- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálěním urozených Chetitů (pankuš), důležitou roli královna – i mezinár.politika, její finkce nekončí smrtí krále
Svobodné obyv. a závoslé obyv.- obdělávali pozemky krále a chrámů
Písmo i mnoho z náboženství převzali z Mezopotámie, oblíbená božstva spojená s přírodními jevy – bouře, mistrivství dosáhli stavitelé, sochaři, hrnčíři a šperkaři
Frygové- indoevropští, rozkvět v 8.stol., sídlo v městě Gordion – gordický uzel (kdo ho přesekne, bude králem- A.Makedonský), král Midás (oslí uši), fryžská říše zanikla poč. 7.stol
Lýdové- lýdské království- hl. město Sardy, v 7. a pol.6.stol.nejmocnější MA stát- ovládli Malajské Řeky(Milétos, Efesos), boj s Kimmérií, poraženo Peršany
ÍRÁN
- prostor mezi pohořím Zagros na Z a řekou Indus na V – dnešní Írán, Afgánistán a Z Pákistánu, Turkmenistán, Uzbekistán, Tadžikistán a Kirgizie
-hory řídce osídleny, obyv. se soustřeďuje ve stepních oblastech, místy třeba umělého zavlažování,bohatá naleziště rudy – rozvinutí uměleckých řemesel,
- přelom 4.a 3.tis. stát Elam v JZ části Íránu, v pol.7.stol. dobyt Asýrií
- 2.pol.2.tis.- ze S pronikají indoevropské kočovné kmeny, mezi nimi potomci Árjů (Írán=země Árjů), Peršané, Médové, Sakové – usazují se a začínají se věnovat obdělávání polí →kmenové svazy
- konec 8.stol. stát v MÉDII- 7. A pol.6.stol.si podmaňují ostatní kmeny, Urartu i část MA
roku 612 spolu s Babylóňany dobyli Ninive, čímž zničili novoasyrskou říši, jejich poddanými i --- PERŠANÉ král Kýros II. Veliký (559-530) jako médský vasal, ale porazil Médy a ovládl jejich
území
on a jeho nástupci: Kambýsés (530-522) a Dáreios I. (522-486) ovládli velkou část známého světa- až do Indie a kolem Aralského jezera, Mezopotámie, MA, Sýrie, Palestina i Egypt
v 5.a4.stol.pozvolný úpadek – vzpoury v porobených územích, spory uvnitř→ 330 nástupcem posledního perského krále Dáreia Alexandr Makedonský
perští králové zvaní Achaimenovci, král neomezeným vládcem, ale vázán na aristokratické předáky – v čele správních obl.-satrapií, vojsk, úřadů na král.dvoře, někde ponecháni u moci jako vazalové místní vládci – síť kvalitních silnic, královská cesta – ze Sús do Efesu, bezpečnost na cestách vojenské posádky, stanice na výměnu koní kurýrů
mnohé kulturní podněty z Mezopotámie – babylónský lunární kalendář, ve službách mnoho řeckých umělců
Zarathrušta – významný náboženský reformátor, vystupoval proti uctívání bůžků a duchů, žil v 11.stol. jeho učení se tradovalo ústně, zaznamenáno až v Avestě v době sásánovské dynastie, kdy se stalo státním náboženstvím – úcta k principu světla a dobra: bůh Ahur Mazda= Pán moudrost – stvořil svět a řídí jeho běh, proti němu ničivý zlý duch Angra Mainju – principy spolu bojují, ale nakonec zvítězí dobro, každý však musí dobro podporovat vlastní dobrotou a spravedlností
SÝRIE, PALESTINA
- strategická poloha – mezi Mezopotámií a MA→obchodní cesty + přírodní bohatství (stavební
dřevo, úrodná půda v S Sýrii)→ přitahovali vládce okolních států i kočovníky
- samostatnost pouze, když mocné říše procházely krizovými obdobími
-počátky zemědělství již v 8.tis., bronz koncem 4.tis.
- 3.tis. na syrském pobřeží státy Ugarit a Byblos
2.pol.3.tis. na S Sýrie měst Ebly – rozsáhlý archiv s tabulkami s klínovým písmem v místním
semitském jazyce
→obyv. semitského původu- blízci Kanaanejcům, rozkvět ukončen příchodem kočovných Amoritů, kteří se asimilovali
- Hyksósové pol.2.tis. J Sýrie a Palestina, na S Chetité a Mitannci, později na J Egypťané
- 13.stol.Egypťany vystřídal mořský kmen Pelešet (Filištíni) – od nich po římsko-židovských
válkách v 1. a 2.stol. n.l. jméno Palestina
- písmo – klínové, ale pouze 30 znaků- neoznačují slabiky, ale souhlásky, samohlásky se
nezaznamenávaly
- přelom 2.a 1.tis. – foinické a staré hebrejské písmo, mladší je písmo aramejské
- rozsáhlé epické skladby z Ugaritu – mýty o bozích
- Foiničané
Žádný stát, ale jednotlivá města, rozkvět na přelomu 2.a1.tis.- rozhodující síla v dálkovém obchodu (chetitská říše neexistuje, Egypt a Asýrie oslabeny)
Plavili se podél afrického pobřeží, až za Gibraltar do Atlantiku, Sicílie, Malta, Sardínie, ..
Města: Kartágo, Byblos, Sídón, Tyros, panovníci nejvyššími knězi
Cedrové dřevo z Libanonu, měď z Kypru, tkaniny barvené purpurovým barvivem…
IZRAEL
- jižní část syropalestinské oblasti zvaná Kanaan, od Foinínkie oddělena pohořím Karmel
- v 16.stol. po Hyksósech Egypťané, ve 13.stol. pronikají hebrejsko-izraelské kmeny→jméno
Izrael (semitští polokočovníci z Předního východu, Mojžíšova doba spadá do vlády Ramesse
II. V pol.13.stol.)
- během bojů s Kanaanci se 12 izraelských kmenů spojilo a vytvořilo stát
Soudcové – náb. Inspirovaní vůdci
Konec 11.stol. království
David (asi 1010-970) – sídlo v Jeruzalémě, rozšířil území k Sinajskému pol. A Eufratu
Šalamoun (970-930) – postavení jeruzalémského chrámu, uctívání jediného Boha
Rozdělení země po smrti Šalamouna
→S izraelské král., hl.m. Samaří – rozlehlejší, 722 dobyto Asyřany
→Judsko- hl.m. Jeruzalém, 587 dobyto Nabukadnezarem II:, zboření chrámu,
babylónské zajetí- mohli se vrátit, když 539 Kýros dobyl Babylón a s perskou
podporou obnovili chrám
Židovská diaspora – roztroušeni všude možně, spojuje je víra v jediného Boha: Jahve ( „Jsem, který jsem.“)
INDIE
- dnešní Indie, Pákistán a Bangladéš
- izolovaný vývoj – oddělena pohořími – Himaláj, Hindúkuš, ale přesto ze SZ z Íránu pronikají
kmeny a usazují se podél Gangy a Indu, na J neprostupné Vindhijské pohoří– zpomalený vývoj
- 4.tis. nejstarší zemědělci, pěstování plodin, chov dobytka, keramika, měděné a později
bronzové nástroje
- HARAPPSKÁ CIVILIZACE pol.3.tis.
Sídla Harappa a Mohendžo-daro
Jednotnost kulturních projevů – města zakládána podle jednotného plánu, pravoúhlé ulice, vyvýšená citadela, pálené cihly s typizovanými tvary, kanalizační síť – odpady z koupelen a záchodů v domech
Písmo na destičkách, není rozluštěno→nevíme nic, ani jestli jde o stát či sam.města
Žádní nepřátelé- téměř žádé opevnění a zbraně, terakotové figurky, hrčířský kruh, šperky, dětské hračky
18. stol. Postupný vnitřní úpadek- přírodní pohromy, před pol.2.tis. dovršeno vpádem neznámých dobyvatelů
- ÁRJOVÉ – indoevropské kmeny, které od poč. 2.tis. pronikají se SZ do Indie, vytlačili na jih
drávidské obyv.
stáda dobytka a koní, ale postupně víc pěstování – nejdřív ječmen, pak i pšenici, rýži luštěniny, v čele kmenů náčelníci (rádžové)→královská vláda
velké společenské rozdíly- základ kastovního systému, příslušnost ke stavům- varnám dědičná, přechod mezi nimi nebyl možný, 4 stavy:
šudrové- nejníže, sluhové a nádeníci, žádná právní ochrana
vaišjové – rolníci, řemeslníci, obchodníci
kšatrijové- bojovníci, z jejich řad králové
bráhmani –nejvýše, kněží – zajišťovat přízeň bohů, rádci králů
- od 1.pol1.tis. těžiště rozvoje podél Gangy
- Magadhská říše pol.6.stol.-4.stol.
Siddhártha Gautama = Buddha
Mezitím si oblasti Z od Indu přisvojili Peršané- Dáreios I. a pak A. Veliký → prohloubení kontaktů mezi Indií a Středomořím
- dynastie Maurjů – vládla až do 185 – největší státní celek na indické půdě
Král Ašóka (273-232) – ovlivněn Buddhovým učením – zřekl se další expanze, budoval nemocnice a útulky pro pocestné, kopal studny a vysazoval ovocné stromy, dával tesat nápisy, které šířily mravní zásady
- 2.-3.tis. období nestability
- poslední mocná říše: Guptovská ve 4.stol. po Kr. od konce 5.stol. vpád bílých Hunů →
rozdrobení Indie (vyhnali je, ale už se nesjednotili)
- náboženství: důležitá božstva ovládající přírodní síly, přízeň bohů třeba zajistit skrze rituály a
oběti, které prováděli bráhmani
védy – sbírky obětních hymnů, magických formulí a náb. Výkladů
- vznikaly v průběhu 2.pol.2.tis. a začátku 1.tis., ústně tradovány
- náboženský a mytický charakter, období, kdy vznikal – védské období – ke konci
vznikaly upanišady – počátky indického filosofického myšlení, brahma - do popředí,
univerzální kosmický princip, každý na něm má podíl svou duchovní složkou átman- aby
se átman vrátil do brahmanu spravedlivý život a poznání totožné podstaty člověka a
všehomíra, jinak převtělování
→ bráhmanské náboženství se přetvořilo v hinduismus – dodnes v Indii nejvlivnější, řada
směrů a sekt, místo védských bohů bůh Višnu – pomocník a ochránce před silami zla, a Šiva
– bázeň a milosrdenství
buddhismus – Buddha (563- 483 B.C. z vladařské rodiny)se postavil proti bráhmanskému náboženství – každému člověku bez ohledu na původ je dáno, aby dosáhl osobní spásy – vysvobození z koloběhu = nirvány,cestu ukazují 4 vznešené pravdy: o utrpení - světské bytí je neuspokojivé, strastiplné utrpení, o vznikání utrpení - příčinou utrpení je žádostivost, spojená s rozkoší a lpěním na smyslových rozkoších, o zaniknutí utrpení - utrpení je možné učinit konec úplným zničením a zaniknutím právě této žádostivosti, o stezce, vedoucí k zaniknutí utrpení – ušlechtilá 8mi dílná stezka (pravé chápání, myšlení, řeč, jednání, živobytí, snažení, bdělost, soustředění) → první pravda má být plně pochopena, druhá pravda má být opuštěna, třetí pravda má být uskutečněna a čtvrtá pravda má být rozvíjena
literatura - eposy Mahábhárata a Rámájana
- sánskrt – v 5.stol. ho na základě védských textů vytvořil gramatik Pánini
- matematika – Ludolfovo číslo, Pythagorova věta, desetinná soustava s nulou
ČÍNA
kořeny na V podél řek Chuang – che (Žlutá řeka), Jang-c-tiang (Dlouhá řeka)
J rýže, S proso, sója, zelenina
Vyspělá keramika, od 3.tis. hrnčířský kruh
Nejstarší státy přelom 2.a3.tis., konec 11.stol. – 3.stol. dynastie Čou – období Jar a podzimů a Válčících států = období Sta škol – vytvoření řady filosofických směrů – zájem o politické problémy, úcta k starobylým tradicím, škola jin a jang (jin – země, ženský prvek, tma, smrt, sever, jing – nebe,… → ve své protikladnosti tvoří základ světa, jejich prolínáním se vše děje – tao = cesta)
Dynastie Čchin- 221 sjednocení – S i rozsáhlé části na J, Čchin Š-chuang-ti (sjednotitel, 1. svrchovaný císař) – expanze, k zabezpečení dal postavit Velkou čínskou zeď (vysoká 7 m, dlouhá 5000km, v letech 215-213 – statisíce lidí) → vzniká pevná centrálně organizovaná správa – sjednoceno zákonodárství, měna, písmo, míry i váhy → zatěžování obyv. (stavba zdi…) – po smrti … povstání
Dynastie Chan (206 př.Kr. – 220 n.l.) – rozkvět za Chan-wu.tiho (140-87), válečné akce, soustřeďování půdy do rukou aristokracie – zubožování rolníků→ mohutná povstání (1,stol, n.l.) → oslabování moce císařů --- zánik centrální císařské moci → více států – v čele panovník, v jeho rukou veškerá politická i vojenská moc, od roku 165 systém státních zkoušek pro výběr úředníků
Rolníci – hodně početní, jejich postavení se v průběhu zhoršovalo, pro dluhy mohli upadat do otroctví
Velká hedvábná cesta – asijským vnitrozemím do římské říše
Chov housenek bource morušového, umělé zavlažování, železné nástroje
Nejdříve mušličky kauri, pak měděné mince ve tvaru různých předmětů a pak kulaté se čtvercovým otvorem
Náboženství – Nebesa - svrchovaný vládce nebes i země, osudy světa a vesmíru
- císař považován za Syna nebes – ztělesnění božího řádu na zemi – špatná vláda
panovníka však vykládána jako nespokojenost Nebes → svržení vládce vůle Nebes
- kult předků – úcta k duším zemřelých – vkládání obětí do hrobů – prostí lidé jídlo, vládci
s sebou na onen svět nesmírné bohatství – nádoby, sošky, zbraně, šperky, nalezeny i
kostry koní s vozem i lidské oběti
- věštění – kosti, želví krunýře – rozžhavení – jak popraskaly…
- taoismus (jedna z cest) – zakladatel Lao–c = Starý mistr (žil v 6.stol.B.C.), pokládán za autora
nejdůležitějšího spisu: Kniha o tao a ctnosti, který však byl napsán až později
- cesta jako zákl. princip vesmírného dění lidského života – v lidském světě tao jako síla a
ctnost, utrpení pochází ze ztráty kontaktu s prazákladem a řízení se touhami → návrat
k životu v souladu s přírodním děním
- konfucius – zakladatelem Kchung-fu-c = Konfucius (přelom 6.a 5.stol. B.C.) kniha Hovory –
tao je cestou člověka – důraz na lidské konání, musí být v souladu s Nebesy – etické
normy a příkazy, ušlechtilost, spravedlivost, vědění, vztahy vzájemné úcty a podřízenosti
v rodině uplatnit i ve státě → vysoké požadavky na mravní hodnoty panovník
- za dynastie Chan oficiální státní ideologií
- legisté –stát musí být řízen zákony, nejvýše kladl zájmy státu → neomezená panovnická
moc
- od 4.stol.se šíří buddhismus
- Pět klasických knih – musel je znát každý vzdělanec – Kniha písní (poezie), Kniha proměn,
Kniha obřadů, Kniha dokumentů, Letopisy z jar a podzimů – poslední 2 historické
Poezie, hudba, vyspělé sochařské umění – tisíce hliněných vojáků objevené v hrobce zakladatele dynastie Čhin
Představa o vlastní převaze nad barbary – v konfucianismu Čína = Země uprostřed, pocit nadřazenosti
Vloženo: 7.02.2011
Velikost: 154,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu D - Dějepis
Podobné materiály
- D - Dějepis - Staroorientlní civilizace
- LIT - Literatura - Paradoxy vzdělávání lidské civilizace. Role školy v životě
- D - Dějepis - Staroorientlní civilizace
- ZSV - Základy společenských věd - kultury,civilizace
- D - Dějepis - staroorientální civilizace
- D - Dějepis - Mimoevropské civilizace
- D - Dějepis - Nejstarší civilizace = 2.
- D - Dějepis - Prvni civilizace
Copyright 2024 unium.cz