- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálalizace je tedy učení, zejména sociální učení, které má různé podoby (formy).
Formy sociálního učení:
Napodobování (imitace) - učení napodobením je běžné i u zvířat. Ve společnosti či etnických skupinách na nižším kulturním vývojovém stupni je hlavním a někdy také jediným způsobem učení. I v našich sociálněkulturních podmínkách se bez napodobování lidský jedinec neobejde. Napodobením se učí řeči, mimice, gestikulaci, zdrženlivému či živému projevu citů, trávení volného času apod. Napodobením lze převzít i způsob života, způsob chování k ostatním lidem např. hra šestileté holčičky „na maminku“ prozradí hodně o chování její matky k ní.
Identifikace - vyjadřuje ztotožnění s osobou, k níž má jedinec vztah a chce se jí přiblížit, připodobit. Je to záměrné úsilí o převzetí způsobů chování a jednání modelu. Modelem může být prakticky kdokoliv. Netýká se jen převzetí vnějších projevů, ale i vnitřních hodnot. Nejhlubším stupněm socializace je internalizace (zvnitřnění), kdy jedince neřídí model, ale vnitřní přesvědčení, svědomí.
Observace - toto učení vychází z latinského observo, což znamená, pozoruji. Je založeno na pozorování dění kolem jedince, který vnímá princip udělování odměn a trestů za jednotlivé činnosti. Odměny i tresty jako regulátor sociálního učení přicházejí od rodičů, učitelů, trenérů, vrstevníků, spolužáků atd. Sociální odměnou jsou různé formy pochvaly, uznání, lásky. Sociálním trestem je projev nesouhlasu, zamítnutí, zavržení, odepření projevů sympatie, pohrůžky. Učitelé chválí, dávají dobrou známku, odměňují žáka za splněný úkol. Rodiče děti pohladí, usmějí se, projeví radost, odměňují dítě za chování, které odpovídá požadavkům, normám a zvyklostem. Trest má naopak odstranit nebo oslabit nežádoucí chování. Odměny jsou podstatně efektivnější než tresty.
Vysvětlování – tento typ sociálního učení se uplatňuje u jedince při rozvinutém rozumovém i řečovém potenciálu. Touto formou učení se snažíme naučit jedince orientovat se v sociálních situacích např. jak přistupovat k jedinci, který prožívá bolest, smutek, jak někomu udělat radost apod.
OBDOBÍ STÁRNUTÍ A STÁŘÍ
Pod pojmem stárnutí se zpravidla rozumí souhrn změn ve struktuře a funkcích organismu, které podmiňují jeho zvýšenou zranitelnost a pokles schopností a výkonnosti, které kulminují v terminálním stadiu a ve smrti. Biologické projevy stárnutí jsou nápadné; je snížena odolnost vůči infekcím, zvyšuje se sklon k nádorovým onemocněním, zpomaluje se hojení ran, ztrácí se pružnost vaziva, sklerotizují cévy apod.
Kdy může být člověk pokládán za starého?
Ze společenského hlediska je člověk starý, když je za takového pokládán ostatními členy společnosti.
Vývojem společnosti dochází ke značnému posunu této hranice; v roce 1800 byl za starého běžně označován člověk 40letý, v roce 1890 člověk 50letý. V současné době se udává dolní hranice stáří věkem 65 let. Průměrný věk dožití se neustále zvyšuje, dnes je asi 78 let. Je prokázáno, že ženy se průměrně dožívají vyššího věku než muži. Ve stáří se ještě více než v dřívějších obdobích prosazují rozdíly mezi jednotlivci; zatímco někteří si zachovávají duševní svěžest i tělesnou zdatnost do vysokého věku, jiní vykazují výrazné známky stárnutí velmi brzy.
Problematikou starých lidí, stárnutím se komplexně zabývá obor GERONTOLOGIE.
Tělesný vývoj a motorika ve stáří
STÁRNUTÍ je proces involučních změn, dochází k morfologickým i funkčním změnám celého organismu, dochází ke zmenšení orgánů i ke zhoršení jejich funkce.
Změny jsou plynule ovlivněné dědičností, životním prostředím, životním stylem, včetně životosprávy, aktivity a přítomností onemocnění.
Ve stáří je snížená adaptační schopnost, zhoršují se obranné mechanismy.
a) primární změny - snížení výkonnosti srdce, plic, CNS; odumírají mozko
Vloženo: 5.07.2011
Velikost: 55,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- ZSV - Základy společenských věd - SPOLEČNOST, POJEM SOCIALIZACE, PROCES SOCIALIZACE, SOCIÁLNÍ INTERAKCE A KOMUNIKACE, SOCIÁLNÍ P
- ZSV - Základy společenských věd - Služby sociální péče, bezpečnost
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální situace
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální struktura, otázka rovnosti
- LIT - Literatura - Socialni tema realismu
- FIL - Filozofie - Sociální filosofie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- CJ - Český jazyk - Sociální tendence v poezii 20.let
- CJ - Český jazyk - Územní a sociální diferenciace češtiny
- E - Ekonomie - Daně, poplatky, zdravotní a sociální pojištění
- E - Ekonomie - Rozpoctova a socialni politika statu
- E - Ekonomie - Sociální a vnější hospodářská politika
- LIT - Literatura - Obraz sociálních vztahů na vesnici v literární tvorbě 19. století
- LIT - Literatura - Sociální a imaginativní linie v české meziválečné próze
- PSY - Psychologie - Rodina jako primární, neformální , sociální skupina
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Sociální skupiny
- PSY - Psychologie - Sociální a biologická determinace
- UCE - Účetnictví - ZÚČTOVÁNÍ SE ZAMĚSTNANCI A INSTITUCEMI SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČ
- E - Ekonomie - Sociální a zdravotní pojištění
- E - Ekonomie - Pojišťovnictví komerční, sociální a zdravotní pojištění
- ZSV - Základy společenských věd - Antropologický obrat k antické filosofii Sociální interakce
- CJ - Český jazyk - Mezivalecna poezie socialniho citeni
- PSY - Psychologie - Sociální a biologická determinace psychiky
- ZSV - Základy společenských věd - Socialni utvary
- E - Ekonomie - Sociální dávky
- PSY - Psychologie - sociální učení
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ DYNAMIKA
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální skupiny
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ STRUKTURA
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální vztahy
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ ÚTVARY
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální útvary
- E - Ekonomie - Sociální dávky
- E - Ekonomie - Sociální zákon
- FIL - Filozofie - sociální filosofie
- PRA - Právo - právo v sociální praxi
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Sociální interakce
- PSY - Psychologie - Sociální skupiny
- PRA - Právo - Sociální tématika Zásady trestního řízení
- ZSV - Základy společenských věd - PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
- ZSV - Základy společenských věd - sociální skupiny, Praktická a sociální etika
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ SKUPINY
- D - Dějepis - Hospodářské a sociální problémy třetího světa
- E - Ekonomie - Socialni pojisteni
- LIT - Literatura - Anarchističtí buřiči a sociální poezie Petra Bezruče
- LIT - Literatura - socialni krize ve 14. a 15. stoleti, predhusitske, husitske a po
- E - Ekonomie - ekonomie, socialni ekonomie
- PSY - Psychologie - Malé sociální skupiny
- PSY - Psychologie - Sociální konflikty
- PRA - Právo - Sociální politika
- ZSV - Základy společenských věd - učení a volný čas
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-emoce,paměť,učení
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové poruchy učení a chování
- CH - Chemie - MOLEKULY ORG. SLOUČENIN.doc
- CH - Chemie - ORGANICKÉ SLOUČENINY 1.doc
- CH - Chemie - ORGANICKÉ SLOUČENINY 1.doc
- CH - Chemie - ORGANICKÉ SLOUČENINY 2.doc
- CH - Chemie - ORGANICKÉ SLOUČENINY2.doc
- CH - Chemie - SLOUČENINY HLINÍKU.doc
- CH - Chemie - SLOUČENINY UHLÍKU.doc
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny a sekundární metabolity.doc
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny
- CH - Chemie - Hydroxysloučeniny
- CH - Chemie - karbonylové slouceniny
- CH - Chemie - Karbonylové sloučeniny
- CH - Chemie - Karbonylové sloučeniny.doc
- CH - Chemie - Karboxylové sloučeniny
- PSY - Psychologie - Determinace psychiky, uceni
- PSY - Psychologie - Psychologické zákonitosti učení – druhy, fáze, činitelé
- E - Ekonomie - Společnost s ručením omezeným
- BI - Biologie - Sloučeniny, nukleové kyseliny
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny
- CH - Chemie - Názvosloví anorganických sloučenin
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny
- CH - Chemie - Karbonylové sloučeniny
- CH - Chemie - Makromolekulární sloučeniny
- CH - Chemie - p4 - prvky – charakteristika skupiny, síra a její sloučenin
- CH - Chemie - Železo, komplexní sloučeniny
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny
- CH - Chemie - Názvosloví, rozdělení a složení organických sloučenin
- CH - Chemie - Karbonylové sloučeniny
- PSY - Psychologie - Uceni, mysleni, inteligence, pozornost
- PSY - Psychologie - Teorie učení
- UCE - Účetnictví - Zvláštnosti účtování ve společnosti s ručením omezeným
- POD - Podnikání - Společnost s ručením omezeným
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - PROCESY UČENÍ
- PSY - Psychologie - Učení, druhy učení
- ZP - Základy práva - Otázky + odpovědi k učení
- CH - Chemie - Hydroxyslouceniny
- CH - Chemie - Karbonylove_slouceniny
Copyright 2024 unium.cz