- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál4.
POZNÁVACÍ PROCESY
= procesy smyslového poznání (vnímání, představivost, fantazie, myšlení, řeč, paměť)
VNÍMÁNÍ
1) Podstata vnímání = poznávací proces, poznáváme to, co v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány, poznání, které se odehrává tady a teď.
- můžeme poznávat okolní svět a naše vnitřní prostředí organismu.
2) Analyzátory = pomocí nich se uskutečňuje vnímání.
- je to smyslový orgán, který se skládá ze 3 částí – čidla (receptor), dostředivého nervu a korového centra, vše funguje jako celek a reflexně (nezávisle na naší vůli).
3) Psychické zážitky = a) počitky – jednodušší, stačí funkce jednoho analyzátoru, ptáme se na ně Jaké to je?, b) vjemy – složitější, více analyzátorů, celý děj, otázka Co to je?
4) Podnětové (počitkové) prahy = dolní podnětový prah, minimální velikost podnětu, který je smyslovým orgánem schopen vnímat.
5) Smyslová citlivost = schopnost vnímat velmi slabé podněty, případně velmi malé rozdíly mezi podněty.
6) Smyslová adaptace = přizpůsobení smyslů, změny smyslové citlivosti, způsobené dlouhodobějším působením podnětů.
- buď se citlivost zvyšuje = kladná adaptace, zbystření smyslů, když klesá je adaptace záporná = otupení smyslů.
- k adaptaci nedochází u bolesti a zvuku.
7) Zákon kontrastu ve vnímání = působí-li v rychlém sledu za sebou na náš smyslový orgán dva rozdílné podněty, tak on stávající rozdíl ještě zvýrazní.
8) Druhy vnímání = zrakové – orientace v prostoru, 80 – 90% všech informací
- sluchové – zvuky – tóny = lidská řeč (vnímání sluchu fonematicky), hudební sluch a hluk
- vibrace celým tělem
- čichové pachy – vůně a pachy
- chuťové
- kožní – dotyk, teplo, chlad (-12 C, +45 C)
- pohybové
- hmatové – bolest
Typy vnímání:
a) Analytický = člověk se soustřeďuje na detaily a podstata mu uniká
b) Syntetický = poznání celků, únik detailů, které mohou být důležité
c) Analyticko-syntetický = schopen vnímat jak celek, tak i detaily
c) Emocionální = vnímání pocitů, někdy dochází ke skreslenému vnímání
PŘEDSTAVIVOST
- proces mezi poznáním smyslovým a rozumovým
- poznáváme to, co momentálně nepůsobí na naše smysly
- představa = psychický zážitek, výsledek představivosti, názorný obraz předmětů, dějů, které v daném okamžiku nepůsobí na naše smysly
- můžeme se v ní vracet do minulosti, přenášet v prostoru, v budoucnosti
Druhy představ:
1) Paměťová, vzpomínková představa: - vrací se do minulosti, co jsme dříve vnímali.
2) Fantazijní představa: - události, co se staly, ale představujeme si, jak mohly dopadnout jinak.
Vznik představ je na základě činnosti CNS.
Odlišnost vjemů a představ: představy jsou méně detailní, nepřesné, nestálé, unikají z vědomí – to ovšem neplatí pro zvláštní představy.
eideické (živé, barvité, detailní)
perseverační (velmi stálé až vtíravé, mohou vést k nutkavému jednání = obsedantní).
Typy představivosti:
zrakový (vizuální) – hlavně u malířů, sochařů, pamatujeme si, co vidíme.
sluchový (auditivní) – poznávání lidí podle hlasu, hlavně hudebníci.
pohybový (motorický) – poznávání lidí podle pohybů, gest, hlavně tanečníci, sportovci, pomáhá vypisování učiva, pohyb při učení, gesta ruky.
smíšený
FANTAZIE (obrazotvornost)
- záměrná fantazie
Rekonstrukční = obrazy na základě popisu, schématu.
Tvořivá (konstrukční) = obrazy, které dosud neexistují, uplatnění v oblasti vědy, umění, techniky.
Bdělé snění = v době, kdy člověk nespí, představy o vlastní budoucnosti, někdy i jako prostředek k úniku od reality, k udržení duševní rovnováhy, motivační účinky.
Spánkové sny = liší se od ostatních fantazií, protože jsou neúmyslné, neovlivnitelné.
a) REM fáze – oči rychle kmitají pod zavřenými víčky, nervová soustava je aktivní, sníme 3 – 4x za noc.
b) NON REM fáze – nervová soustava je v klidu, nesníme, popř. je ve snu chudý děj, probuzení => pocit, že se nám nic nezdálo.
5. Halucinace = chorobné představy, spojeny se změnou stavu psychiky, jsou příznakem duševní choroby.
Poznávací procesy:
a) procesy smyslového poznání
b) procesy rozumového poznání
Procesy rozumového poznání:
MYŠLENÍ
- základní proces rozumového poznání, slouží k poznání toho, co není přímo poznatelné smysly
- poznání zprostředkované, které je založené na chápání vztahů a souvislostí (jsme v místnosti, kde jsou otevřená okna a je nám zima => zavřeme je)
- poznání pomocí myšlení uskutečňujeme zejména v situacích, které nazýváme problémové situace, u kterých nemáme naučený jejich způsob řešení
- myšlenkové operace = postupy v myšlení (myšlení se skládá z několika postupů navazujících na sebe)
Základní:
a) Analýza = rozbor, rozkládání celku na jednotlivé části malé děti provádějí praktickou analýzu –
Vloženo: 21.09.2010
Velikost: 71,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Poznávací procesy
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy poznávací
- PSY - Psychologie - Poznávací psychické procesy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-emoce,paměť,učení
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-vnímání, myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologické útvary a procesy
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- E - Ekonomie - Integrační procesy po druhé světové válce
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy citové a volní
- PSY - Psychologie - Citové a volní procesy
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
- Z - Zeměpis - Klimaticke procesy a jevy
- Z - Zeměpis - Procesy urbanizace
- Z - Zeměpis - Transformační procesy v post komunisticke evrope
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy a stavy
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- PSY - Psychologie - Motivační psychické procesy
- PSY - Psychologie - Pamětní psychické procesy
- Z - Zeměpis - Svahy, svahové procesy
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Čarodějnické procesy
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy, Vule a volni akt
- PSY - Psychologie - stavy a procesy
- PSY - Psychologie - Zamerenost osobnosti, Predstavy, Zajmy, Citove procesy
- Z - Zeměpis - Integrační procesy v Evropě
- BI - Biologie - Genetika populací malá populace, procesy narušující genetic
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- ZSV - Základy společenských věd - KOGNITIVNÍ PROCESY
- ZSV - Základy společenských věd - PROCESY UČENÍ
- F - Fyzika - PLC procesy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: