- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálHistorie obchodu v českých zemích
Ve 13. – 15. století již lze rozpoznat zárodky velkoobchodu – to je kupců se sklady s napojením na tranzitní obchod a maloobchodu – to je kramářů, obchodníci v malém, kteří se specializovali na určité druhy zboží. Střediskem obchodu byla Praha. Úředníci dbali na dodržování pravidel – cla, mýta, váhy, platidla. Začaly vznikat ceny obchodníků, které pečovaly o odbornost prodeje. V 18. – 19. století se obchod výrazně specializuje.
Živnosti se člení na:
velkoobchod – obchodování ve velkém
maloobchod
podomní
stálý ( forma koloniálu nebo krámu ).
Začaly vznikat i první české obchodní školy – v Praze, Brně, Hradci Králové a Plzni. Koncem 19. století vedly odbytové těžkosti způsobené krizí ke vzniku kartelových dohod ( udržují ceny v potřebné výši, vylučují volno soutěž ). V první republice začíná sdružování malých obchodníků ve spotřební a nákupní družstva, vznikají i obchodní domy ( Meinl, Bílá labuť, Baťa, Perla ... ).
V té době dochází:
k rozvoji výroby – nové výrobky ( foto, kosmetika, elektro ... )
ke specializaci prodejen
k rozšiřování sortimentu
k růstu spotřeby obyvatel
k růstu konkurence
Po 2. světové válce – modernizace, rozšiřování sortimentu, obchodních prostor. Rok 1948 – znárodnění,likvidace soukromého sektoru, klesá vážnost a prestiž obchodu.
Vývoj obchodu v Evropě
Po 2. světové válce roste životní úroveň, tím i rozsah nákupů. Mění se:
způsob nakupování – supermarkety
objem nákupů – nakupování ve velkém
místa realizace – na okraji měst velká obchodní střediska ( souvislost s rozvojem automobilismu )
struktura obratu – vznikají nové sortimenty zboží – pro volný čas, pro osobní záliby, elektronika ...
Spotřebitelé šetří svůj čas – nakupují tam, kde je velký výběr pod jednou střechou, chtějí nakoupit levně v příjemném prostředí. Začíná se prosazovat také ekologické hledisko. Obchod začíná řídit výrobu a pohyb zboží – obchodní logistika.
Transformace obchodu v České republice
Po roce 1989, kdy obchody státní ( ľ) a družstevní ( Ľ ), dochází ke změnám:
privatizace ( odstátnění )
malá = prodeje v dražbách
velká = nejčastěji formou přeměny na akciovou společnost či formou přímého prodeje
restituce = vrácení původním majitelům ( hranice rok 1948 )
Dnes soukromý podíl převládá.
Funkce obchodu
zajištění přiměřeného rozsahu sortimentu
zajištění prodeje na potřebném místě ( jde o překonání rozdílu mezi místem výroby a místem spotřeby )
zajištění kvality prodávaného zboží – jde o správný výběr dodavatele
ovlivňování výroby podle poptávky zákazníků
Obchodní instituce
velkoobchod = nakupuje a prodává zboží ve velkém maloobchodníkům, pohostinským zařízením i drobným výrobcům ( cukrárny, lahůdky ... ), zboží skladuje a rozváží, zahrnuje i stáčení vín či balení ovoce
maloobchod = nakupuje od výrobce či velkoobchodu a prodává konečnému spotřebiteli, vytváří vhodné seskupení zboží – sortiment co do druhu, kvality, množství i ceny a zajišťuje vhodnou formu prodeje
obchod ve výrobě = představuje prodej výrobků přes odbytový sklad pro velkoobchod, je charakteristický pro prodej strojů a investičních celků ( cukrovary, lokomotivy ... ) a pro drobný prodej ( semena, příze ... ) se většinou uskutečňuje formou zásilkového obchodu a firemních prodejen
obchod zemědělských výrobků = realizuje se na lokálních trzích prodejem potravinářským podniků a pomocí zprostředkovatelů
obchodní činnost zprostředkovatelů = fungují jako prostředníci, prodávají svým jménem na své riziko, zprostředkovatel kontaktuje partnery a pomáhá jim uzavřít obchod
obchodní zástupci – vyhledávají vhodné odběratele, předkládají jim vzorky, pomáhají zákazníkům vyřizovat reklamace
Smlouva o obchodním zastoupení určuje předmět činnosti, teritoria působení a povinnost zástupce:
výhradní zastoupení
zastoupení firmy v daném teritoriu - zástupce dostává provizi, jsou to buď samostatné firmy nebo zástupci, kteří pracují jménem firmy, se kterou uzavřeli smlouvu o zastoupení
obchodní cestující – jsou pracovníky dodavatele, jeho jménem a na jeho riziko sjednají transakci, zainteresováni jsou podílovou mzdou
obchodní makléř – sleduje zájmy prodávajícího i kupujícího, připravuje půdu pro jednání, je to samostatný obchodník
komisionář jedná vlastním jménem na cizí účet, má smlouvu s prodávajícím a další smlouvu se zákazníkem
zasilatel = spediter - je typ komisionáře – obstarává přepravu a související služby vlastním jménem na cizí účet ( obstará přepravu, zajistí dopravní prostředky, skladování, doklady )
Formy obchodních firem
podnik jednotlivce = malé firmy
obchodní společnosti
osobní = podíly společníků nemohou být převáděny bez souhlasu ostatních
kapitálové = podíly společníků se mohou převádět
družstva
nepodnikové formy sdružování
kartel = dohoda podniků o dodržování určitých podmínek pro provozování vlastní podnikatelské činnosti ( kartelové dohody o cenách )
holding = mateřská společnost ovládá dceřinné společnosti nadpolovičním ( kontrolním ) balíkem akcií
koncern = organizačně provázaná forma holdingu
Provozní jednotky maloobchodních firem
úzce specializované prodejny = cenově náročnější sortiment, vysoké nároky na odbornost personálu, doprovodné služby ( klenoty, pánské, dámské oděvy, nábytek, cukrárny ... ), umísťují se v centru, někdy i ve velkých obytných zónách
smíšené prodejny = zboží denní i běžné potřeby, převaha potravin, vývoj ukazuje na jejich rušení a náhradu velkými samoobslužnými prodejnami, umisťují se na venkovském prostoru
ambulantní prodejny = pojízdné, uplatňují se tam, kde je řídké osídlení nebo pro příležitostný prodej ( trhy, poutě ... ), ceny jsou vysoké, malý rozsah sortimentu
univerzální obchodní domy = společný nákup pod jednou střechou ( potraviny, občerstvení a další sortiment ), uplatňují se v centrech měst, prodej většinou samoobslužný
specializované obchodní domy = v centrech, sortiment nepotravinářského zboží ( oděvy, knihy, sport ... ), jsou většinou více podlažní
zásilkový obchod = obchod na dálku podle katalogu a písemné objednávky ( Quelle ), výhoda – slouží zákazní
Vloženo: 6.01.2011
Velikost: 83,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- BI - Biologie - Žlázy s vnitřní sekrecí
- E - Ekonomie - Vnitřní a zahraniční obchod
- E - Ekonomie - Vnitřní obchod
- F - Fyzika - Vnitřní energie, práce, teplo
- E - Ekonomie - Vnitřní obchod, Nástroje komunikace
- E - Ekonomie - Vnitřní obchod
- E - Ekonomie - Marketing a vnitřní obchod
- PRA - Právo - Precedens, právní obyčej, právní věda, vnitřní předpis
- BI - Biologie - Žlázy s vnitřní sekrecí
- BI - Biologie - Žlázy s vnitřním vyměšováním
- MKT - Marketing - Vnejsi a vnitrni komunikacni systemy
- E - Ekonomie - Vnitrni obchod
- BI - Biologie - Soustava žláz s vnitřní sekrecí
- 06 - Právo ve sportu - Obchodni_pravo
- ZSV - Základy společenských věd - Občanské o obchodní právo
- E - Ekonomie - Čistý vývoz a reálný měnový kurz, změny nominálního a reálného měnového kurzu, obchodní ochranářství
- PRA - Právo - Druhy obchodně právních smluv
- PRA - Právo - Obchodní právo
- E - Ekonomie - Vnitrostátní obchod
- E - Ekonomie - zahraniční obchod
- UCE - Účetnictví - Platební a obchodní bilance v ZO
- E - Ekonomie - Cenné papíry a obchodování s nimi
- E - Ekonomie - Depozitní a úvěrové obchody obchodních bank
- E - Ekonomie - Druhy obchodně právních smluv
- E - Ekonomie - DzPřPO, mezinárodní obchod
- E - Ekonomie - Kupní smlouva v mezinárodním obchodě
- E - Ekonomie - Mezinárodní obchod
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Obchodování s cennými papíry
- E - Ekonomie - Operace v zahraničním obchodě, mezinárodní marketing
- E - Ekonomie - Platební a dodací podmínky v zahraničním obchodu
- E - Ekonomie - Světové trhy a mezinárodní obchod
- E - Ekonomie - Zahranicni obchod
- E - Ekonomie - zahraniční obchod 1
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod
- E - Ekonomie - Zahraničně obchodní vztahy podniku a státu
- PRA - Právo - 11MO obchodní právo1
- PRA - Právo - 12MO obchodní právo2
- PRA - Právo - 13MO obchodní právo3
- PRA - Právo - Obchodní společnosti
- UCE - Účetnictví - Obchodní společnosti
- UCE - Účetnictví - Zvláštnosti účtování v jednotlivých obchodních společnostech
- UCE - Účetnictví - Zúčtovací vztahy obchodního styku
- UCE - Účetnictví - Účtování ve společnostech provozující obchodní činnost
- ZSV - Základy společenských věd - Právo občanské, obchodní a živnostenské
- E - Ekonomie - Mezinarodni obchod
- E - Ekonomie - Nové formy obchodní společností v rámci EU
- E - Ekonomie - Obchodní zákoník
- PRA - Právo - Obchodni spolecnosti
- MNG - Management - Cíle obchodní firmy
- UCE - Účetnictví - porovnání obchodních společností
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Služby obchodních bank
- D - Dějepis - Obchod
- E - Ekonomie - Komerční banky a jejich obchody
- E - Ekonomie - Obchodní případ mimo ČR
- E - Ekonomie - Obchodní společnost,akciová společnost
- E - Ekonomie - Peněžní a kapitálový trh, obchody s cennými papíry
- E - Ekonomie - Veřejná obchodní společnost, komanditní společnost
- UCE - Účetnictví - Účtování v obchodních podnikatelských subjektech
- E - Ekonomie - obchod
- E - Ekonomie - Obchodni spolecnosti
- E - Ekonomie - Obchodní banky,funkce,význam
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Obchodní závazkové vztahy, smlouvy
- E - Ekonomie - Obchodní činnost-zahraničí
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod 2
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti (a.s., s.r.o.)
- E - Ekonomie - Podnik a jeho okolí, velkoobchod, maloobchod
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod a celní politika
- UCE - Účetnictví - Zúčtovací vztahy z obchodního styku
- E - Ekonomie - Obchodně-zázavzkové vztahy. Základní typy smluv
- E - Ekonomie - Celnictví a zahraniční obchod
- E - Ekonomie - Kupní smlouva v mezinárodním obchodě
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Operace v zahraničním obchodě, mezinárodní marketing
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod
- PRA - Právo - Obchodní právo
- UCE - Účetnictví - Zúčtovací vztahy – účtování pohledávek a závazků z obchodn
- E - Ekonomie - Světové trhy a mezinárodní obchod
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod
- E - Ekonomie - obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Obchodní závazkové vztahy
- E - Ekonomie - obchodní banky
- E - Ekonomie - Obchodní činnost a cestovní ruch
- E - Ekonomie - Činnost obchodních bank
- E - Ekonomie - Obchodní činnost
- PRA - Právo - Obchodní zákoník
- E - Ekonomie - Mezinárodní obchodní vztahy
- E - Ekonomie - Obchodní závazkové vztahy
- E - Ekonomie - Mezinárodní obchod - charakteristika, vznik
- E - Ekonomie - Mezinárodní obchod - mezinárodní organizace
- E - Ekonomie - Vnější obchodní politika, otevřená a uzavřená ekonomika.
- AJ - Anglický jazyk - Fráze obchodní dopis
- E - Ekonomie - MO16 úvěrové bankovní obchody
- E - Ekonomie - MO20 Obchodní činnost
- E - Ekonomie - MO3 Podnikání podle Obchodního zákoníku...
- E - Ekonomie - MO3 Podnikání podle Obchodního zákoníku
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Zúčtovací vztahy – účtování pohledávek a závazků z obchodního styku. Zúčtování se zaměstnanci.
- UCE - Účetnictví - Pokladna a bankovní účty, pohledávky a závazky z obchodního styku v cizí měně (použité kurzy,
- ZSV - Základy společenských věd - MEZINÁRODNÍ VZTAHY A MEZINÁRODNÍ OBCHOD
- D - Dějepis - Obchod ve středověku
- PRA - Právo - Kapitálové obchodní společnosti
- PRA - Právo - Obchodní právo
- PRA - Právo - Obchodní společnosti
- PRA - Právo - Osobní obchodní společnosti, družstva
- E - Ekonomie - obchod
- E - Ekonomie - Obchodni spolecnosti
- E - Ekonomie - Obchodní banky,funkce,význam
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Obchodní činnost-zahraničí
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod
- MKT - Marketing - Strategická obchodní jednotka, matice BCG a GE
- POD - Podnikání - kapitálové obchodní společnosti
- POD - Podnikání - logistika v obchodně-podnikatelské činnosti
- POD - Podnikání - Obchodní společnosti - obecný úvod
- POD - Podnikání - podnikání v zahraničním obchodě
- PRA - Právo - Obchodní právo, Opatrovník
- PRA - Právo - Obchodní právo, Správní řízení
- PRA - Právo - Obchodní právo, Úřad práce
- PRA - Právo - Obchodní právo
- PRA - Právo - Obchodní společnosti
- PRA - Právo - smlouvy podle občanského a obchodního zákoníku
- UCE - Účetnictví - pohledávky a závazky z obchodního styku
- ZSV - Základy společenských věd - Obchodní právo
- ZSV - Základy společenských věd - TRŽNÍ EKONOMIKA – ŽIVNOSTENSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
- E - Ekonomie - Obchodn+ş spole Źnosti
- E - Ekonomie - Obchodni cinnost poverpoint
- E - Ekonomie - Obchodní banky
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Právní úprava obchodních vztahů mezi podnikateli - OZ
- E - Ekonomie - Zahranicni obchod
- E - Ekonomie - Zahraniční obchod, cla a celní politika
- NJ - Německý jazyk - Im Warenhaus, Einkaufen - v obchodním domě, nakupování
- UCE - Účetnictví - zuctovaci vztahy z obchodniho styku
- E - Ekonomie - Historie obchodu
- EKO - Ekonomika - 8.Obchodní společnosti
- EKO - Ekonomika - 15. Obchod
- E - Ekonomie - Kalkulace nákladů v zahr. obchodě
- E - Ekonomie - Mnohostranné nástroje vnější obchodní politiky
- E - Ekonomie - Aktivní prostředky vnější obchodní politiky
- E - Ekonomie - Spedice v zahr. obchodu
- E - Ekonomie - Obchodní společnosti
- E - Ekonomie - Zahranicni obchod
- PRA - Právo - ObchodnÝ spoleŔnost
- E - Ekonomie - Formovani zahranicne obchodni smeny
- E - Ekonomie - Zahranicni obchod
- E - Ekonomie - zahraniční obchod
- UCE - Účetnictví - Obchodní organizace, úč. třída 7
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: