- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálÚLS
znaky:
ústní tradování (díla se nepíši, předávají se ústně)
anonymnost (bez známého autora)
variabilita (různorodost, pokaždé jiné vyprávění + přimýšlení vlastního)
kolektivnost (podává obraz o životě a myšlení lidí)
Prvopočátky ústní lidové slovesnosti souvisejí s potřebou dávných lidí sdělovat si různé zkušenosti, získané při styku s přírodou, vysvětlovat si různé jevy a předávat je dalším generacím. Rozvíjela se proto ve všech částech světa, u všech národů, a to v dobách, kdy znalost písma byla omezena jen na společenské špičky. To je také důvod, proč pro velkou část národa představovala vůbec jedinou kulturu.Českou slovesnost lze členit na několik skupin: národní píseň, která má povahu lyriky, národní pohádku, ta má povahu epiky, lidovou hru, která se vyvinula z církevních obřadů, a případně sem lze řadit i pololidovou tvorbu - zlidovělá píseň, což je umělá píseň, která postupně zlidověla. Určitou českou specialitou je absence bohatýrského eposu, která v minulosti zavdávala ke komplexu méněcennosti české literatury (běžně totiž je bohatýrský epos jádrem slovesné epiky). Místo bohatýrského eposu máme zbytky epiky - tzv. kmenová vyprávění česká - a velice bohatou lyriku (viz rčení „co Čech, to muzikant“).Slovesnost má poměrně dlouhou řadu žánrů:pranostiky založeny na sledování počasí (např.: „Svatá Anna, chladno zrána.“)pořekadla vyjadřují životní zkušenost, bez mravního naučení (např.: „Hrách na stěnu házet.“)přísloví obdobně jako pořekadla vyjadřují určitou situaci či zkušenost, ale přidávají mravní ponaučení (např.: „Kdo jinému jámu kopá, sám do ní spadne.“)pohádky (báchorky) epický žánr slovesnosti, který má poutavý děj, v němž statečný a dobrý hrdina vítězí nad zlem s pomocí nadpřirozených bytostí nebo zázračných předmětů, není časově ani místně situovaná, její rámec tvoří ustálená spojení, která ještě zesilují časovou a místní neurčitost; dlouho se šířily pouze ústně (jako i např. pořekadla apod.), než byly v 18. - 19. století sesbírány a sepsány, existují však i pohádky umělé; v období baroka vznikaly pohádky, kdy prostý člověk vítězí nad tyranickým pánem, a typickou pohádkovou postavou této doby je český Honzapísně mají většinou lyrickou povahu, ale existují i písně epického rázu (např. hrdinské písně - ruské byliny); zvláštní povahu mají kramářské (jarmareční) písně, která zaznamenala největší rozvoj v 16. - 19. století, kdy potulní kramáři šířili jejich texty a zpívali je na jarmarcích; mívaly většinou mnoho stop, bývaly doprovázeny např. flašinetem a někdy byly doplněny obrázky, opěvovaly nějakou aktuální událostbalady stojí na rozhraní všech tří žánrů, lyriky, epiky i dramatu, převládají ale prvky lyricko-epicképověsti obsahují určitý historický fakt, který se během doby za působení tvůrčí fantazie obměňuje; existuje mnoho druhů pověstí, např.: národní (o praotci Čechovi), hrdinské (o Žižkovi), rodové (bílé paní), místní a legendární (týkaly se zázraků a byly často inspirovány oficiální tvorbou)proroctví úzce souvisí s pověstmi, vyjadřuje naděje v lepší budoucnostknížky lidového čtení mají dobrodružný děj, kdy dobro vítězí nad zlem (např.: Povídky o Palečkovi)Později se objevuje i pololidová tvorba, která vychází z oficiálního vzoru, ale posluchač si pro sebe téma upraví, aby ho nějakým způsobem více oslovovala. Patří sem např. tzv. interm
Vloženo: 2.07.2011
Velikost: 55,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Ústní lidová slovesnost
- LIT - Literatura - Ústní lidová slovesnost a její vliv na lit pro děti
- LIT - Literatura - Literatura barokního období, ústní lidová slovesnost 19. s
- LIT - Literatura - Ústní lidová slovesnost 2
- LIT - Literatura - ÚSTNÍ LIDOVÁ SLOVESNOST. NEJSTARŠÍ LITERÁRNÍ PAMÁTKY VE SV
- LIT - Literatura - Ústní lidová slovesnost
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.8- Ústní lidová slovesnost a literatura
- LIT - Literatura - Ústní lidová slovesnost
- BI - Biologie - Ústní dutina
- CJ - Český jazyk - Ústní lidová slovesnost Erben, Němcová, Wolker,..
- Z - Zeměpis - POUŠTNÍ KRAJINA
- CJ - Český jazyk - Pobělohorská literatura - oficiální, pololidová, ústní lidová slovesnost
- AJ - Anglický jazyk - ustni zkouseni 2.pololeti
- CJ - Český jazyk - ÚSTNÍ LIDOVÁ SLOVESNOST (OD DOBY KAMENNÉ K DNEŠKU)
- CJ - Český jazyk - ÚSTNÍ LIDOVÁ SLOVESNOST
- LIT - Literatura - Ustni lidova slovesnost, pohádka, literatura pro deti a mladez
- CJ - Český jazyk - Ústní lidová slovesnost a počátky lidového písemnictví
- LIT - Literatura - Lidová slovesnost ve vývoji české literatury
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost jako inspirační zdroj naší literatury
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost
- LIT - Literatura - Lidová slovesnost jako inspirační zdroj naší literatury
- LIT - Literatura - Lidová slovesnost
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost
- CJ - Český jazyk - Baroko, doba pobělohorská, lidová tvorba J. A. Komenského
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost jako inspirační zdroj naší literatury
- LIT - Literatura - Lidova slovesnost - zdroj inspirace pro ceskou literaturu,
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost jako zdroj inspirace pro spisovatele
- Z - Zeměpis - čínská lidová republika
- CJ - Český jazyk - Lidova slovesnost
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost a její vliv na uměleckou literaturu
- CJ - Český jazyk - slovesnost
Copyright 2024 unium.cz