- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáltkou dobu ( velký vliv způsob zapamatování ( logická x mechanická)
Poruchy paměti:
A, Kvantitativní 1, Amnézie ( úplná ztráta paměti) I.Časově omezená ( určitý úsek)
II. Časově neomezená ( nic co bylo-výjimečná)
- Po požití alkoholu – Ostrůvkovitá ( okna, výseky si nepamatuje)
Kontinuální ( od určitého okamžiku si nic nepamatuje)
- čím více pijeme tím hůře si pamatujeme.
- Po úrazu ( následkem)- Retrográdní ( nepamatuje si co předchází-častější)
Anterográdní ( nepamatuje si co bylo po úrazu)
2, Hypomnézie ( porucha vštípivost). Stařecká demence => dezorientace ( Alzheimer),
po drogách ( absťák)
3, Hypermnézie ( přílišná vštípivost) Pamatuje si toho příliš mnoho. Typická pro
hysterii. Následkem drog ( při droze)
B, Kvalitativní 1,Paramnézie – porucha přesnosti – pamatuje si to jinak, je přesvědčen o
pravdivosti.Hysterie.
2. Ekmnézie – nesprávná časová lokalizace
3, Kryptomnézie – porucha autorství vzpomínky => za své vlastní vzpomínky považuje
buď to co přečetl nebo co mu někdo vypráví.
4, Pseudologika fantastica – „ Bájivá lhavost“,“ Syndrom barona Prášil“.Hysterici.
Rozhraní mezi poruchou myšlení a pamětí, vychází z velmi
rozvinuté fantazie. Neustále si vymýšlí, komplikuje
situace… nakonec není schopen rozlišit mezitím co se stalo
a co si vymyslel. Sám není schopen rozlišit mezi svou lží a
pravdou. Tím jak to vypráví tak o tom přesvědčí i sám sebe.
PSYCHOLOGICKÉ ŠKOLY
Rozvoj ve 20.letech 20.století, podle toho jaká složka osobnosti je dominantní ( nejdůležitější)
BEHAVIORISMUS
Na konci 19.st., centrum rusko, VB.
Pokouší se převést psychologii na vědecký základ, konec spekulací. Díky nim se psychologie vyrovnává ostatním vědám.
Zaměřuje se na CHOVÁNÍ ( to co je viditelné navenek, pozorovatelné ostatními)=> lidské chování funguje na základě PODNĚTU=> REAKCÍ => * podmíněné reflexy.
I.P. Pavlov
Zkoumá podmíněné reflexy=> Behavioristé mají rádi pokusy na zvířatech.
Proces učení - učení = opakování. Velmi ho zjednodušují, zanedbávají poznaní souvislostí.Chápou ho jako upevňování vazeb mezi podnětem a reakcí. Čím více se opakuje => silnější vazby. Experimenty s pamětí!
J.B.Watson
Zakladatel behaviorismu, VB
Kritika: za zanedbávání vnitřního života člověka ( pocity).Experimenty se zvířaty.
Dnes využití behaviorálních technik ( nácvik chování- např. scénky v protialkoholních léčebnách)
GEŠTALTISMUS
* v 20.letech 20.století.
Ovlivněn fenomenologií ( směr 20.st.), rozvojem fyziky a objevem elektromagnetického pole. Používají termíny z fyziky.
Dominantní složkou je VNÍMANÍ ( smyslové vnímání a zkušenosti)
Nové obory – Psychologie reklamy, umění, učení
Zakladatelé disciplíny –Psychologie osobnosti=> doposud jednotlivé složky oddělené=> analogicky k přírodním vědám. Osobnost není součtem jednotlivých složek=> ale dohromady ty složky vytvářejí složitý propojený svazek.
Zaměření na zkoumání vztahů a souvislostí=> ovlivňuje vnímání.=> vjem není součtem jednotlivých počitků ( vjem jediného smyslu, složka vjemu), ale počitky dohromady vytvářejí složitý celek. Tím pádem i novou kvalitu. Aby jsme mohli zkoumat jednotlivé složky musíme znát okolnosti.
Tvarová psychologie ( = Geštaltismus, nebo i úsek G.)=> „ Lidská osobnost se nachází v silovém poli odpudivých a přitažlivých sil „ , na ně nějakým způsobem reaguje => pokud chceme osobnost člověka poznat, je nezbytné poznat prostředí=> člověk je nucen se celý život rozhodovat , řešit konflikty, nést za to následky.
K.Lewin
analyzuje 3 typy situací – konfliktů:
A, + + - rozhoduje se mezi 2 pozitivními situacemi a nést za to následky ( kino x hospoda)
B, + - - mezi pozitivní a negativné ( kino x nádobí)
C, - - - mezi negativními ( nádobí x prach)
=> „ Život je věčným rozhodováním“ K.L.
HUMANISTICKÁ
Širší , volnější proud , 60.léta 20.století USA.
Vliv Fenomelogie,Geštaltismus ( K.L.-konflikty),Existencialismem.
Dominantní složkou je Lidská zkušenost + smysli života, problémy existence, pocit úzkosti, seberealizace, motivy ( hodnoty, cíle)
Člověk je nucen celý život navazovat kontakty se svým okolím , je nucen se rozhodovat a nést následky => Existenciální problémy ( pocity úzkosti, napětí, strachu)=> nepříjemné pocity=> člověk se rád zbavuje zodpovědnosti za svobodu volby ( když rozhodne jiný => nese zodpovědnost)
Autonomní osobnost: „Přirozenou součástí lidského života je touha po seberealizaci“ . A.O.- se dokáže realizovat, schopna snášet kritiku od ostatních ( tu špatně snáší děti. Které jsou buď neustále kritizovány nebo naopak vůbec), umí prožívat pocit štěstí, vnímat krásu kolem, pochybovat, má potřebu soukromí, otevřená, nezávislá.=> zdravý jedinec z psychologické stránky
=> Abraham Maslow – tvůrce teorie A.O., zabývá se klasifikací potřeb:
1, Biologické – primární
2, Kulturní – sekundární
3, Růstu – neustálá potřeba na sobě pracovat, zdokonalovat se
=>pokud moc intenzivně => zhroutí se x pokud
zanedbává => zakrní.
PSYCHOANALÝZA
19./20.století, zakladatelem Sigmund Freud ( 1856 Příbor na Moravě => Vídeň ( v té době velmi silně náboženská => on má výhrady ke křesťanství=> nezapadl=>Freudovi kritici => nenormální prostředí => starý, nepěkný, přísný, necitlivý otec x krásná, mladá, láskyplná, starostlivá matka. Nikdy si nedokázal udržet dlouhodobé přátelství, ani s těmi kteří k němu vzhlíželi ( Jung, Adler) => krásné harmonické manželství –vídeňská žena Marta=> 6 dětí. Umírá 1939 ( žid, 1938- do Londýna)
Dominantní téma =>LIBIDO = Sexuální pud, základem lidské osobnosti.
Člověka redukuje na biologično => v člověku je více živočišna než sociálního.
Člověk je bytost ANTISOCIÁLNÍ => společnost mu zabraňuje v uspokojování sexuálního pudu => nutí člověka aby ten ( silný) sexuální pud ovládal => čím více se dokážeme ovládat , tím ve společnosti stojíme výše.
Celý život je člověk nucen potlačovat libido => do podvědomí ( kdyby nechal volný průchod , zbláznil by se) => brání osobnost před zhroucením => mohlo by dojít k poškoze
Vloženo: 6.02.2011
Velikost: 78,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
Copyright 2024 unium.cz