- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSOCIALIZACE, SOCIÁLNÍ UČENÍ
Důležité místo v sociální determinaci vývoje jedince zaujímá socializace. Jde o proces osvojování si způsobů chování a seznamování se s kulturním prostředím, osvojení si společenských norem, plné přizpůsobení se společenskému životu.
Socializace je proces celoživotní. Lidský jedinec přichází na svět jen jako potenciální člověk. Člověkem se stává v procesu socializace, jehož výsledkem je získání specificky lidských způsobů psychologického reagování, vnímání, myšlení, cítění a konání, tedy osvojení si vlastností, které mu umožňují život ve společnosti.
Socializace představuje vztah vzájemného působení mezi společností a jedincem
Socializace zabezpečuje vrůstání člověka do společnosti a kultury a znamená získávání sociálních dovedností, návyků a postojů potřebných pro styk s lidmi, pro přijímání různých společenských rolí, morálních i jiných norem společnosti. Uskutečňuje ve společenských a mezilidských vztazích vzájemným působením osob, skupin, institucí. Podstata mechanismů socializace spočívá jednak v procesech učení, kterými si jedinec osvojuje určitý obsah socializace, jednak v regulačních procesech působení činitelů socializace.
Činitelé socializace
Funkci činitelů socializace mohou plnit nejrůznější sociální skupiny, do kterých je jedinec začleněn, a nejrůznější osoby, se kterými vstupuje do různých vztahů. Hlavními činiteli socializace jsou však ty sociální skupiny, do kterých je jedinec relativně trvale a pevně začleněn a které proto mají možnost dlouhodobého přímého působení na jedince.
Z tohoto hlediska se největší význam přisuzuje rodině, škole, skupinám vrstevníků, sociálním skupinám na pracovišti a dále hromadným komunikačním prostředkům.
Rodina – je primární mikroskupina, poskytuje základ norem a hodnot, vede dítě ke společenskému životu v prostředí, dítě prostřednictvím rodiny navazuje první sociální kontakty, citové vztahy, učí se společenskému chování, seznamuje se s kulturními vzorci (tradice, zvyky, zákony, mravy). Rodina a její citové zázemí jsou pro vývoj dítěte nezastupitelné. Kladné, vřelé citové vztahy v rodině usnadňují vytvoření kladného vztahu k lidem vůbec.
Skupina vrstevníků – dítě se učí zásady soužití ve skupině, učí se chápat motivy svého chování i chování jiných, získává schopnosti uplatnit se a prosadit se, tlumit vlastní egoismus, učí se spolupráci, odpovědnosti, v rámci skupiny se rozvíjí společenské city, vznikají přátelství. Vrstevnická skupina je zpravidla malou sociální skupinou, jejíž členové jsou si blízcí věkem. Z tohoto hlediska je homogenní. Vrstevnické vztahy v ní vznikající mají různé formy, promítají se do různých aktivit jedince. Vrstevnická skupina ovlivňuje vývoj dítěte už od předškolního věku, ale zvláštního významu nabývá v období dospívání. Dospívající se osamostatňují, odpoutávají od rodiny a navazují nové, diferencovanější vztahy s jedinci obojího pohlaví. Vrstevnická skupina vytváří „cvičné pole“ pro osvojování nových rolí, zvládání nových situací, které přináší dospívání a dospělost.
Pracovní kolektiv – pomáhá jedinci při plnění pracovních povinností a závazků, rozvíjí u něj sebepoznávání, sebehodnocení, pracovní morálku, učí k odpovědnosti při práci.
Zájmové kroužky, zájmový kolektiv, přátelé – tito činitelé působí na rozvoj vědomostí a dovedností člověka, celkový rozvoj osobnosti, obohacují sociální vztahy, přináší člověku nové sociální role
Masmédia – působí na motivační charakteristiky člověka (potřeby, zájmy, postoje), ovlivňují chování a prožívání, ovlivňují formování norem a hodnot společnosti, působí na životní styl člověka.
SOCIÁLNÍ UČENÍ
Člověk nemá pevně vrozené způsoby reagování a chování. Během života se učí chovat tak, jak je to nezbytné k uspokojení jeho potřeb. Základním mechanismem soci
Vloženo: 5.07.2011
Velikost: 55,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- ZSV - Základy společenských věd - SPOLEČNOST, POJEM SOCIALIZACE, PROCES SOCIALIZACE, SOCIÁLNÍ INTERAKCE A KOMUNIKACE, SOCIÁLNÍ P
- ZSV - Základy společenských věd - Služby sociální péče, bezpečnost
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální situace
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální struktura, otázka rovnosti
- LIT - Literatura - Socialni tema realismu
- FIL - Filozofie - Sociální filosofie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- CJ - Český jazyk - Sociální tendence v poezii 20.let
- CJ - Český jazyk - Územní a sociální diferenciace češtiny
- E - Ekonomie - Daně, poplatky, zdravotní a sociální pojištění
- E - Ekonomie - Rozpoctova a socialni politika statu
- E - Ekonomie - Sociální a vnější hospodářská politika
- LIT - Literatura - Obraz sociálních vztahů na vesnici v literární tvorbě 19. století
- LIT - Literatura - Sociální a imaginativní linie v české meziválečné próze
- PSY - Psychologie - Rodina jako primární, neformální , sociální skupina
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Sociální skupiny
- PSY - Psychologie - Sociální a biologická determinace
- UCE - Účetnictví - ZÚČTOVÁNÍ SE ZAMĚSTNANCI A INSTITUCEMI SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČ
- E - Ekonomie - Sociální a zdravotní pojištění
- E - Ekonomie - Pojišťovnictví komerční, sociální a zdravotní pojištění
- ZSV - Základy společenských věd - Antropologický obrat k antické filosofii Sociální interakce
- CJ - Český jazyk - Mezivalecna poezie socialniho citeni
- PSY - Psychologie - Sociální a biologická determinace psychiky
- ZSV - Základy společenských věd - Socialni utvary
- E - Ekonomie - Sociální dávky
- PSY - Psychologie - sociální učení
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ DYNAMIKA
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální skupiny
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ STRUKTURA
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální vztahy
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ ÚTVARY
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální útvary
- E - Ekonomie - Sociální dávky
- E - Ekonomie - Sociální zákon
- FIL - Filozofie - sociální filosofie
- PRA - Právo - právo v sociální praxi
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Sociální interakce
- PSY - Psychologie - Sociální skupiny
- PRA - Právo - Sociální tématika Zásady trestního řízení
- ZSV - Základy společenských věd - PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
- ZSV - Základy společenských věd - sociální skupiny, Praktická a sociální etika
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIÁLNÍ SKUPINY
- D - Dějepis - Hospodářské a sociální problémy třetího světa
- E - Ekonomie - Socialni pojisteni
- LIT - Literatura - Anarchističtí buřiči a sociální poezie Petra Bezruče
- LIT - Literatura - socialni krize ve 14. a 15. stoleti, predhusitske, husitske a po
- E - Ekonomie - ekonomie, socialni ekonomie
- PSY - Psychologie - Malé sociální skupiny
- PSY - Psychologie - Sociální konflikty
- PRA - Právo - Sociální politika
- ZSV - Základy společenských věd - učení a volný čas
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-emoce,paměť,učení
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové poruchy učení a chování
- CH - Chemie - MOLEKULY ORG. SLOUČENIN.doc
- CH - Chemie - ORGANICKÉ SLOUČENINY 1.doc
- CH - Chemie - ORGANICKÉ SLOUČENINY 1.doc
- CH - Chemie - ORGANICKÉ SLOUČENINY 2.doc
- CH - Chemie - ORGANICKÉ SLOUČENINY2.doc
- CH - Chemie - SLOUČENINY HLINÍKU.doc
- CH - Chemie - SLOUČENINY UHLÍKU.doc
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny a sekundární metabolity.doc
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny
- CH - Chemie - Hydroxysloučeniny
- CH - Chemie - karbonylové slouceniny
- CH - Chemie - Karbonylové sloučeniny
- CH - Chemie - Karbonylové sloučeniny.doc
- CH - Chemie - Karboxylové sloučeniny
- PSY - Psychologie - Determinace psychiky, uceni
- PSY - Psychologie - Psychologické zákonitosti učení – druhy, fáze, činitelé
- E - Ekonomie - Společnost s ručením omezeným
- BI - Biologie - Sloučeniny, nukleové kyseliny
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny
- CH - Chemie - Názvosloví anorganických sloučenin
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny
- CH - Chemie - Karbonylové sloučeniny
- CH - Chemie - Makromolekulární sloučeniny
- CH - Chemie - p4 - prvky – charakteristika skupiny, síra a její sloučenin
- CH - Chemie - Železo, komplexní sloučeniny
- CH - Chemie - Heterocyklické sloučeniny
- CH - Chemie - Názvosloví, rozdělení a složení organických sloučenin
- CH - Chemie - Karbonylové sloučeniny
- PSY - Psychologie - Uceni, mysleni, inteligence, pozornost
- PSY - Psychologie - Teorie učení
- UCE - Účetnictví - Zvláštnosti účtování ve společnosti s ručením omezeným
- POD - Podnikání - Společnost s ručením omezeným
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - PROCESY UČENÍ
- PSY - Psychologie - Učení, druhy učení
- ZP - Základy práva - Otázky + odpovědi k učení
- CH - Chemie - Hydroxyslouceniny
- CH - Chemie - Karbonylove_slouceniny
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: