- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSeminární práce z výtvarné výchovyJacopo Robusti – Tintoretto[Vyberte datum.]adminÚvodPrávě Tintoretto mě svými obrazy zaujal natolik, že jsem se rozhodla udělat seminární práci právě o něm a tím se o jeho životě, osobnosti, malbách dozvědět více, než jsem věděla doposud. Jeho díla mi připadají tak jiná, než díla ostatních. Veselost a dokonalé zbarvení obrazů jsou pro mě Tintorettovo charakteristickým rysem. Jeho záhadnost obalena nejrůznějšími legendami k mé zvědavosti jen přispívá. Když jsem se pak dočetla něco o jeho charakteru, osobnosti a vlastnostech, byla jsem ráda, že jsem si toto téma vybrala. Uznávám, že téma nepatří k nejsnazším, protože se toho moc o jeho životě neví, ale i to málo je velice pestrobarevné. Nicméně jsem pátrala a pátrala a snad jsem našla dost podkladů k tomu, abych mohla vytvořit seminární práci, jakou by si Tintoretto zasloužil.Obsah TOC \o "1-3" \h \z \u Úvod PAGEREF _Toc232858168 \h 2Puvod jména Tintoretto PAGEREF _Toc232858169 \h 4Tintorettuv symbol PAGEREF _Toc232858170 \h 4Tintorettova ,,oblíbenost“ PAGEREF _Toc232858171 \h 4Neshody s Tizianem PAGEREF _Toc232858172 \h 5Krize už od narození PAGEREF _Toc232858173 \h 5Tintorettova kajuta PAGEREF _Toc232858174 \h 6Divadelní Tintoretto PAGEREF _Toc232858175 \h 6Tintoretto v zrcadle kritiky PAGEREF _Toc232858176 \h 7Obrazová príloha PAGEREF _Toc232858177 \h 9Seznam použité literatury PAGEREF _Toc232858178 \h 18Puvod jména Tintoretto,,Odsouzen k malování, odpykával si, počínaje prvními krůčky svého legendárního noviciátu v Tizianově dílně, doživotní trest, o nějž sám usiloval seč byl, jako by pronásledoval chiméru osvobození, jež nalezl teprve ve smrti.“ Takto stručně lze charakterizovat Tintorettův život, jak sám napsal ve své publikaci Carlo Bernari. Bylo v těchto dobách zvykem dávat synovi přezdívku podle otcova řemesla. A protože Giovanni Battista vykonával řemeslo barvíře hedvábných látek, nikdo by se nedivil, kdyby jeden z jeho synů býval dostal jméno del Tintore (syn barvířů). Ve zdrobnělině lze spatřovat nejeden z žertovných kousků vynalézavého lidu, hovořícího vtipnou řečí plnou nadsázek, ale spíš úmysl pojmenovat kromě fyzického vzhledu (Jacopo byl nepochybně malého vzrůstu) také povahu. Malíř byl zřejmě povahy neobyčejně živé a neposedné. Herec Andrea Calmo, Tintorettův obdivovatel a přítel, ho přirovnává ve slavném dopise k zrnku pepře. Lze však těžko předpokládat, že tohle zrnko pepře, schopné zahanbit a předčít svazek makových palic (jak ho charakterizuje Calmo) by si dal vnutit jméno už na první pohled tak směšné. Pravděpodobnější je, že umělec se na ně rozpomněl později a z vlastního rozhodnutí si je vybral v době, kdy už dosáhl jisté proslulosti a pocítil nutnost zavěsit nad dílnu znak, který by v budoucnu platil i pro jeho syny.Podepisuje-li se v testamentu z r. 1539, kdy sotva dosáhl dvaceti let, ještě jednoduše: ,,Já mistr Giacomo, malíř z náměstí San Chassan…“, aniž by se blíže určil příjmením, kterým ho již označovali přátelé, rodina a sousedé, lze předpokládat, že ještě nedospěl onoho stupně samolibosti a opovážlivosti, které si nasazoval jako masky a s jejíchž pomocí pak dokázal zastírat své krize a rozpory. Zvládl je tak, že si plným právem vysloužil mínění, jež o něm kolovalo ještě o sto let později: ,,nejtroufalejší malíř světa“.Tintorettuv symbolNeuběhl ještě ani rok od závěti a týž Giacomo (Jacopo) vystoupil z anonymity ,,malíře z náměstí San Chassan“ a označuje se symbolem, který připojuje ke svému jménu. Mám na mysli znak, který nedal spát tolika kritikům a životopiscům. Objevuje se na obraze Svatá rodina mezi jménem: ,,Jachobus“ a datem: ,,1540“. Je to kolo se třemi soustřednými kruhy a osmi vidlicovitě rozvětvenými paprsky na vrcholu, což na první pohled připomíná mlýn: obraz nejobvyklejšího a po staletí stále stejného stroje. Může představovat např. mlýnek z barvírny, tedy nástroj, který slouží barvíři k tomu, aby promíchával ve vroucí barevné lázni kusy látky. Že prostý nástroj otcova řemesla mohl malíři vnuknout myšlenku, aby ho přijal a symbol svého příjmení a zároveň za znak celé dílny, není hypotéza k zahození.Tintorettova ,,oblíbenost“Za tři roky si malý ,,malíř z náměstí San Chasan“ už vydobyl uznání Aretina, pro kterého namaloval dva výjevy na strop jeho ložnice. Tintoretto, tvrdohlavec, ochotný dát si poroučet jen svým talentem, kterého jeho fantazie a chtivost úspěchu podněcovali ke stále troufalejším podnikům, nemohl zakolísat před nejistotami kritiků a nenávistí, kterou si vysloužil svým chováním. Stopa po antipatii, kterou kolem sebe šířil, se uchovala v dokumentu z archívu Školy sv. Rocha. Dočteme se v něm, že jeden člen bratrstva, Maria Zuan Zignioni della Seda, byl ochoten přispět patnácti dukáty na výzdobu Sala dell’Albergo Školy, avšak pouze pod podmínkou, že ,,řečený obraz bude zhotoven jinou rukou než Tintorettovou“, a pokud tak nebude, ,,nechci dáti ničeho“.A nedal skutečně nic, neboť ze všech malířů usilujících o zakázku se prosadil právě tento nenáviděný malíř. Zase jednou prokázal svou obratnost při získávání zakázek. Zároveň však také mediální sílu, když později zahanbil soupeře, kteří se vstavěli na odpor. Její tajemství tkvělo v úspěchu, totiž v dokončení díla. Neshody s TizianemStával se dokonce, že zneužíval svého ,,navíc“, které mu za všech okolností dodávalo jistoty a troufalosti. Například, když si jednou pro sebe v Sala dell’Albergo Školy sv. Rocha uzurpoval prostor dvanáctkrát pět metrů a umístil na něm obrovské plátno Ukřižování(obr. 5). U Kristových nohou a kolem dvou lotrů tam shromáždil takový zástup lidí, tolik žebříků, lan a různých předmětů, co jen jich volné pole mohlo pojmout. Zdá se, jakoby plátno nebralo vůbec konce v té přeplněné a přeludné perspektivě. Vnější okolnost – totiž že ,,ukradl“ stěnu Tizianovi, který si ji zamluvil asi před dvanácti lety a hodlal na ní umístit vlastní p
Vloženo: 3.08.2012
Velikost: 8,56 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz