- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
PSY - Psychologie
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál12. otázka
Problematiky vývojové psychologie – zákonitosti, změny, etapy
Vývojová psychologie je základní psychologická disciplína a studuje psychiku z vývojového hlediska, od početí až po smrt, zkoumá dynamiku ontogenetického vývoje člověka po celý život. Zabývá se:
psychickým vývojem lidstva
psychickým vývojem jedince – ontogenetická psychologie ( od oplození vajíčka do smrti )
Duševní vývoj je proces duševních změn, které se uskutečňují v průběhu života člověka a který se neustále se zkvalitňuje ( vývoj – pohyb v prostoru a čase, může být v normě, zrychlený – předčasný, opožděný, omezený, zcestný, narušený..).
Vývoj člověka je proces:
socializace = začlenění jedince do společnosti a potřeba být v kontaktu s jinými lidmi a individualizace = vyšší stupeň socializace.
Vývoj zahrnuje 2 fáze: zrání a učení
Zrání – se týká organismu, tedy vnitřní anatomické, biologické a fyziologické změny
Učení – je proces získávání zkušeností
Zrání a učení spolu těsně souvisí.
Podstatou duševního vývoje je:
Socializace – v procesu vývoje jedinec přijímá za své vědomosti, normy, postoje, zvyky, společenská pravidla atd. platné v dané společnosti a vštěpované mu výchovou.
Individualizace – člověk se postupem času stává osobností, sebou samým. V psychice dospělých, přes život v tomtéž prostředí, jsou velké rozdíly a to proto, že každý dospělý jedinec svým způsobem zvnitřňuje ( lomí ) podněty, které na něj působí – některé přijímá, jiné odmítá a další přetváří.
Kvalitativní změny – podstatou vývoje je také to, že v jeho průběhu zanikají ( nebo ustupují do pozadí ) jedny vlastnosti a vznikají ( nebo vystupují do popředí ) vlastnosti jiné, přičemž i vlastnosti přetrvávající se svou podstatou mění.
Kvantitativní změny – mění se velikost a proporce vlastností. Rozlišuje se např. slovní zásoba, zvětšuje se rozsah paměti, mění se podíl paměti a myšlení na učení, mění se podíl impulsivního a volního jednání.
Zánik starých vlastností a znaků, vznik nových –ve vývoji občas něco ztrácíme, aby později mohl nastat posun dál.
Činitelé psychického vývoje:
Biologičtí činitelé –( endogenní ) vrozené vlohy udávají tempo a stupeň rozvíjení obecných i speciálních schopností. Dále je to zděděná struktura a funkční i typologické vlastnosti nervové soustavy ( defekty, síla, pohyblivost a vyrovnanost procesů vzruchu a útlumu ). Na vývoj má vliv i hormonální soustava, činnost některých žláz s vnitřní sekrecí ( vývoj pohlavních žláz vyvolává jisté vývojové změny ) a biologický růst organismu.
Vlastní aktivity jedince – ( endogenní )pouze vlastní činností se mohou rozvíjet poznávací procesy, city, volní vlastnosti a vlastnosti osobnosti ( schopnosti, zájmy…).
Činitelé prostředí – ( exogenní ) zahrnujeme sem Volkovy prostředí přírodního ( přírodní podmínky, životní prostředí, bytové podmínky…), ale i sociálního ( samotní lidé, mezilidské vztahy, prostředky masové komunikace…). Tito činitelé se neustále mění, proto se jim musí jedinec neustále přizpůsobovat a reagovat na ně. Na vývoj jedince má zvláštní vliv rodina, v níž dítě získává první zkušenosti a zážitky, navazuje první sociální kontakty.
Činitelé výchovy – ( exogenní ) výchova, tedy cílevědomá a záměrná organizace činnosti usměrňuje a zdokonaluje jednání a chování jedince, rozhodujícím způsobem ovlivňuje vývoj jedince.
Specifické metody vývojové psychologie: ( přístupy ke zkoumání )
longitudinální ( podélný ) – přímé pozorování změn u jedinců odděleně, individuálně
transverzální ( příčný, průřezový ) – cílem je stanovení norem pro jednotlivá vývojová období - je vyšetřeno více skupin dětí odlišných věkových fází.
retrospektivní ( anamnestický ) – na základě paměti sleduje změny a vývojové projevy v minulosti
prospektivní ( katamnestický ) – sleduje vývojové změny u jedinců, postižených stejnými problémy v minulosti, stejnými událostmi ( nechtěné nebo týrané děti…)
Metody výzkumu:
rozhovor – volný nebo řízený, pozorování – v laboratorních podmínkách, dotazník, analýza výsledků činnosti – hodnotíme písmo, sloh…, test, experiment, projektivní metody.
Zákonitosti vývoje:
Zákon celistvosti vývoje – dítě nelze rozvíjet, aniž by si mohl
Vloženo: 21.09.2010
Velikost: 55,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- PRA - Právo - Úvod do problematiky práva
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové poruchy učení a chování
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- CJ - Český jazyk - Vývojové proměny české poezie po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury od počátku po husitství
- LIT - Literatura - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- LIT - Literatura - Základní vývojové tendence ve světové literatuře po roce 1945
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence
- CJ - Český jazyk - Vývojové etapy, osobnosti a díla starší české literatury
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence současné spisovné češtiny
- CJ - Český jazyk - Vyvojove etapy spisovne cestiny od pocatku
- CJ - Český jazyk - Vyvojove tendence ceske stredoveke literatury
- LIT - Literatura - Vyvojove etapy ceske poezie v obdobi mezi dvema valkami
- CJ - Český jazyk - Etapizace literatury,vývojové tendence
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojové teorie
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence středověké literatury
- CJ - Český jazyk - vývojové tendence současné literatury
- CJ - Český jazyk - Vývojové tendence nejstarší české literatury
- CJ - Český jazyk - VÝVOJOVÉ TENDENCE NEJSTARŠÍ ČESKÉ LITERATURY2
- PSY - Psychologie - Pervazivní vývojové poruchy
- PSY - Psychologie - Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka
- XX1 - Manažerská psychologie - Práce do man. psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Historie a metody psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie hry
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti, typologe, vlastnosti osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako veda
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie.doc
- ZSV - Základy společenských věd - soc psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - socialni psychologie
- PSY - Psychologie - obecna psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie 1
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Základy psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Pedagogická psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová sociální psychologie, SOCIALIZACE
- PSY - Psychologie - psychologie cinnosti
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda, determinace lidské psychiky
- PSY - Psychologie - Psychologie jako věda
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti 1
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie činnosti, jednání, chování
- ZSV - Základy společenských věd - Sociální a vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Obecná Psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie 2
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Zsv psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie - vznik a vývoj
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie Skupinová struktura společnosti
- PSY - Psychologie - Existenciální a humanistická psychologie
- PSY - Psychologie - Gestaltismus tvarová psychologie
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Psychodynamická psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Transpersonální psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie v rámci novodobé evropské filozofie
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie umění Kulka
- PSY - Psychologie - Psychologie poznávání
- PSY - Psychologie - Předmět psychologie
- PSY - Psychologie - Vyvojova psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - základy psychologie
- PSY - Psychologie - Zaklady psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie, obory psychologie
- PSY - Psychologie - Úvod do psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- PSY - Psychologie - Vývojová a klinická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Humanistická psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - OBECNÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - sociální psychologie (socializace, soc. učení, soc. interakce, soc. skupiny a útvary, soc. pat
- PSY - Psychologie - obecná psychologie
- PSY - Psychologie - psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - předmět sociální psychologie
- PSY - Psychologie - Inženýrská psychologie a ergonomie
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- PSY - Psychologie - Psychologie zboží
- ZSV - Základy společenských věd - DISCIPLÍNA PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - PAMĚŤ, PSYCHOLOGIE UČENÍ
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychologie_osobnosti
- ZSV - Základy společenských věd - SMĚRY A VÝVOJ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE
- PSY - Psychologie - Predmet psychologie
- PSY - Psychologie - Vývoj psychologie
- PSY - Psychologie - Vývojová psychologie
- PSY - Psychologie - Psychologie osobnosti
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie
- PSY - Psychologie - Forenzní psychologie
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychologie jako vědní disciplíny
- PSY - Psychologie - Psychologie - předmět, disciplíny, školy
- ZSV - Základy společenských věd - Temperament, spánek, charakter, psychologie poznávání
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - Dějiny psychologie
- MNG - Management - Etapy rozhodovacího procesu
- MNG - Management - Finanční analýza firmy, etapy, základní ukazatelé
- MNG - Management - Význam kontroly a etapy kontrolního procesu
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: