- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál23. otázka
Psychické problémy
Psychopatologie / psyché – duše, patologie – odchylka / se zabývá duševními poruchami, jejich zjišťováním a léčením. Psychopatologie je vědní obor, který se zabývá zkoumáním, tříděním a výkladem chorobných duševních projevů. Znalost podstaty duševních poruch se uplatňuje hlavně v diagnostice ( rozpoznávání ) duševních chorob a při jejich léčení. Z psychopatologie musí vycházet i speciální pedagogika, kterou z hlediska jejího účelu můžeme chápat jako druh léčení.
Psychopatologie osobnosti se zabývá problematikou duševní normality a patologie. Pojetí normality se musí posuzovat z mnoha pohledů.
Základní kritéria pro orientační posouzení normality:
1. Nápadná dezintegrace osobnosti tzn., že některý jev není v jednotě ( jednota je souhrn duševního, tělesného, vrozeného a získaného ).
2. Příznaky sociální závislosti až sociální obtížnosti tzn., že jeden z partnerů se stává závislým na druhém, není schopen se chovat adekvátně svému věku a postavení, potřebuje „poslíčka“.
3. Obvyklost chování ve statistickém slova smyslu tzn., chování, které je zvykem ve společnosti – poděkovat, pozdravit…
4.Běžnost projevu chování z hlediska příslušnosti k určité skupině. Norma se posuzuje podle věku a prostředí. Např. pracuji jako ošetřovatelka ve zdravotnictví, tak se nemohu chovat jako ošetřovatelka doma.
5. Kontakt s realitou, když je narušen, je to nejzávažnější ( pseudoiluze, halucinace, bludy…)
Příčiny duševních poruch:
Příčiny duševních poruch, které jsou v oblasti zájmů speciální pedagogiky, jsou četné a složité. Často se při vzniku jednotlivých chorobných stavů kombinuje více škodlivých faktorů. Z hlediska doby, v níž působily, je možno je rozdělit na prenatální ( předporodní ), perinatální
( při porodu ), postnatální ( poporodní – z nichž je nejdůležitější vliv prostředí ).
Vlivy prenatální – genetické faktory, nedostatek důležitých látek jako jsou vitamíny atd., různé škodlivé účinky mající původ v infekcích matky, dále v intoxikacích, v endokrinopatiích ( poruchy žláz s vnitřní sekrecí ), v karencích ( poruchy výživy ), v záření, v krvácení, v sérologických konfliktech atd.
Důsledkem prenatálních škodlivých vlivů mohou být různé vývojové anomálie, počítaje v to malformace v oblasti centrální nervové soustavy, dále různé varianty rané mozkové obrny, epileptická nemoc, různé typy slabomyslnosti a lehčí dětské encefalopatie…
Vlivy perinatální – jsou ty vlivy, které se uplatňují kolem porodu, počítaje v to i dobu natální
( od porodu do 10. dne po narození ). Ohroženy jsou především děti předčasně narozené - nedonošené ( narozené před 38. týdnem těhotenství ), nezralé ( porodní váha menší než 2500 g ) a děti přenošené, které mají větší sklon k asfyxii ( dušení z nedostatku kyslíku ), k dehydrataci
( úbytek tkáňového moku ) a menší odolnost vůči infekci.
Důsledky perinatálních škodlivých vlivů jsou časté, k nejčastějším patří opět různé formy rané mozkové obrny, lehké dětské encefalopatie, epileptická nemoc,různé typy slabomyslnosti atd.
Vlivy postnatální – z postnatálních škodlivých vlivů hrají při vzniku různých nervových a duševních chorobných stavů nejdůležitější úlohu infekce, úrazy, cévní mechanismy ( ucpání některé z mozkových cév nebo krvácení ), intoxikace ( otravy ), nádory, degenerativní procesy, metabolické a vnitřně sekretologické poruchy. V mnoha případech se jednotliví etiologičtí činitelé vzájemně kombinují.
Příčiny poruch chování:
Vliv prostředí na vznik poruch chování dítěte – poruchy chování často souvisí s uvedenými příčinami prenatálního, natálního a postnatálního období. Existuje však velká skupina příčin, které vycházejí a působí z okolí dítěte a jeho chování silně ovlivňují. Jsou to vlivy prostředí v němž dítě žije. Uvažujeme o vlivu rodiny, tj. rodičů, sourozenců, prarodičů a ostatních příbuzných, dále o vlivu školy a okolí. Všechny tyto vlivy mohou nervový stav dítěte značně narušit a být – jsou-li nevhodné a nenormální – zdrojem různě těžkých poruch chování dítěte.
Souvislost poruch chování s věkovým obdobím – každé věkové období dítěte se působením intrapsychických i interpersonálních konfliktů a vlivu prostředí může stát z různých příčin zdrojem různých poruch chování.
Opoždění vývoje ( retardace ) jako zdroj poruch chování dítěte – nelze určit přesnou hranici mezi dítětem normálně vyvinutým a dítětem opožděným. Stupeň retardace a oblast, ve které se projevuje, jsou různé a tak také vliv na chování dítěte je různý.
PSYCHOPATOLOGICKÉ PROJEVY OBECNĚ
Celá psychická činnost tvoří nedílnou jednotu s osobností určitého člověka. Jednotlivé stránky psychiky jsou na sobě vzájemně závislé, ovlivňují se a prolínají. Porucha jedné kvality psychické činnosti se projeví v celé psychice ( poruchy jednotlivých kvalit psychické činnosti jsou probírány odděleně pouze z didaktických důvodů ).
1. Poruchy vnímání
Vnímání je psychický proces, umožňující člověku poznávat objektivní realitu. Mezi poruchami vnímání je nutno jmenovat na prvním místě
Pseudoiluze – vlivem strachu vnímá člověk zkresleně něco, co skutečně v jeho okolí působí na jeho čidla ( ve zkrouceném kmeni stromu číhající postavu ), po uklidnění je schopen vjem korigovat ).
Iluze – člověk vnímá něco, co skutečně působí na jeho čidla, avšak zkresleně a není schopen to poznat ( v místnosti je lůžko, pacient vidí katafalk s rakví ).
Halucinace – podnět neexistuje, ale postižený ho vnímá jako skutečnost.
-sluchové halucinace – „jdi a zabij ho“
-zrakové halucinace – vidí hady, žáby…
-chuťové halucinace – „mám otrávené jídlo“
-čichové halucinace – „někdo mě chce otrávit plynem“
Kombinované halucinace postihují více smyslů ( pacient zároveň něco slyší, vidí a má pocit dotykových vjemů ).
2. Poruchy emotivity
Emocemi nazýváme subjektivní citové zážitky, které doprovázejí naše duševní dění, zabarvují i náš postoj k cizím osobám a prožívaným situacím. Prudkou citovou reakci nazýváme afektem ( veselí, smutek, vztek ). Déle trvající pohotovost k afektům určitého druhu označujeme jako náladu. Pro psychiatrii má význam zjištění patického afektu a patické nálady.
Patický afekt – je takový, na jehož vrcholu nastává krátký mrákotný stav ( viz. poruchy vědomí ). Nemocný v patickém afektu jedná tak, jako by to jednala zcela jiná osoba a později si na své jednání nevzpomíná.
Patická nálada – není vyvolána a udržována vnějšími vlivy, ale vzniká z vnitřních příčin organismu. Zpravidla trvá dlouho – týdny měsíce.
- nálada smutná, depresivní: nemocný začal být smutný bez zjevné zevní příčiny, většinou pláče, nemá chuť k jídlu, tento stav trvá týdny.
- nálada úzkostná, anxiózní: nemocný cítí úzkost a na vše reaguje prohloubením úzkosti.
- nálada veselá, manická: nemocný je chorobně veselý, vše je mu k smíchu a to i vysloveně smutné situace
- nálada podnikavá, expanzivní: nemocný je neustále v chorobné činnosti, podniká i to, na co nemá oprávnění, důsledkem jeho jednání je obvykle zmatek a činnost.
- nálada zlobná, rezonantní: nemocný na vše reaguje zlobnými afekty.
3. Poruchy myšlení
Myšlení je vybavování asociací a představ, zpracování vjemů a představ, provádění abstrakcí, srovnávání, nalézání vztahů a zákonitostí. Poruchy myšlení jsou
Útlum myšlení – doprovází stavy, při nichž je utlumena celá somatická a psychická činnost.
Překotné myšlení – například u manické a expanzivní náladě.
Zabíh
Vloženo: 4.10.2010
Velikost: 74,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - psychicke jevy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické poruchy a problémy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-emoce,paměť,učení
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-vnímání, myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické vlastnosti
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
- PSY - Psychologie - Psychické stavy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy a stavy
- PSY - Psychologie - Motivační psychické procesy
- PSY - Psychologie - Pamětní psychické procesy
- PSY - Psychologie - Poznávací psychické procesy
- PSY - Psychologie - Psychické jevy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické jevy
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy, Vule a volni akt
- PSY - Psychologie - Psychicke jevy
- PSY - Psychologie - Psychické stavy
- ZSV - Základy společenských věd - psychické jevy
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické stavy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
- PSY - Psychologie - psychické vlastnosti
- ZSV - Základy společenských věd - globalni problemy
- E - Ekonomie - Ekonomické problémy, mezinárodní ekonomie
- PSY - Psychologie - Psychologické problémy výchovy dítěte v rodině a ústavním zařízení
- UCE - Účetnictví - Vybrané problémy účtování VOS, KS, IP
- Z - Zeměpis - Problemy tretiho sveta
- ZSV - Základy společenských věd - Globální problémy
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie jako věda, její rozdělení a základní problémy
- Z - Zeměpis - Globalni problemy a zmeny na mape sveta
- ZSV - Základy společenských věd - Globální problémy stinné stránky globalizace
- ZSV - Základy společenských věd - globální problémy lidstva
- ZSV - Základy společenských věd - Globální problémy lidstva
- ZSV - Základy společenských věd - problémy poznání v novověké filozofii
- UCE - Účetnictví - vybrané problémy účtování v a.s. a s. r. o.
- ZSV - Základy společenských věd - GLOBALIZACE A GLOBÁLNÍ PROBLÉMY
- CJ - Český jazyk - PROBLÉMY 20 STOLETÍ OČIMA SVĚTOVÝCH SPISOVATELŮ
- CJ - Český jazyk - Problémy 20. století očima světových spisovatelů
- D - Dějepis - Hospodářské a sociální problémy třetího světa
- Z - Zeměpis - 01 globalni problemy lidstva
Copyright 2024 unium.cz