- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálk se toho má vyrobit
např. ekonomika socialismu a komunismu
3. Tržní
- působí zde síla nabídky a poptávky
- funguje u nás v dnešní době
Poptávka
= síla (páka) tržního mechanismu
= množství statků, které jsou kupující ochotní a schopni zakoupit za přijatelnou cenu
- ochota je dána potřebou kupujících
schopnost je dána disponibilními příjmy
představují ji kupující (domácnosti, podniky..)
závislost poptávaného množství na ceně můžeme vyjádřit tabulkou nebo grafem
( zákon poptávky: čím je cena vyšší, tím je poptávané množství menší
cena nejdůležitější faktor ovlivňuje poptávku směrem nahoru a dolů
další faktory ovlivňující poptávku a její posun směrem doprava a doleva:
existence tzv. komplementů
komplement = výrobek, který doprovází spotřebu určitého zboží (např. benzín)
- zvýší-li se cena benzínu při nezměněné ceně aut poptávka po autech klesne, tedy posun doleva (sníží-li se vzroste)
substitut = výrobek, který může nahradit výrobek původní (Rama a máslo)
- klesne-li cena Ramy, bude po ní větší poptávka a sníží se poptávka po másle
preference – co upřednostňujeme, živ. postoj, životní styl
příjem
reklama
očekávání
Posun poptávky
- poptávková křivka vyjadřuje závislost poptávaného množství pouze na ceně tzn. ostatní faktory ji neovlivní nebo jsou neměnné
- dojde-li však ke změně některého z faktorů ztratí původní křivka svoji platnost a vzniká křivka nová a sice posuneme doprava nebo doleva
1. Zlevnění substitutu
- při nezměněné ceně výrobku dojde-li ke snížení ceny substitutu posune se poptávková křivka po výrobku směrem doleva, protože se sníží poptávané množství po výrobku
(a zvýší se poptávka po substitutu)
2. Zdražení substitutu
dojede-li k nárůstu ceny substitutu poptávané množství po výrobku se zvýší, tedy posun křivky doprava
3. Zlevnění komplementu
dojde-li k zlevnění komplementu poptávka po původním výrobku se zvýší, teda posun popt. křivky doprava
4. Zdražení komplementu
pokles poptávky po výrobku, tedy posun doleva
úkol: Nakreslete poptáv. křivku po pomerančích. Vysvětlete, co se stane a proč, jestliže :
a) klesne cena pomerančů a ost. faktory se nemění – posun pouze po poptáv. křivce
b) zvýší-li se přijímy rodin – posun doprava, tzn. zvýšení poptávky
c)zlevní-li se banány a kiwi, cena pomerančů stejná - - změnou ceny substitutů dojde ke změně poptávaného množství po pomerančích, i když se cena nemění (posun doleva)
Elasticita poptávky
= pružnost
- vyjadřuje vztah mezi změnou vlastní ceny zboží a dopadem této změny v ceně na poptávané množství
E = změna množství
změna v ceně
- o elasticitě rozhoduje:
1. nezbytnost výrobku pro zákazníka
2. možnost náhrady daného výrobku jiným (čím více substitutů výrobek má, tím je větší pružnost)
3. čas (výrobky časem ztrácejí punc exkluzivity)
- výsledek změny v cenách proti změně poptávaného množství označujeme jako koeficient cenové elasticity poptávky
- koeficient má podobu čísla
a) = 1
= unární (jednotková) elasticita
- znamená to, že o kolik % se změní cena spotřebního zboží, o tolik % se změní poptávka po spotřebním zboží
b) < 1
= neelastická poptávka
- pohyb cen nemá velký vliv na velikost poptávky tzn. při 1 % růstu ceny dochází k menšímu než 1 % poklesu poptáv. množství
např. sůl, základní potraviny, mouka
c) > 1
= poptávka cenově elastická
- znamená to, že malá změna v ceně vyvolá větší změnu poptávaného množství
např. u módních výrobků
- je-li výrobek v oblasti cenové elasticity poptávky, potom má smysl snižovat uto cenu, abychom dosáhli vyšších tržeb
(pokud je poptávka elastická - sniž cenu budeš mít vyšší tržby)
Nabídka
- síla (páka) tržního mechanismu
- představují ji prodávající
= ochota a schopnost nabízejících nabídnout určité množství výrobků za určitou cenu
- ochotou rozumíme očekávaný výnos
- schopností rozumíme to, že nabízející dokáže využít a shromáždit VF
- nabídku můžeme vyjádřit graficky nebo tabulkou, obě varianty nám ukazují závislost nabízeného množství na ceně
- nabídková křivka má stoupající tendenci
- posun křivky nahoru a dolů pouze změnou cen
( zákon nabídky: čím je cena vyšší, tím je nabídka vyšší
- nejdůležitější faktor ovlivňující nabídku je Cena
- další faktory:
1. ceny vstupů (materiálové, mzdové náklady..)
2. technický pokrok (inovace - normy, stroje, zvýšení produktivity práce - podnik má omezené zdroje, musí je využívat efektivně)
3. organizační změny - např. zákony - zavedení refelexních vest
4. přírodní podmínky - např. neúroda
5. alternativní produkty (=substituty)
- nabídka má stoupající tendenci z těchto důvodů:
* na trh mohou vstoupit výrobci, kteří si pořizují dražší zařízení
* výrobce při svých omezených zdrojích může změnit kdykoliv svůj výrobní sortiment v prospěch toho výrobku, který je dražší
Posun nabídky
- nabídka se může posouvat doleva nebo doprava:
- posun doleva znamená snížení nabízeného množství (cena většinou vyšší)
- posun doprava znamená zvýšení nabízeného množství (cena nižší)
Příklady na posuny nabídky:
1. cena výrobku výrazně klesne
posun na nabídkové křivce
2. ceny vstupů výrazně klesnou
dojde k posunu doprava, tzn. dojde ke zvýšení nabízeného množství mobilů
3. ceny vstupů vzrostou
- dojde k posunu nabídkové křivky doleva tzn. nabízené množství bude nižší a může dojít k navýšení ceny
Elasticita nabídky
- vyjadřuje do jaké míry reaguje nabízené množství na změnu ceny
E = změna % množství
změna % cena
- nabídka je elastická v případě, že elasticita je vyšší než 1 (zvýšení ceny o několik % vyvolá zvýšení nabízeného množství x-násobně)
Tržní rovnováha
VZÁJEMNÉ působení nabídky a poptávky
- poptávané a nabízené množství závisí na ceně, ale zároveň cena je
Vloženo: 3.03.2011
Velikost: 74,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Trzni system
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Ceny v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Hospodářská soutěž a úloha vlády v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Podnik a podnikání v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní a národní hospodářství
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství a makroekonomie
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržním hospodářství
- UCE - Účetnictví - Účetnictví v tržní ekonomice
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Podnik a podnikání v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Podstata fungování tržní ekonomiky
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Základní pojmy tržní ekonomiky
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trh, trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství
- E - Ekonomie - Trh, tržní hospodářství, národohospodářske pojmy
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství a hospodaření podniku
- E - Ekonomie - TRŽNÍ SYSTÉM. NABÍDKOVÁ A POPTÁVKOVÁ KŘIVKA. TRŽNÍ ROVNOVÁHA
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní kategorie Filosofické směry 20.století
- ZSV - Základy společenských věd - Základy tržní ekonomie Právní subjektivita
- E - Ekonomie - Trh a trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni selhani
- E - Ekonomie - trzni ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Trh, tržní rovnováha
- E - Ekonomie - Tržní nabídka a její pružnost
- E - Ekonomie - Tržní poptávka a její pružnost
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržní ekonomice. Řešení efektivnosti, spravedlnosti a stability trhu.
- E - Ekonomie - MO1 Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní mechanismus
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní ekonomika
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- E - Ekonomie - Tržní selhání
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trh práce a nezaměstnanost, mzda v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Trh, trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní mechanismus
- POD - Podnikání - podnik v podmínkách tržního hospodářství
- ZSV - Základy společenských věd - TRŽNÍ EKONOMIKA – ŽIVNOSTENSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
- E - Ekonomie - Principy tržního hospodaření
- E - Ekonomie - Trh a trzni hospodarstvi
- EKO - Ekonomika - 14. Tržní hospodářství
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní ekonomika
- ZSV - Základy společenských věd - Fungování trhu
- E - Ekonomie - Agregátní poptávka v uzavřené ekonomice, rovnováha na trhu zboží a služeb, keynesiánský kříž a křivka IS, rovnováha trhu peněz
- E - Ekonomie - Rovnováha na trhu peněz a křivka LM, stimulace poptávky v režimu volně pohyblivého měnového kurzu
- E - Ekonomie - Tvorba peněz a peněžní zásoba, rovnováha trhu peněz
- E - Ekonomie - Vyčišťování trhu práce, všeobecná rovnováha trhů
- MKT - Marketing - Pokrytí trhu a marketingový výzkum
- MKT - Marketing - Segmentace trhu
- UCE - Účetnictví - Strhuktura zjišťovanání výsledku hospodaření
- E - Ekonomie - Formování a základní elementy trhu
- E - Ekonomie - Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
- PSY - Psychologie - Průzkum trhu, propagace, reklama
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- E - Ekonomie - Selhání trhu
- E - Ekonomie - Prodej výkonů podniku na domácím trhu
- E - Ekonomie - Prodej výkonů podniku na zahraničním trhu
- MKT - Marketing - Chování spotřebitele, segmentace trhu
- MKT - Marketing - Průzkum trhu
- E - Ekonomie - Základní subjekty a složky trhu, struktura trhu
- E - Ekonomie - Zákony trhu
- E - Ekonomie - Marketing, průzkum trhu
- E - Ekonomie - Rovnováha na trhu peněz
- E - Ekonomie - Firma na nedokonale konkurenčním trhu
- E - Ekonomie - Formování a základní elementy trhu
- E - Ekonomie - Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
- MKT - Marketing - Nákupní chování, průzkum trhu
- PSY - Psychologie - Průzkum trhu, propagace, reklama
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- E - Ekonomie - Zákony trhu
- E - Ekonomie - Další subjekty finančního trhu
- MNG - Management - Defirencovaný mtg. Segmentace trhu
Copyright 2024 unium.cz