- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál6. Státní dluh
Jak již bylo uvedeno, státní dluh je jednou z možností úhrady deficitu státního rozpočtu. Z časového hlediska může mít charakter dluhu přechodného, kdy kryje výkyvy hospodaření státu v běžném rozpočtovém období, způsobené časovým nesouladem příjmů a výdajů nebo dluhu dlouhodobého, jehož příčinou je trvající deficitní hospodaření. Dlouhodobý státní dluh v podstatě představuje nahromaděné schodky státního rozpočtu.
6. 1. Příčiny státního dluhu
Příčinou vzniku státního dluhu je tedy deficitní charakter státního rozpočtu. Deficit státního rozpočtu je úzce spojen s daněmi, tj. s příjmy a výdaji. Příčiny schodku státního rozpočtu mohou být buď na straně rozpočtových příjmů nebo rozpočtových výdajů, případně může působit výdajová i příjmová stránka státního rozpočtu současně.
Příčiny vzniku deficitu státního rozpočtu:
nedostatečné rozpočtové příjmy
– nedostatečná daňová základna;
neadekvátní daňové sazby (nízké, nebo naopak příliš vysoké podněcující daňové úniky);
úroveň daňové služby, tzn., nakolik je schopna zajistit výběr daní.
Otázka daňové základny, tzn. co všechno je předmětem zdanění a velikost daňových sazeb je velmi citlivou politickou záležitostí. Otázka výběru daní je pak závislá na disciplině poplatníků, na úrovni daňové služby a na účinnosti postihu daňových úniků.
příliš velké rozpočtové výdaje
Jedná se o nejčastější příčinu schodku státního rozpočtu ve vyspělých zemích. Vysoké výdaje státního rozpočtu jsou většinou výsledkem minulých politických rozhodnutí. Ze zkušenosti vývoje státního rozpočtu v rozvinutých zemích vyplývá, že rozhodující příčinou deficitu státního rozpočtu byl neočekávaný růst mandatorních výdajů. Hlavní roli přitom hrály sociální výdaje spojené s praxí budování „státu blahobytu“. Následné snížení těchto výdajů za účelem snížení schodku státního rozpočtu je prakticky neproveditelné z politických důvodů.
Vznik státního dluhu
Státní dluh vzniká úhradou schodku státního rozpočtu. Zdrojem úhrady může být buď půjčka ze zahraničí – jedná se o tzv. vnější, externí dluh, nebo půjčka od domácích subjektů, pak jde o tzv. vnitřní, interní dluh.
Půjčka ze zahraničí vede ke vzniku nebo zvýšení zahraničního veřejného dluhu. Projeví se nárůstem pasivního salda běžného účtu platební bilance. Váže na sebe celou dluhovou službu, tzn., že musí být splácena jistina i úrok. Často bývá spojena s jinými ekonomickými a politickými požadavky věřitele.
Vnitřní dluh vzniká půjčkami od obyvatel a od domácích podnikatelských subjektů včetně bank. I v tomto případě se hradí jistina a úrok. Tyto půjčky mají podobu prodeje státních obligací (dluhopisů) a státních pokladničních poukázek.
Státní obligace jsou cenné papíry, které jsou vydávány ke krytí deficitu státního rozpočtu se střednědobou (do 5 let) nebo dlouhodobou (10 a více let) dobou splatnosti. Prodej státních obligací ke krytí rozpočtového schodku se používá tehdy, není-li vláda schopna zvýšené výdaje uhradit do jednoho roku. Úrok musí být přiměřeně vysoký, aby o ně byl na kapitálovém trhu zájem. Obligace jsou hlavním nástrojem řízení dlouhodobého státního dluhu. V ČR byly většinou vydávány obligace s dobou splatnosti do 5 let, v roce 2000 byla poprvé vydána emise s dobou splatnosti 10 let, v roce 2001 emise s dobou splatnosti 15 let a v roce 2006 dokonce s dobou splatnosti 30 let při úrokové míře 4,2 %.
Státní pokladniční poukázky se používají ke krytí deficitu státního rozpočtu v případě, že lze uhradit tento dluh do 1 roku. Doba splatnosti je obvykle 3, 6, 9 nebo 12 měsíců, může být stanovena i konkrétním počtem dní. Roční úrok je nižší než-li u státních obligací. Jedná se tedy o krátkodobé cenné papíry, které slouží též k překlenutí časového nesouladu mezi příjmy a výdaji státní pokladny. Státní pokladniční poukázky jsou hlavním nástrojem řešení přechodného státního dluhu.
Financování deficitu státního rozpočtu prodejem státních cenných papírů (tzv. úvěrové financování deficitu státního rozpočtu) je založeno na transferu dodatečných finančních prostředků ze zdrojů mimo veřejný sektor.
6.3.Velikost státního dluhu
Velikost státního dluhu se posuzuje podle jeho podílu na hrubém domácím produktu (HDP). V některých zemích je zákonodárným orgánem stanovena hranice dluhu. Žádá-li stát o půjčku, musí mít souhlas zastupitelských orgánů. Bývá stanovena též velikost úroku pro cenné papíry, jejichž emisí se deficit státního rozpočtu hradí. Vývoj státního dluhu ČR je uveden v tab. č. l.
Tab. č. 6. 1.: Státní dluh ČR (k 31.12.)
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
mld. Kč
158,8
157,3
154,4
155,2
173,2
194,7
228,4
289,3
345,1
% HDP
15,6
13,3
10,5
9,2
9,6
9,8
11,0
13,2
14,7
Pokračování tab. č. 6. 1.
2002
2003
2004
2005
2006
mld. Kč
395,9
493,2
592,9
691,2
802,5
% HDP
16,1
19,1
21,0
23,1
24,9
Zdroj: ČSÚ
Po ustavení ČR v r. 1993 vznikl státní dluh zejména převzetím pasív československé federace (88,9 Kč). Po bývalé ČR zbyl dluh 20,3 mld. Kč. Dále byly převzaty zahraniční dluhy ČSOB (60 mld. Kč), které banka spravovala pro předchozí vlády.*
Na výši dluhu měla výrazný vliv devalvace československé měny v rámci přípravy na vnitřní konvertibilitu koruny (v r. 1990 byla Kč 3x devalvována). Závazky a pohledávky komerčních bank v zahraničí se musely přepočítávat v novém kurzu. Ztráty z kursových rozdílů musel uhradit stát, jednak půjčkou od Státní banky československé, jednak ze zahraničí. Ke státnímu zadlužení přispěla i emise rehabilitačních dluhopisů a dluhopisů na komplexní bytovou výstavbu.
Z výše uvedeného vyplývá, že drtivá většina dluhu ČR byla z počátku spojena s rozpadem federace a se změnou společenského systému. V dalších letech se na zvyšování státního dluhu podílely zejména ztráty vyvolané privatizací a transformací české ekonomiky, které byly soustředěny především v Konsolidační bance (nyní Česká konsolidační agentura). Přesto ČR patří k zemím s velmi nízkým státním dluhem. Za určité nebezpečí stability veřejných financí však lze považovat rychlost růstu dluhu po roce 2000. Při zpomalení hospodářského růstu by se podíl dluhu na HDP mohl výrazně zvýšit, a proto nabývá na opodstatněnosti celková reforma veřejných financí. Ke snížení deficitního hospodaření státu a tím i ke snižování dluhu by mohla přispět i větší účast soukromého sektoru na financování veřejných projektů (partnerství veřejného a soukromého sektoru - Public Private Partnership – tzv. PPP projekty).
Státní dluh je součástí dluhu veřejného, tzn., že kromě dluhu státu jsou zohledněny i nahromaděné schodky ostatních veřejných rozpočtů (finanční účelové fondy a
Vloženo: 3.07.2012
Velikost: 94,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- 06 - Postavení a finanční zdroje ve sportu - Struktura rozhodování a finančních toků ze státního rozpočtu, Sazky a ČOV
- 06 - Postavení a finanční zdroje ve sportu - Program státní podpory ve sprotu
- 6 - Informační procesy - AKS - ostatní
- UCE - Účetnictví - zákonné a ostatní rezervy
- E - Ekonomie - Vnitrostátní obchod
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území a počátky českého státu
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území_1
- E - Ekonomie - Cenné papíry, ostatní daně
- E - Ekonomie - Hospodářská politika, státní rozpočet
- E - Ekonomie - Makroekonomicke ukazatele a statni rozpocet
- E - Ekonomie - Státní rozpočet a fiskální politika státu
- E - Ekonomie - Státní rozpočet, daň z nemovitostí
- E - Ekonomie - Úvěrové a ostatní služby bank
- UCE - Účetnictví - Ostatní případy účtování materiálových zásob
- E - Ekonomie - Družstva, státní podniky
- ZSV - Základy společenských věd - Dělba státní moci
- ZSV - Základy společenských věd - Státní orgány ČR
- ZSV - Základy společenských věd - Státní symboly
- E - Ekonomie - Bankovní systém v ČR, ostatní banky
- E - Ekonomie - Pojišťovny a ostatní finanční instituce
- ZSV - Základy společenských věd - Státní symboly
- E - Ekonomie - STÁTNÍ PODNIK
- VS - Veřejná správa - Státní správa v oblasti dopravy
- VS - Veřejná správa - Orgány státní správy a samosprávy, ČR v mezinárodních organizacích
- D - Dějepis - První státní útvary na našem území
- E - Ekonomie - Úvěrové a ostatní služby bank
- PRA - Právo - Státní orgány
- ZSV - Základy společenských věd - Rozdělení právních odvětví Státní rozpočet a daňová soustav
- ZSV - Základy společenských věd - Státní správa a samospráva Francouzské osvícenství
- E - Ekonomie - státní hospod. politika
- AJ - Anglický jazyk - Státní systém v ČR, VB a USA
- E - Ekonomie - Státní hospodářská politika
- E - Ekonomie - Státní rozpočet, státní dluh
- E - Ekonomie - Úvěr a ostatní instrumenty
- ZSV - Základy společenských věd - státní moc, státní správa
- D - Dějepis - PRVNÍ STÁTNÍ CELKY NA NAŠEM ÚZEMÍ
- D - Dějepis - PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ, ZÁPADNÍ A VÝCHODNÍ EVROPA
- D - Dějepis - první státní útvary na našem území
- ZSV - Základy společenských věd - Státní symboly
- AJ - Anglický jazyk - Dopis (státní maturita)
- CJ - Český jazyk - Příprava na státní maturitu
- PRA - Právo - Státní správa a samospráva
- PRA - Právo - Úkoly státního zastupitelství v trestním řízení
- E - Ekonomie - STÁTNÍ PODNIK
- D - Dějepis - První státní útvary na území našeho státu
- D - Dějepis - slované a jejich první státní útvary
- D - Dějepis - Slované a jejich státní útvary
- E - Ekonomie - Veřejné rozpočty a státní rozpočet
- PRA - Právo - Trestní právo hmotné, Státní rozpočet, daně a poplatky
- UCE - Účetnictví - Zuctovaci vztahy ke statnimu rozpoctu
- D - Dějepis - První státní útvary na území našeho státu
- E - Ekonomie - privatiztace statniho majetku
- E - Ekonomie - prijmy a vydaje statniho rozpoctu
- E - Ekonomie - Národní hospodářství, ukazatele NH, Státní rozpočet
- E - Ekonomie - Veřejný dluh, daně a hospodářský růst
- BI - Biologie - Plicní ventilace, kyslíkový dluh
- UCE - Účetnictví - problematické účtování reklamace, dluhopisy, B, dobropis,..
Copyright 2024 unium.cz