- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiální osobnosti.
Potlačení do podvědomí => sexuální pud se transformuje do potřeb konkrétního rázu ( muži neustále touží po moci, ovládat , touha vlastnit x ženy potřeba o někoho pečovat)
Pud se snaží pronikat do vědomí, protože je potlačován, tak se projevuje např. přeslechnutí
Přeřeknutí
Přehmat
Zapomenutí
Přílišné potlačování sexuálního pudu vede k duševním poruchám => neuróza.
Nejdůležitější pro formování osobnosti jsou nejranější stádia vývoje.
Duševní vývoj začíná v prenatálním období
Na utváření charakteru se u chlapců podílí tzv. Oidipův komplex a u děvčat Elektřin komplex( boj s rodiči stejného pohlaví o přízeň toho druhého)
Struktura osobnosti podle S.Freuda:
ID- sféra, existuje na úrovni podvědomí. Z řečtiny = to. Tvořena- biologický základ - .vrozené pudy také potlačování touhy, snu, zapomenuté zážitky.
SUPEREGO- nadjá, to co máme získané výchovou , osvojené od společnosti. => hodnoty, ke kterým se máme vztahovat, názory, pravidla, svědomí.
EGO- mezitím, = já.Úroveň vědomí, funguje jako prostředek mezi pudy a společnosti, vědomě se rozhodujeme., které touhy uskutečníme, které pudy uspokojíme, které motivy budeme realizovat.
Dochází k praktickému využití obojího => znalosti společenských konvencí……………………..
Zároveň uspokojovat libido a vypadat společ., kultivovaně . Zdravý člověk dokáže najít …………..
EGO- funguje na principu reality ( jak se popere a jací nakonec jsou)
SUPEREGO- funguje na principu ideálu ( jací máme být pro společnost)
ID – funguje na principu slasti ( permanentí uspokojování)
SHRNUTÍ:
Freud přirovnává lidskou povahu k ledovci co je nad hladinou=> co je vidět…
Metody psychoanalýzy:
S.F. rád používá metodu – SUGESCE – k poznání i k léčbě. = použití emocí ( ( výrazně) x ( potlačení rozumu
Použití SUGESCE: I. Vědomá – v bdělém stavu pacienta. Provádí lékař, nebo i sám pacient na sobě =
AUTOSUGESCE
II. Nevědomá = HYPNÓZA – práce s emocemi na podvědomé úrovni.(, po hluboké
hypnóze si člověk nic nepamatuje)=> může rozebírat
špatné zážitky..Není schopen každý => cca 10% lidí=>
záleží na osobnosti.
Fascinace hypnózou do 50.let => pak ztratila příznivce => dnes kvalitní metoda, ale ne jediná => kombinace různých metod.( může dojít k zasažení do podvědomí => vytvořit vzpomínku která neexistuje)
Kritika psychoanalýzy:
1, Redukce člověka na biologično => že opomíjí vyšší city
2, Pansexualismus – za vším vidí sex. Vše skrze sexuální pudy.
K.G.Jung
žák S.Freuda => švýcarský psycholog => s malou obměnou na něj navazuje. Libido nemá pouze sexuální ráz, ale má mnoho podob=> člověk slastného prožitku může dosáhnout i jinak například touha po moci x s.Freud: pouze 2 vrstvy osobnosti : Vědomí – předávané z generace na generaci, archetypy
Nevědomí – osobní ( vlastní prožitky, pudy…)
-kolektivní (zděděné vzpomínky, archetypy
chování.)
autorem termínu INTROVERT x EXTROVERT => rozlišuje je I- primární zaměření do sebe, sekundární na své okolí x E- primárně na okolí, sekundárně na sebe.
NEOPSYCHOANALÝZA
Nová generace. Psychoanalýza bez libida => dominantní složkou = mezilidské vztahy, industriální společnost. Konflikty člověka s odcizenou, zmechanizovanou společností.
Erich Fromm
Nejvýznamnější představitel,kritizuje Freuda za redukci člověka na biologično. Sám pojímá osobnost dynamicky.
Dynamické pojetí osobnosti:
Základním životním pocitem člověka je strach, úzkost=> to má hluboké prameny, předávané z matky na dítě=> člověk je plný nejistoty a napětí. Čím silnější je napětí tím dynamičtější je jeho osobnost.
Dynamika, proměn.=> založena na základním konfliktu člověka s prostředí ( společnosti)
V člověku bojují 2 vrstvy => Člověk živočich x člověk občan => člověk se toto snaží překonat => upíná se na jistoty =>tradiční společnost -víra v boha x industriální společnost – idoly => podle toho na jaký idol se upíná => rozdělní na několik osobnostních typů:
1, Receptivní – touží pouze po tom aby byli milování. A když ten pocit
mají jsou spokojenější a strach a úzkost dokáží překonat.
2, Křeček – překonává tím, že hromadí věci ( dnes konzumní člověk)
3, Tržní – vše leze zpeněžit, vyměnit, prodat ( má dáti x dal)
4, Produktivní – láska je pro něj zdrojem seberealizace. Mít někoho rád
=> je nejvyšší hodnota . která pomáhá překlenout ty pocity
úzkosti = jediný pozitivní osobnostní typ.
Zabývá se také kulturní antropologií => na půdě antropologie zkoumá hodnoty, smysl lidského života => na toto téma několik studií –
Mít nebo být
Umění je být
Budete jako bohové(interpretace starého zákona-zvláštní, moderní).
(představitel Alfréd Adler
„ Základní motivace člověka je touha po sebeuplatnění( prosadit se“( díky tomu * veškerý uměl.,věd.,intelekt.,hodnoty
pocit méněcennosti ( základní emoce) ( 2 účinky A, Zvýšení aktivity( motivace pozitivní)
B,vytvoření komplexů ( negativní motivace)
zabývá se základními konflikty.
( představitel – Karen Horneyová
problematika kultury a civilizace = antropologie
„ Základní pocit člověka je úzkost, vyvolává moderní industriální společnost „
„ Člověk se sám sobě odcizuje, protože před sebou se idealizuje ( není schopen unést nápor reality ( tím * frustrace, silná neuróza = frustrace * neúspěchem x Freud – frustrace* neuspokojením v sexu…
( jediným východiskem je láska – přirozená, neomezující – zbavuje člověka strachu ze společnosti
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
* v 60.letech 20.století v USA x Evropa – silná centra- Bratislava, Hamburk,Berlín
2 představitelé ( USA) – Gardner, Kosslyn
dominantní složka je myšlení , paměť = poznávací procesy.
Ovlivněn lingvinistikou, rozvojem informatiky a komunikativní technologií = navazují na Behaviorismus.
Snaží se najít paralelu mezi systémem myšlení a strukturou počítače =y mechanismy paměti = kritika – nevíce marxisté- příliš odosobnění, odlidštění člověka
V procesu poznání každý člověk zpracovává objektivní svět do subjektivního obrazu ( není důležitá objektivnost existence světa, ale subjektivnost – ovl. člověka jako subjekt. obraz světa.
Vloženo: 6.02.2011
Velikost: 78,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2024 unium.cz