- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáládá se z pudů a instinktů, které jsou hybnou silou osobnosti (hlavně libido – sexuální pud).
EGO (Já) – plní funkci zprostředkovatele mezi Superego a Id, je středem vědomí, harmonizuje konflikty mezi pudy a morálkou. Pudům buď pomáhá prosadit se, nebo je „cenzuruje“ a potlačuje. Vůdčí je rozum.
SUPEREGO (Nadjá) – představuje vrchní slupku tohoto „cibulovitého modelu“, jedná se o svědomí, výsledek výchovy a morálního nátlaku (pravidla a normy) dané společnosti, ve které osobnost žije.
Analytická psychologie – hlavním představitelem je Carl Gustav Jung, který vytvořil teorii o společném kolektivním nevědomí lidstva = geneticky zakotvená zkušenost lidstva, se kterou člověk přichází na svět, nevědomí je souborem archetypů, ze kterých se zrodila naše kultura
Neopsychoanalýza - zástupce: Erich Fromm, kritizuje konzumní společnost a nastoluje otázku: mít (vlastnit) nebo být (opravdovým člověkem)
Moderní směry v psychologii
Transpersonální psychologie - zástupce: Stanislav Grof, propojení vědy s mystikou, zabývá se změněnými stavy vědomí, vznikajícími meditací, cvičením či drogou
Periodizace psychického vývoje člověka, charakteristika vývojových období
Psychickým vývojem člověka, základními biologickými mezníky jeho života (od početí, narození až po stáří a smrt) se zabývá ontogenetická (vývojová) psychologie. Psychický vývoj znamená změny, kdy člověk získává ale i ztrácí určité vlastnosti, kdy se rozvíjí či mění všechny psychické procesy osobnosti (myšlení, vnímání, paměť, city, …). Ve vývoji člověka rozlišujeme změny zákonité, charakteristické pro vývoj člověka (vývoj myšlenkových operací, postupné změny v sociálních vztazích), a změny individuální (typické pro konkrétního člověka), dále rozlišujeme znaky kvantitativní (vlasy, počet zubů….) a kvalitativní (rozvoj myšlení…)
Faktory ovlivňující vývoj člověka
Na vývoj člověka působí řada faktorů, které jsou ve vzájemné součinnosti a tudíž žádný z nich nelze podceňovat, ale ani přeceňovat, jedná se o:
Vnitřní biologické podmínky – zděděné vlastnosti, tělesné znaky, vlohy (vrozené předpoklady k něčemu), zrání nervové soustavy, její stavba a činnost, pohlavní dospívání, růst atd.
Prostředí – přírodní klimatické podmínky, životní prostředí, sociální prostředí (rodina, škola, přátelé, zájmové organizace, třída atd.). Člověk je prostředím jednak ovlivňován a jednak prostředí kolem sebe sám ovlivňuje a přizpůsobuje si ho. Biologické podmínky jsou „jen“ základním vkladem přírody, o ostatním rozhodne prostředí, ve kterém člověk žije a jeho vlastní aktivita. Okolí na nás může působit záměrně (rodiče, škola) nebo nezáměrně (kamarádi…)
Vlastní aktivita – to, co činíme. Pro rozvoj osobnosti jsou důležité zájmové činnosti (koníčky). Rozlišují se 4 základní druhy lidské činnosti: hra, učení, práce, činnosti ve volném čase.
S pojmem vývoj se nejčastěji setkáváme ve 3 kontextech:
vývoj fylogenetický, evoluce – probíhající od nejjednodušších živočichů přes složitější až po člověka
vývoj historický – vycházející z vývoje společnosti jako celku a v rámci sociálních změn sledující i vývoj jednotlivců jako stavebního prvku společnosti
vývoj ontogenetický – čili vývoj jedince od narození až po stárnutí a smrt
O tom, jaké jsou základní vývojové etapy, v nichž dochází k zásadním biologickým, psychickým i sociálním změnám, pojednává řada teorií např.: Eriksonova, Piegetova nebo Freudova.
Periodizace vývoje člověka podle českého psychologa J. Langmeiera:
1. Prenatální období – od početí do narození; plod asi od 3. měsíců reaguje na určité podněty (zvukové, světelné); dobrý psychický stav matky, tedy hlavně pozitivní vztah k očekávanému dítěti, dobrá osobní pohoda, vyvarování se stresu a konfliktů vytváří hluboké základy pro psychický vývoj dítěte a je pro příznivý vývoj plodu důležitý.
2. Novorozenecké období – přibližně první měsíc po narození; důležitý je zde především kontakt s matkou (např. při kojení). Zdravé novorozeně má vyvinuty základní nepodmíněné reflexy: sací, polykací, vyměšovací, obranný atd. Na různé podněty reaguje hlavně negativně–křik, pláč. Většinu času prospí. Pohybově je pasivní.
3. Kojenecké období – do konce prvního roku života; v tomto období prodělává dítě prudký rozvoj tělesný i psychický. Mezi 6. a 8. měsícem se začíná prořezávat tzv. mléčný chrup. Pokračuje zrání centrální nervové soustavy, což umožňuje složitější zpracování podnětů. Asi v 8.-9. měsíci dokáže dítě sedět, postupně začíná lézt a na konci tohoto období i chodit. Velmi se rozvíjí senzomotorické dovednosti (uchopovat a pouštět předměty atd.), rozvíjí se řeč a chápání jednoduchých výzev. Rozvíjí se citový život, kdy dítě navazuje kontakty i s ostatními lidmi, kteří o něj pečují.
4. Batolecí období – druhý a třetí rok života dítěte; pro toto období je typické především osvojení si chůze (kolem 15. měsíce už samostatně chodí) a rozvoj řeči (slovní zásoba ve 2 letech je asi 200-300 slov), se kterou se rozvíjí další poznávací procesy jako myšlení, vnímání, představivost, paměť atd. V tomto období se dítě velmi vyvíjí po tělesné stránce, rozvíjí se jemná motorika. Základní činností dítěte v tomto věku je hra, při které se učí nápodobě, manipulaci s předměty, komunikaci s ostatními a navazuje vrstevnické vztahy atd. Důležité je nezanedbat citový vývoj dítěte, které bytostně potřebuje cítit lásku a pocit bezpečí.
5. Předškolní věk –do 6. roku života dítěte; začíná se rozvíjet osobnost, individuální psychické vlastnosti. Zdokonaluje se motorika, dítě umí kreslit, ke konci tohoto období zvládá nácvik tanečků, učí se plavat, jezdit na kole atd. Rozvíjí se schopnost sebeobsluhy. Převládá názorné, konkrétní myšlení. Rozvíjí se vztahy s vrstevníky (především při hrách) a začíná se formovat svědomí.
6. Mladší školní věk – začíná vstupem do školy a končí nástupem puberty (mezi 10. až 11. rokem); hlavním psychologickým znakem u mladšího žáka je rozvoj učební činnosti, tj. získávání vědomostí, dovedností a návyků prostřednictvím školy. Školní výuka rozvíjí především myšlení a paměť a nároky klade také na úmyslnou pozornost. Kolem 10. roku začíná mizet „naivita“ v názorech a objevuje se kritičnost. Dochází k rozvoji zájmů dítěte. Rozvíjí se sociální vztahy, sebepojetí a sebehodnocení.
7. Období pubescence (puberta) – období mezi 10. až 11. rokem a 15. až 16. rokem, začátek pohlavního dospívání a jeho dokončení; je to období plné biologických, psychických a sociálních změn. Dochází k dozrávání pohlavních orgánů, k růstu svalové a kosterní soustavy. Zdokonaluje se vnímání, paměť, fantazie, probíhá postupný přechod od konkrétního k abstraktnímu myšlení. Pro toto období jsou typické časté změny nálad, emoční nestabilita, nestálost a nepředvídatelnost reakcí, velká intenzita citů; častá je vzdorovitost a kritičtější přijímání informací. V oblasti sociálních vztahů dochází ke krizi autority rodičů a ke konfliktům s nimi, touha po samostatnosti a úzké vztahy s kamarády, vrstevníky.
8. Období adolescence – přibližně mezi 15. až 20.-22. rokem života; je to období ustalování tělesného a psychického vývoje, mladý člověk je v tomto věku na vrcholu své fyzické výkonnosti. Dochází k postupnému osamostatňování od původní rodiny a k rozvoji sexuality. Pro toto období je také typická volba povolání a příprava na povolání (studium), vzniká vlastní názor na svět.
9. Dospělost – mladší (20 – 30 let): období zralosti, životní vitality atd., rozvoj profesní kariéry, hledání a volba životního partnera, uzavírání manželství a založení rodiny, dosažení plné sociální a ekonomické samostatnosti a svobody i odpovědnosti; střední (30 – 45 let): doba životní stabilizace a plné zralé produktivity, suverenita ve výkonu profese, výchova dětí atd.; pozdní (45 – 65 let): dochází k řadě fyzických a psychických změn, ke změně rodinných vztahů (děti se osamostatňují …)
10. Stáří – od 65. roku života; dochází k ekonomickým a sociálním změnám, ke změnám sociáln
Vloženo: 6.03.2011
Velikost: 98,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- 11 - Základy somatologie - Základy somatologie - poznámky
- 11 - Zákaldy účetnictví - Základy účetnictví
- 9 - Technická dokumentace - Základy geometrie
- ZSV - Základy společenských věd - Základy politologie
- E - Ekonomie - Základy + pokročilá ekonomika
- E - Ekonomie - Základy makroekonomie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- UCE - Účetnictví - Základy účetnictví
- AJ - Anglický jazyk - Základy angličtiny
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti.doc
- BI - Biologie - Základy obecné biologie
- CH - Chemie - Základy biochemie.doc
- CH - Chemie - Základy chemických výrob.doc
- CH - Chemie - Základy organické chemie.doc
- E - Ekonomie - Zaklady teorie penez
- F - Fyzika - Základy astrofyziky I.
- F - Fyzika - Základy astrofyziky II.
- PRA - Právo - 1MO základy práva
- UCE - Účetnictví - Základy řízení aktiv a pasiv
- 7 - Základy elektrotechniky - Sš Infotech FM, učební text ke studiu Základy elektrotechniky 1 © Petr Sikora - 1 - Spojování rezistorů
- PSY - Psychologie - Základy sociologie
- CJ - Český jazyk - Základy slohu
- CJ - Český jazyk - Základy tvarosloví
- ZSV - Základy společenských věd - Základy mikroekonomie - teorie nabídky a poptávky
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti
- UCE - Účetnictví - Základy podvojného účetnictví, rozvaha
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti
- UCE - Účetnictví - Finanční účty – evidence a základy účtování
- ZSV - Základy společenských věd - Základy politologie
- ZSV - Základy společenských věd - Základy teorie peněz
- ZSV - Základy společenských věd - Základy tržní ekonomie Právní subjektivita
- E - Ekonomie - Zaklady ekonomie 2
- E - Ekonomie - zaklady ekonomie
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Základy kryptografie
- PRA - Právo - zaklady a pracovni
- PRA - Právo - Zaklady medicinskeho prava
- E - Ekonomie - Zaklady teorie penez a menove politiky
- PRA - Právo - Základy práva
- PRA - Právo - Základy státoprávní teorie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - základy sociologie
- KKO/DZGEN - Základy genetiky 1 - Základy genetiky-přednášky
- MKT - Marketing - Základy marketingu
- PRA - Právo - Základy práva
- BI - Biologie - Základy genetiky
- CJ - Český jazyk - Zaklady anticke a stredoveke literatury
- UCE - Účetnictví - Právní úprava účetnictví, základy účetniství
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- ZSV - Základy společenských věd - základy filozofie a východního myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - základy neformální logiky
- BI - Biologie - Molekulární základy dědičnosti
- PSY - Psychologie - Základy sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - PRÁVNÍ ZÁKLADY ČESKÉHO STÁTU, ČESKÝ ÚSTAVNÍ VÝVOJ OD ROKU 1848
- E - Ekonomie - zaklady ekonomie
- Z - Zeměpis - Základy astronomie
- 444-2 - Konstrukční cvičeni - Zakreslovani ,zaklady kresleni
- F - Fyzika - Základy termodynamiky
- F - Fyzika - Základy kvantové fyziky
- F - Fyzika - Základy astrofyziky
- Zákl. M - Základy marketingu - Základy marketingu - databáze otázek
- ZSV - Základy společenských věd - Základy politologie
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 2
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 3
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 4
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 5
- LIT - Literatura - Základy teorie literatury 6
- BI - Biologie - Základy ekologie
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2024 unium.cz