- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálČESKÝ JAZYK - maturitní otázka č. 6
Klasicismus, osvícenství a preromantismus v evropské literatuře
1.Klasicismus
a.společenské pozadí vzniku:
17. století
nové utužení feudálního řádu, panovnický absolutismus
hlavní slovo panovník – bůh opora, oslabena moc šlechty, aristokracie
panovník se opírá o kněžstvo
Francie - Ludvík 14. - „Stát jsem já“
opora o rozum - René Descartes - „Myslím tedy jsem
b.vztah k antice:
nikoliv inspirace, ale závazné vzory pracovních postupu, až přímé napodobování
c.druhové a žánrové členění:
tzv. normativní umění: přísné dodržování norem, normy převzaty od Aristotela – mimésis – umění jako nápodoba skutečnosti
zákon tří jednot (času, místa, děje)
krása = pravda = zobrazení podle přírody - normy
vychází z Aristotela, dramatické umění - tragedie, lyrika - óda, epika - epos, nejnižší žánry – satirické a humoristické
tragikomedie: nepřípustný žánr
literární typ: postava, která hraje jen jednu vlastnost
d.vztah ke skutečnosti:
vychází z lit. členění, tzn. že postavení člověka předurčuje, jaké bude řešit problémy, ..., šlechtic - hrdina tragédie, měšťan - komedie, tragický konflikt: šlechtic řeší dilema mezi odpovědností k panovníkovi a k sobě
Zákon tří jednot:
času (24 hodin), místa (1 hrad), děje (1 linka), tzn. cíl umění krása, krása je neoddělitelná od pravdy, Mimesis
Nicolas Boileau - Despréaux (1636- 1711):
„Umění básnické“ (1674) - teorie klasicismu
20. stol. neoklasicismus: vybroušená, dokonale promyšlená forma
e.představitelé:
Španělsko:
Pierre Corneille (1686- 1784):
„Cid“ (1636) - Rodrigo zabije svého budoucího tchána, odčiňuje, nakonec se vezmou (rozum X cit, povinnost X láska), dokonalá dramatická stavba, výrazná kresba charakteru, ale nedrží se striktně uznávaných norem
Francie:
Jean Racine (1639- 1699):
„Faidrál“ (1677) - známý mytologický námět: láska druhé manželky krále Faidra k nevlastnímu synovi, vnitřní napětí postav, tragický konec
Moliére (1622- 1673):
herec, režisér, ředitel divadla, z rodiny čalouníka, ale znal nižší vrstvy, chtěl napsat tragédii, ale uměl jen komedie
lit. typ/věčné typy - postava má dominantní charakterové rysy, který se nakonec projeví
sám normy nedodržoval, často dobová podmínka chování hrdinů, tzn. že překračuje literární normu, nastavuje zrcadlo nadčasové doby
„Don Juan neboli kamenná hostina“ (1665) - bezcharakterní svůdce
„Lakomec“ (1668) - Harpagon - ztělesněná lakota
„Misantrop“ (1666) - obránce mravů děj se co děj
„Tartuffe neboli podvodník“ (1664, 67, 68) - pokrytec
„Zdravý nemocný“ (1673) - hypochondr Argon
Jean de la Fontaine (1621- 1695):
12 knih bajek
2.Osvícenství
ovlivnilo 1. období národního obrození
a.společenské a filosofické pozadí:
18.století
zavržení absolutismu (Marie Terezie, Josef II. – osvícení panovníci (zavrhli absolutismus))
rozumový přístup ke skutečnosti, rovnost lidí - hlásí se měšťanstvo, výchova a vzdělání, příroda (odhalení jejich tajemství)
deismus - původem je Bůh, ale už nechává volný průběh
ateizmus - popírá Boha, tzn. jeho služebníci na Zemi = podvodníci
filosofie - snaha o definici pozadí společenských
Vloženo: 5.09.2011
Velikost: 56,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz