , rozkvět měst , architektury , řemesel a vědy ( 7 - 9 stol. ) , od 9. stol . postupný úpadek , vpády kmenů ze severu ( Toltékové ) . tzv. Nová říše ( 10 - 16.stol. ) - řada menších států s městskými centry ( např. Chitzen Itzá ) , většina Máyů opustila Guatemalu a odešla na Yukatán . - vzájemná rivalita - občanské války , došlo ke zničení měst , v době příchodu Španělů byla již říše Máyů rozvrácena. Hlavou státu ( města ) byl panovník , trůn se dědil , druhou nejvlivnější osobou v říši byl hlavní kněz ( duchovní vůdce ) , dále šlechta , kupci , řemeslníci a zemědělci - všichni svobodní , otroci. Hospodářství - Na rozdíl od Inků neznali železo , pěstovali kukuřici , fazole , papriku a rajčata. Platidlem v jejich říší byly kakaové boby. Kultura - hieroglyfické písmo , které mělo 300 znaků , dochovali se 4 mayské kodexy , měli dokonalý kalendář ,měření času a datování na základě astronomických úkazů. Vysoká úroveň vědy - matematika ( pojem nuly ) , zeměpis – mapy celé říše , astronomie . Architektura - stupňovité pyramidy se schodišti a chrámem, silnice a umělé vodovody. Zeměpis- mapy celé říše , astronomie . Architektura - stupňovité pyramidy se schodišti a chrámem , silnice , umělé vodovody . Aztékové - přišli ze Severní Ameriky do oblasti mexické náhorní plošiny , ve 14. stol. navázali na Mayskou kulturu po vítězné válce proti Máyům vytvořena konfederace městských států , hl. město Tenochtitlán , prvním panovníkem byl Itzcoatl ( 1428 - 1436 ) - rozsáhlé výboje , které pokračovali i za Montezuma - podrobil si většinu kmenů stř.a jižního Mexika hranice jeho státu se dotýkali obou oceánů , poté vypukla občanská válka , té využil Hernando Cortéz a přes velký odpor domorodců v letech 1519 - 1521 říši Aztéků dobyl ( s 600 muži ) , území nazváno Nové Španělsko , Tenochtitlán byl přebudován na Mexico city . Společnost - vládl vladař , kněz byl duchovní vládce říše , prvky raného feudalismu . Hospodářství - vyspělé zemědělství ( kukuřice , kakao , rajčata , rýže , banány , fíky ) , chov domácích zvířat ( pes , kachna ) rybolov. Znali měď , stříbro , bronz , neznali železo , kolo , tažná zvířata. Kultura - centrum Tenochtitlán , rozvinutá matematika , astronomie , dokonalý kalendář ( stejně jako u Inků platí , že byl lepší než Evropský ) , vlastní hieroglyfické a piktografické písmo , dochovány kodexy s posvátnými kalendáři a popisem dějin Aztéků . Architektura - chrámové pyramidy , míčová kultovní hřiště , paláce s vnitřním dvorem. Toltékové - středoamerická civilizace od 8. -15.stol. , v 10.stol. si podrobili říši Máyů ( do roku 1436 ) , přišli ze severu , skupina kmenů založila stát s hl. městem Tollán - 9. sto. , poraženi Aztéky. Kultura - monumentální chrámové pyramidy , palácové komplexy , stadiony , sochařské reliéfy , umělecká řemesla - keramika , bižuterie , hl. motivem umění - bůh Quetzalkoatl ( podoba opeřeného hada ) Důsledky zámořských cest - příliv zlata do Evropy , pokles hodnoty peněz , vzestup cen výrobků - cenová revoluce . Přesun hlavních obchodních center z Itálie do Portugalska , Španělska a Nizozemí ( Italové toho neuměli využít ) , Seznámení s novými plodinami ( brambory , kukuřice ) , výměna plodin mezi st. a novým světem , a Americe se začíná pěstovat obilí , obchod s otroky ( potřeba nové levné pracovní síly do dolů na zlato do Ameriky ) , z Afriky importováno 10 mil. černochů . Ztráta významu hanzy , změnou obchodních cest ztrácely i Čechy. Všechno oslabilo církev , všechno ,co hlásala , nebyla pravda - usnadnilo to počátky humanismu.
Vloženo: 6.06.2011
Velikost: 46,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu D - Dějepis
Podobné materiály
- D - Dějepis - Zamorske objevy
- CJ - Český jazyk - Reakce literatury na objevy vědy a technické vynálezy
- 12 - Dějepis - Zámořské objevy
- D - Dějepis - Zámořské objevy
- D - Dějepis - Zámořské objevy
- D - Dějepis - Zamorske Objevy
- D - Dějepis - Zámořské Objevy
- D - Dějepis - ZAMORSKE OBJEVY
- D - Dějepis - ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
- D - Dějepis - zámořské objevy
- D - Dějepis - Humanizmus a renesance + Velké zámořské objevy
- D - Dějepis - ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
- CJ - Český jazyk - Zájem umělecké literatury o objevy vědy a technické vynálezy
- CJ - Český jazyk - ZÁJEM UMĚLECKÉ LITERATURY O OBJEVY VĚDY A TECHNICKÉ VYNÁLEZY2
- D - Dějepis - Zamorske objevy
- D - Dějepis - Zámořské objevy
- D - Dějepis - Zámořské objevy
Copyright 2024 unium.cz