- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Současná divadelní, televizní a filmová tvorba
LIT - Literatura
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálXXVIII. Současná divadelní, televizní a filmová tvorba
Filmová tvorba
filmy nominované na Oscara
Kolja (Jan Svěrák) - Laskavá komedie o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře a netušil, že právě prožívá nejkrásnější chvíle svého života. Františkovi už prošedivěly vousy, KOLJA ještě nedosáhl školního věku. Zůstali sami, starý mládenec a kluk, kteří si navzájem nerozumějí a to ve všech směrech. Čeká je dlouhá a složitá cesta za úsměvem a láskou ...
Ostře sledované vlaky (Jiří Menzel) - je adaptací stejnojmenné novely Bohumila Hrabala. Děj se odehrává za druhé světové války, v době, kdy se lidské vlastnosti projevují stejně jako v době hlubokého míru.Sledujeme příběh mladičkého eléva Miloše Hrmy, který na malé železniční stanici dospívá na práh mužství.
Želary (Ondřej Trojan) - Píší se čtyřicátá léta, doba protektorátu a okupace Čech a Moravy Němci. Eliška je mladá dívka, toho času nedostudovaná lékařka, z důvodu násilného uzavření vysokých škol. Pracuje jako zdravotní sestra v městské nemocnici. Má milostný poměr se sympatickým a úspěšným chirurgem Richardem. Eliška i Richard, stejně jako jejich společný přítel doktor Chládek, jsou zapojeni do tajného domácího odboje. Jedné noci přivezou na chirurgickou kliniku těžce poraněného muže, venkovana ze vzdálených pohraničních hor. Muž potřebuje nutně transfúzi. Má stejnou krevní skupinu jako . Ta mu svým dárcovstvím zachrání život. Tak se krví naváže pouto, které v našem příběhu vyústí ve zvláštní, neobyčejně silný milostný vztah mezi moderní, městskou, vzdělanou Eliškou a barbarským, přírodním mužem s dětskou duší - . Odbojová skupina, v níž jsou lékaři zapojeni, je dekonspirována a pronásledována gestapem. Všem hrozí smrt. Zatímco vedoucí skupiny, primář , milenec Elišky, přes noc zmizí do ilegality, pro Elišku její spolubojovníci za jejími zády narychlo vymyslí jiný, zdánlivě bezpečný úkryt. Dohodnou se s pacientem Jozou, aby Elišku ukryl ve své dřevěnici daleko v horách. S falešnými dokumenty, s novou identitou je Eliška, nyní Hana, donucena ze dne na den opustit městský život a stát se ženou horala. Žít uprostřed divoké přírody, v horské vesnici, kde se zastavil čas před sto padesáti lety. Tato vesnice sluje tajemným názvem Želary. Želary jsou příběhem o střetu dvou rozdílných světů, dvou různých lidských povah. Jsou příběhem o zvláštním vztahu, ze strachu, obav a nedůvěry, dokonce i z odporu vyrostlé silné osudové lásky Elišky-Hany k Jozovi. Lásky tmelené společným úsilím přežít. Želary jsou rovněž vyprávěním o nádherném kusu země, kde se vše odvíjí v souladu s přírodou a jejími často krutými, pravěkými zákony, jimž se člověk musí přizpůsobit, ctít je a vycházet z nich ve svém počínání. Eliška se o to v našem příběhu, byť klopotně, ale o to vehementněji snaží. V neposlední řadě jsou Želary i dramatickým příběhem plným nečekaných osudových zvratů, odehrávajících se na Bohem zapomenutém místě, v jakémsi oku uragánu uprostřed válkou zkoušené Evropy.
Tmavomodrý svět (Jan Svěrák) - Ondřej Vetchý a Kryštof Hádek bojují o Anglii a o jednu ženu. Jan Svěrák vás ve válečném dramatu připoutá do kabiny stíhačky a přistame s vámi až po stominutovém vzrušujícím letu. Vzhůru do tmavomodrého nebe startovali z anglických polních letišť českoslovenští váleční piloti, kteří chtěli svým dílem přispět k porážce fašistického Německa. Válečná léta nebyla pouze časem vzdušných soubojů. Byla i dobou pro lásku a kamarádství. Drama vojáků, jejichž boj válkou neskončil. ČESKÝ LEV - divácky nejúspěšnější film - 2001
Musíme si pomáhat (Jan Hřebejk) - Mnohé filmy o období nacismu mají, ve snaze konfrontovat moderní diváky s nepředstavitelnými hrůzami nedávné minulosti, sklon nabízet útěchu jasného morálního rozlišení a dělí svět na nevinné oběti, odporné padouchy, zbabělé kolaboranty a hrdiny odboje. Život není samozřemě nikdy tak jednoduchý a jednou z mnoha ctností nového filmu "Musíme si pomáhat" třiatřicetiletého českého režiséra Jana Hřebejka je, že těmito povrchními kategoriemi zamíchá tak, že jednu od druhé téměř nelze rozeznat. Všemi svými vnějšími znaky působí Josef Čížek (Boleslav Polívka), obyčejný Čech žijící za německé okupace, jako pravý opak hrdiny. Kromě toho, že je poněkud zbabělý (nadělá si do kalhot v okamžiku nebezpečí), je líný, depresivní a oportunistický, byť ne tak zkorumpovaný, jako jeho přítel Horst Procházka (Jaroslav Dušek) s nacistickým odznakem na klopě a smetáčkem pod nosem. Ten se točí kolem jeho ženy Marie (Anna Šišková). Pro své sousedy, zvlášť Šimáčkovy odnaproti (Jiří Pecha a Simona Stašová), je Josef kolaborantská svině. Při konfiskacích majetku vyvlastněného Židům se přidává k Horstovi a místnímu německému grandovi Kepkemu (Martin Huba), se kterým je, zdá se, víc než zadobře."Nevěřila bys, co udělá nenormální doba s normálními lidmi," poznamená Josef a zdá se, že tímto postřehem se Hřebejk a Petr Jarchovský, který scénář filmu založil na adaptaci svého stejnojmenného románu, nechali vést. Josefovy obyčejné lidské chyby - lenost, náladovost, jeho sarkasmus - je těžké odlišit od jeho ctností. Bručounská a zatrpklá povaha ho chrání před nákazou ideologické horlivosti. Když se ho Horst snaží naučit strnulému výrazu ve tváři, který Němci omylem pokládají za oddanost, Josefovi se podaří přinejlepším obličej člověka trpícího nadýmáním. Při vší své melancholii je to slušný a snášenlivý člověk a když se objeví David Wiener, jediný přeživší člen židovské rodiny Josefova bývalého zaměstnavatele, a hledá úkryt, Josef mu poskytne přístřeší a udělá, co je správné, častečně proto, že ho nenapadne nic jiného.Prostý, nepromyšlený a přitom odvážný čin přivede Josefa, Marii a lidi kolem do řady neočekávaných situací, právě tak komických, jako děsivých. Josef nejprve odmítá Horstovy nabídky připojit se k výhodné kolaboraci s Němci, ale nakonec se k němu přidává , aby od sebe odvrátil podezření. Šimáček, samolibý český vlastenec, je v jistém ohledu přesným opakem Josefa. Když se před ním na procházce s milovaným teriérem objeví David a prosí ho o pomoc, snaží se ho udat kolemjdoucí hlídce. Hřebejk s Jarchovským, vycházející z bohaté české tradice absurdity a humanismu, vytvořili svět uvízlý v pasti, v němž není volby, svět etických rébusů. Film "Musíme si pomáhat" nakonec přechází v podobenství o naději, ale nepravděpodobná smířlivost, která z něj vyzařuje, má své opodstatnění. Je to podobenství, které většinu času působí jako román. Jeho postavy jsou až příliš svérázné, než aby byly alegorickými loutkami, a herci - obzvlášť neohrabaný a slabošský Bolek Polívka - je představují s takovým citem a přirozeností, že se veškerý dojem umělosti příběhu ztrácí.Nebo téměř ztrácí. Hřebejk se uchýlil k několika filmařským trikům: prolínání Mariiny tváře s jejím milovaným obrázkem Panny Marie a snímání zvlášť dramatických scén na dvacet políček místo obvyklých čtyřiadvaceti. Tento zpomalující efekt někdy zintenzivňuje dojem, jindy zase ruší. Z větší části však Hřebejkův stylistický náboj dobře slouží věci. Vyvrcholením filmu je stupňující se napětí, které zároveň obsahuje prvky frašky. Na rozdíl od kýčovitého "Život je nádherný" je film "Musíme si pomáhat" prostoupený humorem, který neslouží k zkrášlení obludnosti nacismu, ani ji nečiní stravitelnější, ale vysvětluje ji. Tvůrci filmu nezkoumají jen banalitu zla, ale i banalitu dobra, směšnost stejně jako tragédii jejich střetu.
filmy nominované na Českého lva
Štěstí (Bohdan Sláma) - odehrává se v nehostinné krajině Mostecka, kde mladá dívka Monika (Tatiana Vilhelmová) řeší složitou životní situaci. Její přítel odjel pracovat do Ameriky a ona by ráda jela za ním, protože rovněž nevidí v životě na Mostecku žádnou perspektivu. Její kamarádka Dáša (Aňa Geislerová) je svobodná matka dvou dětí, která se topí v psychických problémech a neperspektivních vztazích, což vede až jejímu psychickému zhroucení. Monika by hrozně moc chtěla odjet za svým přítelem, ale zároveň tady nechce nechat Dášiny děti samotné. Cestu do Ameriky, přes nesouhlas rodičů, prozatím odkládá a začíná být čím dál tím jasnější, že ji v nejbližší době neuskuteční. Jedinou oporou v této nevlídné době jí je kamarád Toník (Pavel Liška), dobrák, který Monice se vším rád pomůže a velmi by o ni stál. Ona ho má také ráda, ale jasně mu dává najevo, že miluje svého přítele a jakmile to bude možné, pojede za ním. Jedná se o poměrně depresivní snímek - oblast Mostecka v kombinaci se zoufalými osudy hlavních postav skutečně nevzbuzuje žádné pozitivní pocity. Herecké obsazení je téměř hvězdné. I pro vedlejší role byly vybrány samé známé tváře a herecké výkony tomu odpovídají. V kombinaci se skvělou kamerou tak vznikl film, který patrně patří k tomu nejlepšímu, co bylo v Čechách letos natočeno.
Příběhy obyčejného šílenství (Petr Zelenka) - Příběhy obyčejného šílenství jsou vlastně romantickou komedií po zelenkovsku s úchylnými charaktery, vynikajícími herci a vůbec brilantním scénářem, ve kterém vše naznačené bude později použito. Teda kromě ustřižených vlasů. A vlasy to všechno začíná. Petr (Ivan Trojan), kterému před půl rokem utekla přítelkyně Jana (Zuzana Šulajová), si vezme k srdci radu kolegy, že pro to, aby se k němu přítelkyně vrátila, jí má ustřihnout vlasy a svařit je s … (nebudu prozrazovat). Vypraví se proto do domu, kde nyní žije se svým současným přítelem, ale má smůlu: u nich probíhá party. Po několika drincích se samozřejmě všechno zvrtne a Petr se domů vrátí s vlasy jiné ženské namísto těch správných Janiných. Na tu ale vaření zjevně funguje, protože nabídka doprovodu na vernisáž coby revanše za psychickou újmu způsobenou ztrátou vlasů na sebe nedává dlouho čekat. No a tak nějak se to pro Petra rozbíhá. Neobvyklé situace se kupí nejen kolem něho, ale také kolem jeho rodiny. Otec pozoruje bubliny na pivu a pamatuje si všechny socialistické filmové týdeníky, které v 70. letech namlouval, matka bafe/hafá na otce a nechává si brát krev, Petrovi sousedi se nedokáží milovat bez diváků a Petrův šéf se zamiloval do figuríny a koneckonců Jana taky občas provede něco, co si zrovna nemůže dát za rámeček. Takže je to vtipné, ale ne jednorázově. Něco, a dokonce bych řekl něco silného, po filmu zůstává. A nebojte se, v romantických komediích přece všechno dopadá dobře. Anebo v téhle ne? Vtipy zde nejsou možná tak husté jako v Samotářích, ale dialogy jsou typicky zelenkovské se vším, co k tomu patří, tj. tragikomické. Některé dialogy jsou rozhodně nezapomenutelné. Jde například o příchod Jiřího Bartošky a Zuzany Bydžovské do Petrova bytu, vyčinění matky otci po noci strávené mimo domov nebo telefonát Petrova otce na neznámé číslo.
Nuda v Brně (Vladimír Morávek) - Dva mladí - Standa a Olinka se seznámí na sportovní olympiádě. Píší si každý den a po roce této dopisové známosti napíše Olinka Standovi: "Stando, přijeď v sobotu na večeři a pokud budeš chtít, můžeš tady i spát." Jelikož ještě nikdy s nikým nespali, nastupují rady "Jak na to". Bratr Jarda učí Standu jak nasadit ochranu a ukazují si spolu v lékařském atlasu. Že
Vloženo: 12.09.2010
Velikost: 117,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Současná česká poezie (70.,80. a 90.léta)
- CJ - Český jazyk - Současná česká próza
- ZSV - Základy společenských věd - Současná ekonomická problematika
- ZSV - Základy společenských věd - Současná filozofie
- ZSV - Základy společenských věd - Současná náboženství
- LIT - Literatura - SOUCASNA CESKA POEZIE 2
- LIT - Literatura - Současná česká poezie 3
- LIT - Literatura - Současná česká poezie
- ZSV - Základy společenských věd - filozofie postmoderní (současná)
- CJ - Český jazyk - Současná próza - Aškenazy
- CJ - Český jazyk - Současná próza - Fantastická literatura
- CJ - Český jazyk - Současná próza - Hrabal
- CJ - Český jazyk - Současná próza - Klíma
- CJ - Český jazyk - Současná próza - Kohout
- CJ - Český jazyk - Současná próza - Kundera
- CJ - Český jazyk - Současná próza - Vaculík
- CJ - Český jazyk - Současná próza - Viewegh
- CJ - Český jazyk - Současná próza
- CJ - Český jazyk - současná čs.próza
- LIT - Literatura - Současná česká próza
- CJ - Český jazyk - Současná česká literatura
- CJ - Český jazyk - Divadelní a televizní tvorba po 2. sv. v.
- LIT - Literatura - Filmová tvorba 2
- LIT - Literatura - Filmová tvorba 3
- LIT - Literatura - Filmová tvorba
- E - Ekonomie - Tvorba peněz a peněžní zásoba, rovnováha trhu peněz
- LIT - Literatura - Česká literární tvorba od 70. let 20. století do současnosti
- CJ - Český jazyk - Světová dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Tvorba slov, synonyma, homonyma, antonyma
- CJ - Český jazyk - Česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká satirická a humoristická tvorba
- LIT - Literatura - Emigrantská a domácí tvorba v pobělohorské době + barokní literatura
- LIT - Literatura - Preromantismus a romantismus ve světě, tvorba K. H. Máchy
- LIT - Literatura - České divadlo a dramatická tvorba od počátků do konce 19. století
- LIT - Literatura - Baladická tvorba
- LIT - Literatura - Tvorba Mikuláška, Kainara, Holuba, Skácela
- LIT - Literatura - Tvorba Seiferta, Zahradníčka, Hrubína po 2. sv. válce
- E - Ekonomie - Náklady, kalkulace a tvorba cen
- E - Ekonomie - Tvorba cen
- LIT - Literatura - CESKA DIVADELNI TVORBA
- LIT - Literatura - Česká a světová divadelní tvorba
- LIT - Literatura - Česká divadelní tvorba 2
- LIT - Literatura - ČESKÁ DRAMATICKÁ TVORBA 20. STOLETÍ
- VV - Výtvarná výchova - Tvorba zahraničních secesionistů
- CJ - Český jazyk - Počátky českého realismu (tvorba B. Němcové, K. H. Borovské
- CJ - Český jazyk - Světová dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Česká satirická a humoristická tvorba
- E - Ekonomie - Ceny a cenová tvorba
- LIT - Literatura - Absurdní tvorba 20. století
- CJ - Český jazyk - Humoristická a satirická tvorba v české literatuře
- LIT - Literatura - Generace buřičů, tvorba Petra Bezruče
- CJ - Český jazyk - Baroko, doba pobělohorská, lidová tvorba J. A. Komenského
- LIT - Literatura - česká literární tvorba od roku 1989
- CJ - Český jazyk - Dramatická tvorba 20.stol.
- CJ - Český jazyk - Literární tvorba májovců, ruchovců a lumírovců
- UCE - Účetnictví - Opravné položky – jejich tvorba a rušení
- CJ - Český jazyk - SLOVOTVORBA
- CJ - Český jazyk - tvorba májovců ve vývoji české literatury
- E - Ekonomie - Náklady, kalkulace a tvorba cen
- LIT - Literatura - Divadelní tvorba ve 40. letech, krátké shrnutí 2. sv. války
- CJ - Český jazyk - Karel Capek tvorba
- CJ - Český jazyk - Literarni tvorba za okupace
- CJ - Český jazyk - Poválečná česká dramatická tvorba
- CJ - Český jazyk - Svět. dram. tvorba ve 20.stol.
- IVT - Informatika a výpočetní technika - tvorba předmětových hesel
Copyright 2024 unium.cz