- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálBRECHT BERTOLT
po nástupu Hitlera k moci žil v exilu (Rakousko, Švýcarsko, Francie, Dánsko, od roku 1941 v USA); do Německa se vrací roku 1948; v Berlíně založil roku 1949 Berliner Ensemble, scénu, na níž prakticky realizoval principy epického divadla, které postupně formuloval a rozvíjel od konce 20. let; charakterické jsou pro ně tzv. zcizovací efekty (komentáře, songy, verše, některé inscenační techniky…); základním úkolem zcizovacích efektů (Verfremdungseffekten) je zrušit iluzi, odvést herce i diváky od vciťování se do rolí a dějů a vytvořit situaci pro jejich odstup, možnost kritických postojů a hodnocení; tyto modelové situace, často jakési paraboly či alegorie skutečnosti, slouží autorovi a režisérovi k určitému ovlivňování diváků, popř. i k jejich manipulování
dramata – Třígrošová opera, Matka Kuráž a její děti (1939, inscenace v Curychu 1941), Strach a bída Třetí říše (1938), Zadržitelný vzestup Arthura Uie; první dvě dramata vycházejí z uměleckých předloh jiných autorů (Gayovy Žebrácké opery a Grimmelshausenovy prózy Trutz Simplex), druhé dvě mají otevřenější vztah k politické situaci v Brechtově vlasti; Strach a bída Třetí říše má dokumentární charakter; poslední uvedená hra je pak satirickou groteskou, v níž je parodována Hitlerova cesta k moci (děj se ovšem umístěn do amerického podsvětí); nejvýznamnější Brechtovou poválečnou hrou je Kavkazský křídový kruh (psáno ve spolupráci s Ruth Berlauovou v letech 1943 – 1945)
Strach a bída Třetí říše
1938; tato hra byla napsána podle zpráv očitých svědků a noticek z novin; scény byly vytištěny roku 1938 pro Malikovo nakladatelství v Praze; nebylo je však už možnost rozšířit, protože Hitler přepadl Československo; jevištní zpracování pro Ameriku se hrálo pod názvem „The private Life of the Master Race“ v New Yorku a v San Franciscu; základní dekorační prvek tvoří klasický tank nacistické armády; objeví se zde čtyřikrát, na začátku, mezi jednotlivými částmi a nakonec; mezi scénami je slyšet hlas s hrčení tanku
premiéra hry se konala v roce 1938 v Paříži v režii Slatana Dudowa, v roce 1954 ji inscenoval v New Yorku Berthold Viertel; v Berlíně byl Strach a bída Třetí říše poprvé uveden roku 1948 v Deutches Theater pod vedením Wolfganga Langhoffa; na jevišti Brechtova divadla se objevila až po dramatikově smrt, jako první inscenace, na které už Brecht nijak nespolupracoval; jednalo se tzv. inscenaci studijní – jednotlivé scény připravili různí režiséři, Brechtovi žáci a spolupracovníci: Lothar Bellag, Carl M. Weber, Peter Palitzsch…
vztah Brechta k válce – není melodramatický ani krvavě drastický, ač by k tomu měl dostatek příležitostí; nelomí rukama, ale také nementoruje, nejde mu jen o politické heslo; nedělí postavy mechanicky na kladné a záporné, ani však „nepsychologizuje“, nehledá konvenčně světlé stránky na nacistických příšerách a stíny pochyb v těch, kteří prohlédli nebo prohledali; jedná se o vztah nesentimentální, přesný, důsledný a nevyhýbavý; s určitostí a bezohledností velkého umělce „rozmontovává“ stroj fašistické války, aby přišel na kloub všem součástkám, které jej daly do pohybu a uvedly Německo do zkázy; hra, která nepopřeje divákovi oddechu, zobrazuje nejskrytější záhyby jeho svědomí; jedná se o dílo, které je v duchu brechtovském pojato jako svědectví; svědek-básník, svědek-režisér, svědek-herec nejsou ovšem nezúčastněnými referenty: mají na mysli hrůzu katastrofy a vypovídají proto o těch skutečnostech, které ji připravovaly nebo zapříčinily; svědčí, aby dokazovali a usvědčovali
dílo se stává souborem scén (dokumentární charakter); zobrazení mechanizace člověka, který se v dané situaci a navzdory svému individuálně „dobrému“ charakteru stává povolným nástrojem barbarství; celé Brechtovo dílo je charakteristické vztahem autora k námětové realitě (výjimku netvoří ani toto drama); Brecht k tématu fašismu nepřistupuje oklikou, parabolicky: nezpracovává jen svou oblíbenou metodu podobenství (v užším či širším smyslu), která mu dávala možnost odpoutat se od nevýznamných vn
Vloženo: 16.04.2011
Velikost: 51,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- PSY - Psychologie - bolest,strach,uzkost
- LIT - Literatura - H.de Balzac - Lesk a bída kurtizán
- LIT - Literatura - Třetí etapa národního obrození
- Z - Zeměpis - Problemy tretiho sveta
- Z - Zeměpis - Přírodní podmínky ČR-část třetí
- D - Dějepis - Hospodářské a sociální problémy třetího světa
- LIT - Literatura - SVĚT. literatura poslední třetiny 19. st
- D - Dějepis - byzanská říše
- D - Dějepis - francká říše
- D - Dějepis - svatá říše římská
- D - Dějepis - Absolutismus ve Francii, rok 1848, mezinárodní vztahy po 30ti leté válce, Svatá říše římská
- D - Dějepis - Počátky středověku (feudalismus - vznik), Barbarské státy, Franská říše, Sámův svaz, Byzanc, Velká Morava, Arabové a islám.
- D - Dějepis - Vrcholný středověk v Evropě (12. - 15. stol.) - Francie, Anglie, Svaté říše římská, Mongolové a Rusko, Balkán atd.
- D - Dějepis - Arabská říše
- BI - Biologie - Říše hub
- D - Dějepis - Svata rise rimska
- AJ - Anglický jazyk - Crime and violence on the rise aminy teenagers
- CJ - Český jazyk - Úvaha - Kdyz jsi prise na svet, plakal jsi...
- CJ - Český jazyk - Úvaha (Když jsi přišel na svět, plakal jsi a všichni se radovali.)
- E - Ekonomie - Třísektorový a čtyřsektorvý model
- D - Dějepis - Sámova říše, Velká Morava, Počátky českého státu
- D - Dějepis - Barbarská říše, první útvary = 5.
- D - Dějepis - Francká, byzantská a arabská říše, Kyjevská Rus
- VV - Výtvarná výchova - Albrecht Dürer
- LIT - Literatura - Matka Kuráž a její děti Brecht
- LIT - Literatura - O divadelnom umení B. Brecht
- LIT - Literatura - Světová avantgarda B. Brecht a jeho dílo
- LIT - Literatura - Třígrošová opera Brecht
- CJ - Český jazyk - Bertolt Brecht
- D - Dějepis - Albrecht z Valdštejna
Copyright 2024 unium.cz