- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
PSY - Psychologie
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálo hrát, jít ven… Dítě nemůžeme přetěžovat učením, musí si i hrát a tudíž relaxovat.
Zákon plynulosti vývoje – spirála
Zákon vnitřní rozpornosti vývoje – aby dítě mohlo dospět, musí mít vzor v pubertě. Výchova se zaměňuje za manipulaci.
Zákon nerovnoměrného tempa vývoje – v těhotenství je vývoj dítěte nejrychlejší, potom nastává zpomalení…
Zákon diferenciace a specializace – od všeobecného ke specifickému…
Periodizace psychického vývoje:
Freud – psychoanalytické pojetí vývoje ( 5 období ):
Orální stádium – zaměření na bezprostřední uspokojování svých potřeb bez ohledu na následky, hlavní libost / slast / ze sání a později kousání, tedy aktivity vázané na ústa. Asi do 2 let.
Anální stádium – 2-3 roky, uspokojování emočních potřeb vázáno hlavně na vyměšování. Začíná si uvědomovat samo sebe jako nezávislého jedince, předmětem lásky je samo, „narcismus“.
Falické stádium – do 3 let, libost získává v oblasti genitálií „infantilní masturbace“ je dost častá. Začíná si být vědomo vlastního pohlaví. Oidipovský komplex u chlapců a Elektřin komplex u dívek. Časem převládá „princip reality“ / dítě opouští infantilní sexualitu /.
Období latence – 5-6 let a až do začátků puberty, vstup do školy, citové a sexuální zájmy na čas ustupují, důraz na růst rozumový a na společenský a mravní vývoj, vyvíjejí se mravní ideály.
Genitální stádium – odpovídající pubertě, asi od 12 let, rozvoj zralého afektivního a sexuálního cítění, nejprve na základě homoerotismu ( vztah mezi chlapci a dívek mezi dívkami ) tvoří se přátelství a odmítá se vztah k opačnému pohlaví, později okolo 15 let vznikají vztahy heterosexuální.
Piaget – psychologické pojetí vývoje ( 5 období ):
Senzomotorucké stadium – od narození do 2 let, dítě přechází od dílčích vjemů k vytvoření pojetí trvalého předmětu, vztahu k matce / kolem 7 měsíce /.
Symbolické a předpojmové stadium – zhruba od 2 do 4 let, začíná s nástupem řeči, objevem symbolických znaků pro představy. Slova spíše vyjadřují přání dítěte než skutečná objektivní fakta, dítě je zatím zcela ovládáno egocentrismem.
Stadium názorného myšlení – asi od 4 do 7 let, dítě začíná vyvozovat závěry, zatím jen na názorné rovině, často chybné. I zde ještě vliv zkreslujícího egocentrismu.
Stadium konkrétních situací – asi od 8 do 12 let, dítě si již vytváří konkrétní myšlenkové kategorie ( pojem třídy, počtu, řady, příčinnosti…).
Stadium abstraktních – formálních operací – objevuje se v pubertě, dítě si vytváří skutečnou logiku na abstraktní úrovni, vytváří domněnky a ověřuje si je, vytváří vztahy mezi pojmy, stává se schopným myšlenkové spolupráce na základě rovnějšího vztahu.
Kurice – periodizace 1986 ( 13 období ):
Stadium prenatální – od početí do narození.
Stadium novorozenecké – od porodu do asi 6 týdnů.
Stadium kojenecké – od 6 týdnů do 1 roku, dítě se koncem novorozeneckého období zadaptabilizovalo na nové životní podmínky a koncem tohoto období se začíná objevovat již řeč a chůze.
Stadium batolete – od 1 roku do 3 let, možností chůze se výrazně zvětšuje aktivita dítěte, je patrné zapojování do sociálních vztahů vrcholící uvědoměním si vlastního JÁ.
Stadium předškolního věku – u nás jde o období MŠ, tedy od 3 do 6 let. Dítě nabývá zkušenosti s novým sociálním zařazením.
Stadium mladšího školního věku – od 6 let do nástupu puberty mezi 10 až 11 rokem života dítěte.
Stadium pubescence – období mezi 10-11 rokem a 15-16 rokem života, fyziologicky začátek pohlavního dozrávání a jeho ukončení.
Stadium adolescence – mezi 15 – 20 rokem života, plné zapojení do společenského života a příprava na povolání.
Stadium rané dospělosti – 20-22 let až do asi 30 let života, období seberealizace a založení rodiny.
Stadium plné dospělosti – od 30 do 45-48 let života, období výkonnosti a tvořivosti, výchovy dětí.
Stadium staršího dospělého věku – od 60 do 65 let života, objevují se určitá životní omezení daná involucí.
Stadium stárnutí – od 60-65 do 75 let života, období důchodu.
Stadium stáří – od 75 let do smrti, omezení tělesná, zdravotní i psychická.
Příhoda – biopsychologické pojetí vývoje ( 10 období ):
Antenatální – prenatální
První dětství – nemluvněte a batolete – mladší a straš
Vloženo: 21.09.2010
Velikost: 55,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- PRA - Právo - Úvod do problematiky práva
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové poruchy učení a chování
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- CJ - Český jazyk - Vývojové proměny české poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury od počátku po husitství
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- LIT - Literatura - Základní vývojové tendence ve světové literatuře po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence
- CJ - Český jazyk - Vývojové etapy, osobnosti a díla starší české literatury
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence současné spisovné češtiny
- CJ - Český jazyk - Vyvojove etapy spisovne cestiny od pocatku
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence ceske stredoveke literatury
- LIT - Literatura - Vyvojove etapy ceske poezie v obdobi mezi dvema valkami
- CJ - Český jazyk - Etapizace literatury,vývojové tendence
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové teorie
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence středověké literatury
- CJ - Český jazyk - vývojové tendence současné literatury
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- CJ - Český jazyk - VÝVOJOVÉ TENDENCE NEJSTARŠÍ ČESKÉ LITERATURY2
- PSY - Psychologie - Pervazivní vývojové poruchy
- PSY - Psychologie - Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- MNG - Management - Etapy rozhodovacího procesu
- MNG - Management - Finanční analýza firmy, etapy, základní ukazatelé
- MNG - Management - Význam kontroly a etapy kontrolního procesu
Copyright 2024 unium.cz