- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Sociální a vývojová psychologie
ZSV - Základy společenských věd
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálolické stádium - 3-4roky
* dítě něco nakreslí a teprve potom to pojmenuje
* kreslí osoby typem - "hlavonožec"
c) období, kdy kreslí rentgenové kresby a kresby s detaily - předškolní věk
d) naivní realismus - 6-8let
e) vizuální realismus - 8 a výše = obrazy, které jsou plánovány a zobrazované předměty jsou už v navzájem správném poměru; cit pro perspektivu; jednoduché pracovní činnosti
- duševní vývoj – zrak - rozeznávání a pojmenování barev, rozeznávání odstínů
- zdokonalení sluchu a následnému zdokonalení řeči ( do vstupu do školy = fiziologický jev – neumí vyslovovat některé hlásky)
- vnímání prostoru - nevnímá hloubku, obrázky vnímá plošně
- vnímání času - vnímá pouze přítomný čas - dětský prezentismus
- rozvoj fantazie a paměti(krátkodobá, neúplná, mechanická paměť)
- rozvoj citů – intelektuálních a estetických, ovládání citových projevů
- hra - nejpřirozenější činnost, má velký význam pro vývoj dítěte
- námětové hry
- konstruktivní hry
- pohybové
- jednoduché didaktické hry
- hračka - nároky na reálnost a dokonalost hračky
- sociální vztahy - všichni dohromady (děvčata i kluci) – možná hra stejně starých dětí
- dospělý je rádce a pomocník(spoluhráč) ke hře
Mladší školní věk
- konec her a začátek povinností
- vstup do školy = důležitý mezník v životě dítěte
* připravenost, kritéria: 1. tělesná zdatnost (věk)
2. rozumová - jazykové a vyjadřovací schopnosti, zvládnutí
živelného chování, samostatnost
3. morální - plnění příkazů v určitém systému práce, denní řád
- motorika - zvládnutí komplikovaných pohybových situací, pohyb je jedna ze zákl. životních potřeb
- jemná motorika - psaní
- duševní vývoj - úmyslná pozornost
- paměť - mechanický, zvětšuje se rozsah a trvanlivost
- myšlení - konkrétní a názorné, vychází z bezprostřední zkušenosti
- city - intelektuální - radost z poznávání, estetické, morální, tzv. vyšší city
- vůle - vhodná motivace, splnitelné úkoly
- neurotické projevy - bolest hlavy, poruchy spánku, žaludeční a střevní problémy, kousání nehtů, třes prstů, tiky
- psychomotorická instabilita – u hyperaktivních dětí, nepozornost
- mluvní neurózy - koktavost
- morální nedostatky - lhaní (strach, fantasie, projev falešné solidarity…)
- krádež (závist, sociální důvody, impulsivnost…)
- zájmy - málo ustálené, lehce se mění
* druhy zájmů - pohybové aktivity, sport, hry
- kulturní (četba - pohádky, příběhy o dětech, o zvířátkách, báje, pověsti,dobrodružná lit.)
- kulturní zájmy (filmy, počítače)
- výrobně-technické
- sběratelské
-modelářské
- sociální vztahy - diferenciace podle pohlaví, vztah k dospělému je kladný, je považován za rádce
Střední školní věk - puberta
- pubescere = puberta = dospívání
- motorika - rychlý růst, mění se celkový vzhled těla, nešikovné, trhané pohyby; narušena pohybová koordinace, velká unavitelnost, pohlavní dospívání; nebezpečí růstových vad při velké zátěži!
- duševní vývoj - myšlení- přechod od názorného k abstraktnímu, snaha o samostatné řešení úkolů a problémů
- paměť- úmyslná ( s vynaložením vůle ) a logická ( rozumí souvislostem), mechanická
- pozornost- narušená- nesoustředěnost, nepozornost
- obdobní introverze- druhé období vzdoru (soustřeďuje pozornost na sebe, zájem o zevnějšek,
snění…) může být narušena, neschopnost soustředit se
- morální nedostatky - kouření, alkohol, hrubost v řeči, sex
- zájmy – jsou již diferencovanější, bohatší a ustálenější
* druhy zájmů:
- výrobně-technické, hry, sport, kulturní a umělecké (vlastní tvořivost, film, televize, tanec, hudba),
profesionální (povolání)
- sociální vztahy - diferenciace podle pohlaví, u dívek dvojice, u kluků převažuje spíše skupina
- dvojice opačného pohlaví, krize rodičovské autority, vznik konfliktů s rodiči,
oslabení emociální vazby
- svůj ideál
Starší školní věk - adolescence
- nejkrásnější období života
- kritéria psychické dospělosti - způsob vyjadřování, samostatnost
- vytváření vlastního názoru, zodpovědnost
- citová rovnováha, rozhodnost
- volba povolání, osamostatnění se od rodičovské kontroly
- motorika a psychika – dotváření a dozrávání; vrchol fyzické výkonnosti, pohyby jsou harmonické, laděné a
koordinované
- duševní vývoj - intelektuální aktivita (diskuze, přemýšlení, názory)
- city – vyrovnanost (ztrácí se citová labilita), touha po originalitě a samostatnosti, utváření světového názoru
- zájmy - kulturní, sportovní, cestování, turistika, hudba, společenský život, profesionální
- sociální vztahy - dospělí se stává partnerem
2) Dospělost:
- střední věk života
- časově nejdelší období života
Všeobecná charakteristika:
- motorika: fyzická zralost orgánů, výška → tělesná zdatnost
- duševní vývoj: psych. zdatnost + životní zkušenosti → podávání maximálních výkonů
- zvládnutí role dospělého člověka: partnerství, založení rodiny a výchova dětí, pracovní zařazení, pracovní specializace, naplnění smyslu života
a) Raná dospělost 20-30 let
- konec tělesného růstu, dotváření osobnosti, samostatnost a odpovědnost, vrcholná tvořivost
- subjektivní pocit vrcholné fyzické síly a svěžesti → vzrůst sebevědomí
- biologicky, psychicky a sociálně plně vyspělá osobnost
- vnímání se zdokonaluje díky uplatňování vědomostí
- paměť na vysoké úrovni, ale už na hranici (dále se nevyvíjí)
- nízká nemocnost a úmrtnost
- zakládání rodiny, vstup do zaměstnání → především sociální city, zodpovědnost
b) Období životní stabilizace 30-45 let
- pomalý úpadek fyzických sil; relativní rovnováha a stabilizace
- vrcholí tvořivý proces, rovnováha, stabilizace
- snížená schopnost učení, paměti
- citová vyrovnanost, zvýšené sebevědomí (postavení v zaměstnání, zabezpečení rodiny), zatrpklost
- k vědomostem a schopnostem přibývá moudrost (díky životním zkušenostem)
c) Střední věk života 45-60 let
- ubývání fyzických sil a svěžesti, mezník mezi vrcholným věkem a stářím
- zvýšená nemocnost, u žen klimakterium (i změny v psychice)
- ustálený způsob života, názory, postoje, stereotyp, tolerantnost
- méně plánů do budoucna, příprava na důchod
- špatná psychika- smrt přátel, nemoci, očekávání vlastní smrti
d) Presenium- stárnutí (60-70 let)
e) Senium- stáří (70 let až smrt)
- růst org. se zastavuje, pouze výměna buňek a tkání
- mění se vzhled člověka, zmenšuje se výška a ochabuje svalstvo (atrofie), snižuje se hmotnost a kapacita plic
- kůže je suchá a neelastická, pokles životní vitality
- oslabená adaptabilita organismu, pokles vitality, stereotyp, konservatismus, egocentrismus
- psychické poruchy (zmatenost, bezradnost, nelogické jednání, hypochondrie,
Vloženo: 6.09.2010
Velikost: 187,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Služby sociální péče, bezpečnost
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální situace
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální struktura, otázka rovnosti
- LIT - Literatura - Socialni tema realismu
- FIL - Filozofie - Sociální filosofie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- CJ - Český jazyk - Sociální tendence v poezii 20.let
- CJ - Český jazyk - Územní a sociální diferenciace češtiny
- E - Ekonomie - Daně, poplatky, zdravotní a sociální pojištění
- E - Ekonomie - Rozpoctova a socialni politika statu
- E - Ekonomie - Sociální a vnější hospodářská politika
- LIT - Literatura - Obraz sociálních vztahů na vesnici v literární tvorbě 19. století
- LIT - Literatura - Sociální a imaginativní linie v české meziválečné próze
- PSY - Psychologie - Rodina jako primární, neformální , sociální skupina
- PSY - Psychologie - Sociální skupiny
- PSY - Psychologie - Sociální a biologická determinace
- UCE - Účetnictví - ZÚČTOVÁNÍ SE ZAMĚSTNANCI A INSTITUCEMI SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČ
- E - Ekonomie - Sociální a zdravotní pojištění
- E - Ekonomie - Pojišťovnictví komerční, sociální a zdravotní pojištění
- ZSV - Základy společenských věd - Antropologický obrat k antické filosofii Sociální interakce
- CJ - Český jazyk - Mezivalecna poezie socialniho citeni
- PSY - Psychologie - Sociální a biologická determinace psychiky
- ZSV - Základy společenských věd - Socialni utvary
- E - Ekonomie - Sociální dávky
- PSY - Psychologie - sociální učení
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ DYNAMIKA
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální skupiny
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ STRUKTURA
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální vztahy
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ ÚTVARY
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální útvary
- E - Ekonomie - Sociální dávky
- E - Ekonomie - Sociální zákon
- FIL - Filozofie - sociální filosofie
- PRA - Právo - právo v sociální praxi
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Sociální interakce
- PSY - Psychologie - Sociální skupiny
- PRA - Právo - Sociální tématika Zásady trestního řízení
- ZSV - Základy společenských věd - PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
- ZSV - Základy společenských věd - sociální skupiny, Praktická a sociální etika
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ SKUPINY
- ZSV - Základy společenských věd - SPOLEČNOST, POJEM SOCIALIZACE, PROCES SOCIALIZACE, SOCIÁLNÍ INTERAKCE A KOMUNIKACE, SOCIÁLNÍ P
- D - Dějepis - Hospodářské a sociální problémy třetího světa
- E - Ekonomie - Socialni pojisteni
- PSY - Psychologie - Socializace, sociální učení
- LIT - Literatura - Anarchističtí buřiči a sociální poezie Petra Bezruče
- LIT - Literatura - socialni krize ve 14. a 15. stoleti, predhusitske, husitske a po
- E - Ekonomie - ekonomie, socialni ekonomie
- PSY - Psychologie - Malé sociální skupiny
- PSY - Psychologie - Sociální konflikty
- PRA - Právo - Sociální politika
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojová období sociologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- CJ - Český jazyk - vývojová období české literatury od doby zrodu až po dobu K
- BI - Biologie - Vývojová období člověka
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- 0048 - psychologie - Eriksonova vývojová teorie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2024 unium.cz