- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál12. maturitní otázka
Velké zeměpisné objevy v 15. a 16. století a jejich důsledky
(HTML náhled)
renesance a humanismus - dvě součásti jediného kulturního proudu a způsobu života , je spolu s reformací východiskem k vytvoření novověké moderní evropské společnosti a kultury , nového způsobu života a myšlení . Na rozdíl od mysticky orientované gotiky obrat k člověku ( odklon od víry , důsledek církevního schizmatu , reformace ) , pokles víry a únik k pozemským radostem a slastem , důraz na prioritu pozemského života. Humanismus - nový myšlenkový směr , šíří se z Itálie , přívrženci tohoto hnutí ( myšlení ) byli hlavně bohatí obchodníci z italských měst ( Italové vždy silně věřící , vzdor církvi a společenským normám ) , jedná se o nový pohled na svět a postavení člověka v něm , člověk je dán do centra zájmu . Humanus - lidský , je zdůrazňován člověk všestranně rozvinutý , jak po intelektuální stránce , tak i po fyzické a manuální , snaha o dosažení kalokagathie , všeobecné odvracení od boha a víry. Italové si chtěli užít svého bohatství maximálně za života a ne žít v reálné chudobě a věřit v posmrtný život . Návrat k antice , zalíbila se jim myšlenka , že v antice se mohl prosadit opravdu každý , ne jenom šlechta . Základ humanistické učenosti - znalost latiny , řečtiny , klíčové jsou také schopnosti člověka a dosažené vzdělání . Důraz na vrozené lidské vlastnosti , podpora tvůrčích vlastností , snaha stávat se dokonalejším , nutnost stále se rozvíjet ,zdokonalovat. Snaha využívat všech krás světa , církevní autorita nahrazena autoritou starověkých názorů . Literatura , filozofie a věda se přestaly zabývat výlučně teologií. Obrat k člověku , sloužit jeho potřebám . K šíření humanismu výrazně přispěl vynález knihtisku .V oblasti umění se humanismus projevuje jako renesance . Renesance - inspirace a vzory v antické kultuře , návrat k ní , odtud ten název ( re nascio lat. , renaissance fr. ) - znovuzrození , objevení . - pečlivé studium římské a řecké epochy , společnosti , umění , literárních a filozofických děl .Překlady děl starořeckých a starořímských - vznik národní literatury ( aby byly srozumitelné lidem ) . Šíření renesance - 14 . stol - tzv. trecento - velmi malé území , Florencie , Milán a Toskánsko 15 . stol – tzv. quattrocento - celá Itálie , část Francie . 16 . stol . – tzv. cinquecento- do celé Evropy . Také umělci dosáhli nového poznatku , že se něco již objeveného zapomnělo. Představitelé - literatura Giovani Boccaccio - Dekameron ,ShakespeareAlighieri Dante - Božská komedieErasmus RortdamskýFrancesko Petrarca - Sonety LauřeFrancoise Villon - Malý a velký testamentMiguel de Cervantes - Důmyslný rytíř Don Quijot de la Manchau nás:Viktor Kornel ze Všehrd , Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic ,Jan Blahoslav , Václav Hájek z Libočan , Výtvarné umění a sochařství - Leonardo da Vinci - Madona s karafiátem , Dáma s hranostajem , Mona LisaSandro Botticelli - Primavera , zrození Venuše , fresky v Sixtinské kapliMasaccio ( vl. jm. Tomaso di Giovani di Simone Guidi ) - freska Ukřižování – kaple v kostele Santa Maria del Carmine ve Florencii . Michalangelo Buonaroti - sochy Mojžíše a Davida , freska Poslední soud ( sixtin.kaple) Donatello ( vl. jm. Donato di Niccolo di Betto Bardi ) - socha Davida z bronzu , jezdecký portrét ( Gattamelata v Padově ) Bruneleschi Filippo - stavitel , kopule ve Florencii , kostely San Lorenzo, Santo Spirito Rafael Santi - freska Athénská škola ve Vatikánu , madona velkovévody , krásná zahradnice , Ezchielovo vidění . Albrecht Dürer - 4 jezdci z apokalypsy , Adam a Eva Lucas Cranach - Paridův soud , Venuše , Martin Luther a jeho otec. Hieronymus Bosch - pokušení Sv. Antonína Brueghel - Dětské hry , boj masopustu s půstem Jan van Eyck - gentský oltář znaky renesance v architektuře - pravoúhlá okna , arkády , sgrafity , štuková výzdoba ,kopule , půlkruhový oblouk. b. Hospodářské příčiny zámořských plaveb - Hledání nových odbytišť , ale i zdrojů surovin , růst poptávky po luxusním zboží ( hedvábí , drahokamy ) a koření z orientu , nic z toho v Evropě nebylo. 1453 - obsazení Malé Asie a Cařihradu Turky, obchodní cesta do Persie , Indie a Číny po souši narušena ( směr Cařihrad , Krym , stř. Asie ) , kontrolována , vysoké clo. - hledání nového způsobu dopravy zboží do Indie , podpora námořní plavby ( zdaleka nejlevnější ). - hledání nových zdrojů zlata a stříbra ( zdroje v Evropě naprosto vyčerpány ) - touha po poznání světa ( vliv humanismu ) . Předpoklady - zlepšení orientace na moři , zdokonalen kompas , od roku 1300 s magnetickou střelkou
Vloženo: 6.06.2011
Velikost: 46,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu D - Dějepis
Podobné materiály
- D - Dějepis - Zamorske objevy
- CJ - Český jazyk - Reakce literatury na objevy vědy a technické vynálezy
- 12 - Dějepis - Zámořské objevy
- D - Dějepis - Zámořské objevy
- D - Dějepis - Zámořské objevy
- D - Dějepis - Zamorske Objevy
- D - Dějepis - Zámořské Objevy
- D - Dějepis - ZAMORSKE OBJEVY
- D - Dějepis - ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
- D - Dějepis - zámořské objevy
- D - Dějepis - Humanizmus a renesance + Velké zámořské objevy
- D - Dějepis - ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
- CJ - Český jazyk - Zájem umělecké literatury o objevy vědy a technické vynálezy
- CJ - Český jazyk - ZÁJEM UMĚLECKÉ LITERATURY O OBJEVY VĚDY A TECHNICKÉ VYNÁLEZY2
- D - Dějepis - Zamorske objevy
- D - Dějepis - Zámořské objevy
- D - Dějepis - Zámořské objevy
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: