- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálým stavem slovanských národů. Objevuje se zde důvěra ve spravedlnost a také naděje v lepší budoucnost.
Kompozice skladby v pojetí pozemského putování proměněného v pouť mystickou vychází z Dantovy Božské komedie. Epickou linii tvoří stížnost bohyně Slávy v radě bohů na křivdy, jimiž Slované trpěli v minulosti. Bohy pověřený Mílek stvoří z kvetoucí lípy Mínu, která má za úkol odčinit všechno způsobené utrpení a postavit Slovany mezi přední národy světa. Bohyně Mína se pak stává průvodkyní básníka, který putuje sídly polabských Slovanů, zhlédne řadu historických míst a událostí (Říp, Vyšehrad, Bílou horu…)a potká řadu českých osobností (Dobrovský, Jungmann, Čelakovský). Protože se skladba stala svým náročným obsahem běžnému čtenáři nesrozumitelnou, dal k ní autor také rozsáhlý výklad Výklad čili Přímětky, vysvětlivky a také doplňující informace ze všech oblastí.
Předzpěv je psán po vzoru antiky a renesance složen časoměrnou prozódií, konkrétně elegickým distichem. Následné básně psané formou sonetu jsou tvořeny přízvučným sylabotónickým veršem s převahou pětistopého trochejského rytmu. Významným těžištěm básní je rým, a to jak z hlediska zvukového, tak i sémantického.
Já osobně jsem z této knihy měla velice smíšené pocity. Na jednu stranu se mi velice líbili pasáže Věnované Vilemíně, byl v nich cit a podle mého názoru bylo znát, že jsou určené jednomu určitému člověku a ne psané jen tak do prázdna. Na druhou stranu se mi to nečetlo zrovna nejlépe nejen kvůli listování do vysvětlivek, které bylo rušivé, ale i tak jsem ne vždy pochopila, co se básník snažil říct.
Co se týká aktuálnosti díla, myslím, že můžeme jeho boj proti vymizení českého jazyka tak trochu pozorovat i v dnešní době poangličťování. Také se opět stáváme součástí většího celku, čímž mám na mysli Evropskou unii, do níž jsme před pár léty vstoupili.
Obsahy a rozbory děl - SLANAŘ O., KOSTKOVÁ M., KANDA, R., KRAUSOVÁ, L., FOLDYNA, L., vyd. Výuka.cz, 2008, 255 s. ISBN 80-902571-7-8.
Labyrint literatury – KARPATSKÝ D., vyd. Albatros, 2008, 600 s. ISBN 80-00-02154-6
Lexikon české literatury - kolektiv autorů, vyd. Academia, 2008, 62 s., ISBN 978-80-200-1572-3.
Stručné dějiny literatury české –GÖTZ F., vyd. Komenium, 1946.
Antologie z české literatury národního obrození – PLCH J., vyd. Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 425 s..
Pamäti z mladších rokov života – KOLLÁR J., vyd. 1950.
Slávy dcera – KOLLÁR J., vyd. Odeon 1971, 266 s.
SLANAŘ, O.-KOSTKOVÁ, M.-KANDA, R.-KRAUSOVÁ, L.-FOLDYNA, L. (Obsahy a rozbory děl), vyd. Výuka.cz, 2008, 255 s. ISBN 80-902571-7-8.
SLANAŘ, O.-KOSTKOVÁ, M.-KANDA, R.-KRAUSOVÁ, L.-FOLDYNA, L. (Obsahy a rozbory děl), vyd. Výuka.cz, 2008, 255 s. ISBN 80-902571-7-8.
SLANAŘ, O.-KOSTKOVÁ, M.-KANDA, R.-KRAUSOVÁ, L.-FOLDYNA, L. (Obsahy a rozbory děl), vyd. Výuka.cz, 2008, 255 s. ISBN 80-902571-7-8.
Vloženo: 2.04.2011
Velikost: 48,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz