- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálPoptávka
poptávka znamená ochotu a schopnost spotřebitelů kupovat za určitou cenu určité množství zboží
poptávané množství závisí na ceně
čím vyšší cena, tím méně kupujících bude ochotno si za ni zboží koupit a také stále méně kupujících bude mít na jeho pořízení dostatek peněz (schopnost)
Agregátní poptávka - souhrn všech zamýšlených kupí na trhu
Individuální poptávka – poptávka jediného kupujícího po daném statku nebo službě
Tržní poptávka - součet všech individuálních poptávek po daném statku nebo službě
Křivka poptávky brambor v t
Cena Kč/kg
poptávané množství v t
5
1000
10
800
15
600
20
400
25
300
30
200
35
150
40
100
Důvody klesající poptávky
Substituční efekt - při zvýšení ceny daného statku spotřebitel nahrazuje tento statek jinými, levnějšími statky.
Důchodový efekt – spotřebitel při vyšší ceně kupuje méně daného statku, protože mu důchod nestačí na nákup stejného (původního) množství.
Faktory ovlivňující poptávané množství
substituty – statek, který může být ve spotřebě nahrazen jiným statkem (př. Hovězí - vepřové maso, čaj – káva, autobus – vlak)
Klesne-li cena substitutu (např. jablek), klesne poptávka např. po hruškách.
komplementy – statky, které se ve spotřebě doplňují (př. Auto – benzín, lampa – žárovka)
Vzroste-li cena komplementu (např. benzínu), klesne poptávka po autech s velkou spotřebou benzínu.
důchod spotřebitelů – s rostoucím příjmem spotřebitelů, roste poptávané množství po poptávaném statku
vkus a preference spotřebitelů
počet a věk kupujících – v každém věku jsou potřeby různé
očekávání spotřebitelů týkající se budoucích cen nebo dostupnosti produktu
př. Objeví-li se informace o blízkém vzrůstu ceny cukru, okamžitě vzroste poptávané množství po této komoditě
Změny poptávky
P
snížení zvýšení
D2 D0 D1
0 Q
P
Vloženo: 2.11.2010
Velikost: 60,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- E - Ekonomie - Agregátní poptávka v uzavřené ekonomice, rovnováha na trhu zboží a služeb, keynesiánský kříž a křivka IS, rovnováha trhu peněz
- E - Ekonomie - Měnová stimulace poptávky, změny cenové hladiny - efekt reálných peněžních zůstatků, agregátní poptávka
- E - Ekonomie - Produkční funkce a poptávka po práci, trh práce a přirozená míra nezaměstnanosti
- E - Ekonomie - Rozpočtový schodek a agregátní poptávka
- E - Ekonomie - Stimulace poptávky v režimu stabilního měnového kurzu, agregátní poptávka, agregátní nabídka, potenciální produkt
- E - Ekonomie - Obhc.společnosti, nabídka a poptávka
- E - Ekonomie - Trh, nabídka, poptávka
- E - Ekonomie - Poptavka
- E - Ekonomie - Tržní poptávka a její pružnost
- E - Ekonomie - Agregátní poptávka
- E - Ekonomie - Poptávka a nabídka po penězích
Copyright 2024 unium.cz