- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálČESKÝ JAZYK - maturitní otázka č. 26
Svár koncepcí v české poválečné literatuře a jeho nositelé
1.situace hnedka po válce
1945 - posun společnosti doleva
1946 - volby (pouze 4 strany), vítězí KSČ
proč:
radikalizace v době převratů
vysoká předválečná nezaměstnanost
nevíra v režim 1. republiky
osvobození SSSR
nejsilnější, nejlépe orientovaná
2. I. období: 1945 - 48
relativní politická svoboda, 1946 - začátek studené války, rozpad protifaš. koalice
spory o orientaci ČSR v literatuře:
východ:
Ladislav Štoll
sešněrovaný dogmatický socialismus
západ:
Václav Černý
není socialismu bez demokracie
1946:
střet na sjezdu spisovatelů (Syndikát čs. spis. - František Halas, vlastně odbory)
většina na východ kvůli válce
1948:
KSČ - únorový puč = zásah do literatury zvenčí = příklon na východ
3. II. období: 1948 - 56
zánik syndikátu, zložen SČSS (ne profesní, ale ideologická org.) - 1. sjezd 1949 (předseda Jan Drda)
komunismus: vyvrcholení dějin. kdo nejde s námi, jde proti nám
1950: konference o poezii:
- Ladislav Štoll: „30. let bojů za č. socialistickou poezii“:
- černobílo: S. K. Neumann = anděl x F. Halas = ďábel
- zdůrazňovali lidovost:
- ne avantgardy
- Zdeněk Nejedlý (poslední obrozenec): Tyl, Jirásek, Hálek
- odmítali:
- Čapka a katolíky (s nimi procesy)
- socialistický realismus:
- tvůrce: Maxim Gorkij - kritická nota s pohádkovými vizemi („Matka“ (1906))
- termín 1. použil A. A. Ždanov, šlo mu o:
- pravdivé zobrazení skutečnosti
- její zobrazení v revolučním vývoji
- výchovu čtenářů v duchu socialismu
- tohle se tluče (výchovná x nevýchovná pravda)
- spisovatel: „inženýr lidských duší“, lit. dílo: „učebnice života“
důraz na výchovu: reforma školství, síť knihoven a divadel, masová náklady klasiků, založena ČSAV
lit. se začala štěpit:
- legální
- ilegální (šuplík či volné šíření)
- emigrantská (Egon Hostovský, Čep, Ferdinand Peroutka ...)
svazáčtí básníci (frézismus): člověk jako učitel, inženýr (pouze prac. zařazení) ne jako člověk
- S. K. Neumann: sebevražda
- Pavel Kohout: nejdříve to psal, pak přehodnotil a disidentoval
po + Gottwalda a Stalina: „Sovětský svaz - náš vzor“
ale pak:
S. V. Nikolskij: ruský bohemistik, specialista na Čapka, vydal o něm studii => pokus o rehabilitaci Čapka u nás
Sčipačev: jeho z ruštiny přeložená sbírka o lásce, sice blbá, ale o lásce
1. signály, že se cosi mění
4. III. období: 1956 - 68
1956:
sjezd KSS (Chruščov) - Stalinovy zločiny, ... - zavedení kolektivního vedení, 1. pokus o reformu socialismu
literatura: vydáno „Jeden den Ivana Děnisoviče“ (A. Solženicyn)
Čechy: 2. SČSS:
výstupy proti Ždanovovi, bezdůvodné vězněním nepublikování
třeba demokratizovat „svědomí ná
Vloženo: 3.07.2011
Velikost: 44,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz